[SGW] afsprong.. HOE?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

twinkle_

afsprong.. HOE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 20:16

Hallo wie kan mij helpen?
Ik rij dan wel geen sgw maar springen, maar nu moeten we vaak in de finale een derby rijden en dan moet je ook een wal afspringe
maar ik krijg me pony der niey af. op gaat die wel maar niet meer af.
wat zou ik kunnen doen om hem der wel af te krijgen?

Alvast bedankt.

Nickeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:19

Afgelopen training hebben wij ook (voor mij voor het eerst) veel afsprongen serieus geoefend.
Wat me echt het meest opviel is hoe traag je je paard er het beste af kan laten gaan. Bij mij was de ervaring hoe trager hoe beter ze het deed, zeker de eerste paar keer. En echt heel ver achterover zitten...
Maar de meer ervaren mensen hier op bokt hebben vast meer en betere tips...

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 07:13

Beginnen met het te oefenen in een training en heel veel tijd ervoor nemen. Je stapt er heel rustig op en dan laat je hem boven maar kijken en zien dat het niet eng is. De 1e afsprong met Pablo heeft wel 10 minuten gekost, hij bleef maar drentelen en aarzelen

En wat Nickeltje zegt, traag eraf gaan. Ze moeten er niet af springen maar zich laten vallen. Wb het achterover zitten, probeer tov de grond verticaal te blijven, dus je schouders terug brengen.

EmMetjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:32

Ga met Lielle mee. Afgelopen maandag voor het eerst met mijn jonge paard op crosstraining geweest en toevallig kwam dit onderwerp daar ter sprake.

Bij lage afsprongen kun je wel iets mee voorover zitten maar bij de hogere / stijlere zit je juist iets meer achterover. De reden dat je paard niet zou moeten springen maar zich rustig moet laten zakken is, omdat ze anders een enorme klap in hun rug en op de voorbenen krijgen.

twinkle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 09:12

dus dan kan ik het beste eers rustig in stap der naartoe gaan en rustig er af late valle en goed naar achter blijve zitte..?

bedankt voor de reacties

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:17

Ja, en eigenlijk met hulp van iemand die er ervaring mee heeft.

Sjaan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:34

twinkle_ en vooral niet vergeten je teugels wat te laten gaan, als je dat niet doet en je paard springt krijgt hij namelijk bij het neerkomen en giga klap in zijn mond.

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:37

Net zoals Lielle beschrijft. Probeer een rustig tempo te nemen anders is de kans aanwezig dat je over de kop gaat. Oefenen met een instructeur als je daar de mogelijkheid voor hebt. Idd je lichaam gelijk met de helling, schouders naar achteren. In het begin vergat ik dit nogal eens omdat ik druk was met de pony. Heb toen als tip gekregen om je arm naar achteren te brengen, of je dit boven je hoofd doet of onderlangs, maakt niet uit. Ik doe het onderlangs dus hand richting achterbeen.

loez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:39

Sjaan schreef:
twinkle_ en vooral niet vergeten je teugels wat te laten gaan, als je dat niet doet en je paard springt krijgt hij namelijk bij het neerkomen en giga klap in zijn mond.

Idd! En precies hetzelfde als wat de rest zegt. En zoiezo er voor zorgen dat er een goede instructeur/instructrice bij is die dit vaker heeft gedaan of die het nu nog steeds zelf doet Succes

twinkle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 10:03

bedankt allemaal
jha ik neem zeker me instructrice mee, die geeft dan wel niet les in sgw maakt dat uit..?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:15

Ik vind van wel. Heeft ze ervaringen met afsprongen en hoe je dat aanleert?

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:32

En anders gewoon voor 1x een SGW training meerijden (wellicht heb je de smaak daarna ook te pakken en wil je meer )

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:39

Lielle schreef:
Ik vind van wel. Heeft ze ervaringen met afsprongen en hoe je dat aanleert?

Hier ben ik het mee eens. Crosshindernissen nemen is toch wel wat anders dan gewoon springen en dan met name de afsprongen, opsprongen ed. Zoiets kun je het beste trainen met iemand die daar verstand van heeft!

loez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:03

Ben het ook met lielle en simmie eens. Echt iemand erbij hebben die er idd verstand van heeft. Anders kom je niet ver ben ik bang.

twinkle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 13:30

Een beetje verstand heeft ze der denk ik wel van, haar kindere rijden ook de derby van almelo enzo, en dat is toch best een zware derby bij mijn weten.jha vergeleken met sgw natuurlijk niet. maar ik weet eigelijk niet waar hier van sgw traininge zijn en waar ik zon instructruur vandaan kan halen..

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:38

Dat haar kinderen een derby rijden wil nog niet zeggen dat zij er verstand van heeft. Een derby is ook geen SGW!
Kijk op de site www.sgw-eventing onder "trainingen" daar kun je diverse trainers vinden.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 07:14

Waar woon je in de buurt?