Gisterenmiddag Ameretto weer naar Zilfia's Hoeve gebracht. Ik had deze keer één groom minder: Lautje bleef thuis want die voelde zich niet helemaal fit, maar ik had gelukkig Maarten nog. Best gek ook om voor het eerst helemaal alleen met het paardje van m'n zusje op stap te zijn. Ameretto had het alweer snel naar z'n zin op ZH, na aankomst even lekker in de paddock liggen rollen en toen op stal.
Vanmorgen om kwart voor 8 opgestaan, om half 9 richting stal waar de Nederlandse Kampioenschappen Carrousel al in volle gang waren. Nog even staan kijken terwijl Ameretto z'n ontbijt wegwerkte en toen op naar Leersum. De lucht zag er wat dreigend uit, maar gelukkig bleef het daarbij: over de hele dag hebben we maar een paar sputtertjes gehad! Al snel hadden Paulien en Lonneke ons gevonden, daarna gemeet met Annalynn (Ganna op Bokt) en haar Fjord, en naast ons bleek Luna te staan, de Arabier die ooit van Kim (Nimber) was en toen nog Moonlight heette. Leuk om haar ook eens in het echt te zien! Startnummer opgehaald, toen de voorkeuring waar Retje met glans doorheen kwam met o.a. een hartslag van 36 (!) en een half uur voor tijd gaan opzadelen.
Ameretto had weer veel zin, maar gelukkig hoefden we deze keer niet achterstevoren te starten

Na 15 km liep hij als een zonnetje, heb toen afwisselend gestapt, gedraafd en gegaloppeerd, en kon hem ook heel makkelijk weer terugnemen. Steeds kwam ik om de beurt dezelfde mensen tegen, een meisje met een Engels Volbloed x tuiger en een vrouw met een Arabier. Ben met allebei behoorlijke stukken meegereden. De laatste vroeg me of mijn paard soms draversbloed had (eeeeehhhh... hoe bedoel je?

Op bijna 2 km voor de P/A zijn we netjes gaan stappen en zowaar... geen gedribbel deze keer! Maarten stond ons 500 m voor de P/A op te wachten, ik ben toen naast Ret gaan lopen en... bij de P/A bleek mijn Kikkertje een hartslag van 48 (!!!) te hebben! Een heel verschil met de 88 van de vorige keer. Snel weer verder dus, we lagen heel goed op schema. Ik wilde nl. gemiddeld 12 km/u rijden en het leek erop dat dat ging lukken.
Maar helaas... toen reed ik tot 2 x toe verkeerd. De eerste keer was de schade nog te overzien. Ik was ervan overtuigd dat ik een wit lintje had gemist, de hoefsporen van het pad gingen naar links, maar het bleek dat ik toch rechtdoor had gemoeten. Deze keer 'slechts' 2 minuten verlies. Op 4 km voor de finish ging het echter goed fout. Er hing een bord met '1e x rechts, 2e x rechtdoor' of net andersom, in ieder geval wist ik niet wat er bedoeld werd (1e x? 2e x is voor klasse II die 2 x hetzelfde rondje doen?). Ik scheurde eerst rechtdoor, draaide toen om en ging alsnog rechts, evenals twee meisjes achter mij. Na ongeveer een km merkten we dat we weer midden in het parcours zaten en toen bekroop ons het bange vermoeden dat we verkeerd gereden waren. In een snelle galop weer terug naar dat bord en toen alsnog rechtdoor. Helaas daardoor zeker 5 minuten verloren èn de hartslag van onze paarden nodeloos opgejaagd.
Toch de laatste 2 km gestapt, en nog netjes ook. We kwamen precies op de geplande tijd binnen (dus 12 km/u), maar Ameretto had helaas een hartslag van 72. Na 10 minuten was die gezakt naar 60, waardoor we toch nog mooi gefinished waren. Helaas dus wel 10 minuten straftijd, waardoor ons gemiddelde niet op 12 maar op op 10.84 km/u kwam. Afgesponsd en toen de eindkeuring. Ik was nog even bang voor de turgor (Ret is namelijk een moeilijke drinker en ook deze keer had hij maar twee slokken op over de hele dag), maar ook hier kwam hij weer met glans doorheen. Op de vetkaart staat een ademhaling van 16 - weet niet of dat wel klopt (het lijkt me zo laag), maar in ieder geval weer een rit volbracht!

Retje op de trailer gezet, een frietje gaan eten en daarna heb ik nog ff gemeet met Afke. 't Was een vrij zwaar parcours geweest en dat was aan haar paardje wel te zien, die was goed moe. Leuk dier trouwens! Inmiddels waren Lonneke en Nina ook binnen, ook goed door de keuring èn binnen de tijd. Heel netjes Lon! Luna was helaas niet binnen de tijd, en hoe het met Annalynn is afgelopen weet ik niet, we hebben haar na de rit niet meer gezien.
Bij de prijsuitreiking bleek dat we een goede kans hadden gehad om bij de eerste 10 te eindigen. Helaas zat dat er door het verkeerd rijden niet in: sowieso al 5 minuten tijdverlies en door die extra galop had Ameretto net te weinig tijd om voldoende te herstellen voor de finish. Nu waren we 18e, maar ook daar was ik heel tevreden mee. Van de ongeveer 100 starts in de klasse I zijn er namelijk maar een stuk of 45 gefinished. De rest was afgekeurd, niet op tijd of had zelf opgegeven, voor velen was het parcours vermoedelijk toch net iets te zwaar. Dus al met al een super prestatie!!!
Ik hoorde dus van veel mensen dat ze het parcours erg zwaar vonden, maar gek genoeg vond ik dat zelf helemaal niet. Wel veel boomwortels en hier en daar stukken mul zand (2 km voor de finish nog een zandverstuiving), maar ik had het idee dat Ameretto's 'carrière' als SGW-paard hem wel hielp om zijn hoefjes netjes neer te zetten, zelfs in een flinke galop. Hij is niet één keer gestruikeld, heeft zich zelfs niet verstapt. Echt een toppaardje! (Ik heb trouwens wel bewondering voor Lau dat ze zo'n stevig galoptempo zoals vandaag ook nog aandurft mèt hindernissen... Zonder lukt het mij prima, maar een cross hoeft voor mij toch echt niet!)
Anyway, moe maar voldaan naar huis. Toen we wegreden, stond Retje wat sufjes op de trailer, onder de indruk van zo'n drukke dag. Maar thuis kwam hij alweer met veel gestamp en gesnuif de trailer af - dat zat dus wel goed. Lekker afgespoten en toen wilde hij ineens wèl drinken - uit de slang...

De spierpijn voel ik nu al, dat wordt dus geen aftrainritje morgen (vorige keer was dat ook vrij pijnlijk, voor beiden). Ret gaat fijn in de molen morgenochtend, en ik ga nu even lekker douchen...

[Edit] suffe typo [/edit]