groom punten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HenJ

groom punten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 13:29

Hallo, Ik ga mee doen aan de sprengenrit (eerste keer) Moet je bij alle groompunten stoppen?? Na hoeveel km stoppen ze meestal om een pauze in te lassen??
Gr heidie

Laui!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:29

Groompunten zijn niet verplicht, dat zijn de punten waar de grooms mogen staan om te groomen (water aanreiken, of een emmer om te drenken).
verplichte rust is in klasse 1 niet. Halverwege is de PA, daarworden pols en ademhaling geteld. Als die in orde zijn mag je direct weer doorrijden, als die niet in orde zijn moet je verplicht 20 minuten wachten, dacht ik. Misschien dat iemand dat beter weet, dat is voor mij alweer een flinke tijd geleden.
Na de finish moet je 30 minuten later nakeuren. Als je paard dan nog helemaal ok is, ben je goedgekeurd en telt de wedstrijd pas.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:29

Na 40 km is er een verplichte 'rustpauze' De vetage. Groompunten zijn helemaal niet verplicht rij vaak genoeg door bij een punt. Je kan ze laten drinken of laten koelen, maar het hoeft niet.

btw als bij de p/a de hartslag te hoog is moet je 10 minuten wachten niet 20. Dan nog te hoog lig je er uit.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 13:06

Judith, dat heet de vetgate en die zit niet na 40 km.

Waar de vetgates zitten, verschilt per wedstrijd. Meestal om de 25 tot 35 km.

Maar vetgates zijn er pas vanaf klasse 2. In klasse 1 en in de kennismakingsklasse heb je de P/A, zoals Laui al zegt. Overigens is de wachttijd nu 10 minuten als de hartslag te hoog is (tot een paar jaar geleden was het idd 20 minuten).

En je bent idd niet verplicht om bij ieder groompunt te stoppen. Alleen als jij het nodig vindt om je op die punten te laten groomen en dat spreek je dan af met je grooms.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 13:30

Sorry dyslexie wist niet hoe je het woord goed moest schrijven.

Volgens mij staat in het regelement dat minstens om de 40 km een 'verplichte rustpauze' is. Ga het even zoeken wil het nu weten ook

[edit]
1.8 Een vetgate is een uitgebreide veterinaire controle voor de deelnemende paarden in de klasse II, III en IV. Tenminste om de 40 kilometer bevindt zich een vetgate.

Maargoed, in klasse I heb je er nog niks aan. Daar heb je nog geen vetgate.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 13:37

Klopt, tenminste om de 40 km. Dat wil zeggen dat een ronde maximaal 40 km lang mag zijn. Maar in de praktijk zitten de vergates na iedere 25 tot 35 km.

Bij een klasse 2 van 50 km heb je ook niet zoveel aan een vetgate op 40 km. Dan rijd je een rondje van 40 en eentje van 10.

Inn

Re: groom punten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:15

En wat mag de max. waarde van de hartslag zijn bij de tussentijdse opmeting?
In België wordt dat niet gedaan, maar ik ben ooit van plan om ook eens in Nederland te rijden. Nu tegen die tijd zal ik het Nederlandse reglement wel eerst uitpluizen maar het leek me geen slecht idee om dat hier ook eens te vragen.

Maarten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:20

De hartslag mag bij de vetgate niet hoger zijn dan 60. Is ie daarboven dan krijg je de verplichte 10 minuten rust is de hartslag dan nog te hoog dan ben je uitgeschakeld en moet je middels trailervervoer weer terug naar het startpunt.

Inn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:32

Maarten schreef:
De hartslag mag bij de vetgate niet hoger zijn dan 60. Is ie daarboven dan krijg je de verplichte 10 minuten rust is de hartslag dan nog te hoog dan ben je uitgeschakeld en moet je middels trailervervoer weer terug naar het startpunt.

Da's ook niet gemakkelijk als je alleen bent op wedstrijd om je vervoer daar te krijgen.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:35

In overleg met de DA mag je soms ook te paard de kortste weg naar het hoofdterrein nemen.

Maar stel dat je in je uppie op een wedstrijd bent en je krijgt tijdens de rit een ongeluk(je) waardoor jij of je paard gewond raakt en je niet verder kunt rijden? Dan zit je met hetzelfde probleem. Er is altijd wel een oplossing voor noodgevallen, maar wel iets om over na te denken als je (altijd) in je eentje naar wedstrijden gaat.

Inn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:40

Karin schreef:
In overleg met de DA mag je soms ook te paard de kortste weg naar het hoofdterrein nemen.

Maar stel dat je in je uppie op een wedstrijd bent en je krijgt tijdens de rit een ongeluk(je) waardoor jij of je paard gewond raakt en je niet verder kunt rijden? Dan zit je met hetzelfde probleem. Er is altijd wel een oplossing voor noodgevallen, maar wel iets om over na te denken als je (altijd) in je eentje naar wedstrijden gaat.

Trainen doe ik ook alleen en veel op wegen waar niet snel iemand langs komt. Maar dat is nu eenmaal zo, en altijd beter dan maar thuis in de zetel zitten. C' est la vie! Het leven is aan de durvers.

Laui!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:20

Was het niet zo dat de HF in de vetgate (of p/a, ergens iig) 56 moet zijn? Bij de p/a wel 60 (en finish kl 1) volgens mij (heb in Kootwijkerbroek kl1 gereden, wat een prestatie he?). Het was iig niet overal gelijk meer.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:21

Dat is één seizoen zo geweest voor de klasse 2, maar daarna is dat weer teruggedraaid naar 60.

Laui!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:29

*schaam* Hmm, ik rij al een tijdje niet meer. Als ik er nu weer op klim moet ik echt nadenken wat links en rechts was , bij het groomen let ik ook niet echt op, alleen maar dat ik ráák smijt met mijn flesjes water .

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:45

Maarten schreef:

Je bedoelt denk ik de p/a Maarten

Bji de vetgate moet hij binnen 20 minuten na aankomst op de vetgate 60 of lager zijn. Je mag 2 keer aanbieden, als hij de eerste keer niet goed is moet de 2e keer op precies 20 minuten. Als de hartslag dan nog te hoog is lig je eruit.

Maarten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:17

Djilan schreef:
Je bedoelt denk ik de p/a Maarten

Oeps... foutje... Uiteraard! Laten we het er maar op houden dat een soort van freudiaanse verspreking was