wat voeren jullie de endurancepaarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gentille

wat voeren jullie de endurancepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 14:40

Ik vroeg me af wat jullie jullie paarden voeren, tijdens het trainen, en voor de wedstrijd enz.

mijn tinker valt namelijk snel af, als hij een poos wat meer inspanning krijgt. als ik bijvoorbeeld in de winter weinig rij, zo'n vier keer in de week drie kwartier, krijgt hij 3 kilo biks (DFK) per dag, en 3 plakken hooi. Maar nu ik dus aan het trainen ben, en vaker en langer rijd, valt hij ontzettend veel af.

nu vraag ik me af wat ik hem het beste kan geven om dikker te worden? want wil toch wel graag die ribbetjes weghebben Hij word trouwens niet sloom als hij meer gereden word,aan energie geen gebrek.

ik hoop dat jullie tips hebben om hem dikker te laten worden, en wat jullie je paard dus voeren

groetjes shannon

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:49

Die van mij krijgt nu alleen hooi, kuil. krijgt alleen biks en muslie na een training voor de wedstrijden en echt 'zware' trainingen krijgt hij voldoende hooi. Na de wedstrijd ook en pas na de nakeuring brok. In het half uur voor de nakeuring eet hij toch het liefste gras maar hij krijgt ook gewoon hooi en muslie met water tot zijn beschikking.

Misschien wat meer hooi, en vaker op een dag een kleinere protie hooi? Merk nu ook wel dat ze hier minder hooi hoeven ook als ze niet op het gras staan. Maar ze hebben gewoon meer trek in gras nu het lente word.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 15:02

Als het er puur om gaat hem op gewicht te houden zou je aan producten zoals mais (meel/vlokken) kunnen denken, of lucerne ed.

En inderdaad zoveel mogelijk ruwvoer, dus meer dan nu eigenlijk. Ik weet nl niet hoe groot jullie plakken zijn, maar 3 plakken komt op mij als niet zoveel over.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 16:40

3 plakken hooi -als het kleine plakjes zijn- is wel wat weinig!!

Ik zou overgaan tot onbeperkt, dan weet je iig dat ze daar voldoende van krijgen.

dan zou ik persoonlijk niet meer dan 1 kilo brokken per keer geven, meer nemen ze vaak toch niet zo goed op. Beter 4x een klein beetje dan in een keer veel.
Verder zou ik kijken naar een ander merk brokken; sommige paarden gaan nou eenmaal slecht op een bepaald soort brokken, zonder duidelijke reden.

Maismeel kan je er doorheen geven om wat voller te laten worden, maaaar, dat is maar een 'korte' termijn dik maker. Het paard word snel dikker, maar is het ook zo weer kwijt als het er daarnaast niets aangepast word.

buurvrouw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:05

Mijn pony krijgt in de winter hooi en kuil, voldoende om de hele dag op te knagen en als ik gereden heb, zo'n drie á vier keer in de week krijgt driekwart schep sportpaardenbrok en een vitamineblok. Ze doet het er prima op. Na de wedstrijd krijgt ze, als ze thuis is een kilo brok, een vitamineblok en ligt er hooi en kuil. Ik weet nog niet wat ik ga doen als ze volgende week het land in gaat. Het advies, goed naar je paard kijken en vooral hooi en kuil. Tenminste, dat voelt voor mij goed.

buurvrouw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:06

ps
Natuurlijk krijgt ze op de wedstrijd ook hooi, kuil en wortelen

Jorie

Re: wat voeren jullie de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 23:30

Bietenpulp. Krijgen ze bij ons al jaaaaaaren als lunch. Wel met grasbrok, peen, brood en wat haver erdoorheen, anders blieven ze het niet......

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:12

Ja, die Jorie heeft een hele keuken hoor! Ongelooflijk grappig om te zien hoe die maaltjes worden samengesteld Beetje van dit, beetje van dat en smullen maar!!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 18:38

Die van mij krijgt 2 keer per dag een halve schep basisbrok (voer van de pensionstal) en 1/4 tot 1/2 schep Pavo energie control.

Hij kreeg eerst altijd Pavo Stimix, toen deed ik ook nog niet zo veel met hem. Toen ik meer ging rijden viel hij heel erg af, ik ging hem meer eten geven, op het laatst kreeg hij 4 scheppen plus 1 schep mais. Dat kon niet goed zijn, ik vind dat je zo min mogelijk krachtvoer moet geven, als je zoveel moet geven doe je iets niet goed.
Bij de levarancier raadde ze me energie control aan. Dat werkt super. Hij krijgt veel minder en valt niet meer af.

Ik heb ook een tijdje bietenpulp gegeven maar hij wilde dat echt niet eten. Ik deed er ook vanalles doorheen, hij viste alle graantjes ertussen uit en liet de rest staan. Dus dat was niks.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 18:51

Mijn endurance - paarden krijgen Endurix van cavalor + Sportmengeling met kruiden van AVEVE daarbij s'morgens wortelen, luzern met mais - of zonnebloemolie overgoten + vitaminen of andere suplementen. S' avonds worden de wortelen in de winter vervangen door bieten. In de zomer krijgen ze bietenpulp s'morgens en s' avonds en hooi naar behoefte. De andere paarden die niet in de topsport zitten krijgen alles hetzelfde, hoeveelheid hangt dan af van hun gewicht en arbeid en ze krijgen van krachtvoer enkel de kruidemeng. van AVEVE en geen endurix.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:06

Jorie schreef:
Bietenpulp. Krijgen ze bij ons al jaaaaaaren als lunch. Wel met grasbrok, peen, brood en wat haver erdoorheen, anders blieven ze het niet......

Ook hier bietenpulp
Vooral in de wintermaanden

Week 2 kg. bietenpulp (2 voerscheppen) en dan heb ik voor de hele stal genoeg!

Geef het gemengt met biks en heb er eentje die het niet lekker vind, zet haar altijd even apart met eten en ze doet er wel een poos langer over maar uiteindelijk eet ze het op.

De pony's en fokmerries krijgen onbeperkt hooi, Naiade en Pas op pensionstal krijgen 3 x daags hooi, 2 x daags biks en 1 x daags pulp

Pony's en fokmerries krijgen 1 x daags pulp en brok

Zomers pavokoeken, net mee begonnen, super uitvinding!

Inn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:18

Pavo koeken die zag ik onlangs op een beurs. Ik wou er eerst nog kopen. Wat vind je er zo goed aan dat je ze een super uitvinding noemt?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:21

Die pavokoeken zijn handig voor paarden die geen krachtvoer krijgen, maar voor paarden die wel krachtvoer krijgen zie ik het nut niet.
Ik heb een keer zo'n proef koek gehad. Anouar vond hem niet te eten, net of hij op een hap meel stond te kauwen

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:08

Jordy krijgt hooi/gras en na het trainen/rijden een schep musli.
Hij blijft hier mooi van op gewicht. Ik rij hem ongeveer 4 keer in de week.
Gr heidie

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:11

Inn schreef:
Pavo koeken die zag ik onlangs op een beurs. Ik wou er eerst nog kopen. Wat vind je er zo goed aan dat je ze een super uitvinding noemt?

Ik heb ze afgelopen zomer ook gevoerd. Mijn paard werd snel te dik en had aan ruwvoer genoeg, maar ik wilde wel dat hij voldoende voedingstoffen (vit/mineralen) binnen kreeg. Daar vind ik de koeken een hele goede oplossing voor. En hij vond ze zo lekker dat hij er ontzettend bij stond te kwijlen

Laui!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:26

Die van ons eten ook geen dag hetzelfde
De kilometervreter (klik in onderschrift ) krijgt nu 2,5 kg per dag. Daarnaast 2x een plak hooi (meer eten ze echt niet, dat schoppen ze door de stal) en overdag in het gras (jummie, krijgt hij een lekker dikke buik van). Daarnaast krijgen ze regelmatig wortels, musli, zemelen, brood (tussen de middag), appeltjes, en wat ze verder blieven en waar ze dan ook tegenkunnen.
De ander krijgt 2 kg brok. Hij is wel wat slanker, maar als hij meer krijgt ontploft hij volgens mij. Krachtvoer is leuk, maar de dikkigheid komt uit het ruwvoer. Bij een endurance krijgen ze iets meer te eten, maar ook niet superveel, meestal geven we ze er een dot olie bij (werkt echt). In Kootwijk (kl 3) was hij flink afgeslankt aan het eind van de dag, maar na een dagje in de wei was hij weer flink uitgebuikt.
Krachtvoer is hoe dan ook geen dikmaker. Als ze te vet zijn (winter bijv.) krijgen ze minder brood. Verder krijgen ze niet schokkend veel (onze DA vond het altijd mega weinig, maar als hij dan naar het paard keek (lekker bol buikie) zei hij: hij komt iig niks te kort).

naam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:32

DFK brok is echt een dikmaker! die van mij krijgt het ook, omdat hij nogal snel kilotjes verliest! normaal 2 x per dag 1 kilo en als ik gereden heb een kilo extra. en daarvan blijft hij prima op gewicht.
wel werd mij verteld dat dfk brok een dikmaker is, maar dat er verder aan vitamine niet zo heel veel in zit. Daarom krijgt mijn paard vipagraan van Hippostar erbij gevoerd.

en hij staat op onbeperkte hoeveelheid hooi, en gaat het nu redelijk goed!

Dus misschien gewoon wat meer hooi voeren, en wat extra vitamines?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:01

naiade schreef:
Zomers pavokoeken, net mee begonnen, super uitvinding!

Als je paard gewoon onbeperkt ruwvoer en een goed likblok krijgen zijn die koeken onzin. Alleen maar geld trekkerij.

Overigens krijgen de 2 endurance paarden hier alleen kuilgras (onbeperkt) en dus beschikking tot goede likstenen en genoeg water.
Ze zijn alletwee goed op gewicht en hebben looplust zat. Swinters krijgen ze wel wat meusli omdat ze beide ook zonder deken lopen en ze dan net even iets extras nodig hebben om toch op hetzelfde nivo te kunnen blijven trainen.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 06:28

1 pavo koek staat gelijk aan 2 kg. brok (kwa vitamines etc) en omdat ik meerder heb en ze op de wei moeilijk met brok bij te voeren zijn (een voor een de wei uit) doe ik het dus nu met die koeken.

Pony's 1/2 koek per dag en paarden 1 koek per dag, ze eten ze makkelijk weg en loop zo met mijn emmertje elke dag ff de wei door en krijgen ze dus iets extra's behalve onbeperkt gras.

Vind ze niet zo duur, is goedkoper dan brok.
Kost 25 euro voor 90 koeken of 10 euro voor 30 koeken.

's winters krijgen ze dus wel gewoon brok (subli basisbrok) en geweekte pulp.

lijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:43

Hmmm, de Pavo-koeken kosten hier in de buurt 9,95 voor 30 stuks.
Een zak Pavo-condition is 8 euro.

Dus pas vanaf een kilo biks per dag of meer is de koek goedkoper (en nee, ik geef geen kilo per dag

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:45

Die koeken bevatten vitamines, geen energie, iig niet de energie om krachtvoer te vervangen

lijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:14

Nee, dat bedoel ik ook niet hoor
Maar naiade merkt op dat het goedkoper is dan brok, en dat zou in mijn geval echt niet opgaan, want ik geef niet zoveel brok; Atlas heeft meer dan genoeg energie (en ook meer dan genoeg buik, nu ik het er toch over heb).

Maar als de zak biks op is, ga ik het toch eens proberen; is wel een fijne manier om zonder echt bij te voeren toch genoeg vitaminen en mineralen te geven.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:09

Maar het gaat er bij verhaal van de koeken juist om dat je bij brok onder de geadviseerde hoeveelheid gaat zitten je je paard te weinig mineralen ed geeft. Daarom staat 1 koek gelijk aan 2kg brok. Niet kwa energie, maar kwa vitamines en mineralen.

Dus in die zin zijn de koeken wel degelijk goedkoper.

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:40

Mijn paard loopt alleen op gras, 24 uur, zijn er niet meer die dit doen? Uiteraard ook water en liksteen. Ik las dat Toydoll dit ook deed, verder nog iemand?

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:13

Mijn arabier heeft vorige zomer ook alleen op gras gelopen en deed het daar prima op. Nu staat hij op een andere stal waar ze 365 dagen per jaar 's nachts binnen staan en overdag buiten en daar krijgen alle paarden krachtvoer.

Die van mij krijgt dus voor de vorm ook 's ochtends en 's avonds een handje bix. Ik heb echter het idee dat hij het krachtvoer op dit moment in ieder geval niet nodig heeft.

Als hij langere afstanden moet gaan lopen dan wil ik hem wel iets bijvoeren om zeker te weten dat hij voldoende vitamines en mineralen binnen krijgt.