Hoe zijn jullie bij de endurance terecht gekomen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Hoe zijn jullie bij de endurance terecht gekomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 19:29

Daar was ik eens benieuwd naar.

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik ben bij de endurance terecht gekomen via de penny
Toen ik nog een klein meisje was las ik altijd de penny, daar stond een keer iets in over endurance en ik vond het helemaal geweldig. Dat wilde ik later doen.
Jaren later kreeg ik een eigen paard. Eerst ben ik dressuurwedstrijden gaan rijden, maar dat was het toch niet helemaal. Tot iemand zei dat Anouar heel geschikt was voor endurance. En daar kwam mijn pennydroom weer boven.
Ben op internet gaan zoeken, heb me ingeschreven voor kennismakingsklasse. Ik vond het meteen geweldig. Helaas konden we toen twee jaar niet weg ivm een trailerprobleem.
Dit jaar is dan ons eerste officiele seizoen en het gaat heel goed.

Kom maar op met jullie verhalen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:48

Mij fysiotherapeut reed met zijn dravers endurance.

Toen ben ik een paar keer wezen helpen met kampen bij een collega van mijn vader. Daar reden er ook een paar endurance. En toe was ik ook besmet Vorig jaar voor het eerst gereden.

Fietje_11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:57

De eigennaar van mijn haflinger rijd endurance en toen er een plaatsje vrij kwam in de trailer ben ik ook mee gegeen ( daarvoor ging ik altijd mee groomen). Ik vond het vanaf de eerste wedstrijd helemaal geweldig. Vorig jaar ook voor het eerst gereden.

Karin

Re: Hoe zijn jullie bij de endurance terecht gekomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:01

In vijf stappen.

Ik hoorde voor het eerst over endurance tijdens de Wereldruiterspelen in 1994. Een vriendin van mij was toen (als student DGK) veterinair assistent bij de endurance op de WEG, en ik dacht toen: 'Hé, dat kan dus ook met je paard!'

In 1997 kwam Ret in onze familie. Een jaar later zei iemand tegen mijn zusje dat hij het vast leuk zou doen in de endurance. Info aangevraagd bij de DER, maar nooit wat mee gedaan, want mijn zusje vond springen en crossen leuker (en ik vond Ret toen nog niet zo leuk als nu).

In 2000 heb ik eens bij Rien Meeuwisz gereden, die organiseerde toen ruiterweekenden op de Veluwe. Hij was tot voor kort nog wel eens actief als jury bij endurancewedstrijden (geen idee of hij dat nog is). Ik had dat weekend een leuke Arabier onder mijn kont die 80+ had gelopen en toen ging het al een beetje kriebelen om zoiets ooit zelf te gaan doen.

Via Bokt leerde ik Laui kennen, die was actief in de endurance. Kort daarna (begin 2001) ging ik naar Nieuw-Zeeland en daar botste ik per ongeluk tegen Maarten op (van de organisatie van de Holterbergrit). Die zomer kwam ik voor het eerst op een endurancewedstrijd (een snikheet Austerlitz, meteen een klasse 2 gegroomd), toen ging het nog harder kriebelen, een maand later was ik vrijwilliger bij Holten en toen wist ik het helemaal zeker: 'dit wil ik ook!!'

Ret en ik zijn vervolgens langzaam vriendjes geworden. In april 2002 reden we onze eerste wedstrijd: Austerlitz 26 km - en daarna was het hek van de dam.

buurvrouw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:23

Ik heb nooit wedstrijden willen rijden. Veel te veel stress voor vijf minuutjes wedstrijd. Ik zei altijd, mocht ik ooit een wedstrijd rijden dan is dat endurance.
In november ben ik serieus gaan oefenen op langere afstanden in een hoger tempo. Toen er een paar maanden geleden een paardenvriendin belde dat er een endurance informatie avond was is zei er met mij heen gegaan. Niet voor zichzelf maar omdat ik het er regelmatig over had. Na die avond was ik echt besmet.

Dat zelfde weekend gaan kijken in Kootwijkerbroek waar al een paar mensen van die avond ook reden en mij ingeschreven voor Austerlitz. Zoals jullie weten ging die rit, als wedstrijd niet door. Ik heb dus om veiligheidsredenen afgezegd maar baalde er wel van.

En gisteren dus voor het eerst meegedaan, Geweldig.

Mary

Prinnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:51

Een paardrijvriendin van mij heeft ooit eens het zelfde ruiterweekend gedaan als Karin. Die kwam met zulke enthousiaste verhalen thuis, en dat leek mij ook wel wat, die lange afstanden. Toen kwam ene Joelledsr , hier met een vraag over ervaring in de endurance, en toen was het hek van de dam, een seizoen gegroomd, en een kennismaking gereden en vorig seizoen echt begonnen en verslaafd.

lijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:56

Mijn hele middelbare schooltijd paardgereden, en dan het liefst hele dagen weg. In mijn studietijd verwaterde het rijden (wat kan je ook in de Grote Stad, manegelessen zijn niks als je gewend bent lekker hele dagen naar buiten te gaan, om over de prijs nog maar te zwijgen), en na een flink auto-ongeluk dacht ik dat het helemaal over was met mij en de paarden.

En ja, dan "moet" je aan sport doen om je lichaam gezond te houden, dan doe je van alles, maar je vindt niks leuk. Dan denk je erover het paardrijden toch maar weer op te pakken. Je krijgt groen licht van de fysio en leest je wat in op 't internet. Je ontdekt endurance, en het kwartje valt: dat is wat voor mij!

Toen werd ik ook nog verliefd op een arabiertje, en voor ik het wist stond hij bij mij op de wei. Nu zijn we hard aan het trainen, en in augustus hoop ik de kenningsmaking te doen...

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:44

Oeh, ik moest eens even heel diep in mijn geheugen graven bij deze vraag! (en het is nog niet eens zo lang geleden )

Drie jaar geleden begon ik met het bijrijden van een arabische hengst die vlakbij Lage Vuursche stond. Zijn eigenaresse vertelde dat zij weleens met hem endurance gestart was (maar dat was met die hengst totaal geen succes!)... en zo hoorde ik voor het eerst over endurance.
De arabier ben ik blijven rijden en met zijn eigenaresse werd ik dikke maatjes. Een aantal maanden later gingen we kijken bij een endurance wedstrijd in Lage Vuursche en toen begon het te kriebelen! Wat een boel mooie paardjes en wat heerlijk om zo door het bos te crossen!
Na twee jaar de arabier bijrijden heb ik een jaar geleden eindelijk een eigen 4 jarige arabier gekocht (mijn eerste paard! ). Afgelopen jaar moesten we erg aan elkaar wennen en moest meneer ook nog wel wat volwassener worden. Inmiddels zijn we begonnen met trainen en ik hoop deze zomer een eerste keer kennismakingsklasse te kunnen starten.

In de tussentijd groom ik regelmatig andere endurance-ruiters en mijn hele lijf begint te kriebelen als ik al die waanzinnige foto-verslagen hier zie!
Ik kan niet wachten om met mijn eigen arabier te starten!!!

Maarten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:38

Ongeveer twintig jaar geleden was endurance in Nederland absoluut nog niet bekend. In het kader van een gezelligheidsrit werd er toen door de familie van Bon (van het Fjordenpaardenstamboek) een lange-afstandrit georganiseerd. In Duitsland werden er toen al wel wedstrijden gereden en 'we' hebben toen een paar Duitse regels gehanteerd bij het organiseren van een lange-afstandsrit. 1 of twee jaar later hebben mijn ouders en ik voor het eerst een lange-afstandsrit georganiseerd. Eerst alleen voor fjorden maar al wel met echte endruance-regels Er waren 2 afstanden: 15 en 30 km

Dit jaar organiseren we 'Holten' alweer voor de 18e keer en zijn daarmee de oudste endurance-wedstrijd in Nederland

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:48

via maarten en zijn ouders
ik reed op hun fjorden en werd gevraagd of ik wilde vrijwilligen tijdens de rit en post wilde zijn.
uh ja hoor geen idee welke rit of en hoe en wat, ik moest gewoon in het bos zitten en alle nummers afvinken
het viel mij op dat de mensen er allemaal serieus mee bezig waren en water over hun paard gooiden, ik begreep er niets van
later maar gevraagd wat het nu was want het leek mij erg leuk, heel even is er het plan geweest dat maarten en ik eens samen zouden starten met de fjorden maar dat is nooit doorgegaan
wel ieder jaar gevrijwilligd en ik vond het super leuk en begreep nu ook wat de bedoeling was
uiteindelijk met een eigen paardje gestart en verslaafd als ik niet kan rijden ben ik vaak aan het groomen

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:48

Via Marly van Ditzhuijzen, de eigenaresse van Nefisa (het paard dat ik op dat moment aan het rijden was). Zij rijdt sinds 1993 endurance. In 1994 hoorde ik van endurance tijdens de WEG en in 1995 reed ik mijn eerste wedstrijd

Ganna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:17

Omdat mijn paard niet kan dressuren, wel kan springen maar niet hoog genoeg voor bij de paarden. Logische stap was de endurance, tenslotte kunnen alle paarden die niets anders kunnen wél endurance lopen

Gekkigheid. Ik kwam er mee in aanraking via het Fjordenblaadje van het stamboek. Daarin stond het vraagprogramma van Holten. Ik heb Ingrid, Maartens moeder voor de intimi, gebeld of een Fjord het wel kon, of ik wel met een liverpoolstang mocht rijden, of, of, of. Dat was in 1998.
Naya het ging van kwaad tot erger. Inmiddels klasse IV startgerechtigd, 6 keer de O-V-O georganiseerd (nu het stokje overgedragen aan NienkeMulder).

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:45

Karin schreef:

Ik hoorde voor het eerst over endurance tijdens de Wereldruiterspelen in 1994. Een vriendin van mij was toen (als student DGK) veterinair assistent bij de endurance op de WEG, en ik dacht toen: 'Hé, dat kan dus ook met je paard!'

Ik zag het toen op TV. Had net op een manege weer het paardrijden opgepakt na jaaaaaaaaaaaren.
Ik zie nog zo het beeld voor me van een ruiter, achter zijn/haar paard met alleen zijn staart vast, paard in draf, ruiter joggend op gymschoenen met chaps erachter.

Finish was volgens mij in zoiets als een atletiekbaan. Misschien een renbaan of zo??

Ik vond het geweldig!! Maar ja, ik hobbelde op manege paarden. Toen kwam mijn eigen knol in '97 denk ik. Maar ik ging dressuurprikken, tot grote ergenis van mijn knol..... en dus ook van mij......
Met nog 3 meiden/dames een endurance wedstrijd gedaan, Katwijk '98 in het ergste kolere weer ooit...... En toch was het leuk. Nog een paar wedstrjden gereden maar niet al te fanatiek. Eigenlijk pas iets van de laatste 3 a 4 jaar echt fanatiek.

Arabendu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:23

Een meisje op stal reed endurance met haar pony. Was nieuwsgierig wat het inhield, dus een paar Her&DER's gekregen en na het lezen gelijk lid geworden. Het leek mij namelijk heel goed om door deze afwisseling een dressuurpaard fris in zijn koppie te houden en ik was zelf te wedstrijdgericht om boshobbelen zonder doel een optie te laten zijn.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:10

Jorie schreef:
Finish was volgens mij in zoiets als een atletiekbaan. Misschien een renbaan of zo??

Start & finish waren toen op Duindigt, idd een renbaan dus.

Frans Arts heeft in zijn praktijk een heel WEG-archief hangen: wegwijzers, foto's...

En de familie van Maarten is duidelijk 'schuldig' aan het enduranceverslaafd maken van meerdere Bokkers.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:26

Wat een geschiedenis zo haha!

Ik ben het voor het eerst tegen gekomen op bokt, van verslagen en fotos van jullie

Mijn pony moest toen nog ingereden worden; maar toen ze dat was meteen lid geworden!

Diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:21

Ik door een stalgenootje.
Domi was niet moe te krijgen. Dressuur liep ik vast, dus zij zei, waarom ga je niet endurance rijden?
Ze had zelf jaren geleden een paar keer een wedstrijd gereden.
Ik heb informatie opgezocht op internet, en ben gestart. En nu kom ik er niet meer vanaf (maar wil dat ook niet hoor, ik vind het fantastisch! )

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:43

ik eigenlijk op de zelfde manier als merens.
heb nu special voor de endurance een ander paardje gekocht wat meer geschikt is voor de endurance.
en met mijn andere paard gaat het weergoed in de dressuur.

elkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:24

Ik had ooit al wel eens van endurance gehoord en heel af en toe zag je ergens wel een artikel met dan een foto van een paard en de ruiter die er naast liep.
Afgelopen winter vertelde een stalgenootje (nogal smalend eigenlijk) over een vriendin van haar die haar pony ging wegdoen om een arabiertje te kopen voor de endurance. Mmhh, endurance..., wat was dat ook alweer? Hier op bokt er een paar topics over gelezen en verder beginnen zoeken naar info op het internet, erg enthousiast geworden en beginnen trainen.
Op 2 april heb ik m'n eerste wedstrijd goed uitgereden en er volgen er hopelijk meer, want ik heb de smaak best te pakken!

vicky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:15

Toen in katwijk de eerste keer georganiseerd werd ben ik er mee besmet. Ik denk dat het 10 jaar terug was....
Ondertussen al met meerdere paarden gestart, nog nooit verder gekomen dan klasse 2.
Vorig jaar weinig gestart, hoop dit jaar toch weer vaker aanwezig te zijn!

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:21

mijn paard kreeg atrose en kan niet meer in de western-sport op amateur nivo meedraaien.
De stops en snelle wendingen etc in de reining zijn funest voor zijn kogels. Liefst rechtuit lopen was het advies.....

Tja..... ik vind buitenrijden ook leuk dus dan is de link naar de endurance gauw gelegd..... Blijf wel klasse 1 rijden

gollempje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:38

hier via bokt!

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:32

Eigenlijk wil ik het al heel lang best graag, alleen het komt er nooit van. Ten eerste omdat we geen trailer hebben, ten tweede omdat ik van mn moeder niet over de weg mag (gelukkig hebben we 70ha land dus daar rij ik) en ten derde omdat Santos niet te zwaar werk mag doen want ze heeft iets chronisch aan haar pees.

Westernfreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:15

Zoals een aantal anderen, hoorde ik voor het eerst over endurance tijdens de WEG 1994. Als pennymeisje van 10 jaar had ik alle uitzendingen opgenomen en nog wel 200 x gekeken.
Endurance leek me toen een erg leuke sport, maar ja...op dat moment niet in de gelegenheid om te starten.

In 2001 kocht ik Salty, na een jaar recreatief boshobbelaarster geweest te zijn en alle enthousiaste verslagen op bokt te hebben gelezen, wist ik één ding zeker....dit wil ik ook!
Op dat moment gelukkig wél de mogelijkheid om wedstrijden te rijden, dankzij groom en chauffeur Bertus
Heb me meteen aangemeld als lid en in maart 2003 reden we onze eerste wedstrijd in KWB.

Snoevie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:25

ik kan helaas geen endurance rijden omdat ik geen paard heb,maar als ik alle bokt-verhalen lees,dan lijkt het me echt geweldig...........ik ben geintresseerd geraakt in endurance door.........bokt!