Aantal grooms mendurance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zip

Aantal grooms mendurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 19:22

Hallo allemaal,

Mijn zusje (Lepeltje) en ik willen dit jaar eens starten met de pownie's in een mendurance wedstrijd. Alleen nu liep ik tegen een paar vragen aan.

Hoe zit het bijvoorbeeld met het aantal grooms dat er mee moeten? Is 1 groom bij een tweespan voldoende, of moeten er twee grooms mee (voor elke pony één?)

En hoe zit het met de startkaarten, moet ik voor elke pony een startkaart aanvragen?

Ik hoop dat iemand hier duidelijkheid over kan geven

Diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:12

Moet je even in het reglement kijken. Op het EnduranceForum staat het Mendurance reglement.

Als ik het goed herrinner moet je per paard een groom op de kar hebben (excl koetsier).

Lepeltje

Re: Aantal grooms mendurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:46

Bedankt voor je antwoord. Op de DER site had ik het reglement al doorgelezen, maar kwam er dus nog niet uit. Ze hebben het ook steeds over meerspannen, maar noemen de ene keer de tweespannen er apart bij, en de andere keer weer niet. Dus dan vraag ik me weer af, valt een tweespan nou wel of niet onder de meerspannen

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 10:47

Oeps foutje, dat was ik onder de naam van mijn zusje

Diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:32

Ja een tweespan is een meerspan.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:45

Zip schreef:
Hoe zit het bijvoorbeeld met het aantal grooms dat er mee moeten? Is 1 groom bij een tweespan voldoende, of moeten er twee grooms mee (voor elke pony één?)

En hoe zit het met de startkaarten, moet ik voor elke pony een startkaart aanvragen?

Ik hoop dat iemand hier duidelijkheid over kan geven

Startkaart heb je voor dit jaar nog niet nodig. Dus dat is van latere zorg.

Grooms is op zich niet echt nodig in een klasse 1. Wel handig, dat wel, maar jullie hebben al zeer ervaren grooms!!!!
Je zou zelf ook een paar waterflessen kunnen meenemen, dat is weer handig aan een karretje!!!

Shets zijn geen Trix natuurlijk dus zul je echt goed moeten koelen als het warm is.
Eigenlijk gewoon dezelfde do's en don'ts als in de endurance!!

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:19

Jorie, het reglement zegt dat je in ieder geval 1 groom op de kar bij je moet hebben. De vraag is of het er 1 per paard moet zijn bij een tweespan (zodat je dus met z'n drieen op die kar zou moeten zitten). En daar gaat het om, niet of je onderweg ook nog grooms met koelwater hebt staan.

En volgens mij staat er in het reglement dat je bij een tweespan (en meerspan) gewoon met z'n tweeen mag rijden, 1 koetsier en 1 groom.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:29

Citaat:
2.3 Deelname aan een wedstrijd kan alleen in combinatie met minimaal één groom. Bij meerspannen is de regel dat voor elk paard dat voor het rijtuig loopt, er één groom aan boord meegaat.

2.4 Zowel de deelnemende menner als deelnemende paard of paarden dienen voor te komen op een door de KNHS afgegeven geldige startkaart.

Keuze van rijtuig en harnachement is vrij, mits deze voldoende veilig zijn, dit ter beoordeling van de jury. De
twee- en meerspannen
gebruiken een vierwielig rijtuig;

Over dit stukkie uit t reglement gaat het, die hadden we namelijk wel doorgelezen maar we vinden het niet zo heel erg duidelijk, wordt er nu met een meerspan zeg maar 3 paarden (lastig maart kan ) en meer bedoeld, dus zeg maar de 4 spannen of ook de tweespannen. Later in het reglement hebben ze het namelijk over twee- en meerspannen dus dan is een tweespan ineens geen meerspan meer.

En in 2.4 staat dus dat menner en paard een startkaart moeten hebben.

Citaat:
De kennismakingsrit is maximaal 39 kilometer. Alle regels van klasse I gelden ook voor de kennismakingsklasse met de volgende aanpassingen:
• Men mag geen lid zijn van de KNHS Endurancevereniging, maar dient wel een daglidmaatschap bij de KNHS aan te gaan;

En hoe zit het dus met dat daglidmaatschap? De klasse 1 en kennismakingsklasse zijn dus samen dit jaar, maar je hebt dus nog steeds een daglidmaatschap nodig? Kan me namelijk niet herinneren dat dat moest toen ik met de poownie in de kennismakingsklasse ging starten.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:30

Ging dus idd om het aantal personen op de kar, van de gewone groommensen weten we wel hoe dat gaat.

Jorie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:43

Ibbel schreef:
Jorie, het reglement zegt dat je in ieder geval 1 groom op de kar bij je moet hebben. De vraag is of het er 1 per paard moet zijn bij een tweespan (zodat je dus met z'n drieen op die kar zou moeten zitten). En daar gaat het om, niet of je onderweg ook nog grooms met koelwater hebt staan.
.

Endurance deformatie noemen we het dan maar.........

Ja, 2 personen verplicht op de kar. Dus bestuurder en 1 meerijder, allebei met cap trouwens.......

Precies de reden waarom we nu iemand in het bestuur hebben die veel meer van mennen en mendurance weet, want ik bak er niks van.........

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:49

Er staan al vast wat stukken in het regelement alvast voor volgend jaar zeg maar. Die hadden eigenlijk in de ijskast moeten staan.

Er staat in de vraagprogramma's nu wel het verschil tussen klasse 1 en kennismakingsklasse maar omdat de mendurancer nog niet officieel als mendurancer lid kan zijn van de KNHS-EV is alles even klasse 1/kennismakingsklasse zeg maar. Geen onderscheid.

Anders zouden er maar een handje vol "echte" leden in klasse 1 starten.

Dus de komende mendurance wedstrijden zijn een soort door de KNHS goedgekeurde "wilde" wedstrijden.
Volgend jaar zijn ze voor het echie en mensen die dan lid worden kunnen hun winstpunt van dit seizoen meenemen, zodat we ook redelijk snel een klasse 2 mendurance kunnen gaan uitschrijven.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:53

En dus hoeven we geen startkaart.
En maar één groom op de bok.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:55

Lepeltje schreef:
En hoe zit het dus met dat daglidmaatschap? De klasse 1 en kennismakingsklasse zijn dus samen dit jaar, maar je hebt dus nog steeds een daglidmaatschap nodig? Kan me namelijk niet herinneren dat dat moest toen ik met de poownie in de kennismakingsklasse ging starten.

O ja, en daglidmaatschap zit gewoon bij het inschrijf geld in. Dit is omdat men dan toch, zonder lid te zijn, die dag onder de KNHS regelementen vallen.

Dat heeft weer te maken met de veiligheid van paard en (overige) ruiters. Dat men niet denkt, o, nu vallen we niet onder de regelementen, we gaan eens even lekker los.........

Maar net als met de endurance regelementen, of regelementen van andere diciplines, ze gaan eigenlijk alleen in aktie komen voor mensen die bewust dingen doen die eigenlijk niet kunnen/ niet paardvriendelijk zijn.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:01

Lepeltje schreef:
En dus hoeven we geen startkaart.
En maar één groom op de bok.

Ja, dus in totaal 2 personen.

En startkaart volgend jaar.....Tja, daar moeten we nog even met de KNHS om de tafel.....

Zou bijvoorbeeld zo kunnen zijn dat endurancers gewoon klaar zijn. Dus de losse endurancekaart wordt tevens ook een mendurance kaart.

In ons geval hebben mensen met een all-round startkaart (dressuur/springen/SGW/endurance) al automatisch een endurance kaart.

Ik weet dat menners een apparte startkaart hebben, daar zou de mendurance onder kunnen vallen. Dus hoeven menners met zo'n startkaart dan alleen lid te worden van de KNHS-EV (voorheen DER....... wat ik ook nog steeds zo blijf noemen, maar dit terzijde..... )

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:26

En bij een vierspan zou je dus met 5 man aan boord moeten zijn? 1 groom per paard + koetsier? Is dat niet wat veel? Eén groom per span zou logischer zijn, in het 4-span mennen heb je toch ook maar twee grooms achterop in de marathon?

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 22:21

Phoe......geen idee........

Diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 22:27

Ik las toch ook echt per paard voor de wagen een groom (exl koetsier).

Dus:
- Enkelspan: Koetsier + 1 groom
- Tweespan: Koetsier + 2 grooms
- Vierspan: Koetsier + 4 grooms

etc.....

Dat wordt met een huifkar rijden als je met een veel-meer-span mee wilt doen

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 22:30

Dan zou je die vraag nog even moeten stellen op EF.