Endurance Kootwijk »» Goed begin, slecht einde..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Matthanja

Endurance Kootwijk »» Goed begin, slecht einde..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 15:07

Gister endurance Kootwijk gereden. Het was voor ons de eerste keer officieel. Om 8 uur vertrokken we richting Kootwijk. We reden nog verkeerd waardoor we later aankwamen dan gepland. We reden samen met Anouar15. Dat was echt heel gezellig! Ze hadden een plekje vrij gehouden naast hun trailer en dat was super handig!
Ik heb direct Loryen van de trailer gehaald en vlechten gemaakt. Toen aangemeld en naar de voorkeuring. Alles was in orde. Haar hartslag was 40, ademhaling was 12 en een A voor locomotie. Ik moest alleen nog wel een keer extra draven, want ik deed het zelf niet goed. Het paard was prima, maar ik moest het zelf ook maar goed leren
Daarna een starttijd aangevraagd en om 11.27 konden we vertrekken.
We hadden er enorm veel zin in!
We hebben lekker gereden en zijn 2 km voor de p/a gaan stappen. Haar hartslag was netjes 52 en ze had een ademhaling van 10.
We konden weer verder. We hebben lekker door gereden en reden 10 km in een half uur. 2 km voor de finish zijn we weer gaan stappen en de hartslag was weer netjes 52. Ik was enorm blij dat alles zo goed was gegaan voor de eerste keer! We hebben er echt van genoten.
Toen weer terug naar de trailer. Nog even wat drinken aangeboden, zadel eraf, hoofdstel eraf, deken erop en weer gaan stappen. Ze mocht soms een hapje eten maar dan direct weer stappen.
Vorig jaar reden we in Ommen de kennismakingsklasse en liep ze kreupel bij de nakeuring. We dachten toen meteen aan spierverzuring en hebben ons daar verder geen zorgen om gemaakt.
Daarom maar lekker blijven stappen en warm houden, dan moest het goed komen.
Toen naar de nakeuring. Wat luisterde die veterinair lang naar haar hart zeg! Als dat maar goed was. Niet dus! Ze hoorde een ruis. Ze maakte de keuring even af en moesten daarna naar de hoofdveterinair. Verder was alles in orde. Ze liep met ons mee en de hoofdveterinair hoorde het ook. Ze luisterde nog eens en constateerde dat haar hartzakje lekt. Geen leuk nieuws dus! Ik moest me niet teveel zorgen maken, ze gaat er niet snel van dood, maar moet het wel in de gaten blijven houden. Ik kon er nog gewoon endurance mee blijven rijden zolang ik het maar goed in de gaten hield.
Toen de locomotie. Ze liep net als vorig jaar weer kreupel met linksvoor. We dachten echt oliebol, hoe kan dit nou? Weer hetzelfde als vorig jaar? Tijdens de rit niks aan de hand, ze loopt super, je houdt haar warm en in beweging en toch weer kreupel?
Tijdens het rijden merk je niks, in stap loopt ze ook goed, maar in draf loopt ze kreupel. Dit wordt ze niet direct na het finshen. Maar pas na een minuut of 20/25. Dit vinden wij heel vreemd. De veterinair heeft het nog gecontroleerd en het was wat gezwollen. Ik moest maar een paar dagen rustig aan doen. Zij maakte zich er nog niet zo'n zorgen om, maar wij wisten dat het al eerder was gebeurd.
Ik weet dat haar linkerbeen wat zwak is, ze loopt er tijdens het rijden soms weleens een paar pasjes mank mee, maar het is ook altijd zo weer over. Dit is niet altijd het geval, maar soms. Als ze kreupel is (niet vaak) dan is het ook altijd linksvoor.
Ik weet niet of ze na het trainen ook kreupel loopt met links. Ik laat haar na het rijden altijd weer de wei in, en laat haar na een half uur nooit meer draven. Het kan best zijn dat ze dan ook niet goed loopt. Ik houd het in de gaten.
We gaan binnenkort met haar naar de kliniek, voor het been. We maken er ons echt zorgen om. Er is iets niet in orde met dat been, maar we weten niet wat. Ze heeft zich niet verstapt, ze liep al die tijd goed, maar bij de nakeuring niet. Net als vorig jaar. Ze heeft er enorm veel plezier in, net als haar baasje.

Ik hoop dat de uitslag van het been meevalt. Maar toch zie ik het somber in en ben ik bang dat we de endurance wel kunnen vergeten
Echt zo ontzettend jammer, want we hebben net de sport gevonden die we beiden erg leuk vinden!

foto's: Gemaakt door Anouar15

Aankomst
Afbeelding

Bij de start
Afbeelding

Afbeelding

p/a
Afbeelding

finish
Afbeelding

Als het toch bij HAW moet, moet het maar verplaatst worden.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:14

Hmmm dat is wel sneu .. voor je.. Maar dat hartzakje wat lek was... wat ze de VA daar verder over dan/?? Lijkt me ook nie echt gezond.

_Jody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:17

Ik vond het echt zo sneu voor je en hoop ook zo dat het niks ernstigs is En dat het met rust of medicijnen over gaat
Erg leuke foto's trouwens

Matthanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 15:18

@ Whiz.. Dat was nog niet zo heel erg zei ze. Ik moest het in de gaten houden, maar mocht er wel gewoon om doorrijden en endurance blijven rijden. Ik kon ermee naar Utrecht gaan voor een hartfilmpje en een echo, maar dat vond ze nu nog niet nodig. Het was nog niet heel erg. Ik moet haar er niet anders om behandelen als dat ik voor die tijd deed. Het zou minder worden als ze stil komt te staan, dan dat ze getraind wordt.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:23

Het zal geen lekke hartzak zijn (de hartzak is de 'omhulling' van het hart, daar stroomt geen bloed doorheen), maar een lekkende hartklep. Dat is niet zo vreselijk. Dan stroomt er een beetje zuurstofarm bloed terug in het hart, ipv dat dat mee gaat de kleine bloedsomloop in. Of er stroomt wat zuurstofrijk bloed terug (afhankelijk van welke hartklep het is) en dat gaat dan niet mee de grote bloedomloop in.

Als je endurance wilt starten moet je overigens wél een hartfimpje en ECG laten maken en een verklaring halen, anders mag je niet starten.

Als het idd een hartruis is, die ze gehoord hebben. Een wedstrijd is niet de meest geschikte plek om die te constateren, en er zijn zat paarden naar Utrecht afgereisd waar bleek dat er niets mis was. Het is een tijd een beetje een hype geweest om hartruisjes op te sporen bij de Endurance veteninairen.

Matthanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 15:28

@ Ibbel.. dat zal het wel geweest zijn ben ik een beetje in de war. Moet die ECG gelijk na één keer al gemaakt worden?

Nou, eerst maar eens naar Wolvega voor dat been, want daar maken wij ons meer zorgen om.

sun25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:19

jammer dat je eerste endurance zo afloopt.
ik hoop dat het overgaat met dat been.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:09

Jammer zeg!

Nu hopen dat er niets ernstigs is... !
Wel leuke fotos

Mikkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:00

Leuke foto's!
Wel jammer dat het zo is afgelopen. Hopelijk is het niks ernstigs!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:06

Echt heel jammer. Maar niet te snel opgeven hè.
We hebben wel fijn gereden samen en het was heel gezellig

Ssusan

Re: Endurance Kootwijk »» Goed begin, slecht einde..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:30

Heftig Matthanja.. Hopen dat het niks ernstigs is!
Hou je ons op de hoogte over hoet het met zn been gaat?

Wel leuke foto's, mooi hoofdstel

IngridL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 08:56

Hoeft niet perse het been te zijn waardoor ze kreupel loopt: kan ook uit de schouder (spierenkwestie) of rug (scheef?) komen. Vooral bij grotere inspanningen. Slecht passend zadel, scheef zitten (waardoor eenzijdige belasting) allemaal dingen waarnaar je kunt kijken. Op gewone ritjes komen die dingen er vaak niet zo uit maar op een endurance wedstrijd kan alles dat eerst een beetje irriteerde leiden tot onregelmatig lopen! Dus geef de moed niet gelijk op maar ga op onderzoek uit......

Arwennn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 17:12

Jeetje Matth dat is even best jammer
Gelukkig ging het begin wel heel goed
Verder hele leuke foto's Loor is lief

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:09

jaajer bij je eerste wedstrijd.. ik hoop dat het allemaal weer goed komt!!

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:52

Wat sneu dat het zo moest aflopen.
Kunnen ze net als bij mensen er ook iets aan die lekke hartklep doen?

ManonxRanger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 11:50

hey, vet balen dat je paard last heeft van haar been, maar komt vast wel goed denk ik, hoop ik. arm paard.
maar heel erg leuk dat jullie het allebei een leuke sport vinden en dat het verder allemaal goed gaat.
ik heb ontzettend veel zin in 11 juni. hoop dat het gezellig wordt, vast wel. succes met je paardje!

Matthanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 21:57

Bedankt voor de reacties.
We geven het nog niet op, dus misschien kunnen we later dit seizoen nog een wedstrijdje proberen.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:32

O, wat balen..... maar kom op, relaxte ritten zijn ook heerlijk. Misschien als je eens echt op je dooie gemakkie doet zo rond de 10 km per uur.... eens kijken hoe 't dan gaat