Draven of galoperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Draven of galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 14:18

Ik hoor vaak dat je tijdens de wedstrijd zo min mogelijk moet geloperen omdat galop heel belastend is voor de benen. Dus ik blijf netjes draven (wel af en toe galoperen hoor) Maar ik merk aan Anouar dat hij liever galopeert. Hij is helemaal geen drukte maker die alleen maar harder wil dus ik heb echt het idee dat hij galop prettiger vind.
Wat is dan verstandig, zoveel mogelijk draven of ook wat grotere stukken galoperen?

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 14:42

Rij je met een hartslagmeter? Gorino liep afgelopen rit met een hartslag van 123 in draf, en 111 in galop. Het was dus duidelijk dat galop energiezuiniger was.
Het hangt van je paard af, of hij energiezuinig kan galoperen of niet. En ook van je training natuurlijk. Ik trainde en train veel in draf, de laatste tijd train ik echter zeker ook extra op (langdurig) galopperen. In wedstrijden galoppeer ik zeker de helft, tegenwoordig. Let wel, daar heb ik wél 4 seizoenen over gedaan, voordat ik dat aandurfde, én 1 winter specifiek op getraind, voordat ik dat vorig jaar voor het eerst ben gaan doen.

Of het slechter voor de gewrichten is, weet ik niet. Zonder training, zeker. Met goede training: geen idee dus, misschien iets. De kans op blessures is wat groter, zeker bij verdergaande vermoeidheid, omdat je bij elke galopsprong op 1 been landt.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 14:47

Misschien even handig om er bij te zetten, ik rij klasse 1

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 14:49

Weet ik. Maakt voor het principe niet uit, wel moet je dan rekening houden met de max snelheid.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 14:50

Ik heb een hartslagmeter, dus ik ga wel eens wat proberen tijdens de training

naiade

Re: Draven of galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:02

Denk dat het ook verschilt per paard.

De ene van mij draaft liever en de ander galopeert makkelijker...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 07:11

Ik draaf zoveel mogelijk, heb een draver en merk dat het voor hem veel makkelijker is. We gaan dan ook al behoorlijk hard. Op sommige stukken vind hij het makkelijker om te galopperen. Maar over het algemeen draaf ik op een vlot tempo. Denk ook niet dat galop zo heel veel belastender is voor het paard, mist je goed traint.

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:18

wat mij opviel in kootwijk bij mijn paard en dat is een draver,dat zij het hele tweede stuk ik rij klasse 1 wilde galloperen terwijl we veel in draf trainen en het een draver is.
maar ze wilde gewoon niet meer in draf als ik ze terug in draf zette dan gallopeerde ze zelf weer aan in een heel rustig tempo.
ik heb het maarlaten doen op een gegeven moment , was wel benieuwd naar de hartslag op het eind maar die was goed 52 terwijl we pas 1 km voor de finish zijn gan stappen.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:19

Ik train het meest in draf. Nanza is een draver, en in draf is hij zekerder dan in galop. Galop gaat meestal wel goed, maar soms raakt hij met zn benen in de knoop omdat hij te haastig wil en dan krijgen we een gigantische stress-situatie.

Daarom dus eerst maar gewoon in draf, als hij zelf aangeeft rustig te willen en kunnen galopperen gaan we dat ook proberen.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:24

mijn draver galopeert liever... mijn volbloedje draaft liever dus tja... draver of niet de galop vind ze makkelijker.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:38

Mijn draver vind galoperen op sommige stukken fijner en makkelijker dan draf. Verschilt heel erg per paard. Maar een je hebt gelijk dat een draver het niet perse moeilijk vind.

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:29

Ik las laatst een stukje dat paarden in elke gang een 'ideaal' moment hebben, waarin ze zo weinig energie verbruiken. Dat is bij stap, draf en galop evenveel op dat moment. Dus eigenlijk zou het moeten kunnen. Een paard in middendraf verbruikt bijv. meer dan een paard in een normale galop.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:01

POLLO schreef:
wat mij opviel in kootwijk bij mijn paard en dat is een draver,dat zij het hele tweede stuk ik rij klasse 1 wilde galloperen terwijl we veel in draf trainen en het een draver is.
maar ze wilde gewoon niet meer in draf als ik ze terug in draf zette dan gallopeerde ze zelf weer aan in een heel rustig tempo.
ik heb het maarlaten doen op een gegeven moment , was wel benieuwd naar de hartslag op het eind maar die was goed 52 terwijl we pas 1 km voor de finish zijn gan stappen.

Dat is toch vaak een teken van moeheid, als ze niet meer willen draven. Moeheid van de spieren die ze voor de draf gebruiken dus, niet perse algemene moeheid - want dan zou je paard wel aangeven te willen gaan stappen.