germie schreef:Is westernrijden zoveel relaxter en goedkoper???
Ik rij alleen engels en vind het ook veel gedoe, hoge inschrijfgelden, dure startkaart enz.
Hoe zit dat met western?? Ook pissige mensen als het niet goed gegana is?
Ik heb 1 week westernervaring, maar merkte niet zo heel veel verschil tussen engels en western. De paarden waren op dezelfde manier gereden, ik kon ook met die westernpaarden zo ene galopwissel maken.
Maar die zadels?? Oh wat ben ik daar stijf van geweest, vreselijk gewoon. Misschien is dit wennen, maar prettig vond ik het niet, en het waren van die dure amerikaanse zadels, dus daar lag het niet aan. De laatste dag heb ik een westernpaard gewoon met kunstof engels zadel gereden.
Paardrijden is en blijft een hele dure sport, maakt niet uit wat voor zadel je erop legt. Ik durf zelfs te zeggen dat westernrijden duurder is dan dressuur. Voor een beetje goed westernzadel ben je toch al gauw tgen de 3000 fl,- kwijt, en wil je een beetje gereden Quarter ben je ook niet onder de 15.000 fl klaar. Wedstrijden zijn er maar een paar per jaar, dus veel wedstrijden zul je niet kunnen rijden. Je zult over het algemeen wat verder moeten reizen, en daar dan een box huren (wat soms ook flink in de papieren kan lopen) Dat ik net met de western begon heb ik de nodige wedstrijden gezien, en ik vond de sfeer zeker rustiger en de mensen minder hatelijk tegenover elkaar. Maar ook hier, als je twee keer kijkt, kom je hetzelfde tegen.
Maar neem nu eens de gemiddelde dressuur wedstrijd. Ik lig al in een deuk als er overal bordjes staan van: stilte tijdens de proef. Ga eens kijken bij een westernwedstrijd, het applaus en de kreten als waardering van een goede proef is niet van de lucht, en op de achtergrond draait meestal nog ook nog (country) muziek. Wij lopen niet op kousevoeten rond als er een proef gereden word, en zo krijg je makkelijke paarden.
Als jij nu één week "westernervaring" hebt en vind dat de paarden hetzelfde gereden worden, heb ik mijn vraagtekens daarbij. Want je kunt ook op een dressuurpaard "western" rijden, het ligt aan de manier waarop je rijdt en niet aan het zadel wat je erop hebt gelegd. Als jij last hebt van stijfheid na het rijden op het westernzadel, vraag ik me af wat voor zadel dat is geweest, en of jij niet vreselijk gespannen hebt gezeten.