[WN] stops zonder slidingijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ik_jolanda

stops zonder slidingijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 15:26

Ik zat net te denken aan het nut van slidingijzers.
Wat ik me nu afvraag; zijn slidingijzers alleen om je paard langer door te laten glijden in de stops, of hebben ze ook nut voor het paard zelf? En als je nou een stop doet zonder ijzers, is dat dan slecht voor de benen/pezen/gewrichten van paardlief?
En zo niet, kan je een paard dan ook laten stoppen buiten de bak? Dus op een andere ondergrond?

En ja, ik weet niks van reining, kom net kijken en ik heb nog nooit van mijn leven een wedstrijd gereden

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 15:33

Het is niet aan te bevelen om zonder slidingijzers te stoppen, zonder ijzers of zelfs met niet-slidingijzers kan je paard zich heel erg bezeren. Stukken hoef kunnen afbrokkelen, het paard krijgt klappen op de achterbenen die ook door kunnen werken in de rug. Een paard dat zich eenmaal in een sliding heeft bezeerd zal in het vervolg heel voorzichtig zijn. En als hij zich heel erg heeft bezeerd ben je de nodige tijd kwijt aan revalideren.

Stoppen op een andere ondergrond dan een goede zandbodem met eventieel leem eronder zou ik ook niet doen, maar soms is het niet anders mogelijk (bijv. op wedstrijden). Een goed stoppend paard zal daar een paar mooie stops laten zien. Uitvoerig trainen op verkeerde bodem zou ik echter niet doen. En een reiningruiter zal zijn paard daarom doorgaans nooit voluit laten gaan op de verkeerde bodem, als hij hem daar al start.

Romkabouter

Re: stops zonder slidingijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:26

ik_jolanda schreef:
zijn slidingijzers alleen om je paard langer door te laten glijden in de stops

Gemakkelijker, niet noodzakelijk langer, dat is meer een gevolg

Citaat:
of hebben ze ook nut voor het paard zelf?

De benen sparen als je stops gaat doen, verder alleen maar nadelen

Citaat:
En als je nou een stop doet zonder ijzers, is dat dan slecht voor de benen/pezen/gewrichten van paardlief?

Ja

Citaat:
En zo niet, kan je een paard dan ook laten stoppen buiten de bak? Dus op een andere ondergrond?

Als het goede grond is om op te stoppen, maakt de plek niet uit (bos, bak, etc)

Citaat:
En ja, ik weet niks van reining, kom net kijken en ik heb nog nooit van mijn leven een wedstrijd gereden

Maakt niet uit

ik_jolanda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 13:50

Oke, bedankt voor de antwoorden. Weet ik dat ook weer