Materiaal: singels (en schuurplekken)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lijn_

Materiaal: singels (en schuurplekken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 19:49

Hoi,

Helaas heb ik last van singeltroubles sinds ik mijn nieuwe zadel heb. De zachte, goedonderhouden leren singel die daarbijzat, zorgt voor lelijke schuurplekken ter hoogte van de elleboog. De gespen zitten een stuk hoger, dus daar ligt het niet aan.
Een bontje eromheen helpt niet.

Vanmiddag heb ik gereden met de bontsingel die eigenlijk bij mijn longeersingel hoort. Dat lijkt iets beter te gaan, maar toch zat er bij terugkomst weer een schuurplek. En het was maar een rustig ritje...

Ik weet dat elk paard anders is, maar zijn er anderen die hier last van hebben gehad? En hoe heb je het opgelost?
Kan het zijn dat de huid daar zich wat moet "harden"? Een soort van eelt ontwikkelen zeg maar? Ik vermoed dat alle haren die op dit moment loskomen de zaak geen goed doen, en het schuren nog wat erger maken.

Dit moet toch opgelost worden, ben dus benieuwd hoe anderen dat gedaan hebben.

(Overigens: ik plaats dit hier omdat ik er bij korte ritjes echt geen last van heb gehad. Pas sinds ik begonnen ben met wat intensiever en langer trainen buiten, heeft dit probleem de kop opgestoken)

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:19

Ik had met mijn barefoot cheyenne en een mooie zachte anatomische gevormde lederen singel (ook goed onderhouden en lang genoeg, gespen zit een stuk boven de schuurplek) ook last van schuurplekken ter hoogte van mijn paard haar ellebogen.
Maar, dit zadel lag te ver naar voor. Toen ik deze iets naar achter legde, en dus duidelijk 5cm verder dan de schuurplekjes, schoof deze onder het rijden weer terug (hoe hard ik ook aansingelde) tot weer bij de schuurplekken.
Het waren overigens nooit hele erge schuurplekken, gewoon lelijke kalige plekjes, nooit echt open ofzo

Anyways, ik heb een ander zadel met een gewone neopreen singel; niets meer aan de hand.... Maar deze ligt erg anders (barefoot western).

fransje23

Re: Materiaal: singels (en schuurplekken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:45

Mijn paardje heeft ook heel snel last van schuurplekken. ze krijgt ze echt overal van: halsters, dekjes, dekens en dus ook van de singel.
Ik rij nu met een thorowgood dressuursingel. Deze is ook een beetje voorgevormd. Om de singel heen heb ik een echte lamsvellen singelhoes. En sindsdien gaat het eigenlijk heel erg goed.
Nu heeft ze alleen nog kale plekken van de singelstoten..
Weet je trouwens zeker dat je zadel niet wat ver naar voren ligt? Volgens mij moet en minstens een hand tussen de singel en de elleboog kunnen.

lijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 21:06

Zijn zadel ligt zeker niet te ver naar voren. Z'n oude Wintec dressuur wel, maar ik heb nu een Ainsley Vanguard met ingebouwde voorsingel, en het zadel komt geen millimeter meer van z'n plek.

En tsja, die handbreedte achter de elleboog haal ik niet helemaal, Atlas is een ronde arabier met een weibuik, en de singel kruipt nu eenmaal naar de plek waar zijn buik het minst rond is Maar een "smalle hand" (zonder duim) past er wel tussen.
Kale plekjes staan niet fraai, al is daar nog wel overheen te komen. Maar laatst was het helemaal rauw: niet OK.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:12

Hoi, volgens mij is dit een probleem wat heeeel vaak bij arabieren voorkomt. Mijn bijrijdarabier had dit vroeger en mijn eigen arabier vorig jaar ook.

Volgens mij ligt de dunne huid van de arabier gewoon sneller open. Ik zou wel een oplossing zoeken en niet doorrijden op die schuurplekjes.
Ik ben gaan rijden met een Podiumsingel, dit is een anatomisch gevormde singel van leer die aan de binnenkant afgezet is met gel. Het is echt heel zacht en ik heb na vele ritten van 3 uur nog niks geen schuurplekje kunnen ontdekken. Terwijl ik met mijn gewone dressuursingel na 45 minuten al open plekken had.

Deze singels zijn niet goedkoop (95 euro, verkrijgbaar bij Goedhard en Equestor) maar ik vind de kwaliteit geweldig.
Ik zweer inmiddels echt bij deze singels, zeker voor gevoelige arabieren + lange ritten!

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:50

Dit is heel erg herkenbaar, ondanks zorgvuldig poetsen (dus geen achterblijvend vuil) en even stretchen (voorbeen naar voren halen na aansingelen, voorkomt dubbele velletjes) en een zachte en schoneneopreen-singel heb ik ook van die kalige plekjes. Het wordt hopelijk minder als ze d'r zomervacht weer heeft (het is 's zomers minder). Voor goede tips hoe ik me ook aanbevolen.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:09

Ik rijd met een Westernzadel en gebruik bontsingels. Dat gaat prima. Neopreen daarentegen is mijn Arabier kennelijk allergisch voor, daar krijgt hij allemaal schilfertjes en zelfs vochtbulten van.
Bij mijn niet-Western zadel heb ik idd een Podium voorgevormde gelsingel. Daar heeft hij ook geen last van.

Een echt schapenbontje erom heen lijkt me ook het proberen waard. Maar dan wel echt schapenbont, geen synthetische.

abrakadabra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:10

ik had ook een leren singel en mijn paard ging daar ook altijd van open... nu heb ik een neoprene singel en dat gaat super

lijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 11:39

Hehe, zoveel paarden, zoveel oplossingen dus.

En even voor de duidelijkheid: ik rij natuurlijk niet door met rauwe plekken. Dan mag meneer lekker een paar dagen zijn buik nog ronder eten op de wei

fransje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:00

Ibbel schreef:
Neopreen daarentegen is mijn Arabier kennelijk allergisch voor, daar krijgt hij allemaal schilfertjes en zelfs vochtbulten van.

Dat kreeg mijn draver dus ook van neopreen.
Zoals ik al eerder vertelde gebruik ik een lamsvellen singelbontje. Is veel duurder dan nep maar ook veel zachter en blijft lang mooi. Dit werkt erg goed. Wel regelmatig uitborstellen en wassen (kan gewoon in de wasmachine).
Ik bendek nu ook dat ik weleens ergens gelezen hebt dat je de huid kan "harden"met kampferspiritus. Daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Arabendu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 22:27

Singelbont van lamsvel gebruiken en voor het aansingelen dik insmeren met vaseline.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 23:25

Hmm... geen idee wat een singelbontje van lamsvel kost maar ik zou toch gaan voor een kwalitatief goede singel. Zo'n gedoe met die vettige vaseline iedere keer en dan moet dat bontje ook nog regelmatig gewassen worden want anders krijg je alsnog schuurplekken. Brrr... niks voor mij!

Arabendu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 08:23

Kost 38,95 bij Divoza. Of het met vaseline (ik gebruik witte vaseline die is tenminste smeerbaar) een gedoe is? Ja, maar liever een gedoe dan schuurplekken/open wonden onder de singel. Daarnaast is het toch wel wijs om singels en singelbontjes regelmatig schoon te maken. Deze tip komt trouwens niet voort uit 'probeer dit eens' maar uit eigen ervaring mbt dit probleem.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:52

Citaat:
Daarnaast is het toch wel wijs om singels en singelbontjes regelmatig schoon te maken.

Dat vind ik het nou het grote voordeel aan de Podiumsingel... die is van gel-materiaal aan de kant van het paard. Na het rijden dus even onder de kraan houden en klaar is kees!

Citaat:
Deze tip komt trouwens niet voort uit 'probeer dit eens' maar uit eigen ervaring mbt dit probleem.

Hier idem dito. Ik heb twee arabieren 'gehad' met dit probleem en daarom verschillende dingen uitgeprobeerd.

Tsja, per paard (en per eigenaar ) werkt weer een andere oplossing het beste!

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 18:01

Ik heb ook zo'n gevoelig paardje qua singels, ik heb een aantal dikke bontjes gekocht bij de dacthlon, superlang zijn die, de singel verzuipt er serieus in, maar heb eindelijk geen schuurplekken meer.
Ik schuif het bontje over mijn western neopreensingel en na afloop van een zweetles/rit or whatever, gooi ik het bontje in de wasmachine en de singel spoel ik af onder kraan.
Volgende dag pak ik weer een droog een schoon bontje met een opgedrogen singel.

Ik heb er 4, kost geen drol bij de dacathlon En werkt goed, vind ik...