[WN] Western maneges & veiligheid.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

prikkiedik

Western maneges & veiligheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 18:54

Simpel vraagje als “leek zijnde” in de western wereld………….
Moeten “western” maneges / stallen ook voldoen aan veiligheids eisen /regels / voorzieningen.
Zoals bijv. een EHBO doos/set aanwezig , en dat er altijd personeel aanwezig is,i.g.v. calamiteiten, enz,enz, als ze aangesloten zijn bij de diverse "western clubs / organisaties." ??
Zoals de knhs,aqha,nqha,nrha,nbha, en de wran.?????
Word dit gecontroleerd.??
Dus veeeel organisaties op je briefpapier zetten en je bent een TOP manege.
Of kunnen/mogen ze zich verschuilen achter een bordje bij de ingang :
“Wij zijn niet aansprakelijk voor..........,bla,bla.?? “ En verder bekijk je het maar.!
Kortom, als jou manege lid is van zoveel “clubs” , cq , organisaties mag je als klant toch wat verwachten. toch. ??
We hebben wat vraagtekens bij de manege waar we nu staan…….
Die “schermt” met bovengenoemde organisaties. Maar het is er een puinh….p.
Vandaar deze vraag.

Of zie ik dit verkeerd…………..?
Ben benieuwd naar ervaringen ,
Mvg,
Jon.

(hebben jaren op “Engelse” maneges gestaan, en daar moest men wel degelijk voldoen aan diverse eisen , en we kregen tenminste “waar voor ons geld”.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 18:55

Volgens mij gelden dezelfde regels, lijktm me iig logisch.

MarRic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:14

Volgens mij is daarin niet zo'n groot verschil tussen 'engelse' manege's of western manege's.
Het zijn beide manege's en hebben daarom (volgens mij) ook dezelfde regels, rijstijl maakt dan niet zoveel uit.

Groetjes Petrarca

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 08:59

VSW --> W-AM.

ik_jolanda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:04

Denk dat de veiligheidsvoorzieningen wel ongeveer hetzelfde zijn. Wat me wel opvalt is dat bij western de meeste mensen zonder cap rijden in de les. Of is dat alleen op mijn manege?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:09

Volgens mij (en zo te zien in de praktijk ) kan elke loslopende gek een manege beginnen, en dus ook zelf z'n regels bepalen.

Pas als aansluiting bij bv de FNRS ter sprake komt, gaan bepaalde regels gelden omdat die voorwaarde voor aansluiting zijn. En dat is niet voor niets, daar was sterke vraag naar vanuit de klant, die wilde een soort van kwaliteitskeurmerk om te zien waar je veilig en vertrouwd kan paardrijden.

Lidmaatschap van bv de WRAN (kan een manege daar lid van worden? ) zegt volgens mij geen drol over bv veiligheid. De WRAN is een vereniging die het wedstrijdrijden promoot en wedstrijden organiseert en stuctureert. Maar we hebben het in de ALV nog nooit over maneges gehad. Is een hoofdstuk dat daar ook helemaal niet thuishoort. Dus een manege kan wel met logo's gaan gooien onder het motto 'lid van......' en dan een hele waslijst, maar je kunt daar voor jezelf gerust vraagtekens bij zetten wat ze daar dan mee denken te bereiken...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:10

Dingen als wel of niet cap op tijdens de les lijken mij meer te maken hebben met de voorwaarden van je bedrijfsverzekering, en misschien ook met enig benul waar je mee bezig bent.

Frayba

Re: Western maneges & veiligheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:25

prikkiedik schreef:
Moeten “western” maneges / stallen ook voldoen aan veiligheids eisen /regels / voorzieningen.

Ja. Iedere instelling waar bezoekers ontvangen worden dient aan bepaalde eisen te voldoen. Welke precies voor een "manege" gelden weet ik niet, maar dat weet de vergunninghouder van de manege, althans als-ie dat niet weet, heeft-ie vast ook geen vergunning...

Citaat:
als ze aangesloten zijn bij de diverse "western clubs / organisaties."

Manegebedrijven kunnen niet "aangesloten" zijn bij western clubs. Er zijn geen "bedrijfsverenigingen" of zo op westerngebied. Individuele personen (en rechtspersonen zoals bedrijven) mogen LID worden van de club, maar daar zitten geen verplichtingen aan vast (behalve dan de contributie voldoen).

Citaat:
Zoals de knhs,aqha,nqha,nrha,nbha, en de wran.?????
Word dit gecontroleerd.??

Geen van deze verenigingen stelt eisen aan hun leden.

De enige vermelding van waarde is de aansluiting bij de FNRS: federatie nederlandse rijscholen. Deze federatie stelt wél eisen aan hun leden en drukt de kwaliteit van de maneges uit in sterren.

Citaat:
Dus veeeel organisaties op je briefpapier zetten en je bent een TOP manege.

Nee dus.

Citaat:
Of kunnen/mogen ze zich verschuilen achter een bordje bij de ingang :
“Wij zijn niet aansprakelijk voor..........,bla,bla.?? “ En verder bekijk je het maar.!

Ook "nee": de manegehouder is in principe aansprakelijk voor wat er gebeurt op zijn terrein en paarden. De instructeur is in principe aansprakelijk voor wat er gebeurt met zijn leerlingen. Ook als er het bekende bordje staat.

Citaat:
Kortom, als jou manege lid is van zoveel “clubs” , cq , organisaties mag je als klant toch wat verwachten. toch. ??
We hebben wat vraagtekens bij de manege waar we nu staan…….
Die “schermt” met bovengenoemde organisaties. Maar het is er een puinh….p.

Het lijkt mij dat de manege via de vermelding van de verenigingen op zijn briefpapier een valse verwachting probeert te wekken. Ik denk dat de daarop vermelde verenigingen dat niet zo leuk zullen vinden. Je doet er goed aan om de besturen van die verenigingen een velletje van dat briefpapier te sturen, je voor te doen als "argeloze klant" en ze te vragen wanneer ze die manege eens gaan controleren. Je krijgt vermoedelijk hetzelfde verhaal terug, maar de club zal de manege wel aanspreken op het "misbruik" van haar goede naam.

Groeten,

Chris.

prikkiedik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 11:53

Iedereen hartelijk dank voor antwoorden / opmerkingen.!
Ben weer iets wijzer geworden.
mvg,
jan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:05

Tja of je met of zonder cap rijd is bij veel maneges nog steeds eigen keus. Bij de western valt het dan mss wat meer op omdat een cap en western een ander beeld is. Maar hoeveel procent van de eigenaren met pensionpaarden op een dressuur/springstal rijden er wel niet zonder cap? Bij ons word het binnenkort verplicht, ik zit er iig niet mee want ik hobbel altijd vrolijk door met dat doppie op m'n koppie. Wat er nog meer aanwezig is op onze manege dat weet ik eigenlijk niet maar ik voel me er iig veilig genoeg. Aangesloten zijn bij de FNRS zegt trouwens ook niet veel meer heb ik het idee. Ik ken een manege die is aangesloten en alles wat de FNRS niet wil zien dat zie je allemaal daar. Het ligt gewoon aan het verantwoordelijkheidsgevoel van de desbetreffende eigenaren.

ik_jolanda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 15:18

Op de (Engelse) manege waar ik eerst reed was een cap verplicht in de lessen. En volgens mij is dat op de meeste engelse manges zo. Maar ik rij nu bij de Greup Stables en daar is het blikbaar niet verplicht, ik ben een van de weinigen die daar met cap rijd. Ik heb het idee dat een cap ook normaler is bij Engelse ruiters. Volgens mij past een cap gewoon niet bij de 'cultuur' van de westernsport.
Maar mss vergis ik me wel heel erg, dat is ook al wel eerder gebeurd

Maar volgens mij zit ik nu een beetje offtopic sorry

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 02:09

Ik heb nog nooit een Cowboy met een cap op gezien

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 06:39

MSQuincyTE schreef:

Klopt....die jongens hebben namelijk collectief een plaat voor de kop...

Overigens, Chris heeft het goed verwoord hoor. En dat er idd manege's zijn die wel door de FNRS gecontroleerd zijn maar er desondanks een onveilige boel van maken zou dus tot uitdrukking moeten komen in het aantal sterren. Controle alleen zegt dus niets, maar de waardering van die controle zegt alles.

Overigens ken ik manege's waar je ook als Western ruiter (uitgezonderd shows) verplicht een cap op moet al kom je binnen op een Quarter, draag je giga-sporen, megahoed en een buckle voor je kruis zo groot als een putdeksel en sleur je een wilde stier aan je lasso naar binnen....eerst cappie op.

Die ene die ik persoonlijk ken staat toevallig wel in Drente.....en dat zegt natuurlijk ook iets. Want wanneer een Drent het niet meer uit kan leggen (of er de puf niet voor heeft) zeggen ze daar steevast: "nie zeuren, da heurt zo.."

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 08:19

En gezien de interesse in o.a. de Troxel Dakota rijden er ondertussen al aardig wat westernrijders rond met een cap. Alleen op wedstrijden zie je het nog maar zelden.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 12:30

Dat mag toch ook niet Sugermiss?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 12:39

Als je beginner of jeugd bent wel

JoyRider

Re: Western maneges & veiligheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 13:34

Ik reed vroeger op een 'gemende' manege waar - toen we er net kwamen - de Engelse ruiters wel verplicht waren een cap te dragen en de western ruiters niet: ook krom natuurlijk! Later moest iedereen gewoon een cap op. Manege had dacht ik 4 sterren van de FNRS.

En volgens mij is het voor een cowboy net zo link om van het paard te vallen als voor een Engelse ruiter ok, de meeste westernpaarden zijn wat kleiner, dus je valt minder ver

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:03

MSQuincyTE schreef:

Tegenwoordig zijn er ook rodeocowboys die een bodyprotector en een helm dragen. Raar gezicht, maar bij rodeo kan ik me er echt in vinden. Het is zowiezo al levensgevaarlijk, dus waarom niet.

prikkiedik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 18:06

Nog ff , het ging me nie zozeer om het "wel of niet cap" gebeuren, maar meer om dat de manege waar we nu staan(noodgwongen ff) er naar onze mening "een potje van maakt",en dit is nog voorzichtig uitgedrukt.
Dus "dat bewuste bordje aan de weg : "we zijn niet aansprakelijk voor......." slaat nergens op.
Heb inmiddels mijn "verzekeringsman" opgebeld en ze kunne wel degelijk aangesproken worden igv .........(vul maar in)
Zadels kunnen nergens achter slot en grendel gezet worden bijv.
Gejat.....jammer dan.!
Kan mijn zadel ook niet verzekeren nu werd mij vertelt.
(geen toezicht aanwezig meestal na 12 uur s'middags.)
En je betaald toch voor "voorzieningen" , WC's e.d , (zitten vaak op slot) en dat er minimaal overdag toch stalpersoneel aanwezig is om.............
Wij / ik betaal "dikke euries" (300+) voor deze manege.(nou ja manege...?)

Maar goed ik ken nog uuuren doorgaan,
Mvg,
jan.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:17

crazycactus schreef:
Tegenwoordig zijn er ook rodeocowboys die een bodyprotector en een helm dragen. Raar gezicht, maar bij rodeo kan ik me er echt in vinden. Het is zowiezo al levensgevaarlijk, dus waarom niet.

Daar kan ik mij ook wel iets bij voorstellen dat ze het daar wel gebruiken