Hoefijzers verplicht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Hoefijzers verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 19:56

Hallo

Ik wil mijn pony gaan trainen voor endurance (kennismakingsrit in oktober), maar hij heeft nog nooit op ijzers gelopen.
Is dat verplicht bij endurance?

Zoja, dan wil ik namelijk op tijd beginnen met hem daaraan te laten wennen.

bedankt

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:01

Lees eerst eens de FAQ, en op de DER-site het reglement.

Waaron zouden in hemelsnaam hoefijzers verplicht zijn? Bij geen enkele wedstrijdsport wordt dit verplicht gesteld...

Silence

Re: Hoefijzers verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 20:03

Nou 'vriendelijke' moderator, ik heb namelijk een infoboek gekregen via der-online en daarin staat een heel groot stuk over ijzers en de ondergrond waar op gereden word in Nederland. Als je dat stukje goed leest komt het over alsof het verplicht is of in ieder geval op z`n minst aangeraden word

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:55

Het hangt helemaal van de hoeven af. Mijn pony staat op ijzers omdat ik dat praktischer vind omdat ik vaak over het verharde moet.

Ibbel

Re: Hoefijzers verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:58

Silence schreef:
Nou 'vriendelijke' moderator, ik heb namelijk een infoboek gekregen via der-online en daarin staat een heel groot stuk over ijzers en de ondergrond waar op gereden word in Nederland. Als je dat stukje goed leest komt het over alsof het verplicht is of in ieder geval op z`n minst aangeraden word

Dan kun je dat ook meteen in je eerste post aangeven. Dat voorkomt misverstanden.

Westernfreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 00:48

Nee, is niet verplicht. Voor sommige ritten is het wel aan te raden door de ondergrond, dit staat meestal wel in het vraagprogramma van de wedstrijd vermeld.

Inn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 08:25

Ik rij met verschillende paarden zonder ijzers, tot 90km wedstrijden ging dat heel goed. Nu zijn de paarden die veel in de ardennen rijden en naar de 100km en meer gaan wel beslagen met kunstofbeslag. Dus als je pony gewoon is zonder probeer dat dan ook zo lang mogelijk maar hou het altijd goed in de gaten. Op kiezel en steen gaan ze soms wat trager als ze wat korter worden maar op asfalt kan je dan weer sneller gaan omdat ze minder schuiven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 14:41

Ik vorige jaar alle trainingen en wedstrijden zonder ijzers gereden. Helemaal geen problemen gehad, het liefst zie ik paarden ook ijzerloos maar door omstandigheden staat hij nu wel op ijzers. Er zijn mensen die zeggen dat ijzers verplicht zijn om endurance te rijden, of dat je in ieder geval niet zonder kan. Onzin dus.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:41

Gelukkig niet. Anders was ik geen endurance gaan rijden.
Ik rij lekker zonder ijzers en bekap hem zelf, we kunnen rustig een hele dag over de harde weg stappen en draven, z'n hoeven zijn zo sterk geworden dat dat geen probleem meer is