[WN] zadelmak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arienette

zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 08:47

Ik ben gevraagd om een quarter zadelmak te maken en het eerste beginnetje erop te zetten. Dus mijn doel is om de basis er goed op te zetten, dus overgangen naar stap/draf/galop en terug en een stuur is ook handig.

Nou heb ik veel paarden en pony's zadelmak gemaakt dus dat is het probleem niet. Maar die waren allemaal voor dresuuurmatig gebruik/recreatief engels rijden, en ook deze gaat niet de wedstrijdsport in maar zal wel western bereden worden. Waarschijnlijk zal iemand anders, er mee verder gaan als ik klaar ben om hem wat meer western dingen te leren ofzo... maar zijn er misschien simpele dingen die ik vast kan doen zodat de overstap zo vloeiend mogelijk verloopt? Dus eigenlijk is mn vraag wat ik anders moet doen bij het zadelmak maken van een westernpaard in vergelijking met een dressuurpaard?

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:24

Dat ligt er aan... hoe lang ga je het paardje trainen? Het zadelmak maken is niet anders dan bij een engels rijpaard.
Je leert ze sturen, en halthouden en zo... pas als het echte werk gaat beginnen komen de kleine verschillen qua teugeldruk, beenhulpen enz enz.

meikie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:32

Ik heb mijn paard western ingereden met goede hulp. Belangrijk is de basis te leggen voor ho, dus gewicht naar achteren leggen en benen naar voren, van het paard af. Ook kun je de commando's aanpassen, bv. walk - stap, jog= draf, kusje is galop en easy is rustiger of van galop naar draf etc. Dit lijkt me relatief eenvoudig aan te passen. Sucses.

Arienette

Re: zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 11:54

Ik ga het paard ongeveer een maand of 2 een keer of 3 per week trainen waarbij dus het belangrijkste de simpele hulpen naar voren en remmen hulpen zijn en het stuur. Het echte doorpakken zal de eigenaar zelf doen of hij brengt hem naar een westernstal. De basis is toch voornamelijk een hulp geven en dan los? In tegenstelling tot de dressuur waarbij je dus altijd je been ertegenaan houd en altijd een klein beetje spanning hebt op de teugels

De eigenaar grondwerkt en longeert veel met het paard en daar gebruikt hij ook veel commando's (andere dan die jij noemt, maar ookal zou je altijd poep zeggen, als je het maar consequent doet) dus ik zal dan tegelijkertijd met mn beenhulp ook de stemhulp geven.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:47

Hoe is de basis van de grond? Zitten de stemcommando's er daar al goed in? Dan is de manier van inrijden echt niet zoveel anders dan bij de dressuur. Hoe had je het inrijden willen aanpakken? Eerst op halster, dan op bit/trens?

Arienette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 13:54

Nou ik heb hem nog niet aan het werk gezien, maar volgens de eigenaar doet hij het op de grond perfect. Hij scheen binnen een paar weken de stemcommando's op te pakken en ook aan de longeerlijn schijnt hij erg braaf te zijn. Volgens de eigenaar is hij al een bitje gewend (hij moest hem toch een beetje entertainen aangezien ie al 4 is) dus denk dat ik hem ook gewoon met een bitje inrijd. Hoewel ik van steeds meer mensen hoor dat ze met een halster zadelmak maken heb ik het tot nu toe altijd andersom gedaan. Als ze netjes meelopen aan de hand met bit in en je ook met bit in kunt longeren zie ik niet in waarom je dan zonder zou doen.