Heropbouw conditie, hoelang duurt dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Heropbouw conditie, hoelang duurt dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 17:52

Hele vage titel, mijn excuses daarvoor, maar ik weet niet hoe ik het beter in het kort kan formuleren.

Het zit zo; de bedoeling is/was dat Nanza en ik 7 mei onze eerste wedstrijd zouden rijden in Ommen-Vechtdal. Nou ben ik sinds zaterdag flink ziek en doordat mijn longen altijd mijn zwakke punt zijn geweest vreesde ik dat de verkoudheid die bij de griep hoorde op mn longen zou slaan.

Dit is inderdaad gebeurd en morgen ga ik naar de dokter om te vragen wat ik moet doen. Ikzelf heb nu echt geen puf om Nanza te doen en mijn zusje en de dochter van de stalhouder zorgen er nu voor dat hij eten/aandacht krijgt en lekker naars buiten komt. Hij heeft dus een soort van vakantie.

Mijn vraag is nou of het wel verstandig is om te gaan rijden 7 mei, niet zozeer om mijn eigen conditie, maar meer om die van Nanza. Hij voert namelijk nu dus helemaal niks uit. Hoe zouden jullie dat doen? Is het haalbaar om hem (stel ik ben over ruim een week weer zo fit dat ik erop kan) in zo'n korte tijd weer op te pakken?

Graag jullie mening, advies en dergelijke. Alvast bedankt.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:03

Paarden houden hun conditie makkelijk 6 weken vast. Als Nanza in conditie is, is een week of zelfs 3 weken vakantie en echt niets doen behalve de wei in, geen enkel probleem. Pas na 6 weken ga je merken dat de cardiovasculaire conditie minder wordt. Peesconditie houden ze nog veel langer vast.

_Sammy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:06

ik hou dit topic ook in de gaten die van mij heeft nou anderhalf jaar niks gedaag toen ze van mij was weer 4 maanden 2 keer per week opbouwen met rijden enz..
nu heeft ze weer vrij vanwege haar veulen..

hoe lang duurt het tot ze in cinditie is wat ze overgens nog nooit is geweest ivbm spat/botwoekering..

maar veel succes !

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 20:32

Nanza heeft een goede conditie en ik vind het echt vreselijk dat ik nu de lastpost ben. Ik hoop dat ik snel hersteld ben zodat we 7 mei toch kunnen rijden.

NienkeM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:40

_Sammy_ schreef:
ik hou dit topic ook in de gaten die van mij heeft nou anderhalf jaar niks gedaag toen ze van mij was weer 4 maanden 2 keer per week opbouwen met rijden enz..
nu heeft ze weer vrij vanwege haar veulen..

hoe lang duurt het tot ze in cinditie is wat ze overgens nog nooit is geweest ivbm spat/botwoekering..

maar veel succes !

Dit is wel heel wat anders dan waar TS het over heeft!
Nanza was al in conditie. Die conditie raakt hij niet in een week kwijt (zie post Ibbel). Jij moet de conditie van 0 opbouwen... Hoe lang het duurt voordat een paard 'in conditie' is, kun je niet zeggen. Dat is afhankelijk van wat jij ziet als conditie (welk niveau, wat moet ze kunnen etc).

Ik zou zeggen dat 7 mei geen probleem is wanneer hij, voordat jij ziek werd, al een dusdanige conditie had dat hij toen de wedstrijd ook al had kunnen lopen. Je mist nu nl wel de weken waarin je nog kunt opbouwen. Wanneer je vlak van te voren weer begint kun je niet nog even heel hard gaan trainen omdat je dan in de knoei komt met de 'rust' periode voor de wedstrijd (en met rust bedoel ik niet trainen/opbouwen).

Libertylove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 23:35

Het lijkt mij ook geen probleem!
Zeker niet als je paardje wel gewoon buiten komt en zichzelf beweging kan geven! Conditie kan je snel weer herstellen, zeker na misschien iets van 3 weken!

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 11:04

Nou, misschien dat ik het dan toch ga proberen, als ik in de loop van volgende week weer zodanig hersteld ben dat ik er weer op kan, en het KNHS een beetje opschiet met het versturen van mijn startkaart.