wat mogen grooms wel en niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zazoo

wat mogen grooms wel en niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 21:53

heb zondag in Austerlitz gereden en mijn grooms hebben bij de stops mijn paard vastgehouden en er ook mee gestapt en nu lees ik dat dat niet mag? t was onofficieel dus maakt niet uit maar handig om te weten voor de volgende keer. wat mogen grooms wel en wat niet?

Diva

Re: wat mogen grooms wel en niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 07:52

Eigenlijk moet je gewoon het reglement lezen

http://www.deronline.nl/informatie/Reglement2004.asp

Ik heb heel even snel gekeken:

2.5 Tijdens de wedstrijd mag niemand anders dan de deelnemer het paard rijden of geleiden. Het paard mag tijdens de wedstrijd door de deelnemer aan de hand geleid worden.

2.12 Een deelnemer die assistentie krijgt tijdens de wedstrijd (gevraagd en/of ongevraagd) wordt gediskwalificeerd. Alleen het verstrekken van water, het koelen en het aanreiken van voor de wedstrijd noodzakelijke benodigdheden is onderweg toegestaan. Na een val van het paard en/of de ruiter is de hulp van derden toegestaan. Bij verlies of loszitten van een of meer ijzers is eveneens assistentie toegestaan bij het herstellen van het beslag.

gerritje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:29

Ligt wel een beetje aan d eklasse waarin je rijdt.

in klasse 2 en hoger, mag de groom in de groom area je paard vast houden en er ook mee wandelen. maar tijdens de rit zelf niet.

als je zelf bent afgestapt mag er naar mijn weten wel iemand je paard vasthouden om op te stijgen. maar lees voor de zekerheid de regelementen eens door.

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 08:53

Het reglement geeft wel duidelijkheid.

In principe mogen je grooms je paard niet vasthouden tijdens de wedstrijd (alleen in de vetgate/pa). Heel strikt genomen mag dat dus ook niet wanneer je zadel scheef is gezakt (na een rare sprong) en je moet je zadel er opnieuw op leggen (heb ik eens meegemaakt). In de praktijk zal waarschijnlijk niemand daar over vallen, maar het is wel goed om het te beseffen denk ik!
Zelfde geldt voor de bepaling wat aangerijkt mag worden. Water wordt explicitiet genoemd en verder staat er 'noodzakelijke benodigdheden'. Waar ligt de grens tussen het aanrijken van noodzakelijke benodigdheden en assistentie?
Mag je electrolieten spuiten/laten spuiten door je grooms? Is dat een noodzakelijke benodigdheid of assistentie?

Helemaal duidelijk is het dus niet.

Oplossing is meestal een portie boeren verstand en kennis van het reglement.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:45

NienkeMulder schreef:
Waar ligt de grens tussen het aanrijken van noodzakelijke benodigdheden en assistentie?
Mag je electrolieten spuiten/laten spuiten door je grooms? Is dat een noodzakelijke benodigdheid of assistentie?

Weet je dat ik daar nog mooit stil bij heb gestaan. Nu geef ik dat ook niet onderweg maar indien nodig op de vetgate. maar heb op de fasna vaak gezien dat tijdens het groomen de groom een spuit met ... toediende.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:47

Valt volgens mij in dezelfde catagorie als water of een wortel geven aan het paard.... Maar het staat niet letterlijk beschreven inderdaad.
Maar goed, dan kun je er eigenlijk ook niet op aangesproken worden als je het wel doet (elektrolieten geven ed).

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:12

gerritje schreef:
NienkeMulder schreef:
Waar ligt de grens tussen het aanrijken van noodzakelijke benodigdheden en assistentie?

Weet je dat ik daar nog mooit stil bij heb gestaan. Nu geef ik dat ook niet onderweg maar indien nodig op de vetgate. maar heb op de fasna vaak gezien dat tijdens het groomen de groom een spuit met ... toediende.

Fasna is FEI reglement, ik weet niet uit mijn hoofd wat daar precies staat...

Ik ben ook niet braver dan de paus, maar het is wel goed om het je af en toe eens te realiseren Dat incident met het zadel, daar ben ik wel degelijk op aangesproken! Zonder consequenties verder, meer in de trant zoals ik het hier nu neer zet. Maar toch...

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 23:56

bedankt allemaal voor de reacties. t is me n stuk duidelijker

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:04

Hmm eigenlijk nooit bij stil gestaan. Ik pak soms rustig het paard ff vast als hij een beetje druk is en ik bijv. iets te drinken/eten probeer te geven aan de ruiter.