Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ik hem even aan en dan is het goed. Dit vind

Citaat:Daar kun je paard toch net zo hard mee slaan als dat je met een spoor kunt prikken ??
Citaat:Van mij mogen ze ook de zweep verbieden in de endurance. Ik zou wel willen weten waarom deze nog niet verboden is.
bella24 schreef:Ik weet niet precies wat de officiele uitleg is van deze regels maar ik ben het er in ieder geval volledig mee eens. Ik zie nog zo vaak ruiters met sporen bij iedere pas aandrijven. Als je dat in de endurance doet (40, 80, 120, 160 km lang?) is dat pure dierenmishandeling. Als organisatie is het moeilijk te controleren of de sporen op een goede manier gebruikt worden (behalve bij wonden/littekens). Bij het gebruik van de zweep is veel makkelijker te zien of iemand daar fatsoenlijk mee omgaat.
bella24 schreef:.Citaat:Van mij mogen ze ook de zweep verbieden in de endurance. Ik zou wel willen weten waarom deze nog niet verboden is.
Ik heb altijd een zweep bij mij als ik buiten ga rijden. Ik gebruik hem bijna nooit maar wel een enkele keer als mijn paard vanwege iets spannend enorm uit gaat wijken en door mijn been heen loopt. Ik gebruik hem ook als meneer niet langs iets spannends wil maar dat is slechts een zacht tikje op de achterhand. Dat heeft niks met slaan te maken. Ik zou niet weten waarom ze een zweep in de endurance moeten verbieden, ik zie bij wedstrijden ook nooit rare dingen.
Karien
elkie schreef:Volgens mij zijn sporen in de dressuur bedoeld om je hulpen te verfijnen niet zozeer om je paard aan te sporen. Voor het verfijnen van hulpen hebben ze bij endurance geen nut denk ik en om aan te sporen kunnen ze idd ongemerkt 'misbruikt' worden.
of de vliegen en dazen onder de buik weg te schrapen. Inderdaad is het gebruikelijk in de hogere klasses dat je het laatste rondje je zweepje weglaat ( vind ik ook een goed punt om het hierdoor preventief tegen te houden dat je idd je paard naar de finisch 'door douwt')
bella24 schreef:
Ik heb nog nooit iemand gezien die zijn paard (onbewust) bij iedere stap een klap gaf.
bella24 schreef:Ik zie nog zo vaak ruiters met sporen bij iedere pas aandrijven. Als je dat in de endurance doet (40, 80, 120, 160 km lang?)

splitreins die ik heel af en toe gebruik als zweepje in geval van omdraaien en miepen
Inn schreef:In de hogere dressuur kan sporen wel heel verfijnend werken zowel in engels als in Amerikaanse dressuur omdat je dan heel nauwkeurige fijne hulpen kan geven. Vooral om het paard met een lichte druk te doen wijken of om actief verzameld te rijden.
Ibbel schreef:Het is ook zo dat in de laatste ronde van een 160 km wedstrijd de zweep achtergelaten moet worden. Althans bij de Fasna geldt die regel - ik dacht dat het iig een FEI regel was. Misschien geldt het ook wel voor de laatste ronde van kortere ritten.
wreckh schreef:Op FEI-wedstrijden mag het volgens mij ook niet.Ik vind niet dat je een zweep of sporen moet gebruiken om je paard ergens langs te schoppen/slaan waar hij bang voor is. Van mij mogen ze ook de zweep verbieden in de endurance. Ik zou wel willen weten waarom deze nog niet verboden is.
Zal volgende keer eerst braaf het hele topic lezen voor ik wat zeg