training voor de ruiter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NoGo

training voor de ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 18:05

Me onderwerp is eigelijk ook gelijk mijn vraag...
Overal lees je hoe je je paard kan trainen maar je hoort en leest niets over de ruiter.
Zijn er nog bepaalde dingen waar jullie op letten.
Het enige wat ik weet is niet te (zwaar) op de maag ligend eten maar sporten jullie bv ook zelf.

gr joyce

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:23

eigenlijk wel een belangrijke vraag
als je echt de sport in wil denk 'k dat het ook nodig is dat de ruiter een goede conditie heeft. De paardensport is één van de weinige sporten waar aangetoond is dat de ruiter weinig tot geen andere sporten doet...

Ik vind het wel belangrijk om een goede conditie te hebben. Ik merk dat zelfs als 'k grondwerk doe met m'n paard da'k vlug moe ben en m'n paard net zo'n plezier in het spelen heeft. Ik ga nu als extra sporten zwemmen en vanaf komende week begin 'k met powerplate (vooral om m'n spieren wat aan te sterken). Tijdens het grondwerk jog en loop 'k veel. 'k ren dan weg van het paard zodat het paard achter me aan loopt etc... Ook daar bouw je op den duur wel conditie mee op.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:28

Bij de endurance ruiters zul je juist zien dat veel ruiters wél extra sporten. Veel lopen er hard bv. Zelf heb ik een roeimachine, voor mij de beste manier om aan m'n conditie te werken.

Mijn gevoel is dat je het echt niet red om zonder aan je eigen conditie te werken 60 km of meer te rijden. Althans niet zonder je paard gruwelijk in de weg te zitten.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:01

Ik loop nu regelmatig hard, fiets veel en skate als het weer het een beetje toestaat. Dit inderdaad om ervoor te zorgen dat ik niet van mn paardje rol van vermoeidheid.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 00:23

Zoals Ibbel al aangeeft. Tot zo'n 60 km red ik ook het prima zonder extra training naast 5-6 keer per week rijden (eigen paard + bijrijdpaard). Voor de langere afstanden moet ik er iets naast doen. Ik ga dan ook binnenkort het skaten weer oppakken, vooral om mijn spieren te trainen. Ik raak echt niet buiten adem als ik langere afstanden rijd, daarvoor hoef ik dan ook geen conditie op te bouwen. Maar mijn spieren moeten zeker wat kunnen hebben, anders wordt het rijden van afstanden een pijnlijke kwestie.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 07:04

Hardlopen met je paard is ook erg leuk. Goed voor je conditie en voor je paard lekker onbelast bewegen.

silv

Re: training voor de ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 07:15

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 07:22

Ik loop 3 tot 4 keer per week hard, zwem en trampoline spring heel veel. Daarnaast ga ik ook nog heel veel wandelen met de honden of mijn paard. Ik vind het wel belangrijk om ook een goede conditie te hebben voor de endurance.

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 08:19

Ik speel wekelijks een potje vriendschappelijk voetbal met collega's en dat houdt m'n conditie vrij goed op peil.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 08:24

Anouar15 schreef:
Hardlopen met je paard is ook erg leuk. Goed voor je conditie en voor je paard lekker onbelast bewegen.

Dat doe ik ook. Nanza heeft altijd goed de sokken erin, dus die zorgt wel voor het tempo, ik moet het bijbenen.

sinneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:06

Ik heb gisteren mijn eerste endurancewedstrijd meegedaan (25km).
Ik kon die lange galopstukken goed volhouden zonder extra training te doen, maar mijn kuiten en voeten doen zoo hard pijn van steeds in verlichte zit te staan. Ik zal tijdens de trainingen wat meer op deze houding moeten oefenen.
Maar ik begin zo vlug mogelijk wat meer aan mijn conditie te werken: zodra het warmer wordt, ga ik terug joggen met de hond, fietsen,...

joelledsr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:01

ja, het is idd belangrijk om te zorgen dat je zelf niet een paar dagen lamlendig op bed ligt na een wedstrijd.
ook om ellendige blessures bij jezelf te voorkomen. De verlichte zit is natuurlijk best een belasting voor het spiercorset dat je rug rech houdt. Dus wat je zou kunnen trainen zijn je rug en buikspieren. Daarnaast je bovenbenen (die moeten je dragen) en kuiten. Je rug en buikspieren kun je met oefeningen trainen, met fietsen, hardlopen of skaten pak je je benen goed aan, en meteen ook een beetje duurtraining.
Voor mensen met een zwakke rug een tip. Probeer is een fysio bal, achter de computer op een bal gaan zitten, dan zijn je rug en buikspieren lekker een beetje aan het werk terwijl jij ontspannen aan het computeren bent, ook meteen hardstikke goed voor je balans en daar is je paard je vast dankbaar voor

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:52

ik ben postbode
Dus ik train genoeg, helaas hahaha!
Samen met het rijden van mijn paard + bijrijdpaard (bijelkaar 8x per week) en rondjes bos rennend/lopend met shetlander, en behendigheid met mijn hond waar ik zelf toch ook mee moet rennen
doe ik dus eigenlijk best veel aan 'sport'

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:53

Het is erg belangrijk dat je als ruiter geen 'last' wordt voor je paard. Je moet dus de afstand die je rijdt fit blijven, in balans blijven zitten en niet gaan hangen in je lijf.
Ik liep altijd veel hard zodat ik tijdens een wedstrijd ook goed naast het paard mee kon rennen. Vooral in de bergen, waar je toch wel stukken naast je paard moet lopen, is het wel makkelijk dat je dan zelf niet helemaal achter adem raakt.
Verder belast je je spieren behoorlijk.

Tegenwoordig fitness ik, vooral roeien en langlaufen en veel rekken en tretchen (pilates) om de spieren lang en soepel te houden. En veel wandelen/traplopen etc.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:39

sinneke schreef:
maar mijn kuiten en voeten doen zoo hard pijn van steeds in verlichte zit te staan.

Googel eens over op 'logesyndroom' en pas op dat je dat niet krijgt. Extreme pijn in je kuiten na het rijden kan daarop wijzen!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:46

Ik reed altijd met hele korte beugels. Maar zag de meeste enduranceruiters juist met lange beugels rijden. Dus ik dat ook proberen, zij zullen immers wel weten wat fijn is.
In begin vond ik het vrezelijk, ik werd heel snel moe en kreeg zere benen. Maar nu wordt ik juist doodmoe als ik met korte beugels rij en fanatiek blijf lichtrijden

elkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:30

Ik deed op buitenrit altijd mijn beugels een gaatje korter, maar ik heb ook gezien dat enduranceruiters eigenlijk wel lang zitten en sinds enkele weken houd ik ze dezelfde lengte en dat gaat prima zo. Voordien had ik vaak last van mijn knieën na een paar uur en nu minder (nog niet weg maar ja, ik heb stomme knieën).
Ik zette de beugels vooral korter om makkelijk in verlichte zit te gaan bij de galop. Voor endurance wil ik nu liever een klein handgalopje gaan trainen en ik denk dat ik dan ook beter gewoon kan blijven zitten ipv verlichte zit.

om op de vraag van TS te antwoorden: ik ga twee tot drie keer per week lopen/joggen om mijn conditie een beetje te houden. Wel nooit lang (tss 5- 10 km), als ik veel loop worden mijn kuiten erg dik, dat is geen zicht en dan moeten mijn chaps een gaatje breder. Ik vraag mij eigenlijk wel af of lopen wel goed is voor de kuiten van een ruiter, want bij paardrijden wil je toch lange, soepele kuitspieren en van lopen krijg je kortere spieren denk ik.

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:12

Kortere spieren ligt eraan of je duurtraining of sprinttraining doet. Als je sprinttraining doet krijg je kortere spieren, als je duurtraining doet langere. En uiteraard soepele. En je kuiten moeten uiteraard wel getraind zijn voor endurance, anders bezitten ze te weinig "conditie". Als je duurtraining lopend doet, kun je trouwens ook het beste interval doen, ipv in een keer achter elkaar lopen. En 5 tot 10 km is een hele nette afstand hoor!

Ik train uiteraard te paard. En ik loop inderdaad 3x in de week hard. Niet eens zo zeer voor endurance, meer om over een aantal maanden de 10 km te kunnen lopen. Maar het is natuurlijk mooi meegenomen.

PaardenDroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 08:37

ik heb gelezen dat je niet mag schaatsen, is dat echt zo? en zijn er nog meer sporten die ''tegen'' je werken?

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 09:33

Ik schaats de hele winter door, en fanatiek ook. Met paardrijden heb ik er tot nu toe nooit last mee gehad. Dus ik weet niet of dat zo is, misschien verschilt het per persoon?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 10:02

Sportschaatsen, dus echt elke dag uren op de schaatsbaan kan inderdaad tegen je werken. Je krijgt er namelijk dikke gespierde bovenbenen mee. Het schijnt dat je je benen dan niet meer goed kan gebruiken. Maar niet mogen schaatsen. Alles mag natuurlijk. Zo zijn er denk ik wel meer sporten die je misschien niet goed zijn wil je echt op en top kunnen rijden.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:39

Ik denk dat het dan echt om topniveau gaat. Dus op topniveau schaatsen én op topniveau paardrijden gaat misschien niet samen. Maar een van beide op hoog niveau of allebei op lager niveau of recreatief zou best gaan