eerste keer endurance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EllenRose

eerste keer endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 16:30

Hey, ik en een vriendin van me willen een poging gaan wagen in de endurance sport. We weten er nog niet erg veel over en willen er graag meer over weten.
Ik heb in ieder geval ene paar vragen waar ik een antwoord opwil.

Zijn er vaste groompunten, dus waar je grooms kunne gaan staan met water?
We hebben al wat wedstrijden opgezocht en zijn op eentje gekomen in kootwijkerbroek, deze is 35 km, is dat te ver voor de eerste keer? Heeft iemand ervaring met kootwijkerbroek?
Hoevaak en hoelang trainen?

Dat willen we in iedergeval weten maar alle info en info site's zijn welkom

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:31

In de FAQ staat een heleboel. Misschien daar even kijken?

EllenRose

Re: eerste keer endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 16:46

Ik heb trouwens nog een vraagje, de mensen die voor t eerst mee hebben gedaan, hoe hebben die getraind?

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:36

In de FAQ staan een heleboel links naar allerlei sites, ook sites met goede trainingsschema's. Kijk daar nou eerst eens, en kom dan terug met concrete trainingsvragen.

Wat je vraag over groomplaatsen betreft: er worden door de organisatie (handige) groomplaatsen aangegeven, niets weerhoudt je er echter van op andere plekken waar de route een autoweg kruist af te spreken met je groomteam. Op sommige routes (KWB is daar een goed voorbeeld van, en Laag Soeren een nog beter) zijn er echter heel weinig kruisingen met wegen. Dan ben je bijna verplicht de aangegeven groomplekken te gebruiken. In Zelhem daarentegen kan je bij wijze van spreken op iedere straathoek gaan staan, als groomteam zijnde.

Wat afstanden betreft: soms is een langere afstand handiger, ivm met het feit dat je sowieso al 2x een kilometer of misschien wel 2 kilometer wilt stappen voor de P/A en de finish. Dan blijft er bij een korte afstand (26 km) weinig afstand over om je minimale snelheid te halen.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:36

ik heb afgelopen zondag voor het eerst meegedaan in Austerlitz (26 km). Ik kwam erachter dat het een stuk langer is dan wat ik thuis trainde maar mn pony en ik konden het makkelijk aan. Ik heb eigenlijk geen oefenschema en train niet heel veel. Ik doe ongeveer 1 keer per week een bosrit van ong 2 uur waarbij ik veel draaf en galoppeer. Verder rij ik ongeveer 2 x per week 3 rondjes park in draf/galop (7,5 km) en de andere dagen rij ik rustig of gooi haar los of longeer haar, die dagen hoeft ze niet zoveel te doen. Maar mijn schema is helemaal niet strak ofzo, eigenlijk doe ik elke dag gewoon waar ik zin in heb, en door haar af en toe wat meer te vragen dan de andere dagen (wel gewoon wat ze aankan) hou ik haar conditie op peil.

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:36

Ga dit even volgen, ik zit in dezelfde situatie als jij

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:41

kootwijkerbroek was voor mijn pony en ik onze eerste wedstrijd (wel meteen officieel)

Ik heb een 4 jarige pony die sinds zomer vorig jaar onder het zadel is, dus wij begonnen echt van geeen conditie. Wij hebben getraind door beginnend met een rondje van 12 km te stappen met wat draf (dit ong eind zomer vorig jaar), dit ong 1x in de week en de rest in de bak spieropbouw training, toen reed ze 3x in de week.

We hebben dit langzaam opgebouwd, dus bijv, 5 minuten draf, 10 stap, dan 5 om 5, toen 10 draf, 5 stap, toen 15 draf, 5 stap.
Wel nog altijd 1x per week en hetzelfde rondje, we waren dus steeds sneller klaar. Ondertussen reed ze 4x in de week (dus 3x in de bak), en 1x longeren. Toen ze het hele rondje makkelijk kon draven ben ik over gegaan naar een ander rondje, van 20 km. Weer begonnen met interval en totdat ze ook dat kon draven. Sinds dien loopt ze ook 6x per week onder het zadel, en deden we nog een extra 12 km rondje, waarbij we met galop zijn begonnen (ondertussen was ze zo sterk dat ze goed kon galoperen, op de achterhand e.d.)
En nu loopt ze dat 12 km rondje vmlk in galop/flinke draf, en dan nog een 20 km rondje (rustiger aan), en 4x in de bak, in de week.
Toen hebben we de 35 gereden in KWB, en de grond was daar aanzienelijk zwaarder dan dat ze gewend was, maar toch kwam ze er met glans doorheen. Vond het errug snel gaan, die km'tjes Ze was de dagen erna ook niet nog moe ofzo, geen spierpijn of iets dergelijks, dus ik denk dat we het wel goed gedaan hebben.

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 19:54

Hey, bedankt voor de goede tips

Maar nu heb ik nog een vraagje, ik rij op een manege pony. Ik verzorghaar en rij haar 3X per week. 2X les en 1 keer gwoon vrijrijden. Op zondag (vrijrijden) kan ik haar eigenaar lief aankijken en zou ik haar best mee mogen nemen naar het bos. Zelf hebben we achter de manege ook een klein bos waar je toch leuk een uur heen en weer en door paadjes kan rijden. Is het dan slim om endurance te gaan rijden? Ze is erg sterk en kan veel hebben, heeft iemand misschien trainingstips?