[WN] aanspringen wekt paniek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mychinook

aanspringen wekt paniek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 07:32

het gaat al een tijdje goed met het rijden dat komt grotendeels door mijn les bij Bo.we deden eerst gewoon de stap en draf en dat gaat al goed.ze is na de 10 min losrijden en soms wat vervelend doen, erg ontspannen en los.maar nu heb ik een struikelblok:

als ik wil aanspringen in galop raakt ze een soort van in paniek.ze gooit weer met haar hoofd doet vaak soms oren naar achteren gaat vaak hard draven...enzovoort.nu heb ik haar al zo ver dat ze wel goed aanspringt maar de eerste 3 passen ofzo is er ff wat protest en lijkt ze te willen vluchten. maar 1 maal in galop gaat ze netjes op de volte, redelijk rustig,komt netjes naar beneden als ik meer been geef en valt niet meer zo uit elkaar en naar buiten of naar binnen vallen doet ze ook amper.
hoe ik dus aanspring is: ik wacht totdat ze helemaal ontspannen is in draf en lekker los.ik rij gewoon nog licht en neem haar op een volte halve baan zeg maar of verander van hand en zit een paar passen door en spring in de hoek aan.ik zit recht,hou mijn handen stil en blijf rustig.als ze had wil gaan draven neem ik haar weer terug en stuur haar op de volte en probeer het nog eens.

ik snap dat ze het moeilijk heeft.er is nooit wat aan haar gevraagt iets van 5 jaar lang.nu moet ze opeens werken, laag en rond lopen enzo.
ik heb naar mijn gevoel alles rustig aan gedaan.ik longeer haar ook best veel en aan de longe luisterd ze goed naar mijn stem.
nu probeer ik dus als ik erop zit ook dat 'kusje'te geven voor de galop en dat snapt ze wel maar toch gingen gister weer die oren naar achter en na een paar passen ging het goed.

toevallig was de fisio er ook gisteren en die zei dat ze nog wel last van haar 'Atlas' (achter haar oren)had en na de behandeling zou dat over zijn.(dat was na het rijden). ze zei verder dat ik het met het rijden goed had opgelost en dat het een heel ander paard leek.ze was namelijk super nerveus en gaf die vrouw bijna een bloedneus doordat achterlijke gedoe van haar de eerste x.en nou stond ze bijna te slapen van de behandeling en was ze erg braaf.het zou nu na de tweede behandeling de laatste x moeten zijn.dus ik ben benieuwd.

ik hoop dat mijn lange uitleg wel te begrijpen is.
weet 1 van de experts een oplossing? ben ik er nog niet aan toe om te galopperen? ik heb nu al 2 weken even geen les.maar de laatste x dat Bo had gereden op chinook sprong hij ook aan maar snapte ze helemaal niks van het galopperen.
over een week heb ik weer les maar is er iemand die nu goeie tips kan geven? dat zou mooi zijn.

alvast bedankt.

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 08:05

Ik denk dat ze het aanspringen vanuit een kleine volte gewoon heel erg moeilijk vind omdat ze haar binnenachterbeen dan erg onder moet treden. Spring eens gewoon in de hoek van de bak aan en dan op het moment dat je de hoek uitkomt, dan heeft ze een open ruimte (als je de hoek inrijdt en aanspringt kan ze voor haar gevoel tegen het hek oplopen) voor zich.
De hoek van de bak kun je beetje afsnijden zodat de ronding wat makkelijker wordt voor haar om aan te springen.
Verder bv tijdens het losgooien en "opjagen" veel overgangen draf galop oefenen, dat werkt ook goed.

Sommige paarden draven gewoon liever, Tjo is ook zo, ben echt al jaren bezig om die galop beter te krijgen, aanspringen gaat nu goed, nog wel tegen de hand maar ze galopeert tenminste qua beenwerk netjes aan daar waar ik wil ook op rechte lijnen.

Nog een tipje: kan zijn dat je je hulpen te hard geeft (jaja dat kan) en dat ze juist met hele kleine hulpen veel rustiger aanspringt. Omdat je weet dat ze slecht aanspringt geef je onbewust je hulp te hard waardoor ze waarsch zo reageert, probeer het eens met kleinere hulpjes dat kan vaak ook al veel schelen.

Succes!!!!

mychinook

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 16:48

bedankt voor de tip.
is er verder niemand die nog meer goede tips kan geven?

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:25

Denk dat Vippie wel aardig goed zit met d'r tips, zou ik ook zeggen. Rústige hulpen geven, dus niet ineens dat been er in maar zachtjes druk geven en niet op de kleine volte. Zo te horen is ze nog niet sterk genoeg om makkelijk aan te springen en door het op een kleine cirkel te vragen maak je het haar nog moeilijker.
Omdat het moeilijk gaat bouwt ze spanning op omdat zij dondersgoed aanvoelt wanneer jij aan de galop begint te denken. Je geeft het daarnaast ook nog es duidelijk aan door op die volte te gaan dus ze weet precies wat er komen gaat. Die spanning ontlaad zich dan op het moment dat jij die galop daadwerkelijk vraagt en 'explodeert' ze als het ware...
Ik zou dus voorlopig rustig over de hoefslag blijven draven. Ontspannen, maar zorg wel dat ze goed nagevelijk is en niet volledig 'los' laten. In de overgang moet je haar ook van voren kunnen ondersteunen in't begin. Ga niet vantevoren denken van 'in de volgende hoek ga ik aanspringen, maar blijf haar nagevelijk rijden en zodra ze dan in of voor een hoek netjes nageeft vraag je haar héél rustig (liefst eerst alleen of voornl. met een stemhulp als ze dat kent) in de galop. In die overgang goed ondersteunen en inderdaad rustig blijven zoals je doet. Valt ze terug dan neem je haar terug naar een normale draf en werkt eerst weer in die draf tot ze ontspannen en nagevelijk is. Niet direct weer in die galop willen want dat verwacht ze juist en dan gaat ze weer spanning opbouwen.
Als je op die manier de rust er in blijft rijden en het haar met aanspringen eerst wat makkelijker maakt zal ze uiteindelijk rustiger worden omdat het niet meer zo moeilijk is en ze die spanning niet opbouwt.
Ondertussen kun je haar sterker maken door in stap en draf op circels d'r achterhand naar binnen en naar buiten te vragen zodat ze haar achterhand d'r goed onder moet/leert zetten (vergelijkbare oefeningen zoals beschreven in de vorige twee WHW's van de Bill Fleming clinics).

mychinook

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 05:48

tanx.ga het proberen.