Welke paarden zijn geschikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

heidiLOVER

Welke paarden zijn geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 18:25

Ik vroeg me nu eigenlijk af welke paarden geschikt zijn voor Endurance..
Wat ik heb gehoord dat dat vooral volbloeden zijn en dat lijkt mij ook wel zo
Maar nu hoorde ik laatst weer van een ander dat juist fjorden en haflingers er goed voor zijn en die lijken me toch minder uithoudingsvermogen te hebben ?

RhealLover

Re: Welke paarden zijn geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 18:30

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 18:47

Fjorden en haflingers zijn net iets minder geschikt volgens mij. Ze zijn een wat zwaarder types en hebben wat rondere gangen waardoor ze weer engerie nodig hebben. Maar een klasse 1 en 2 zijn met veel paarden wel te rijden. En het ligt heel erg aan het paard zelf.

Diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 19:08

Koubloeden zijn niet zozeer door de gangen minder geschikt dan een volbloed. Meer doordat ze warmte minder snel kwijt raken (groter lichaam, kleiner hart).

Of ja, minder geschikt klinkt zo onaardig... Ik rij dus zelf met een Merens, en het is niet makkelijk. De regels, vooral mbt de hartslag, zijn streng. Zeker voor een koudbloed. En daar moet je rekening mee houden, door goed te koelen en rustig te rijden.

Als ik een paard zou willen kopen, en ik ambitie zou hebben om klasse IV endurance te rijden, zou ik voor een arabier gaan kijken met gezonde benen en rustig karakter.

Maar, endurance kan je rijden met elk ras. Net als bij dressuur moet je je aanpassen aan het kunnen van je paard.

maccie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 15:22

ik denk indd dat je de lagere klasse's ook prima met een koudbloed kan rijden maar kijk ook naar zijn of haar bouw.

ik heb zelf 2 fjorden een ouderwets type en een grote luxe van 1.56. die heeft echt ruime paarden gangen en kan goed zijn warmte kwijt. mijn andere fjord is om het zo te zeggen geen zweter hij word zelf heel warm en heeft korte passen..

heidiLOVER

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 19:50

En warmbloeden?

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:01