Is mijn vzpony te oud om te beginnen ermee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke_Cunna

Is mijn vzpony te oud om te beginnen ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 17:05

Hej hej..

Ik heb al veel informatie en een trainingsschema van internet afgeplukt en in een map gedaan om te gaan oefenen.
Maaar:
de desbetreffende pony is 17 jaar drachtig voor de zevende keer.
Ik zelf ben 1.60 en zei is 1.46.
Ze is een goeie conditie :
Als ik anderhalf uur in de bossen heb gereden zweet ze wel maar na 10min stappen is ze weer op adem.

Zou zei te oud wezen om ermee te beginnen?

Ik wil niet enorme afstanden gaan rijden maar gewoon het laagste aantal kmters als het lichamelijk wel beter gaat dan zien we wel verder denk ik zo.

Vind het eerst belangrijk wat jullie denken/zeggen en aanraden.

Als er kritiek is. AUB opbouwend.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:35

Je kunt nog best een 17 jaar oude pony opbouwen om (korte) klasse I te rijden. In combinatie met ook nog eens drachtig zijn, lijkt met dat echter toch wel een hele grote belasting voor het dier. Dat zou ik dus niet doen. Als je paard drachtig is, kan je nog wel trainen (tot een maand of 8) maar loopt er eenmaal een veulen bij is dat meestal een ondoenlijke zaak, en dan ben je dus zo weer terug bij af.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:37

Nou, een vrouw van het draversforum rijd ook nog heel veel endurance, ik weet niet precies, ik geloof de 80 km(of die gaat ze doen) (nina_rex op bokt) en die is al over de 20 iig (precieze leeftijd niet bekend)

Mieke_Cunna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 17:41

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben wat wijzer geworden.
Ik hoop wel dat er een gezond veulen uitkomt maar dat is logisch.
Ik zou in feite nu dus wel kunnen beginnen met trainen tot de 8ste maand en als het veulen eraf gaat weer verder met trainen.
Uiteraard alles voorzichtig weer opbouwen.
Ik ga dit forum eventjes goed doorlezen of ik nog interessante tips tegenkom etc.

Meer informatie is altijd welkom.

Inn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:36

Mijn dochter heeft vorig jaar een endurance wedstrijd van 25km uitgereden met een 28 jarige D- pony. 0 strafpunten. Hartslag 44.

Mieke_Cunna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 18:41

Inn schreef:
Mijn dochter heeft vorig jaar een endurance wedstrijd van 25km uitgereden met een 28 jarige D- pony. 0 strafpunten. Hartslag 44.

Netjes zeg. Vast een talentje voor de toekomst

Diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:43

Ik ben afgelopen zomer gaan starten met onze andere pony. In 2005 3 wedstrijden gereden.
Een Merensmerrie van 1.41, geboren in 1990 (nu dus 16). We hebben nu ingeschreven voor klasse II, 62 km.
Ben je nu als paard 16 jaar, en moet je nog eens aan een 'sportcarriere' beginnen

Maaaaaaaaar......... ze is niet drachtig, en dat vind ik persoonlijk best een belasting voor een paard. Niet dat het niet kan, maar ik zou uitermate goed kijken of je paard het aankan!

Mieke_Cunna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 17:05

Merens schreef:
Ik ben afgelopen zomer gaan starten met onze andere pony. In 2005 3 wedstrijden gereden.
Een Merensmerrie van 1.41, geboren in 1990 (nu dus 16). We hebben nu ingeschreven voor klasse II, 62 km.
Ben je nu als paard 16 jaar, en moet je nog eens aan een 'sportcarriere' beginnen

Maaaaaaaaar......... ze is niet drachtig, en dat vind ik persoonlijk best een belasting voor een paard. Niet dat het niet kan, maar ik zou uitermate goed kijken of je paard het aankan!

Dank je wel voor je reactie!
Uiteraard hou ik rekening met het veulen! Ben ook niet van plan om voor juli nog een wedstrijd te rijden.
Vroeg het me af of ze te oud was maar als ik alles rustig opbouw is dat blijkbaar niet zo.
Tot een halve maand voor dr bevalling kan ik nog rustig trainen vooral stappen & draven ik rij dr 2x in de week nu en voer dr extra zodat ze meer aankomt omdat ze best wat voller mag worden.

Maarten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:27

Tuurlijk kan je pony nog meedoen met de endurance. Er is zelfs een paardje wat tot z'n 29ste nog heel veel wedstrijden heeft gereden. Ik geloof dat hij twintig was toen hij zijn eerste wedstrijd heeft gelopen. Dat is Happy van Mariska Kuipers-Doosje. Nu is ie met pensioen

kels

Re: Is mijn vzpony te oud om te beginnen ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:30

Ik zou het gewoon een keer proberen in de laagste klasse.. Gaat het goed kan je altijd nog hoger . Ik zou het btw niet doen als ze drachtig is, dan is het denk ik wel erg zwaar voor er..

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:43

In België mag je bijv. niet deelnemen als je paard zichtbaar drachtig is of nog een veulen aan de melkbar heeft hangen, dus daar zou ik wel rekening mee houden.

Mieke_Cunna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 12:55

Ik ben zowizo niet van plan te starten nu ze nog drachtig is.
Ik vroeg me gewoon af of het op haar leeftijd nog kan.
Bedankt voor de informatie!