Endurance en sanitaire stops?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bella24

Endurance en sanitaire stops?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 09:45

Ik vroeg me af hoe het zit als je tijden een endurance-wedstrijd naar de WC moet...

Bij klasse I kan ik me nog voorstellen dat je helemaal niet naar de WC hoeft maar wat doe je als je afstanden van circa 80 km gaat rijden? Dan neem ik aan dat je halverwege ook een keer naar de WC moet.
Ga je dan gewoon achter een boom zitten? (wie houdt je paard dan vast?) Of zijn er WC's op de groomplekken of vetgates?

Beetje rare vraag misschien maar ik ben benieuwd hoe dit gaat tijdens een wedstrijd...

Groetjes Karien

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:08

Vanaf klasse 2 heb je om de 25-30 km een vetgate, dus dan kun je naar het toilet (of even de bosjes in als er geen toilet is).

Moet je onderweg ontzettend nodig, dan duik je gewoon met paard en al de bosjes in of je duwt 'm even in handen van je grooms op een groomplaats. Ik heb nog maar één keer meegemaakt dat ik ontzettend nodig moest (terwijl ik op de vetgate echt nog niet hoefde), toen heb ik dat laatste gedaan. Tja, als je moet dan moet je.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:31

Je grooms mogen het paard toch niet vasthouden?

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:34

Ze mogen het paard niet rijden of geleiden. En ze mogen je alleen benodigdheden aanreiken tijdens de rit. Maar weet jij een andere optie? Je blaas maar gewoon leeg laten lopen in het zadel?

Ik denk dat voor veiligheid ook wat te zeggen is. Dus dan kies ik voor de veiligste manier. Mijn kansen in de wedstrijd bevordert het iig niet wanneer mijn grooms mijn paard even vasthouden tijdens een plaspauze, integendeel: een plaspauze kost alleen maar tijd. Ik zie het als noodsituatie, normaal gesproken zorg ik ervoor dat mijn blaas goed leeg is als ik vertrek voor een ronde.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:35

Luier om

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:49

Maar het klopt toch dat het off niet mag he!? Zullen ze er iets van zeggen als iemand het ziet terwijl jij je in de bosjes aan het leegplassen bent

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:51

Geen idee, stel de vraag eens op EF?

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:53

Ik duik meestal op iedere vetgate de bosjes in / ga naar het toilet als dat er is. Ook als ik niet hoef. Dan weet ik zeker dat ik onderweg geen noodstop hoef te maken.
Overigens reed ik op m'n eerste klasse II rit met iemand die nodig moest onderweg. Toen heb ik haar paard vastgehouden. Zal zeker ook niet mogen? Of staat daar niets over in de regels?

Tijdens trainingsritten duik ik met paard en al de bosjes in. Meestal gaat Gorino dan gezellig meedoen

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:55

Als je grooms je paard niet mogen vasthouden, dan mogen ze dat ook niet als ze koelen. En er zijn er heel wat die stevig bij het hoofdstel aangevat moeten worden om gekoeld te worden, omdat ze er een bloedhekel aan hebben.

Karnat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:58

Gelukkig is dat voor mij als man toch net is makelijker is als ik moet plassen. Merel loopt gewoon even mee naar de boom

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:59

Ibbel schreef:
Ik duik meestal op iedere vetgate de bosjes in / ga naar het toilet als dat er is. Ook als ik niet hoef. Dan weet ik zeker dat ik onderweg geen noodstop hoef te maken.

Bij mij werkt dat helaas niet zo: ik moet ook nog wel eens onderweg als ik toch een half uur eerder naar het toilet ben geweest. Maar doorgaans is dat niet zo erg dat ik er niet mee kan wachten tot ik weer een vetgate heb.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:00

Toen ik vorig jaar mee ging met Hanifa om te groomen en ik daar iemands paard wilde vasthouden omdat die aan het draaien was zei ze namelijk dat dat niet mocht omdat ze anders gediskwalificeerd zou worden... Vandaar...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:25

Tijdens een wedstrijd heb ik het nog niet gehad. Dan ga ik gewoon vlak voordat ik erop ga nog even naar de wc.
Tijdens het buiten rijden heb ik het wel vaak. En midden op de hei is geen wc en ook niet iemand die mijn paard vast kan houden. Dus dan moet hij maar mee de bosjes in. Geen probleem hoor.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:31

ja gewoon mee de bosjes in, lekker gezellie saampjes piesen

Maar op wedstrijd zorg je dat je blaas goed leeg is. Ik heb een kleine blaas en moet in de auto ook al na 10 minuten..

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:32

Paarden zijn gelukkig niet zo moeilijk

Jorie

Re: Endurance en sanitaire stops?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:05

Plastuitje........ Ik heb ze maar eigelijk nooit uitgeprobeert!!!

Ik drink wel weinig vooraf.... Is niet goed, ik weet het, maar ik moest 1 keer onderweg.
Kijken of er niemand aankomt.......snel alles naar beneden (voordeel van de endurance broeken, dat dan wel natuurlijk) maar wel met een knol van 1.70 in je handen die gewoon dooooooor wil..... Plast niet ontspannen kan ik zeggen.....

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:45

Anouar ziet mijn plaspauze altijd als een geweldige kans om te gaan eten, dus hij blijft wel netjes wachten

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:48

Rij dan wel geen edurance, maar als ik tijdens een buitenrit moet plassen dan gaat mijn paard ook gewoon gezellig mee. In het begin stond ze me heel stom aan te kijken "wat zit jij daaronder nou te doen?"maar nu is ze er aan gewend en blijft rustig staan of gaat proberen wat te eten. Ben wel atijd bang dat ze ineens gaat trekken en dan ik dan omval...

_Inga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:49

Beetje jammer dat ik het niet meer goed aanvoel wanneer ik precies naar de wc moet, en als ik het dan weet dan moet ik ontzettend nodig. Voor mij is dit wel een groot obstakel om nog niet te gaan endurance rijden

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:51

Misschien een extra dik maandverband of een luier voor als je net iets te laat bent.
Staat misschien gek, maar als je daardoor wel iets kan doen wat je leuk vind, wat maakt het dan uit

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:24

_Inga schreef:
Beetje jammer dat ik het niet meer goed aanvoel wanneer ik precies naar de wc moet, en als ik het dan weet dan moet ik ontzettend nodig. Voor mij is dit wel een groot obstakel om nog niet te gaan endurance rijden

Klinkt als interstitiele cystitis. Soort chronische ontsteking van je blaaswand (geen - bacteriele - infectie dus!) Heb je je al eens na laten kijken door een uroloog?

Ik heb zelf IC, en het weerhoudt me niet om klasse III te rijden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:04

Mieke_Lotte schreef:
. Ben wel atijd bang dat ze ineens gaat trekken en dan ik dan omval...

ik ook.

Maar dat doet ze tot nu toe niet. Als ik onderweg (gewone buitenrit) moet plassen gaat Cookie in de ik-waak-over-mijn veulentje-houding staan. Hoofd vlak boven mij en rustig maar wel alert de omgeving in de gaten houden. Ze blijft dan ook gewoon staan terwijl ze verder weinig geduld heeft.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:59

Voor een wedstrijd ga ik ook echt 10 keer naar de wc. Gewoon om er zeker van te zijn dat ik echt leeg ben. Daarna moet ik na een half uur rijden als nog naar de wc. Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat ik het echt heel nodg moest onder het rijden. Anders duik ik wel gewoon met paard en al de bosjes in.

Het is inderdaad wel zo dat niemand je paard beet mag houden. Maar als je nou echt heeeel nodig moet en de vetage is nog lang niet in zicht?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:04

Over dit soort dingen moet je het ook nooit hebben
Ik ging net even lekker naar het bos, zit nog geen 10 minuten op m'n paard en ik moet naar de wc. Zou je altijd zien

Westernfreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:23

Voor de wedstrijd ben ik zo zenuwachtig dat ik voor het eerste rondje mijn blaas wel aardig leeg heb
In de vetgate (voor de klasse 1 dus alweer na de rit) is het inderdaad de wc of het bosje!
Moest één keer zo nodig tijdens een rit, dat ik inderdaad met Salty en al achter een stapel hout ben gekropen. Paard stond er inderdaad raar bij te kijken en wou graag verder