eten voor het paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zazoo

eten voor het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 20:35

geven jullie je paard van te voren extra eten? en tijdens de wedstrijd? en wat geven jullie je paard dan?

Fietje_11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:14

Die van mij krijgt van te voren gewoon hooi. In de trailer heeft ze altijd haar hooinet. Maar ze krijgt niets extra. Tijdens de wedstrijd krijgt ze ook niets( we rijden klasse 1) Ze mag af en toe wel wat grazen onder weg. Na afloop mag ze weer verder met haar hooi en krijgt ze wortelen of biks of appels ofzoiets

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:29

Ik geef ook hooi. Zo blijven de darmen lekker aan het werk.
Extra voer geven voor de wedstrijd heeft weinig zin. Endurance paarden lopen op vetverbranding. Eten heeft tijd nodig om omgezet te worden in bruikbaar vet. Dus de dag van te voren of op de dag zelf extra krachtvoer geven voor meer energie heeft weinig nut.

Tijdens de rit eet hij wat gras en wortels en appels voor de lekker.
Ik rij klasse 1, dus met vetgates heb ik nog niks te maken

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:32

Ik geef meestal wel de week van te voren ieetsje meer krachtvoer.
En op de wedstrijd zelf krijgt ze veeeel kuilgras, eigenlijk de hele tijd behale uiteraard onder het rijden.
Onder de rit krijgt ze idd ook appels.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:37

Naarmate de rit langer duurt wordt eten steeds belangrijker. Maar je paard moet dat ook leren, dus een zelfde ritme qua aanbieden van eten en drinken aanhouden in klasse I wedstrijden als dat je later bij klasse II en hoger zou willen hanteren is wel zo handig. Nou weet je dat meestal van te voren nog niet, als je net klasse I start, hoe je het later aan zou willen gaan pakken.

Ik voer normaalgesproken 's ochtends geen krachtvoer, maar als ik op wedstrijd ga krijgt-ie een half schepje muesli - meer voor mijn idee dan dat hij dat dan zo nodig zou hebben.
In de vetgate geef ik ook wat (structuur)muesli, is lichter verteerbaar dan biks. Verder veel kuil of luzerne en vooral ook vers gras als het aanwezig is - zit ook water in nl. Onderweg bij groomplaatsen regelmatig een appeltje of worteltje, ook al vanwege het vocht.

Veel ruwvoer tijdens de rit, en regelmatig toch (kleine) beetjes laten eten om de boel aan de gang te houden, is in ieder geval goed.

Qua krachtvoerbehoefte in het algemeen: dat hangt helemaal af van hoe hard en hoe veel je traint, en van hoe efficient je paard ermee omgaat. Sommigen worden dik op een halve kg terwijl ze hard aan het werk gezet worden, anderen kan je niet tegen op voeren, zelfs niet bij lichte arbeid.

Extra voeren voor en na een wedstrijd heeft iig geen nut. Sommigen zeggen zelfs dat extra krachtvoer na een (zware) wedstrijd de kans op koliek verhoogt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:02

In klasse I krijgt hij eigenlijk alleen maar hooi tot vlak voor de wedstrijd. Bij de groompunten appels en wortels in het water zodat hij en extra vocht krijgt en iets in zijn maag krijgt. Bij aan komst gaat hij weer lekker aan het hooi of gras.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:02

wij hadden ook wortels in het water gedaan, maar Anouar gooide ze eruit omdat hij dat maar onhandig vond met drinken
Hij drinkt gelukkig heel makkelijk

Karrimh

Re: eten voor het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 23:32

na de wedstrijd kan je eventueel wat bij voeren, maar niet van te voren. in de vet-gate krijgt hij, nou ja hij kan kiezen, zemelen / bietenpulp / slobber / wortels / kuil / luzerne / beetje hele mais. maw als hij maar eet en het licht verteerbaar is, want hij moet daarna weer aan het werk.