Kramp in m'n tenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Kramp in m'n tenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 19:51

Als ik wat langere ritten maak krijg ik altijd een soort kramp in m'n voet en m'n tenen. Niet echt kramp, maar ze worden dan een beetje gevoelloos en m'n voet gaat tintelen.
Ik rij met gpg beugels en Ariats. En heb m'n beugels niet heel kort.
Hebben jullie tips om dit te voorkomen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:53

Ik ga er altijd naast lopen. Soms Draai ik wel even mijn benen, voeten en tenen enz. maar alleen als mijn paard er geen last van heeft. Ik stap sowieso de laatste km voor de p/a er naast en soms al eerder.

Gewoon even een stukje er naast gaan lopen. Ook goed voor de rest van je spieren.

Zunzuncito

Re: Kramp in m'n tenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:56

Oh dat ken ik! En ook dat als ik van het paard af spring na een uur lessen dat er dan een pijnscheut dwars door mijn voet heen schiet. Errug vervelend!
Ik heb altijd het idee dat het ermee te maken heeft dat je iets te koude ledematen hebt die opeens weer een stoot warm bloed krijgen. Misschien heeft het met wat afknelling te maken...

gerritje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:14

bij mij werd dat probleem opgelost door endurance beugels met korfjes.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:55

Bij mij ook. Hoewel ik inmiddels met heel stevige schoenen (MH Rimfrosts of legerkisten) en gewone beugels ook best tot 50 km kan rijden zonder last te krijgen. Maar met minder stevige schoenen krijg ik idd al vrij snel last van kramp in mijn voeten en in mijn kuiten.

Bij endurancebeugels - zeker die met korfjes - kun je je voeten wat verder in de beugel steken. Daarnaast hebben ze een breder voetbed, wat comfortabeler is op langere afstanden.

Ik heb zelf de FlexRides, maar ik hoor inmiddels erg goede verhalen over de beugels van Gaston Mercier.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 06:26

Bij Goedhard zag ik deze dingen:
http://img217.imageshack.us/img217/7162/beugels8ey.jpg
Die doe je dus in je eigen beugels. Hte voetbed is wel breder dan in de beugels die ik nu heb (gpg) Zou dat wat zijn, en kunnen die ook in het nieuwe model gpg beugels? Er zitten twee van die schroefdoppen aan de onderkant.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:30

Die heb ik bij de Welkoop zien liggen. Ik vind ze er niet heel stevig uitzien, maar het valt natuurlijk te proberen. Een breder voetbed kan zeker een boel schelen.

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:48

Als je op korte afstanden als last krijgt van 'dode' voeten zou ik echt eens kritisch kijken naar je zadel/beugels/zit. Vaak ligt daar ergens wel de oplossing. Je kunt natuurlijk een stukje gaan lopen, maar het is ook wel te voorkomen. Zware beugels kunnen ook een probleem zijn, beugels die kantelen/te krap zijn/een te smal/rond draagvlak hebben.

Veel mensen rijden ook met hun voeten in de 'dressuur-manier' in de beugels. Dus de beugel onder de bal van je voet. Als je je beugels in het midden onder je voet hangt kun je jezelf ook veel beter dragen.

Probeer gewoon zoveel mogelijk uit (beetje ruilhandelen zeg maar )

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:01

Dan heb ik nog de vraag, wat is het verschil dan tussen de EZ ride beugels en felxride beugels. Beiden zijn bij goedhard te koop.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:04

NienkeMulder schreef:
Veel mensen rijden ook met hun voeten in de 'dressuur-manier' in de beugels. Dus de beugel onder de bal van je voet. Als je je beugels in het midden onder je voet hangt kun je jezelf ook veel beter dragen.

Ik denk dat daar bij mij het probleem ook zit. Maar als ik de beugel in het midden onder mijn voet hang, is dat weer niet zo prettig voor de zijkant van mijn voet.

Ik vergeet bij mijn FlexRides in eerste instantie ook altijd dat ik mijn voet verder in de beugel kan steken en zodra ik me dat weer bedenk, rijd ik een stuk fijner.

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:06

Misschien iets stoms als dunnere sokken proberen?

[edit: ik had ook last van 'dode' voeten en viel me op dat het elke keer was als ik dikkere sokken droeg - draag nu dunnetjes in m'n schoenen en geen last meer gehad]

Diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 02:04

Ik heb het opgelost door beugels met breder voetbed.
Ik had naast de 'dode voeten' ook last van kramp in de buitenkant van mn kuiten/enkels. Sinds ik rij met een zadel zonder kniewrongen heb ik dat niet meer.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 07:46

Ik heb deze beugels nog niet zo lang en ze waren 120 euro nieuw, dus vind het ook zonde om ze dan weg te doen.
Ik ga eens kijken of ik daar iets in kan maken zodat het voetbed breder is.

Ik heb een barefoot en die heeft geen kniewrongen

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:29

Ik heb last van kramp in de voorkant van de onderkant van mijn voet (snap je het nog ) Ik heb mijn voeten verder door de beugels als bij ' dressuur', maar krijg toch altijd erge kramp daar...
ik rijd met brede western beugels, ik denk dat ik gewoon betere schoenen moet hebben.

NienkeM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:20

Toydoll schreef:
ik rijd met brede western beugels, ik denk dat ik gewoon betere schoenen moet hebben.

Ik heb nog nooit zo'n last gehad van mijn voeten als met western beugels... Die zijn niet recht aan de onderkant, maar gebogen (die waar ik mee reed in elk geval en dat waren standaard dingen). Daardoor kwamen mijn kleine tenen en zijkant van mijn voet klem te zitten.
Schoenen kan idd ook erg veel verschil maken...

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 16:52

Om te beginnen een breder voetbed , zodat je gewicht op je voetzool niet door zo'n smal randje van je voet gedragen wordt

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 09:48

nienkemulder: Idd, ik heb ook wel is op een zadel met ronde beugels gereden en dat is helemaal geen doen!
Ik heb nu gewoon beugels met een breed en vrij lang en plat 'voetbed'.
Maar ik moet dus ook eerlijk zeggen dat ik geen goede schoenen heb (afgetrapte stalschoenen), en ik zoiezo erg gevoelig ben voor drukplekken en blaren enzo.
Ik zal zelf al te denken, ik heb van die 'gel ' kussentjes voor onder de bal van je voet als je op hakken loopt (daar heb ik dus ook al last van) en misschien moet ik die is gaan proberen! En nieuwe schoenen, maar dat moet ik zoiezo, want de mijne hebben geen hak.

Inn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:15

Ik heb er ook dikwijls last van en eens de kramp er is komt ze gemakkelijk terug zelfs na een rustpauze of wandeling naast het paard. Ik heb zelfs al jaren een eeltplek op de bal van mijn voeten en ik vermoed van het paardrijden omdat het juist de plaats van de stijgbeugels zijn. Zijn er nog ruiters die dat hebben? Ik ga me toch eens comfortabeler beugels aanschaffen waar ik mijn voet dieper kan insteken.