beginnersvraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gollempje

beginnersvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 16:42

ik wil een beetje gaan trainen in de duinen met wat langer draven enzo, maar hoelang doe je ongeveer over 25 kilometer?
en draaf je dan alleen of stap je ook tussendoor?

Match

Re: beginnersvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:36

Het hangt erg van je paard af hoe lang je over 25 km doet.
Zelf zou ik beginnen met steeds stukken draven en daartussen stukken stappen. Daarna steeds wat meer gaan uitbreiden. Je moet niet in één keer de 25 km willen gaan draven. Je moet dit langzaam opbouwen met een beginnend paard.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:08

op www.peelrand.tk staat een uitgebreid trainingsschema, heel makkelijk om dat een beetje aan te houden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:08

Hou er rekening mee dat duinzand vrij zwaar is. Ook met een getraint paard moet je daat regelmatig gaan stappen. Zodra je merkt dat je paard het zwaar krijgt doe je er goed aan om te gaan stappen. Het liefst nog voor hij moe wordt. Regelmatig stappen en op een rustig tempo en los teugeltje draven moet lukken.

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:15

Als ik jou was zou ik ook niet in een keer 25 km willen doen. Begin eens met 10 km, en breid dit langzaam uit.

gerritje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:17

25 km door duin draven is pittig hoor.
dat zou ikzelf niet doen. wel stukjes maar niet 25 km achter elkaar.

gollempje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 07:26

ik ga ook echt niet in één keer 25 km lopen! maar vroeg me gewoon af hoe lang je hier ongeveer over doet. ik maak nu ritten van zo'n 2 á 3 uur en weet echt niet wat de afstand daar van is, zodoende....

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:10

Ga er maar vanuit dat je ongeveer, 6/7 km per uur stapt. En ongeveer (maar dat scheelt veel per paard) 12/15 km per uur draaft.

Houd eens bij hoeveell mnuten je draaft en hoeveel stapt in die 2 a 3 uur. Zo kun je ongeveer uitrekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd.

Als je het precies wil weten, zou je alles eens op de kaart moeten uitmeten of via Google Earth, hebik laatst ondekt. Daar kun je je preciese pad uitstippelen. Wil je weten hoe, kan ik het je wel even uileggen.

Of laat iemand een keer meefietsen met een kilometer teller, daar wordt je ook een stuk wijzer van. Succes

babseflaps

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:02

ik ga binnekort ook endurace doen en ik vond de site de ze gaven wel heel makkelijk

-xxx-

Emeraldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:14

Ik ben gister voor het eerst mee geweest met een trainingsronde van een beginnende endurance ruiter. We hebben gister 3 uur gereden ongeveer 19 km. We hebben 5 minuten stap, 20 minuten draf, 5 minuten stap, 20 minuten draf etc. gedaan. Was goed vol te houden. Mijn pony begon bij de 3e drafsessie een beetje te zweten, bleef goed op adem. Moet er wel bij zeggen dat we elke dag dressuur trainen in de bak. Hij is wel wat ouder alweer (volgend weekend 18 jaar). Maar het ging boven verwachting goed!

Diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 08:07

BonBon schreef:
Ga er maar vanuit dat je ongeveer, 6/7 km per uur stapt.

Ik vind dat vrij hoog.
Ik zou persoonlijk eerder 5-6 km/u zeggen in stap. Maar er zullen vast paarden zijn die 7 km/uur (of nog sneller) stappen.

rianne1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 14:00

ik heb afgelopen weekend meegedaan aan een puzzelrit bij mij in de buurt. Dit was een rit van 21 km. We waren wel verkeerd gereden dus uiteindelijk is het iets van 25 km geworden. wij hebben het ook steeds afgewisseld, 10 min draven 15 min stappen. En het ging boven verwachting goed!! Me fjord vond het ook heel erg leuk, dus misschien binnenkort ook endurance wedstrijden voor mij!

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:10

Toch zou ik ook tussen door wat stukjes galoperen. Ook die spieren moeten getraint worden. Niet te lang, maar wel opbouwen. Maar zowel in draf als galop, voor training niet te hard maar een rustig constant tempo.

Off-topic: Rianne: wat zit jij netjes op je paard, op jazz-ballet gezeten???

gollempje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 10:11

ik heb van het weekend een buitenrit gemaakt van 3 uur, hierin ongeveer 3 kwartier gedraafd en even korte galopjes gemaakt. merk wel dat Vid nog niet echt een super conditie heeft hoor maar ik moet het gewoon rustig opbouwen. dank je wel voor jullie advies