welk paard het beste???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noisy

welk paard het beste???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 15:00

hallo,
ik ben me aan het interesseren voor de endurance, ik hou van het rijden in de natuur en de spring en dressuur wedstrijden trekken me niet zo meer, toch wil ik wel in wedstrijd verband blijven rijden en heb ik de wil om te winnen (winnen als in uitrijden van de wedstrijd) zeg maar en het lijkt me geweldig om ooit een keer een lange rit van 90 of nog gaver 160km te rijden.

nu vraag ik me af wat voor een paard ik daar het beste voor kan aanschaffen, een volbloed arabier snap ik, maar wat zijn nou goede bloedlijnen voor een endurance paard.

ik was laatst bij dr. Frans Arts in Zeeland en die vertelde mij dat ik het beste een paard kon kopen dat van de renbaan komt, eentje die niet goed genoeg is voor op de baan, maar waar moet ik dan op letten behalve de gebruikelijke dingen zoals beenstand ed.?

en wat voor een harnachement is het beste?

kunnen jullie mij hier meer over vertellen en evt links doorsturen?

maccie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:12

ik zou zeggen kijk ook naar wat voor paard goed bij jouw past, arabieren passen niet bij elk type mens en 1 van de baan al helemaal niet. ga je gewoon eens orienteren en koop een paard dat goed bij je past. ik vind voor de nedurnace ook belangrijk dat je een paard heb waar het mee klikt en zeker op lange afstanden elkaar goed begrijpt.

een volbloed is natuurlijk wel ideaal, kijk vooral naar zijn bouw etc. bloedlijnen zijn er zover ik weet niet echt heel erg op endurance gericht.

RhealLover

Re: welk paard het beste???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:39

Bijna iedere arabier kan flink wat afstanden lopen maar daar gaat een goede training aan vooraf, conditie opbouwen is erg belangrijk voor zowel het paard als jijzelf.

Een paard van de renbaan is niet altijd geschikt voor de endurance sport, deze zijn erop getraind om veel energie in korte tijd af te geven. Bij endurance moet je deze energie zien te verdelen over de hele rit.

Het harnachement kan verschillen, wel is het uiterst belangrijk een goed passend zadel te hebben met een juiste verdeling qua druk op het rug van het paard. Tevens moet het zadel voor jou ook comfortabel zitten. Je ziet vaak lichtere westernzadeltjes, maar ook boomloze zadels zijn geschikt zolang ze maar goed liggen. Als je echt ver wilt komen is aan te raden om een speciaal endurance zadel te nemen. Deze hebben net iets meer comfort voor langere ritten.
Endurance kan je met diverse hoofdstellen rijden. Maar om het jezelf het makkelijkst te maken is een halsterhoofdstel zeer handig. Daar kan je het bit zo van los klikken zodat je paard even kan snacken . Maar ieder hoofdstel kan, let wel op dat je GEEN hulpteugels mag gebruiken, de martingaal is wel toegestaan.

En wat bloedlijnen betreft daar wordt niet echt op gefokt. Belangrijk is een paard met doorzettingsvermogen te nemen. Maar het allerbelangrijkste een paard dat bij je past, het moet natuurlijk wel klikken .

meer info over endurance vindt je op: http://www.deronline.nl/

Ik weet niet waar je ergens woont maar ik zoek eigenlijk een ruiter die de wil heeft om met een paard iets te bereiken. Ik zelf kan geen wedstrijden rijden omdat ik lichamelijk erg in de knoei zit. Maar mijn Arabier is wel volledig getraind en is er helemaal klaar voor. Met mn vriendin klikt het niet zo maar die zet ook niet zo door wat echter wel moet bij mijn paard anders zegt ie ook doooeei bekijk jij het maar. Dus als je dat interresant lijkt stuur me maar een berichtje

groetjes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:17

Ik rij met een draver endurance en kanje nu al vertellen dat ik met hem nooit hoger zal komen dan klasse twee en heel misschien klasse drie. Over het algemeen zie je vrij veel arabieren en ik ken dan ook een hoop arabieren die mee lopen. Maar niet elke arabier is er geschikt voor. Volgens mij is de bloedlijn van die schimmel van Joane eikenboom vrij goed voor de endurance. Hij is in ieder geval erg goed en ik ken zijn half zus persoonlijk en ook zij is erg goed. Nu weet ik alleen de bloedlijn niet.

Qua tuig en zo kun je echt alle kanten op. Klasse I en II kun je makkelijk met het "gewone" zadel doen. Zelf rij ik met een westernzadel wat ik heel comfertabel vind. Je kan gewoon het beste een zadel nemen waar je beide het beste mee rijd. Als hoofdstellen vind ik halsterhoofdstellen toch wel het aller prettigste en het fijnst. Maar ook daar kun je alle kanten mee op.

De link vande DER is al gegevenzie ik Ik kan je aan raden om een informatie pakket aan te vragen. Daar leer je een hele hoop van.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:19

Belangijkste is denk ik dat jullie bij elkaar passen. Zeker bij de langere afstanden ben je helemaal op elkaar aangewezen, en als je dan een paard hebt waar het niet helemaal mee klikt wordt dat heel moeilijk.
Arabieren hebben een heel sterk karakter, dat hee positief is als je ermee om kan gaan, maar ook heel slecht kan uitpakken als je er niet goed mee over weg kunt

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:34

Kijk eens op dutchjoy.nl. Ik geloof dat zij ook wel eens paarden in de verkoop heeft. Yvonne vd Velde heeft er in ieder geval wel veel verstand van, dus misschien kan zij je verder helpen.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 09:16

Ik ga zelf dit jaar endurance starten op een vrij gestresst dravertje. Ik weet dat hij het wel in zich heeft, en dat ik hem toch nog redelijk rustig kan houden, maar eerst maar eens zien hoe onze eerste rit uitpakt.

Schuur_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:05

zouden quarters ook niet geschikt zijn?

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:26

Elk gezond paard met een goede conditie kan wel een klasse 1 rit uitrijden lijkt me. Het hangt er gewoon van af wat je ambities zijn.

Westernfreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:55

Het belangrijkste is een gezond paard aan te schaffen dat goed bij je past.
Er zijn wel paarden die speciaal op endurance gefokt worden (o.a. bij Yvonne van der Velde). De meeste (gezonde) paarden kunnen overigens goed meekomen in klasse I & II.
Misschien is het handig eens naar een voorlichtingsavond over endurance te gaan?

Noisy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 14:18

BonBon schreef:
Kijk eens op dutchjoy.nl. Ik geloof dat zij ook wel eens paarden in de verkoop heeft. Yvonne vd Velde heeft er in ieder geval wel veel verstand van, dus misschien kan zij je verder helpen.

dutchjoy.nl bestaat niet...

de meeste paarden kunnen inderdaad wel in klasse I en II meekomen maar dan moet ik over een tijd weer naar een ander paard gaan kijken dat weer verder kan dan deze klasses, dan kan ik toch beter meteen gaan kijken naar een paard wat de zwaardere klasses ook aan kan?

lijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:20

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:26

reininglover schreef:

Daar dacht ik ook al aan, quarters zijn gefokt voor die lange afstandsracen en hebben hun hele manier van lopen zo ontwikkeld dat het niet veel energie kost.....

RhealLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:09

knolliepower schreef:
reininglover schreef:

Daar dacht ik ook al aan, quarters zijn gefokt voor die lange afstandsracen en hebben hun hele manier van lopen zo ontwikkeld dat het niet veel energie kost.....

daar maak je een fikse vergissing, endurance is geen race, quarters werden vroeger gefokt voor de racebaan. Het zijn sterke paarden maar niet geschikt voor de hogere klassen endurance.

Achal Teke paarden kunnen weer wel verder komen in de endurance omdat ze gehard zijn en veel zelfde kenmerken hebben als de arabier

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:30

Ze hebben vrij ronden gangen en steken meer engerie daarin waarom ze niet erg geschrikt zijn voor echt lange afstanden. Het zijn meer sprinters en hebben erg veelkracht omzich als het ware voor te trekken.

Ze zijn trouwens niet gefokt voor lange race's Ze zijn gefokt voor quarter mile's Kwart mijlen dus, niet echt een super lange afstand.

Achal Teke en dat soort rassen kom je wel veel tegen en zijn dan ook veel geschrikter. Maar het moet wel gezond zijn en klikken. Rij maar eens 160 km met een paard waar je niet mee op kan schieten.

lijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:32

knolliepower schreef:
quarters zijn gefokt voor die lange afstandsracen

Quarters zijn gefokt voor de kwart mijl, vandaar de naam .

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:54

lijnEnAtlas schreef:

Ja, sorry, die bedoelde ik inderdaad. Ik ben een keer bij haar geweest, maar wat een superpaarden heeft ze. Echt geweldig. Ik heb op Cherain een rit van 30 km gemaakt. Zo tof.

Noisy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 14:27

staat niet veel op die site, in ieder geval geen paarden

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:39

Psydoxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:13

Ras maakt niet zoveel uit.... ieder paard kan een afstand overbruggen als je de training goed opbouwd. Heb zelf met een kruising KWPN/Engels Volbloed gereden.... eitje, liep letterlijk tot ze er bij neerviel, cool in d'r koppie en das weer voordelig in de vetgates..... Heb nu KWPN... ramp voor endurance, de veearts ziet me al aankomen met die zenuwpees die niet stil kan staan. Nee mijn niet gezien.

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:22

Heej verbaas me jouw naam hier te zien... er is een endurance forum, ik ben er vorig jaar ook mee bezig geweest met te informeren omdat ik niet meer zo goed kan dressuren van me rug. Lipizzaners zijn ook geschikt, zijn gehard en weten niet van opgeven Lopen er een aantal in de endurance vandaar dat ik op het idee kwam

Kijk in ieder geval eens hier -> http://www.endurance-forum.nl/forum/index.php en rij de proefrit mee in Wanroij

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:41

Als je een geschikte arab zoekt voor de endurance weet ik nog wel een adresje... Pb me maar als je meer info wilt.

gerritje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:29

judith_cloud schreef:
Ik rij met een draver endurance en kanje nu al vertellen dat ik met hem nooit hoger zal komen dan klasse twee en heel misschien klasse drie.

er zijn ook dravers die in de klasse 4 lopen hoor. zelfs fjorden en ijslanders.

het ligt alleen aan je doel, tijd ed. het spreekt voor zich dat een niet endurance type veel meer tijd en energie kost om zo'n paard op niveau uit te brengen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:39

Toevallig stond er een leuk stukje in de AVS over endurancepaarden. Dravers en kruisingen (zgn. dravebieren) komen er daar helemaal niet zo slecht uit.
Veel mensen denken bijna vanzelfsprekend aan een arabier maar het hoeft dus niet perse.
Op de 160 is trouwens maar 1 Akal-teke gesignaleerd. Dus omdat ras nu al een goed endurance-ras te noemen vind ik vrij voorbarig. Ook kom je ze in Nederland niet veel tegen. Simpelweg omdat er ook niet veel zijn .

Over quaters is al uitleg gegeven.

Verder is het een kwestie van een paard vinden dat bij je past en goede training. Ook de iets minder in het bloed staande paarden kunnen klasse 4 rijden maar die rijden dan niet voor de prijzen. Die spelen trouwens in endurance-land en veel minder grote rol dan bij bijv. dressuur. To finish is to win!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:38

fransje23 schreef:
Dravers en kruisingen (zgn.
dravebieren

) komen er daar helemaal niet zo slecht uit.

Volgens mij heb ik die benaming ooit bedacht, grappig om 'm nu op allerlei plaatsen te zien opduiken.

Ik heb overigens zo'n Dravebier, met nog één klasse 3-wedstrijd te gaan om klasse 4 te mogen starten.

In het A- en B-kader senioren zitten er dit jaar twee: Joker R van Carmen Römer en Joy Beatle van Yvonne van der Velde (beide uit een dravermerrie met Joy Jashin ox als vader). Ook heeft Desiree Hanen met Tatanka (v. Topi's Haskim ox, m. draver) even in het B-kader gezeten, maar dit paard wordt in 2006 weer uitgebracht door haar Belgische eigenares.

Over volle dravers in de endurance lijken de meningen wat verdeeld te zijn, ik hoor wel eens dat het geen voordeel is wanneer ze achter zo wijd gaan, zeker niet op smalle paden. Maar ik ken ook mensen die niets anders willen dan een draver, eventueel gekruist met Arabier (die kruisingen kunnen overigens ook heel wijd gaan).