Lichamelijke klachten, wel of geen endurance rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RhealLover

Lichamelijke klachten, wel of geen endurance rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 19:09

Ik zou dit jaar gaan starten met mijn Arabisch Volbloed paardje. Hij is er helemaal klaar voor en heeft werkelijk waar topconditie.

Maar dat is het probleem niet, ik ben zelf zeer zwak op de knieen (vaak geopereerd enz), naar een flinke rit heb ik het ook echt gehad en kan ik niet meer op mn benen staan.
Nu probeerde ik mijn vriendin beetje om te scholen tot het niveau dat mijn paard is. Maar hij accepteert haar enkelt in de weide, wat al erg kanp is omdat ie niet makkelijk anderen toelaat op zijn rug, maar buiten is hij werkelijk levensgevaarlijk, hij gedraagt zich zo veel anders dan dat ie onder mijn hand doet. Het ligt echter niet aan mn viendin, maar hij wilt het niet accepteren.

Ik zou hem graag willen uitbrengen alleen ben ik er zelf niet toe in staat, het zou geweldig zijn als hij zijn energie in iets kan stoppen wat hij ook leuk vindt om te doen, maar als hij moeilijk is bij anderen dan schiet ik er niet veel mee op.

Wat zouden jullie doen in zon geval?
Zit hier namelijk echt mee omdat er een lange en zware trainingsperiode vooraf is gegaan en het zonde is om dit allemaal weer af te bouwen.

Groetjes en alvast bedankt

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 19:20

Heb je wel eens gedacht aan verende beugels?
Ik had ook altijd last van m'n knieen, als ik een half uurtje gereden had kon ik 3 dagen niet normaal lopen. Ben ermee naar de huisarts, fysiotherapeut en chiropractor geweest, allemaal zeiden wat anders, niemand wist wat het echt was.
Nu rij ik een jaar met gpg beugels en ik rij stukke lekkerder. M'n knieen doen nog wel wat zeer na een lange rit (4 uur) maar ik kan wel normaal lopen. Wat is dat heerlijk.

Melanie_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 08:58

Ja ik zat ook te denken aan verende beugels..

En zo als je hier boven leest..zou ik het zeker weten gaan kopen!

Bellafigura

Re: Lichamelijke klachten, wel of geen endurance rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:55

Er zijn heel wat ruiters in de endurance die zelf van alles en nog wat mankeren. Els van der Meulen met Monty R dacht geen tweede klasse te kunnen rijden met haar reuma, maar ze heeft doorgezet en met succes! En ik weet dat er jaren geleden een meisje met MS was dat helemaal niet kon lopen, rondreed met een scooterje met haar paardje aan de hand, en die flikte het ook!

Ik denk dat je het zelf moet kunnen, met de nodige aanpassingen. Kijk eens op het enduranceforum (www.endurance-forum.nl) en kijk of je wat op kunt steken van de ervaringen van mensen daar. Verende beugels met een breed draagvlak is al een goed begin!

Ik heb zelf een bypass in mijn rechterbeen en een doorbloeding die in beide benen verre van optimaal is. Ik rij met gewone beugels, maar van die dure met een dubbele scharnier met rubber eroverheen, ze worden veel door springruiters gebruikt. Voor mij werkt dat perfect, en ik rij daar vierde klasse mee. Maar het was wel doorzetten.

Succes!

RhealLover

Re: Lichamelijke klachten, wel of geen endurance rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 10:01

Citaat:
van die dure met een dubbele scharnier met rubber eroverheen

Deze beugels heb ik, maar die hangen aan mn zadel voor de pony, tevens passen ze niet aan mn westernzadel omdat je daar met de fenders zit

Zou het ook kunnen liggen aan de type schoenen? Ik rijd altijd met jodpuhrs waavan de zool niet echt veert.

Andere beugels zouden verlichting kunnen geven, maar heb altijd moeitse met opstijgen enz. Ik heb de wil om door te gaan, maar ik vrees toch dat het met wedstrijden niet goed gaat verlopen.

Groetjes

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:18

Als je moeite heb met opstrijgen kan je dat met een krukje (of buiten via een bankje) doen. Ik klim er ook altijd zo op.
Er zijn ook verende beugels die aan fenders kunnen. Kijk even op www.goedhard.nl

RhealLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 15:04

Anouar15 schreef:
Als je moeite heb met opstrijgen kan je dat met een krukje (of buiten via een bankje) doen. Ik klim er ook altijd zo op.
Er zijn ook verende beugels die aan fenders kunnen. Kijk even op www.goedhard.nl

thnx vor de link

ik ga iig kijken hoe en wat. Verder zal ik gaan kijken of ik niet ergens een korte rit (kennismakingsklasse) kan meereijden en tot hoever het voor me te doen is. Maar ik ga eerst even voor de beugels kijken

Daarna zal ik tevens ander schoeisel gaan aanschaffen, ik denk dat het een groot verschil gaat maken. Vervolgens thuis even kijken tot hooverre alles goed gaat

groetjes