Klasse II ruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Klasse II ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:18

Omdat ik dit jaar vanplan ben klasse II te starten zou ik eerst graag iets meer informatie willen hebben over de vetage's. Heb het regelement nu l een aantal keer door gelezen en snap er nog steeds niks van.

Nu lijkt het mij leuk en handig om een dagje met een bokker van klasse twee of hoger mee te lopen. Als groom dan. Ik heb (nog) geen ervaring als groom van endurance paarden. Alleenin het rijden van de wedstrijden. Ik wil daarom best helpen met groomen maar kan niet alles, helemaal niet aangezien klasse II en hoger voor mijn gevoel alles heel anders gaat.

Ik heb geen rijbewijs of ov en zou het dus heel fijn vinden als iemand hier in het noorden mij een dagje op sleeptouw zou willen nemen. Aangezien ik dit jaar exame's heb kan ik pas de wedstrijden meedoen van af 1 juni. Nu ligt Onstwedde hier vlak bij maar was vanplan om die zelf te rijden. Als iemand dus tussen 1 juni tot 17 juni en van 17 juni tot 20 Augustus hier een beetje in de buurt endurance klasse twee rijd en mij op sleeptouw zou willen nemen, Graag!

Ik weet dat 8 juni (volgens mij de achste) een informatie avond is over de overstap van klasse I naar Klasse II. Helaas is dit heel ver voor mij aangezien hij s'avonds is. Dit is dus geen optie voor mij.

weslyjune

Re: Klasse II ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:34

misschien kan je wel een keer met ons mee. als je dat leuk lijkt tenminste....

waar woon je?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 19:53

Zo moeilijk is het nou ook weer niet.

In klasse II en hoger heb je een vetgate. Wat betekent dat, even in een notendop:

1) je hoeft niet met een hartslag van 60 of lager binnen te komen zoals bij een P/A controle, want je hoeft je niet meteen bij een DA voor een keuring te melden. Je hebt 20 minuten de tijd (de rijtijd loopt daarbij wél door) om je paard keuringsklaar te maken.

2) je meldt je bij de vrijwilliger die bij de groomarea zit, die schrijft op hoe laat je je meldt: 'Time in'.

3) je gaat je paard afzadelen en koelen in de groomarea. Je grooms hebben daar van te voren een zadelbokje neergezet, eten en drinken voor je paard en voor jou, voldoende koelwater en dekens. En een schoon zadeldekje voor als je straks weer verder gaat.

4) je telt zelf de hartslag van je paard (of je leest je hartslagmeter af). Als die onder de 60 is, ga je naar de vetgate area en roep: IK BIED AAN! Op dat moment komt er iemand naar je toe je die vetkaart aanneemt en daar de aanbiedtijd op zet. Op dat moment stopt je rijtijd. Dit aanbieden móet je binnen 20 minuten na aankomst doen, maar mág je ook al na 1 minuut doen - als je paard eraan toe is. Vergis je je en is de HF van je paard te hoog, dan móet je pas na de volle 20 minuten wachten aanbieden. Leer dus heel goed zelf de HF van je paard tellen. Je mag 1 groom meenemen de vetarea in.

5) de hele reut zoals die ook bij een voorkeuring wordt gedaan vindt plaats. Dus ook locomotie. Een eventuele hartslagmeter moet je uitschakelen. De vets zetten na afloop de 'Time out' op je vetkaart, dus het tijdstip dat je weg mag. Soms hou je zelf je kaart, soms moet je die bij je vertrek eerst weer ophalen. Je moet de tijd dat je weer weg mag zelf in de gaten houden.
Als ze het niet helemaal vertrouwen krijg je nog een re-check, vlak voor vertrek, bv bij verminderde darmgeluiden. Je paard mag daarbij alweer opgezadeld zijn.

6) nu heb je rust. Meestal is dit 30 minuten (je keuringstijd zit hier ook in, want je rijtijd stopt nadat je IK BIED AAN hebt geroepen), dus na de keuring heb je nog 20-25 minuten om uit te rusten. Soms is de verplichte rust 45 minuten, dat is wat fijner, dan heb je net even wat meer tijd. Heb je een re-check, dan heb je nóg minder rusttijd.

7) ongeveer 5 minuten voordat je weg mag zadel je weer op, met een schoon zadeldekje. Even alvast een fles koelwater over de hals als het warm is, kan nuttig zijn.

8) je stijgt op en stapt naar de uitgang van de groomarea/vetgate. Daar meld je je nog even, en vraagt of je weg mag. Als ze je kaart nog hebben, krijg je die.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 08:10

judith_cloud schreef:
Ik weet dat 8 juni (volgens mij de achste) een informatie avond is over de overstap van klasse I naar Klasse II. Helaas is dit heel ver voor mij aangezien hij s'avonds is. Dit is dus geen optie voor mij.

En er is niemand met wie je mee kunt rijden naar Ermelo? Er is al eerder zo'n avond geweest en ik heb alleen maar super leuke berichten gehoord!!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:25

weslyjune schreef:
misschien kan je wel een keer met ons mee. als je dat leuk lijkt tenminste....

waar woon je?

Heb dezelfde vraag eigenlijk

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:09

Helemaal vergeten te zeggen waar ik percies woon :S Ik woon in Oldekerk.

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties.

Ibbel, ik snap het nu al aardig. Maar er zijndus twee verschillende areas. Een voor het groomen en een voor de keuring?

Jorie
Ik weet niet of er iemand is uit het noorden met wie ik dan mee zou kunnen.

Jorie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:09

judith_cloud schreef:
Jorie
Ik weet niet of er iemand is uit het noorden met wie ik dan mee zou kunnen.

Zit jij ook op het endurance forum? Dan zou je daar een oproepje kunnen plaatsen. Ik heb al genoeg aanmeldingen binnen, maar weet alleen totaal niet waar ze vandaan komen!!!

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:09

Mijn oproepje staat ook op EF...

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:51

Ik heb de ultieme tip: je gaat gewoon groomen op de 160 km in Ermelo en dan heb je zoveel vetgates meegemaakt dat je nooit meer vergeet hoe het werkt

Het overzicht van Ibbel is trouwens helemaal volledig volgens mij. Ingewikkelder is het niet! Het wijst allemaal vanzelf (ik snapte het als verstokte spring/eventingruiter ook gewoon )

gerritje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:01

gomir schreef:
Ik heb de ultieme tip: je gaat gewoon groomen op de 160 km in Ermelo en dan heb je zoveel vetgates meegemaakt dat je nooit meer vergeet hoe het werkt

Leuk bedacht, maar als ik eerlijk ben... als ik ooit een 160 start heb ik wel een ervaren groomteam en zou ik niet iemand meenemen die geen ervaring heeft.

in een klasse 2 of 3 mag iemand best aanhaken zonder ervaring. maar bij de ultieme afstand moet alles erom heen zeker goed op elkaar afgestemd zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:31

Het is wel een idee ja. Maar ook ik zou liever een voleerd groomteam mee hebben op de 160. En kan me ook best voorstellen dat ze me dan ook niet mee willen

Ik snap het met dat van Ibbel ook nu volgens mij. Ik ben wel lid van het EF, maar niet zo actief. Ik denk dat ik daar binnenkort ook maar even een oproepje plaats.

Bedankt allemaal!

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:57

Het was ook niet bloedserieus bedoeld, maar bij mij is het toevallig wel zo gelopen
De hele dag is vlekkeloos verlopen en paard en ruiter zijn fit aan het eind gekomen dus de missie is geslaagd, ondanks het bij elkaar geraapte groomteam

Mews

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:18

gomir schreef:
Het was ook niet bloedserieus bedoeld, maar bij mij is het toevallig wel zo gelopen
De hele dag is vlekkeloos verlopen en paard en ruiter zijn fit aan het eind gekomen dus de missie is geslaagd, ondanks het bij elkaar geraapte groomteam

Ik denk dat het ook al enorm scheelt als je zelf endurance rijdt. Dan snap je het paard ongeveer (zie je beter hoe het zich voelt enzo), kan je een emmer water aanbieden en flessen water aangeven etc. Dat gaat al stukken beter dan wanneer je het helemaal niet weet. (hoewel mijn vader het eigenlijk ook gelijk al best goed deed. maar dan wel klasse I, dus dan hoef je ook niet veel meer te doen dan water aanbieden en -geven. )

Ik denk dat er wel een klasse II ruiter te vinden moet zijn waar je bij kan groomen. Ik kan je helaas niet helpen, ben zelf ook klasse I...

gerritje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:28

je mag bij mij best een keer groomen. alleen woon ik in het westen, dus kan je niet ophalen.

Westernfreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:10

Waar ligt Oldekerk precies ?
Op zich mag je ook met ons mee om te groomen, wij wonen echter in DL (+/- 40 km van Emmen) en komen meestal bij Emmen de grens over.
Onstwedde wil ik ook rijden en daarvoor komt Ommen (Vechtdal). Ik kom ook in Laag Soeren (zonder paard) dus als je daar iemand wilt / kunt groomen kunnen we misschien ook wat afspreken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:13

Oldekerk ligt in Groningen. Tussen friesland en groningerstad in ongeveer.

Allebij echt heel erg bedankt voor het aanbieden.