Kort samengevat staat hier ;Er is in Duitsland een rel a\d gang ver-
oorzaakt door een dierenarts die afgeeft op de successen van Anky
door te beweren dat de trainingsmethode die zij hanteert , maakt dat het paard als een robot door de baan gaat zonder de natuurlijke swung, die je volgens die meneer wel hebt als je de klassieke halshoofdhouding(meer oprichting)hanteert.
Dit schijnt in Duitsland de gemoederen nogal bezig te houden, en er zijn allerlei discussies gaande, tussen de aanhangers van genoemde ,methodes. Dit schijnt zulke vormen aangenomen te hebben dat er een heuse tweedeling is ontstaan.
Voorts word er een paralel naar de westernsport getrokken, en men vraagt zich af of de relatief jonge westernsport , zich zou kunnen herstellen van een imagoschade die de dressuur daar blijkelijk opgelopen heeft , als er een discussie zou ontstaan over
heethangijzer methodes, zoals ldr, in de westernsport, en de zinloosheid en overdrijving hiervan.
Die discussie was er toch allang?!
Mijn persoonlijke mening; zolang het paard voldoende getraind is en sterk genoeg is , en ook nog eens de lichaamsbouw heeft om dit aan te kunnen, en goed van achter naar voor gereden word,dwz niet naar beneden gezaagd en geplukt word,goed ondertreed en een goed ruggebruik heeft, denk ik ndat deze manier van trainen
geen kwalijke effecten voor het paard heeft...
Wat je helaas nog steeds vaak ziet is dat mensen kosten wat kost dat hoofd omlaag willen dwingen...,,ruiters die in een line up nog steeds het paard met hakkende sporen zitten te bewerken en zitten te zagen om dat hoofd maar laag te houden, zonder ook maar enige notie te hebben wat ze nou eigenlijk aan het doen zijn.... In Marieenheem zag ik zo'n vent op een painthengst zo bezig, gelukkig werd hij er publiekelijk op aan gesproken door iemand van de jury, een staande ovatie was zijn dank.
Helaas komt dit veel voor, ik zou dan ook willen pleiten voor meer toezicht op dit soort wreedheden.
Met vriendelijke groet, CC