Wil endurance rijden, maar kan mijn paard dit wel aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Noname

Wil endurance rijden, maar kan mijn paard dit wel aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 19:14

Hey, ik zou heel erg graag endurance starten. Gewoon voor het plezier en omdat ik met momenten echt genoegt heb van de dressuur. Zoveel conditie heeft me paard momenteel nog niet, bespiering begint. Het is een gewone warmbloed ruin van 1 meter 72. Hij viel in een normale prijsklasse (als rond de 2000 euro normaal is tenminste ). Wel zou hij altijd door willen gaan tot het eind! Enkel op thuisfront doet ie irritant bij wandelingen. Vanaf ik naar nieuwe plaatsen ga doet hij normaal. Ik zou hem starten in dressuur, springen en miss SGW.. Zou endurance lukken of vrezen jullie ervoor?
Groetjes!

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 19:16

bij endurance zijn er regelmatig stops waarbij je paard zijn hartslag gecontroleerd wordt.
Is die te hoog (= conditie te slecht) mag je gewoon niet verder

Voor verdere info moet je het maar hebben van andere bokkers

Lynn_Noname

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 19:18

Ok , Dus ik kan het wel eens proberen?

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 19:19

tuurlijk
volgens mij heb je ook oefen-endurance (hoe noem je dat )

gewoon proberen

Sting

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 19:24

Je hebt idd oefen-wedstrijden. En je mag ''gratis'' een keer meedoen, zonder dat je lid hoeft te zijn van allemaal verenigingen enzo _

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 19:27

Hoe wil je op endurance gaan als je met je paard nog niet eens deftige wandeling van 10km kan maken?Gezien je topic bij PP
Werk daar eerst aan en ga dan denken aan endurance

Lynn_Noname

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 19:56

Blue_Star schreef:
Hoe wil je op endurance gaan als je met je paard nog niet eens deftige wandeling van 10km kan maken?Gezien je topic bij PP
Werk daar eerst aan en ga dan denken aan endurance

Dat lukt wel, enkel de plaatsen die hij kent en al dingen heeft meegemaakt gaan moeilijk. Ik ben overlaatst denk ik 3/4 uur weggeweest en het eerste stuk ging moeilijk, nadat we de nieuwe paden tegen kwamen heb ik de rest van de rit geen last meer gehad!! Binnenkort eens met 2 vriendinnen op een voor mij en no name onbekende plaats. Als hij daar goed reageert, kijken voor een oefen-rit en anders verder oefenen!

Bedankt voor de reacties, zal zien wat we er van terecht brengen! Kan ik trouwens zo'n oefen-rit rijden met Gelpad en dressuurzadel (wintec isabelle werth)? want ik vind het maar gek om een nieuw zadel te kopen als ik niet zeker ben ermee door te gaan. Een hoofdstel allesinds, kan altijd van pas komen!

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 19:59

het maakt volgens mij niks uit met wat voor zadel je rij.
Alleen een wintec is niet supercomfortabel op zulke grote afstanden.

Ik heb het een keer gedaan op mijn wintecje, nooit meer
Drie dagen lang had ik echt last van mijn bovenbenen

Maar volgens mij moet je dat gewoon zelf weten

sabien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:02

Ja hoor dat kan wel als het zadel maar goed ligt! Je hoeft echt niet meteen een nieuw zadel aan te schaffen, je kunt gewoon endurance rijden met je dressuurzadel!

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:05

misschien eerst de conditie van je paard wat opkrikken en dan eens proberen?

Zit er zelf ook over te denken, maar mijn paardje is er nog niet klaar voor

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:46

Bijna alle paarden die normaal gereden worden (ongeveer een uurtje per dag) kunnen een klasse 1 goed uit lopen. Klasse 1 is eigelijk gewoon een flinke buitenrit. Je hebt er nog geen speciale spullen voor nodig. Ras maakt ook niet uit.
Je kan eerst een kennismakingsklasse rijden. Dit is dezelfde afstand als een klasse 1, alleen ligt de snelheid wat lager en hoef je geen lid te zijn.
Voor meer info kan je kijken op www.deronline.nl

Astridd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:49

gewoon opbouwend gaan werken aan zijn conditie..
je merkt denk ik snel genoeg of je paardje er klaar voor is

gewoon vaak naar buiten gaan, niet alleen maar draven en galopperen enzz maar ook gewoon rustig de tijd nemen om te stappen. af en toe tussendoor stoppen.. je paardje ev. laten grazen enz en dan weer terug naar huis.

dan merk je ook of jij het echt leuk vind en ook of je paardje het leuk vind

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:54

Maar zeker niet in een keer heel veel gaan trainen. 3, 4 keer in de week is genoeg.
Lekker draven aan een los teugeltje. Een paard heeft z'n eigen basistempo, dit is het tempo wat hij het makkelijkst en het langst kan volhouden. De snelheid van dit tempo verschild per paard. Probeer er achter te komen wat voor jou paard een lekker tempo is, meestal voel je dit wel.
Ga ook vooral niet teveel galoperen, draven is net zo goed en galop is heel belastend voor pezen en gewrichten.

Lynn_Noname

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 21:06

Bedankt voor de reacties, ik verwacht ook niet dat ik daar weet niet wat van afstanden ga lopen als ik er maar plezier in heb! Ik ben ook niet van plan om morgen endurance te gaan starten hé. Misschien dat we in de zomer eens proberen. Sinds 2 weken word no name 5 dagen in de week gereden, In de piste kan dit snel 1 uur, 30 worden (met stappen uiteraard! en galoperen doe ik niet echt vaak, 2 keer losgalopere en dan nog een paar keer tijdens het werk). 1 x per week spring ik. en 1 /2 keer per week buitenrit. Als het beter weer word doe ik die rit van 3/4 uur 1 x per week (in het begin om de 2 weken). En in de zomer de proef proberen! Bedankt!!!

_Inge

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:52

hey Lynn

je gaat eerst gewoon een keertje mee met mij om te groomen , kan je de sfeer proeven
Maarre je moet toch echt is naar ons komen gaan we met zijn drieen eens een mooie buitenrit maken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:11

VSW --> END.