[WN] Vraagjes over showmanship

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flashyjac

Vraagjes over showmanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 20:30

Ik heb me in een opwelling ingeschreven voor de rubriek showmanship at halter (heb er geen spijt van overigens ) voor een wedstrijd die volgende week wordt gehouden. Ik heb alleen vrij weinig kennis van dit onderdeel en ook al doe ik enkel mee om wedstrijdervaring op te doen en een beetje te kunnen oefenen voor het aankomende 'echte wedstrijdseizoen' wil ik wel redelijk voor de dag komen.

Met wat zoeken op google ben ik een aantal regels tegengekomen voor de showmanship, maar ik was benieuwd of jullie mij kunnen vertellen waar ik op moet letten. Wat kan ik verwachten in een proefje en waar moet ik op korte termijn nog even mee gaan oefenen? Ik weet dat de begeleider van het paard op een bepaalde plaats ten opzichte van de jury moet staan en dat deze wijzigt wanneer de jury aan de andere kant van het paard loopt... ik weet alleen niet meer precies hoe dit exact werkt. En als ik in de line-up sta, moet ik dan ook nog zorgen dat de jury mijn paard goed kan zien door mijn positie ten opzichte van mijn paard te veranderen?

Alvast bedankt voor jullie hulp

XoNo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:51

Waar je mee kunt oefenen is sowiezo het vierkant zetten aan de hand, aangezien je je paard met geen vinger mag aanraken.

Eventueel kun je ook nog de draai om de achterhand oefenen. Zorg dat je paard zijn schouders verplaatst en niet alleen zijn hoofd en dat de rest 'erachteraan komt'

Ja moet juist in het zicht van de jury staan! Het makkelijkst is een tekeningetje, met 4 vlakken waar de jury in kan staan en waar jij dan moet staan....heeft iemand die misschien?

flashyjac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 20:59

Het vierkant zetten gaat gelukkig vrij netjes... ook al zou dat wel compleet anders zijn op 'de grote dag'
Ik heb inmiddels deze geniale pagina van Chris Knol gevonden: http://home.hccnet.nl/c.knol/WRAN_regel ... g_shm.html Dat wordt dus oefenen met de posities waar ik moet gaan staan...

XoNo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:11

Ja, das een goede uitleg!

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:13

gera schreef:
Het vierkant zetten gaat gelukkig vrij netjes... ook al zou dat wel compleet anders zijn op 'de grote dag'
Ik heb inmiddels deze geniale pagina van Chris Knol gevonden: http://home.hccnet.nl/c.knol/WRAN_regel ... g_shm.html Dat wordt dus oefenen met de posities waar ik moet gaan staan...

Zoek mijn stukje over de haltertjes nog eens op.....je kunt nog terug....

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:04

De posities zijn makkelijk te onthouden als je weet waarom je het doet. Het is "bedacht" uit veiligheids oogpunt voor de Jury. Dus wanneer de Jury bij de kont/achterhand staan, jij aan dezelfde kant. Mocht het paard gaan klieren trek je hem namelijk automatisch naar jou toe, en de kont weg van de jury.

Verder is het belangrijk je te realiseren dat niet je paard, maar jij gejurrerd wordt. Wees dus niet teveel met hem bezig, maar wees bezig met het showen. Als ie wel een misstapje maakt, glimlach je en doe je net alsof het erbij hoort.
Ook op het schoon zijn, fit zijn van je paard, maar vooral op het showen wordt je gejureerd.

Vergeet niet dat je APHA PAC punten kan halen op WRAN wedstrijden met je Paint!

Boldly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 23:21

Toch meedoen van het weekend dus?! Leuk hoor!! Je moet waarschijnlijk 's ochtends dan? Als je nog hulp nodig hebt, ik wil wel helpen!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 09:58

jeddah schreef:
De posities zijn makkelijk te onthouden als je weet waarom je het doet. Het is "bedacht" uit veiligheids oogpunt voor de Jury. Dus wanneer de Jury bij de kont/achterhand staan, jij aan dezelfde kant. Mocht het paard gaan klieren trek je hem namelijk automatisch naar jou toe, en de kont weg van de jury.
Hoe zit dat dan in de halter bij de worldshow waar de begeleiders juist op één plaats bleven staan ??

Is dit de nieuwste trent ?? Of geeft het een rustiger beeld zodat de jury meer gefocust kan zijn op het paard ipv op de huppelende begeleider

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:01

Bij de halter mag dat wel maar bij showmanship niet geloof ik, vooral omdat je als handler beoordeeld wordt. Ik weet nog wel dat vroeger niemand heen en weer hupsten.. Ik geloof dat ik de eerste handler die ik het heb zien doen Geesje van Nuenen was (of een andere jeugd ruiter) en ik had echt zoiets van.. ehhhh.... hiihihi vooral omdat ze er zo verwaand bij keek

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:04

Ik krijg nog steeds regelmatig slappelachkriebels van die stomme pasjes dus ik beloof geen resultaten voor volgende week

flashyjac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 10:08

@jeddah: Is het daarom? Klinkt heel erg logisch inderdaad. Als ik dit in mijn achterhoofd houd, dan is het een stuk gemakkelijker te bedenken waar ik me precies moet gaan bevinden, top!
@iski: Ik laat me toch niet afschrikken door een gekleurd geschreven stukje van jou!? Dat zou betekenen dat ik uiteindelijk maar op een stokpaard rond moet gaan hupsen, want over ieder onderdeel valt wel iets te zeggen
@Boldly: Aanstaand weekend doe ik nog niet mee, ik start het jaar rustig aan met een oefenwedstrijdje en ga dan richting het 'serieuzere werk' Maar natuurlijk kan ik altijd hulp gebruiken!
@Sugarmiss: In de halter is het niet gebruikelijk om je te bewegen, per slot van rekening wordt je paard geshowd en show je niet je eigen kunsten (en hupsen). In de showmanship weet ik niet anders dan dat je moet 'bewegen'

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:10

Sonja schreef:
Ik krijg nog steeds regelmatig slappelachkriebels van die stomme pasjes dus ik beloof geen resultaten voor volgende week

Denk maar aan Chris van de zomer... komt het vast goed...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:30

crazycactus schreef:
Denk maar aan Chris van de zomer... komt het vast goed...

Da's de pest nou net, dat doe ik....

xena

Re: Vraagjes over showmanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:04

wat super Gera dat je mee gaat doen met je prachtige paardje.Waar en wanneer?misschien ben ik dan in de gelegenheid hem eens in het echt te bewonderen!?

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:17

jeddah schreef:
Wees dus niet teveel met hem bezig, maar wees bezig met het showen. Als ie wel een misstapje maakt, glimlach je en doe je net alsof het erbij hoort.
Ook op het schoon zijn, fit zijn van je paard, maar vooral op het showen wordt je gejureerd.

Denk erom dat je dus inderdaad op HET SHOWEN gejureerd wordt en het dus wél de bedoeling is dat ookal zet je paard een stapje, je dan wél reageert door heb weer op z'n plek te zetten. Zou je dat niet doen, dan 'show' je je paard n.l. niet ten volle.

Tijdens de clinic van Bill Fleming besteedde hij even duidelijk en extra aandacht aan het showmanship. Hij merkte dus aan dat je ten alle tijden door gaat met presenteren (van jezelf) maar zodra je de kans krijgt (dus bijv. als de judge weg loopt en eventjes niet naar jou kijkt) je paard wel weer direct goed moet zetten. Als jij dit onderdeel jureert, loopt hij twee stappen bij je weg (waarin jij dus snel je paard gaat corrigeren) en kijkt dan nog even om. Heb of ben je bezig te corrigeren, dan is het wat hem betreft goed, doe je niks, dan is dat een minpunt.
Ook vestigde hij aandacht op het feit dat het om kleine puntjes gaat in je presentatie. Zo laat hij zijn leerlingen bijv. heel uitdrukkelijk bij het klaar zetten van hun paard naar 'feet, ears, judge' kijken... dus eerst duidelijk laten zien dat je checkt of je paard goed staat, dan even duidelijk kijken of z'n oortjes naar voren staan, en dan oogcontact met de judge zoeken en glimlachen... net zo'n standaard bewegingkje als de stapjes om om te draaien... 't Leek eerst overdreven, maar 't ziet er inderdaad 'netjes en 'af' uit als je't doet...

In ieder geval succes volgende week!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:24

Weet je, ik had nooit gedacht dat ik dit openbaar zou durven zeggen... Maar eigenlijk is het oefenen voor de showmanship buiten die stomme pasjes om hartstikke leuk. Ik merk dat Faiz het heel leuk vindt, hij is superoplettend en doet erg zijn best. Ik zie ook wat overeenkomsten in de "freestyle-oefeningen" die ik met de paarden doe, onder meer in de turns maar ook zowiezo in mijn lichaamstaal richting het paard dat ik leid.

Mijn hart ligt bij het rijden, maar ik vind het leuk om 'erbij' te doen met m'n jonge beest.

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:49

gera schreef:
@iski: Ik laat me toch niet afschrikken door een gekleurd geschreven stukje van jou!? Dat zou betekenen dat ik uiteindelijk maar op een stokpaard rond moet gaan hupsen, want over ieder onderdeel valt wel iets te zeggen

Nee...wacht ff.....de gekleurde stukjes zijn mijn stokpaardje...afblijven hoor...

Pssss.....weet je....en niet verder vertellen hoor....alleen tussen jou en mij...ik vind halteren heeeeel mooi. Puur alleen het paard zonder al die tierelantijen en bling-bling....en dan helemaal wanneer er zo'n kleuter naastloopt die slechts een vinger hoeft te bewegen en zo'n 600 kilo Hengst doet 1 voetje 3 milimeter terugzetten.....
Laatst bijgewerkt door iski op 16-03-06 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:56

@Francis, ik doelde niet te zeggen dat je je paard niet corrigeerd wanneer nodig, ik doelde te zeggen dat als je bijvoorbeeld 7 passen achterwaarts gaat ipv 5, of een pion omgooit met een slalom, gewoon blijven glimmen!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:47

Uiteraard Jeddah... bij alles wat je doet blijven kijken of het zo hoort en of je het al jááááren zo doet.
Laat je niet van je stuk brengen door iets wat mis gegaan is...dat is al gebeurt en kun je toch niet meer veranderen. Blijf focussen op waar je op dát moment mee bezig bent en nog moet gaan doen.

Inderdaad Sonja... ook ik vind Showmanship een op en top 'mutsenonderdeel' waarvan ik altijd zei: "dát doe ik dan weer net niet.." (hoewel ik dat beruchte pasje dan weer wel toepas in de Halter... Ik ben tenslotte wel een Halter/Pleasure muts). Maar ondertussen vind ik het ook heel leuk om thuis een beetje mee te oefenen en wie weet... misschien ga ik het ook nog wel eens starten...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:51

Weet je, ik vind het gewoon handig om Faiz z'n eerste wedstrijdervaring aan de hand op te laten doen. Als ik er op zit wil hij me nog wel eens 'kwijt' zijn als het eng wordt en ik wil dat het voor hem net zo leuk en ontspannen wordt om op wedstrijd te gaan als voor Milena.

Mileen mocht laatst voor het eerst sinds lange tijd weer eens mee (was naar clinic) en die stond de dag ervoor helemaal te genieten van het getut en gepoets, en toen ik zaterdagochtend vroeg op stal kwam en ze slaperig aan het halster mee de stal uitkwam en ze de veewagen zag, gingen de oortjes erop en draafde ze los de wagen in. Super vind ik dat!
Dus als ik op deze manier Faiz ook dat plezier in wedstrijden kan gaan geven, dan doe ik de komende tijd wel domme huppelpasjes; kan ik daarna nog jaren lol in de rij-onderdelen hebben met m'n PennyPonnie!

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 18:50

Met dat doel ben ik destijds ook met Dot gaan Halteren... puur voor de ervaring... Dat dat Halteren zo'n succes zou worden had ik vantevoren ook nooit durven dromen.

flashyjac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 20:50

Dank jullie voor alle adviezen!! Ik ben vandaag eerste geworden in de showmanship, van de vijf. Het ging naar mijn mening nog helemaal niet zo netjes (ik wist niet goed wat ik met die pionnen moest: moet je paard bij een manoeuvre nou halverwege de pion staan of met zijn voorbenen bij de pion?? en ik was iets te enthousiast met draven), maar het is wel een hele mooie stimulans voor een volgende keer. Terwijl ik voor de wedstrijd nog zei dat ik nooit meer wedstrijden zou gaan doen (yup... zenuwen) kwam ik enthousiast de bak uit en kan ik momenteel niet wachten tot mijn volgende (showmanship) wedstrijd. Ik zal dan ongetwijfeld niet weer eerste worden, maar de interesse is gewekt en dat is het belangrijkste. Bovendien heb ik het idee dat Jagger het best wel leuk vindt!

Afbeelding

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 20:51

Gefeliciteerd Gera!!!!!!!!!! Maar ehhh dat lintje vloekt wel bij je jasje hoor kan je beter 6e worden

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 20:53

xena schreef:
wat super Gera dat je mee gaat doen met je prachtige paardje.Waar en wanneer?misschien ben ik dan in de gelegenheid hem eens in het echt te bewonderen!?

Na vandaag staan (voorzichtig aan) in de planning:
16 april, WRAN-D, Spijkerboor
28 mei, DPHC/APHA, Bunschoten

flashyjac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 20:54

crazycactus schreef:
Maar ehhh dat lintje vloekt wel bij je jasje hoor kan je beter 6e worden

Jeetje, je hebt gelijk!! Ik zal er volgende keer rekening mee houden

Dank je voor je felicitatie!