[WN] Western, way of riding, way of life?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Western, way of riding, way of life?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 15:47

Vraag me af wat voor jullie van toepassing is. Voor mij is het way of riding, hoewel ik wel gecharmeerd ben van western getinte kleding wat je nu allemaal hebt, maar verder heb ik geen bisons in mijn tuin, doe ik niet aan linedancen etc.

Sommige mensen gooien heel hun leven om (al dan niet incl paarden) vind ik toch best knap, hoewel sommige naar mijn idee te ver gaan, maar toch, je bent dan niet "standaart" meer, en zeker in een dorp als waar ik woon zal je dan toch nagekekn worden

Cilian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:49

Ik doe niet aan linedansen, maar heb mijn huis wel wat western ingericht. Western kleding spreekt mij niet zoveel aan buiten de wedstrijden. Dat de mensen me nakijken interesseert me niet zoveel. Ik doe wat ik wil doen en hoe een ander daar over denkt is zijn/haar probleem.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:54

Voor mij zijn paarden een way of life, western is a way of riding.
Had zo'n 'wannabe' buurman en dat in een klein christelijk dorp.. haalde de kids op van school met rammelende sporen en vossenstaart aan z'n hoed En na een keer van een haflinger gelazerd te zijn nooit meer paard gereden! Hij is maar gaan line-dancen...
Nee... vind een beetje 'country-stijl' in huis tot op zekere hoogte leuk, maar bij een paar paardendingetjes en een fotolijstje van Montana houdt het bij mij al snel op... Wil nog wel es een amerikaanse brievenbus trouwens Westernkleding draag ik niet, tenzij je daar ook een spijkerbroek en baseball cap onder rekent, dan weer wel.
Hmmm, heb wel net gisteren een paar nieuwe schoenen gekocht die 'western' zijn... maar da's 'in' nu hé

iski

Re: Western, way of riding, way of life?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:56

Voor mij is het hebben en houden van paarden een 'way of life', of dat nu op de western way is of dat je nu enkel een paar shetjes in de tuin hebt staan maakt dan niet zo veel uit.

Western way of riding is dan meer een toevoeging ààn.

Edson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:20

Werken of rijden maakt voor mij eigenlijk weinig uit. Ik loop altijd met spijkerbroek, buckle, laarzen en m'n petje.

Thuis is eigenlijk alleen mijn WC in "Country & Western Style". Nee, geen plank met een gat erin maar een normale pot

Muziek ben ik ook gek van, maar dansen is niet mijn "ding"

Niet dat ik het zou doen, maar het is wel een beetje raar. Als je met een Cowboy hoed loopt wordt je uitgelachen, maar heb je een zgn. Aussie hoed op, is er niets aan de hand.

Bizons in de voortuin? Ik zou graag willen dat ik zoveel ruimte had!

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:30

Ik ga met Francis mee, Paarden zijn mijn leven, Western niet. Ik zou zo over kunnen stappen op IJslanders en gaan Tolten of op Arabieren en gaan Endurancen (Hey! Dat heb ik al gedaan! ).
Verder heb ik dagelijks gewoon een rijbroek of joggingbroek aan en sinds kort pas weer een spijkerbroek aangeschaft... Stretch natuurlijk!

jody87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:34

ik ga ook met francis mee. ik rij namelijk ook vaak ijslands bij een stal bij mij in de buurt.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:43

Toch kan ik me bij de gedachte van de TS wel iets voorstellen: jaren geleden (bijna vroeguhh) is er hier in het dorp een Country-weekend georganiseerd. Tja...en wat je dan allemaal over de straat ziet lopen tart toch wel de fantasie: volwassen mannen, nou ja....is ook weer zo'n C.I.T. (contradictie in terminis), in heuse westernoutfit maar dan zo eentje regelrecht uit een spaghettti-western geïmporteerd compleet met revolver op de heup...... Kijk, daar associeer ik me dan toch maar liever niet mee.

Helaas moet ik toegeven dat er hier in Nederland een beeld bestaat van de cowboy dat totaal niet meer overeenkomt met de realiteit van de samenleving op het Amerikaanse platteland. Zelf in die schaarser wordende streken waar het beroep cowboy nog dagelijkse kost is en de cowboy tot het normale straatbeeld behoort ziet diezelfde cowboy er verrassend modern uit en zou die hier in het Nederlandse straatbeeld, afgezien van de stereotype hoed, nauwelijks opvallen. En ik denk dus dat, wanneer je die manier van kleden integreerd in je eigen leven om daarmee een Western Way of Life uit te stralen, je niet op hoeft te vallen en dat er alleen door 'soortgenoten' blikken van herkenning uitgewisseld zullen worden bij een toevallige ontmoeting.

Kijk...wanneer ik echter op vrijdagmiddag m'n wekelijkse rondje-om-het-dorp te paard afleg en even aanleg bij de visboer om een broodje haring te scoren (ik de haring en zij het broodje met de uitjes...) ....tja...dan val je toch wel op..

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 17:03

maar kijk nu bijv mijn zwager en neef, hebben niks met paarden, lopen in een normale spijkerbroek, met westernlaarzen eronder, gewoon een leuke blouse of sweater, en een hoed. Verde rhebben ze niks met western, maar vinden het een leuke maniet van kleden. PRIMA!
Maar dan kom je op de western experiance, wat je daar voor figuren ziet lopen is met alle respect, soms gewoon bijna zielig.
Paarden zijn mijn way of life (die lang niet altijd begrepen wordt door outsiders, maar goed) Western is mijn way of riding (of althans, ik doe mijn best)
Heb weleens zitten denken om mijn keuken in westernstyle te doen, veel hout e.d. dus. Uiteindelijk er vanaf gezien omdat wat ik wilde nogal wat onderhoud vergde, maar ik ben echt geen cowboy (girl) in mijn hoofd.
Denk nu gelijk terug aan ooit een stukje uit klokhuis, Jihaaa (mensen die het gezien hebben weten nu genoeg)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:10

Nee, ik kan niks met cowboystyle. Ik heb daar de baan niet naar (loop 5 dagen per week "strak in pak" met een keurig koppie) en daarbuiten ben ik dusdanig druk met de beesten dat ik me uberhaupt niet druk maak om wat ik aan heb.
Ook ons huis is niks cowboyachtigs aan. Thuis is een rustpunt waar ik niet aan mijn werk wil denken, maar ook even "uit" de paarden wil zijn. Er is méér....

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:18

Meer? Dan paarden??

pelipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:19

hallo allemaal,ik heb met western iets tot op zekere hoogte.Heb wel altijd aan line-dance gedaan en doe ook rijden.Binnenkort ga ik wel weer met dansen beginnen.Edson krijg ik ook nog wel zo weer .(is namelijk m'n broer).Maar heb wel vrienden die er helemaal in zitten maar kijk gewoon hoe ze zijn.Hoe iemand eruit ziet met zijn kleren doet me niet zoveel.(ieder voor zich).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:22

jeddah schreef:
Meer? Dan paarden??

Ja heb ik ook maar ergens gehoord hoor, ik denk kom ik roep ook eens wat Doen er wel meer hier en die zijn ook een soort van populair

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:39

Linedancen doe ik niet cause real cowboy's (and girls) don't linedance maar verder is het wel meer dan alleen een rijstijl voor mij.

cowboyinneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:56

crazycactus schreef:
Linedancen doe ik niet cause real cowboy's (and girls) don't linedance maar verder is het wel meer dan alleen een rijstijl voor mij.

Is niet helemaal waar. De echte cowboys deden ook aan linedance
Als ze geen koeien moesten vangen
Maar het is inderdaad zo dat er bij het linedancen vaak erg word overdreven.
Ik vind het leuk tot een bepaalde hoogte. En een huisje in westernstyle spreekt me ook wel aan.

_evi_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:00

cowboy kledij is nu toch erg in is waarschijnlijk wel leuk voor jullie(westernruiters)

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:21

cowboyinneke schreef:
crazycactus schreef:

Is niet helemaal waar. De echte cowboys deden ook aan linedance
Als ze geen koeien moesten vangen
Maar het is inderdaad zo dat er bij het linedancen vaak erg word overdreven.
Ik vind het leuk tot een bepaalde hoogte. En een huisje in westernstyle spreekt me ook wel aan.

Zowel de echte als de 'onechte' doen aan line-dancing...en aan Ball-room dancing, en aan jazz-ballet en aan....noem maar op. Ik denk niet dat je echte en onechte kunt herleiden uit hetgeen ze in hun vrije tijd doen. Er is maar 1 soort echte en dat zijn de mensen die heden ten dagen hun brood verdienen met het werken met vee. En al die anderen waarover we lezen, die we in filmpjes zien waar ze aan reining doen, en trail en pleasure etc...zijn vaak geen 'echte' meer (hoewel sommigen nog wel degelijk met hun vak bezig zijn naast de showarena).

De style of life die gepaard ging met het leven dat deze mannen leefden wordt tegenwoordig dus te pas, maar helaas dus ook te onpas, geïmiteerd en krijgt dan o.a. vorm is de uitbundige kledij zoals we die op shows zien en een welhaast extatische vorm van kledij naast de shows. Maar daar is niks mis mee, live and let live. En wanneer jij je in die kleding en die levensstijl lekker voelt....wel, wie ben ik, of wie dan ook, die daar kritiek op zou kunnen hebben.

En dat je dan in een dorp, zoals de TS stelt, soms nagekeken wordt....ach, in een dorp willen ze sowieso iets hebben om over te ouweslapjanussen.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:54

Dus je een cowboy noemen is net zo echt als je een bokker noemen Afbeelding

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 22:49

Of net zo echt als je een paar leuke avatars aanmeten, en pretenderen dat je wat te melden hebt.....

Was wereld beroemd in Apeldoorn om dat ik met een westernpaard
(painthengst, Arabier, quarter of mn appaloosa) 1.5km langs de drukste weg van Apeldoorn,van mn huis naar het bos reed,en af en toe stopte bij de BP voor een pakje slechtegewoonte, of een ijsje, al naar gelang het seizoen, daarbij steevast die linedancer ,in vol ornaat tegenkomend die met een verlangende blik en een respectvolle boog om ons heen liep.
Paarden zijn voor mij een way of life, om dit te kunnen realiseren
moest ik genoegen nemen met een huis in A'doorn city (stallen in de tuin en een stuk wei langs het spoor)
Westernlaarzen ,wranglers en een westernpaard &westernriding
zijn in Apeldoorn genoeg om je voorgoed als cowboy te betitelen.

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 23:09

CherokeeChum schreef:
'Was wereld beroemd in Apeldoorn'.
Paarden zijn voor mij een way of life, om dit te kunnen realiseren
moest ik genoegen nemen met een huis in A'doorn city (stallen in de tuin en een stuk wei langs het spoor)
Westernlaarzen ,wranglers en een westernpaard &westernriding
zijn in Apeldoorn genoeg om je voorgoed als cowboy te betitelen.

Hey...was that Downtown A'Doorn or in the outskirts....

Klopt dus wel, ook de 'stad' heeft een kleinzielige moraal. Wel...zolang jij je er lekker bij voelt..

Vaak komt kritiek voort uit afgunst....niet omdat je een paard hebt...maar omdat je uit durft te komen voor wat je prettig vindt in dit leven....de kleinzielige moraal van veel mensen zorgt dat ze zich liever afzetten dan respecteren. Een bekend psychologisch fenomeen: niet jezelf groter kunnen maken, dus dan maar de ander kleiner...

Oh jee.....er zijn er vast weer die deze schoen perfect past...

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 23:24

Tja, maar Apeldoorn is dan ook een 'darp' hé, en geen stad

Helemaal gelijk trouwend Iski, dat die kritiek vaak voort komt uit afgunst.
Bovengenoemde buurman (en buurvrouw) waren 't eerste jaar dat wij buren waren ook redelijk 'goede buren'... dronken af en toe koffie bij elkaar, kids speelden samen.. Totdat Shetlander Pino door ons werd aangeschaft... toen bekoelde het contact al enigzins.
Toen Paintmerrie Fly in onze voortuin kwam lopen was het gebeurd... valse blikken over de haag, roddels, achterklap en meer van dat soort naar gedrag vielen ons ten deel... De kinderen werd verboden om bij ons op de oprit te komen om paardjes te aaien en ik heb regelmatig de verlangende blikken moeten zien als wij weer eens met 't karretje het bos in gingen en zij niet meer mee mochten van pa en ma (wat in het begin voor Fly kwam nog net wel mocht). Waarom is me nog steeds een raadsel, kan alleen maar vermoeden dat het afgunst was. Kids reden pony, pa wilde wel maar durfde niet, moeders wilde wel maar kón het gewoon niet (hoewel ze daar zelf anders over leek te denken...).
Maar zielig vond ik het wel...vooral voor de kinderen, die uiteindelijk de dupe werden van hun ouders' bekrompenheid. Wat zullen ze blij geweest zijn toen wij verhuisden...

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 23:36

Tja Francis.....andermans geluk als confrontatie met het eigen falen....goede voedingsbodem voor onvolwassen gedrag.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 08:06

Ik hou het ook alleen bij het rijden... Ik heb 1x ge-linedanst (na inname van genoeg 'vuurwater', en toen kwam weer naar boven wat mijn persoonlijkheid typeert: Als iedereen naar links gaat, ga ik naar rechts!!!

Dus rij ik graag voor de afwisseling met m,n Doc.Martens, en op m,n mp3 speelt Madness.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 08:33

Tja.....wat noem je "way of life" ???

Mijn paard heeft een grote Marlboro plaat in zijn box hangen....meer omdat ik het de stal wat vind aankleden...Hij kijkt er regelmatig naar trouwens...hihi... denkt aan groene grazige prairies denk ik....

Mijn auto is een Chevrolet El Camino uit 1976....groot, lomp en echt "amerikaans"...
Mijn trailer heeft een enorme Barrelrace-sticker op de zijkanten en een NRHA bordje op de klep...

Mijn hoeden staan op een steuntje en hangen in een houder aan de muur....beetje afstoffen af en toe en ben te beroerd om een box te kopen....bestel wel T-shirts bij Sheplers....

Ik haat line-dancen, juist om al die mensen die er zo vreselijk bij lopen...

okee....loop af en toe met mijn laarzen en sporen door de winkelstraat...voel me wel een beetje bekeken dan...

Verder een paar western-hebbedingetjes in huis...
Maar kom in mijn schuur en Arthurs Westernstore is er niks bij...HAHAHAHAHA

Wat ben ik nu dan ?????
Volgens mij een vrij normale western ruiter (met een niet normaal paard overigens), die zoals velen een amerikaan rijdt....verder niks...en lol heeft met alles wat ze doet...

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 08:50

ElCamino schreef:
Wat ben ik nu dan ?????
Volgens mij een vrij normale western ruiter (met een niet normaal paard overigens), die zoals velen een amerikaan rijdt....verder niks...en lol heeft met alles wat ze doet...

En misschien ben je daardoor juist wel een ab-normaal mens....en dat lijkt mij nou weer heerijk. Wie wil er nou normaal zijn...enkel mensen die met hun abnormaliteit niet overweg kunnen willen normaal zijn...normaal toch?