[WN] Hoe paard "actief" leren stoppen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Speedster

Hoe paard "actief" leren stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 09:55

Ik heb kort geleden de overstap gemaakt naar western rijden. Althans, pas geleden mijn eerste "echte" les gehad. Daar werd me verteld dat ik Speedy actiever moest laten halthouden, dus maar eens een goede ruk moest geven als hij er te lang over deed. Ik probeer (uiteraard) zoveel mogelijk met mijn zit te doen, en daar luistert hij wel naar, maar kennelijk niet snel genoeg. Hij stopt niet echt actief, maar laat zich "uitrollen" a.h.w. Hoe streng moet je zijn om hem dit te leren? Het getrek-in-de-bek spreekt me nl. niet zo enorm aan... Kun je hem dit ook leren d.m.v. geduld en belonen, met zo weinig mogelijk teugeldruk, of krijg je hem dan niet over dat punt heen dat hij echt actief gaat remmen?

Wie heeft er tips?

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:04

Hmmm je kan een paard wel in het bit laten lopen, maar daar hoef je echt niet voor te rukken. Rustig druk opbouwen lijkt me beter.

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:05

Tis natuurlijk moelijk beoordelen vanachter een PC hoe lang je erover doet (paar meter of een heel rondje bak?). Of bedoelen ze met actiever met meer impuls naar het halthouden toerijden zodat hij zijn achterhand meer onderbrengt en niet uit elkaar valt?

Rukken geven schiet je iig niks mee op daar maak je je paard alleen maar dood van in de mond.

Het uitrollen los je op door achtiever je been eraan te houden voor het halthouden, zo hou je de achterhand erbij en kun je de remweg korter maken, en ja daar hoort in het begin wel wat meer teugeldruk bij. Dat is logisch in het begin. Als hij doorheeft wat de bedoeling is kan die teugeldruk minder worden.
En belonen kan zowizo geen kwaad

Anoniem

Re: Hoe paard "actief" leren stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:07

Speedster schreef:
.. dus maar eens een goede ruk moest geven als hij er te lang over deed. ..

Wie heeft er tips?

Daar kan ik maar 1 tip op geven: fatsoenlijke instructeur zoeken die WEL normaal uit kan leggen.

Begin maar gewoon op de grond met HO heilig maken. Je zult zien dat je dat onder het zadel heel snel over kunt nemen. Daar heb je helemaal geen geruk voor nodig.

piggeljay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:07

die goeie ruk zou ik maar snel vergeten en degene die jou dat geleerd heeft ook.
een andere methode is stop je paard niet af buigen, op een cirkel en op nieuw beginnen, niet boos worden, maar hem net zolang aan het werk zetten tot hij het wel goed doet, maar vooral geduld en als hij het maar iets beter gaat doen belonen en weer op nieuw beginnen na een tijdje zal je merken dat hij wel zal gaan luisteren, maar neem daar de tijd voor.
het zal je zeker niet in 1 of 2 weken gaan lukken

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:17

Met een ruk bereik je mi nooit een relaxte stop. Sterker nog: met een ruk bereik je helemaal niks, behalve dat het paard zijn kop de lucht in gooit, tegen je hand komt, zijn rug wegdrukt, etc.

Ik ben geen echte reiner (heb ik alleen de eerste jaren gepoogd) maar mi is een goede stop het resultaat van een verzameld paard dat alert en accuut op een stem- en/of zithulp reageert.

Kaunos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:20

Bij mij heeft het ongeveer een half jaar geduurd voordat hij echt goed puur op mijn stem / zit reageerde met de stops. En dan heb ik het puur over een nette stop met goede reactie en nog absoluut geen slide. De methode die ik geleerd heb is als volgt: je zegt ho, gaat vervolgens diep zitten en als je geen/onvoldoende reactie krijgt zet je druk op de teugels (dus GEEN ruk, maar gewoon druk zodat je contact hebt en het paard je hand voelt). Het klinkt alsof je je paard eerder engels hebt gereden, dus als het goed is weet hij dat hij nu moet vertragen. Als hij dan stilstaat zet je hem een paar passen achterwaarts.
Als hij achterwaarts niet kent, moet je hem dat eerst leren.

Als je deze methode met veel geduld blijft herhalen krijgt hij vanzelf door wat de bedoeling is en reageert hij op steeds minder hulpen. Op een gegeven moment kun je puur op je stem en zit stoppen.

Wellicht dat je je paard wel sneller kunt leren stoppen door een ruk te geven als hij niet stopt, maar daarmee krijg je een paard wat stopt uit angst voor die pijn in zijn mond, in plaats van een paard dat het leuk vindt om te stoppen, want over het algemeen vinden ze het echt leuk (uitzonderingen daargelaten)!

Toen de mijne het net onder de knie had moest ik echt ontzettend voorzichtig zijn met mijn zit, als ik ook maar ietsje ging verzitten in de galop stond hij al stil, dat had ik toch aangegeven

Ik hoop dat je iets aan deze aanpak hebt.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 10:25

@Vippie: Hij doet er vanuit stap ongeveer een meter of twee over, vanuit draf gaat hij eerst over op stap en dan pas stop, zal bij mekaar zo'n meter of 6-8 duren en vanuit galop doe ik nog niet, zolang het vanuit stap en draf niet goed zit.

Gelukkig was mijn gevoel over deze "instructie" dus niet zo vreemd. En is het niet iets wat je je paard in een uurtje bijgebracht hoort te hebben ("als hij het nu na drie kwartier nog niet snapt...."). Dan doe ik het denk ik toch niet verkeerd, zoals ik nu bezig ben (heb er de laatste 3 keer dat ik gereden heb pas echt aan wat meer gewerkt). Ik merk inderdaad wel dat hij over het algemeen wat sneller gaat remmen en af en toe voel ik ook dat hij echt goed actief "op de rem gaat".

Dank jullie wel voor je antwoord, ik ga dus lekker zo door en neem er rustig wat meer tijd voor.

En inderdaad vanaf de grond het commando oefenen had ik nog niet eens aan gedacht!

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:27

Kaunos schreef:
Bij mij heeft het ongeveer een half jaar geduurd voordat hij echt goed puur op mijn stem / zit reageerde met de stops. En dan heb ik het puur over een nette stop met goede reactie en nog absoluut geen slide. De methode die ik geleerd heb is als volgt: je zegt ho, gaat vervolgens diep zitten en als je geen/onvoldoende reactie krijgt zet je druk op de teugels (dus GEEN ruk, maar gewoon druk zodat je contact hebt en het paard je hand voelt). Het klinkt alsof je je paard eerder engels hebt gereden, dus als het goed is weet hij dat hij nu moet vertragen. Als hij dan stilstaat zet je hem een paar passen achterwaarts.
Als hij achterwaarts niet kent, moet je hem dat eerst leren.

Als je deze methode met veel geduld blijft herhalen krijgt hij vanzelf door wat de bedoeling is en reageert hij op steeds minder hulpen. Op een gegeven moment kun je puur op je stem en zit stoppen.

Wellicht dat je je paard wel sneller kunt leren stoppen door een ruk te geven als hij niet stopt, maar daarmee krijg je een paard wat stopt uit angst voor die pijn in zijn mond, in plaats van een paard dat het leuk vindt om te stoppen, want over het algemeen vinden ze het echt leuk (uitzonderingen daargelaten)!

Toen de mijne het net onder de knie had moest ik echt ontzettend voorzichtig zijn met mijn zit, als ik ook maar ietsje ging verzitten in de galop stond hij al stil, dat had ik toch aangegeven

Ik hoop dat je iets aan deze aanpak hebt.

Amen

Ik ben het zo idd ook aan het leren, eerst HO aan de hand duidelijk, en daarna onder het zadel, eerst Ho zeggen, dan diep zitten, als ze dan nog niet stilstaat toch de teugels voorzichtig oppakken, en als ze stilstaat 3 passen achteruit, en dan even een paar tellen helemaal stil. En dan weer stappen en na 3 meter weer het zelfde

Nu na 2 weken snapt ze het toch al aardig, en kunnen we toch erg plotseling al stil staan op HO en ze vindt het nog harstikke leuk ook

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 10:27

@Kaunos: dat achterwaarts lopen, gaan ze dat dan niet uiteindelijk vanzelf doen als je dat steeds doet als je stopt, ookal vraag je het niet? Of is het juist de bedoeling dat hij enigszins gaat anticiperen op wat komen gaat, om de remweg wat korter te maken?

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:52

Door het paard achterwaarts te zetten, zet je hem op z'n achterhand. Van uit die positie ga je een paar meter naar voren, en dan laat je hem weer stoppen. Blijft de achterhand eronder en stopt je paard goed, laat je hem even een minuutje staan om hem te belonen voor de gedane arbeid.

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 10:54

Ok. Da's duidelijk. Dankjewel!

Kaunos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 11:33

Thanx Crazycactus, je bent me voor, maar dat is precies het antwoord wat ik wilde gaan geven.

De rust na de stop is ook erg belangrijk, dat was ik nog vergeten. Zo beloon je het paard voor goed werk en zorg je er ook voor dat hij niet te hectisch wordt van het stoppen en dat hij de stop ook mooi afmaakt en niet alvast aan de volgende manouvre begint.

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 14:32

Dat stukje rust na het stoppen begint er nu in te komen, ik ging altijd te snel weer stappen na een stop, helemaal niet bij nagedacht dat je dan een paard krijgt dat vanzelf al na een paar tellen weer gaat stappen . Toen ik vandaag daarop ging letten door wat langer te blijven staan, bleek dus dat ik hem dat zelf aangeleerd had. Op het moment dat hij mijn gewicht voelde verplaatsen omdat ik hem een klopje op zijn hals wilde geven, begon hij weer vanzelf te lopen. Vandaag heb ik daar wat aan gewerkt en nu heeft hij al in de gaten dat hij moet blijven staan totdat ik weer vind dat hij moet gaan stappen. We komen er wel!

xJurdyWonanx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:44

Ik zag het topic net en heb alles eens zitten lezen. Ik wil mijn paardje ook western gaan rijden, nou ja western uitrusting en een paar commando's en makkelijke dingen zoals: Ho, back ( achterwaarts ), vooruit lopen op stem commando en op been sturen e.d .

Nu zijn we ho aan het oefenen maar aan de laatste stukjes heb ik zelf ook heel veel. Die ga ik dus oefenen en hopen dat het gaat lukken

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 15:13

Hi ho Hi ho je krijgt het niet kado,lalalala Hi ho Hi ho Hi ho Afbeelding

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 16:02

Heb me suf zitten zoeken naar een filmpje in een oud topic; na lang zoeken gevonden; na lang downloaden; TESTBEELD & ruis! GRRRRRRRRRRRRR
Voor degenen die het later nog eens willen proberen: http://www.horsecity.com/videos/rfd/rfdtv5_02.wmv
Als ik me het goed herinner, kwam er eerst een ander item, maar dat kan je 'doorspoelen'.
De essentie van het filmpje was geloof ik dat je je paard leert dat whoa betekent: to stop all forward motion.
Bij iedere voorwaartse beweging zeg je weer whoa en laat het paard een paar passen achterwaarts gaan.

Bij het trainen van Amigo is dit onze absolute #1 rule! Tijdens het poetsen, aan de hand leiden, longeren en rijden is whoa acuut stilstaan en ik ben superconsequent in het naleven van deze regel!

[edit]- En het werkt! Amigo stopt tegenwoordig mooi op zijn achterhand en denkt eerder achterwaarts dan voorwaarts bij het woordje whoa dat was vroegah nog wel eens anders [/edit]

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 18:10

Wow, daar ben ik nog wel een heel eind vandaan !
Wel cool om te zien hoe geweldig dat paard reageert, dan hebben we wat om aan te werken zullen we maar zeggen! Ik ga inderdaad eens beginnen met echt consequent een paar passen achteruit elke keer als ik stop, en niet dan wel en dan weer niet. En zorgen dat hij ook wat actiever achteruit gaat, en niet zo sloffen als hij nu doet. Hopelijk helpt dat.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 18:19

Yeah! Filmje doet 't dus nog
@Speedster: Amigo & ik zitten inmiddels in de fase van een nette stop [8 out of 10 times] vanuit lope - maar daar zijn we via deze methode razendsnel gekomen, zeker in vergelijking tot zijn vroegere reactie op whoa : altijd blijven proberen nog 1 of 2 pasjes voorwaarts te doen... Veel oefenen & veel belonen!!!

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 18:23

Klinkt veelbelovend! Ben nu wel benieuwd wat jij verstaat onder razendsnel...

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 18:27

Speedster schreef:
Klinkt veelbelovend! Ben nu wel benieuwd wat jij verstaat onder razendsnel...
Ik heb het wel over een paar maanden, hoor Hoeft van mij allemaal niet zo snel te gaan.
Maar Amigo blijkt door deze methode dus lang niet zo moeilijk lerend als ik dacht dat hij was en hij is een stuk minder
ADHD door rust & consequent trainen

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 18:30

Goed hoor! Is dat even iets anders dan de aanwijzing die ik in eerste instantie kreeg (en hij het maar moest snappen binnen een uur)! Ik ga er rustig de tijd voor nemen en aangezien we het afgelopen jaar al heel wat bereikt hebben met zijn tweetjes zie ik dit ook wel zitten. Gewoon doorgaan zoals ik bezig was, rukken en trekken is dus nergens voor nodig.

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 18:33

Speedster schreef:
Gewoon doorgaan zoals ik bezig was, rukken en trekken is dus nergens voor nodig.
Ik durf te wedden dat je binnen de kortste keren kan stoppen zonder ook maar druk op het bit uit te oefenen
Laat je ons je vorderingen weten?

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 18:37

Ja hoor! Ik heb er in ieder geval heel veel zin in (dat was toen we nog Engels reden wel eens anders). En dat is voorwaarde nummer 1 volgens mij als je wat wil leren. Plezier hebben in wat je doet.

Kaunos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 19:31

Heel veel succes én plezier met het leren!