[WN] Verslag Constructie en Pasvorm avond bij Rina door Sablou

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Verslag Constructie en Pasvorm avond bij Rina door Sablou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 10:48

Gisteren avond ben ik samen, met een boel andere bokkers bij bokster Rina geweest om van bokker Sablou een informatie avond te krijgen over Western Zadels. Het was dus een informatieve boktmeeting!

Binnenkomt van CrazyCactus, nu begrijpen jullie haar naam misschien ook?
Afbeelding

Het was een zeer informatieve avond waarin Sablou met behulp van een beemer alles uitlegde over de historie, de construktie van het Western zadel. Hij heeft ons geleerd wat er allemaal voor type bomen zijn (nou ja, de meest gebruikte want er zijn er veel ) en wat er voor type Riggings zijn. Vooral dat vond ik erg interessant want eigenlijk had ik daar nooit bij stil gestaan en wist ik ook niet dat veel western zadels alleen aan de voorkant "vast gesnoerd" worden.

Zoek de bokkers!
Afbeelding
Afbeelding

Er is wel een type rigging die het zadel meer gelijkmatig, dus van voren en van achteren op het paard trekt, maar die is weer ongustig voor het gevoel tussen paard en ruiter, dus meer geschikt voor de recrearidders dan de reiners/horsemanshippers die met zeer subtiele hulpen moeten werken.

Ook vertelde hij wat nou het prijsverschil maakt in een goede boom en een minder goede, hoe de bomen bewerkt worden en dat een houten boom eigenlijk altijd een laag eromheen heeft en dus super sterkt en onflexible wordt.

Daarna zijn we met z'n alles de stal ingegaan waar Sablou en zijn hulp (naam vergeten!! ) al wat kale bomen klaar hadden liggen voor ons. Ik vond het erg leuk om die zo te zien!
Afbeelding
Sabou's hulp:
Afbeelding

Rina haalde als eerste haar super gave Paint merrie Feline van stal waarop eerst een zadel gelegd werdt en waarbij Sablou ons liet zien dat het eigenlijk onmogelijk is om te zien of de boom nu wel of niet goed op het paard past.
Om echt goed te kunnen passen zegt Sablou, heb je de kale boom nodig.
Feline met zadel:
Afbeelding
Met boom:
Afbeelding

Hij heeft ons verschillende bomen laten zien op drie verschillende paarden van Rina, de Paint Feline dus, haar 3 jarige Quarter merrie met gevoel voor humor Clipje en haar gepensioneerde maar nog altijd good looking NRPS merrie Dais.
Het was duidelijk dat er een flink verschil zit tussen de bomen en de paarden. Dais heeft maatwerk nodig:
Afbeelding

Mij verbaasde het dat de boom eigenlijk lang niet zoveel draagt als dat ik had gedacht. Natuurlijk moet er ruimte voor beweeging zijn onder een boom, en daardoor is er een deel van de boom waar je gewoon je hand onder kan steken zonder dat je daar druk op krijgt, en dus draagt die daar haast niet.
The crowd:
Afbeelding

Ook draagt de boom zoals Sablou duidelijk liet zien, alleen aan de voorkant en achterkant, feitelijk is er altijd ietsjes Bridging omdat er wel ruimte moet zijn om te stijgbeugel aanhanging aan te maken wat door een gleuf in de boom, of om 1 bar heen gemaakt wordt.

Verder maakte Sablou ook duidelijk dat bijvoorbeeld bij de 3 jarige je kon zien dat het paard nog niet "klaar" was voor een aangemeten zadel. Bij de vraag "wat nu?" met inrijden zei hij een 2e hands zadel van bijvoorbeeld e-bay te kopen en daar 2 pads onder te leggen tijdens het inrijden en in het jaar daarna, tot het paard volgroeid genoeg is om er een op maat gemaakte zadel op te maken. Dat kan op 4 maar ook pas op 5 jarig leeftijd zijn.
Clips is nog niet "klaar":
Afbeelding

Daarna gingen we weer naar binnen waar Sablou verder ging met de presentatie. Hij liet ons aan de hand van statistische gegeven zien dat de voornaamste reden dat een paard het zadel niet meer past is dat het in eerste instantie nooit gepast heeft! Niet dat het paard zoveel veranderd, of dat de bespiering zo enorm veranderd. Sablou zei dat wanneer de bespiering zogenaamd veranderd het meestal gewoon betekend dat het paard in eerste instantie nog niet "klaar" was en dus nog groeiende was.

Sablou liet ook met veel foto's zien hoe het process van het zadel maken gaat en man oh man! Wat een werk!! Er komt echt heel veel bij zo'n handgemaakte zadel kijken! Wat dat betreft, petje af! Het is zeer duidelijk echt een vak apart waar veel, heel veel geduld voor nodig is en ontzettend veel kennis en handigheid. Het was erg leuk om te zien hoe dat allemaal gaat.

Afbeelding

Ik ben vast van alles en nog wat vergeten, maar dat kan ook niet anders, Sablou heeft bijna 4 uur volgepraat en alles was net zo leerzaam, maar ik heb natuurlijk niet alles onthouden, vandaar de vraag aan de andere bokkers die er waren, en aan Sablou zelf, om mij te verbeteren of aan te vullen.

In elk geval, Rina, Feline, Clipsje, Dais, Sablou, + hulp, BEDANKT voor de informatieve avond!
Laatst bijgewerkt door Jeddah op 11-03-06 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Smoske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:51

Zo te zien hebben jullie er een hele gezellig en interessante avond op zitten!! Leuk verslagje trouwens!

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 11:15

Leuk verslag Jeddah!
Louis had volgens mij nog uren door kunnen praten!

jammer dat je dat moment met 'de stoel' net gemist hebt, met de camera! )

Overigens dacht ik begrepen te hebben dat een zadel / boom in het midden wel draagt, alleen minder dan aan de voor,- en achterkant.
Met de kale boom was er misschien iets ruimte maar dat veranderd natuurlijk als je er op gaat zitten.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 11:23

Haha, en wij nog uren door kunnen vragen! We hadden het nog over Boomloos willen hebben enzo!

Ja, helaas dat moment gemist!
Ik hoop dat Rina de stoel een welverdiende begrafenis gegeven heeft vandaag.

Oja, we hebben het ook nog over Flex trees enzo gehad!! Die van Orthoflex kwam als beste uit de bus, grootste nadeel is volgens Sablou de zit voor de ruiter, maar eigenlijk voor het paard wel een voordeel dat de beide bars onafhankelijk meebewegen.

De Flex bomen van een ander merk (die ik vergeten ben) worden zelfs uit produktie genomen omdat ze teveel reageerden op warmte (bij warme paarden worden ze te flexible, bij koelere paarden helemaal niet flexible). En er was nog iets mee, maar ik weet het niet meer...

loekje

Re: Verslag Constructie en Pasvorm avond bij Rina door Sablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 11:27

Het gewicht van de ruiter.. meen ik mij te herinneren van Tegelen.

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 11:27

Volgens Louis kreeg je problemen met het leer, op de punten waar de boom buigt / knikt.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 11:28

Ah! Ja, dat was het inderdaad! Allebei, het gewicht van de ruiter die de flex doorbuigt en dat het leer toch ergens heen moet wanneer het flexed, daar krijg je aan de onderkant een bobbel die je paard niet in dank zal nemen! Thanks guys!

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 11:33

Leuk verslag Jeddah. Dat die foto's zo goed zijn geworden het was toch echt schemerduister. (Goed voor mij )
Sablou heeft nog doorgepraat tot aan de auto. We hadden er nog wel een paar uur aan vast kunnen knopen.

sflj@: Sablou wil voor een paar klanten best naar het Noorden komen hebben we gisteren op de valreep nog even afgesproken. Hoef je niet met je paard zo ver te rijden.

Het moment met de stoel was echt een blooper geweest om in te sturen. Rina was zo bang dat ik ook door mijn stoel zou gaan, die kraakte vervaarlijk, dat ik een hele luxe zitgelegenheid kreeg.

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 11:36

Leuk verslag & foto's, Jeddah
Ik dacht dat ik al aardig wat van zadels en zadelbomen wist,
maar ik heb toch weer een hoop nieuwd geleerd, gisteren
@Rina: Bedankt voor de gastvrijheid, je had alles tiptop in orde!
@Sablou: Bedankt voor een zeer leerzame avond! Helper van Sablou heet Huub, btw

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 11:37

Ah!!!!!! Huub! Thanks WB! Balen dat ik mijn verslag niet meer aan kan passen! Huub, mijn excuses!!

@Dance, ja, en die tweede stoel had ook nog een bijkomstigheid toch?

Moragh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 11:42

Klinkt heel leuk en goed informatief allemaal!

Ik lees in het stukje niets terug over het verschil tussen een bewegend paard en stilstaand paard (waarmee alle fotovoorbeelden met de bomen zijn gemaakt...).
Is daar verder nog iets over gezegd?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 11:42

Ik begrijp dat er iemand door een stoel gezakt is van verbazing door bepaalde uitspraken of omdat de stoel al op leeftijd was

Het is iig heel leerzaam geweest begrijp ik uit de verhalen.

Een aantal uitspraken wil ik even quoten, in de hoop dat Sablou daar wat meer over kwijt wil. Ze komen op mij nl nogal tegenstrijdig over, zeker in het licht van eerdere uitspraken van hem.
Citaat:
Verder maakte Sablou ook duidelijk dat bijvoorbeeld bij de 3 jarige je kon zien dat het paard nog niet "klaar" was voor een aangemeten zadel. Bij de vraag "wat nu?" met inrijden zei hij
een 2e hands zadel van bijvoorbeeld e-bay te kopen en daar 2 pads onder te leggen

tijdens het inrijden en in het jaar daarna, tot het paard volgroeid genoeg is om er een op maat gemaakte zadel op te maken

Natuurlijk zal een dubbele laag pads de verkeerde druk verder laten afnemen, maar maakt dat de boel niet erg onstabiel?? En is dit nu niet net zo erg als de zo negatief uitgelegde build-up pad van een aantal topics terug??
Natuurlijk kweek je met een build-up ook een slechte drukverdeling, maar zal deze bridging nu zoveel erger zijn als wat 'normaal' gevonden wordt als ik even verder lees c.q. in vergelijking met een dubbele pad??

Citaat:
Ook draagt de boom zoals Sablou duidelijk liet zien, alleen aan de voorkant en achterkant, feitelijk is er altijd ietsjes Bridging omdat er wel ruimte moet zijn om te stijgbeugel aanhanging aan te maken wat door een gleuf in de boom, of om 1 bar heen gemaakt wordt.

Het fenomeen bridging is al eerder besproken. En waar een recrea-ruiter wil dat de boom overal kontakt maakt met de rug, kan ik inkomen dat een technisch gereden paard die kleine ruimte zal gaan opvullen als het de rug bolt vanwege het achterhandgebruik.
Maar om nu ruimte te kweken voor de stijgbeugels??
is een boom dan zou dun dat er niet zowel aan de boven- als aan de onderkant ruimte gemaakt kan worden middels een sleuf waar het leer in valt, zodat het paard dit niet voelt??

Citaat:
Oja, we hebben het ook nog over Flex trees enzo gehad!! Die van Orthoflex kwam als beste uit de bus,
grootste nadeel is volgens Sablou de zit voor de ruiter,

maar eigenlijk voor het paard wel een voordeel dat de beide bars onafhankelijk meebewegen.

Doe ik het toch blijkbaar niet zo slecht, al 10 jaar met dezelfde OF op 2 zeer verschillend gebouwde paarden
Alhoewel ik niet snap wat hij bedoelt met 'nadeel met de zit'. Er is geen zadel wat lekkerder zit als mijn OF met vrouwvriendelijke narrow twist nl.

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 12:40

@Sugarmiss & Jeddah: IMO wordt hier door jullie nou geen recht gedaan aan de clinic van Sablou.
Jeddah geeft haar interpretatie van Sablou's verhaal, waar Sugarmiss weer haar interpretatie van geeft.
Ik herken in bovenstaande weinig van Sablou's woorden.

Mijn interpretatie van de context van het dubbele pad verhaal:

Sablou raadde af een zadel aan te laten meten voordat het paard volgroeid is, in de meeste gevallen tussen de 3 en 4,5 jaar. Hiermee bedoelde hij volgens mij te zeggen, dat het paard naar zijn mening tot die tijd nog niet klaar is om bereden te worden.

Voor de mensen die per sé eerder hun paard zadelmak willen maken, oppperde hij een tweedehands zadel te kopen [met zo goed mogelijke pasvorm] en de eventuele hiaten in pasvorm op te lossen dmv een dubbele of extra dikke pad.
Sablou zei hier uitdrukkelijk bij dat hij er hierbij van uitgaat dat het paard minimaal wordt bereden, m.a.w. korte bereden sessies en geen uren les of het bos in.
De algemene strekking van zijn verhaal was echter dat het beter was te wachten tot dat het paard volgroeid is, voordat je er een zadel voor aanschaft en er mee gaat rijden.

Het belangrijkste van deze clinic was IMO het tonen van een aantal zadels en kale bomen op levende & bewegende paarden.
Waar een zadel heel redelijk leek te passen op de rug van de paint [ik weet zeker dat enkele bekende zadelverkopers het als 'passend' zouden zien], bleek bij het passen van de kale boom die identiek was aan die in het 'passende' zadel dat deze veel te veel druk gaf op de schouders & lendenden van het paard. Inderdaad: Bridging!
[zie Jeddah's foto's van Feline met zadel & boom op haar rug].

Deze clinic maakte mij eens te meer duidelijk dat het volstrekt onmogelijk is om zekerheid te hebben dat een ready made zadel [nieuw of tweedehands] daadwerkelijk past. Je kan het gewoon niet zien of voelen.

Als je paard al een aantal jaren prima loopt met een off the rack zadel, kan je er van uit gaan dat het past. Of je moet een erg vergevingsgezind paard met hoge pijngrens hebben..
Anyway, in het eerste geval is er eerder sprake van mazzel dan [zadel]kennis, IMO...

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 13:03

Ik snap best dat er misverstanden kunnen ontstaan doordat mensen een verhaal 'navertellen' en niets is dan zo handig om een betere versie te horen

Maar we weten allemaal dat de meeste mensen niet wachten met berijden/trainen tot een paard volgroeid is (4,5 jr) en ook niet de financiële ruimte nemen om dan een pasgemaakt zadel te kopen.

Dus is het ook een redelijk utopische uitspraak van Sablou al is de bedoeling er achter niet slecht.

Maar we willen juist niet dat mensen nu gaan denken "oh ik gooi er wel een extra pad onder dan kan ik er nog jaren mee rijden" met als achtergrond dat dit door een gerespekteerd zadelmaker zo wordt verkondigd.
Want het laatste gedeelte waaruit het principe spreekt vergeet men dan gemakshalve even.
Het is toch juist voor een jong/onbeleerd paard zo belangrijk om een goede basis om te willen werken mee te krijgen ipv te leren je pijn weg te dringen en die-hard te worden.

Citaat:
Of je moet een erg vergevingsgezind paard met hoge pijngrens hebben
Ik vrees dat er daar meer van rondlopen dan je wilt weten.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 13:06

Wranglerbutt, juist zo'n clinic/info avond is toch ook om over te discuseren?

Sablou zei een "zadel van Ebay". Dat heeft Sablou gezegd, dat verzin ik niet. Natuurlijk heeft iedereen een andere manier van dingen oppakken op zo'n avond, ik heb beschreven hoe het op MIJ overkwam, en ik heb Sablou niet horen zeggen dat je maar helemaal je paard niet moest gaan inrijden voordat hij "klaar" was.
Wel heb ik met hem besproken dat, imo, je dan haast moet wachten tot ze een jaar of 6 a 7 zijn, zeker bij bepaalde rassen.

Sorry, WB< ik zeg NIKS om Sablou af te kraken ofzo!! Ik vind dat je nu doet voorkomen alsof ik de boel express anders geinterpreteerd heb.

Ik heb heel veel geleerd en ik vond het een super avond, ik zou, mocht ik ooit aan een boom zadel beginnen, zeker een zadel van Sablou overwegen. Maar dat wil niet zeggen dat ik het overal mee eens ben of dat ik over sommige dingen gewoon anders denk. Dat heeft niks met Sablou te maken, maar te maken met de Western zadels in het algemeen.

@Mordysh, Sablou liet zien dat een boom wel wat ruimte nodig heeft, dus niet straks aan het paard mag liggen zodat het paard ruimte zal hebben om te bewegen onder de boom.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 13:07

@Sugamiss, wat Sablou zei met de zit van de ruiter is op een OF dat hij vond dat het gewoon niet lekker en onstabiel zat. Niet dat het nadeelig was voor het paard ofzo.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 13:11

Tja dan vraag ik me af hoe vaak en hoelang hij op een OF gereden heeft
Natuurlijk is het even wennen aan het 'anders zijn' , maar daar moet je dus wat tijd in willen steken.
Overigens ken ik genoeg mensen die hem zo van me willen overnemen als ik er al vanaf zou willen Ik ken zelfs iemand die er ook één gekocht heeft na één buitenritje op mijn OF

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 13:12

Ik denk dat het gewoon smaken verschillen zal zijn.

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 13:12

Dank jullie allemaal voor het komen, Sablou vond de opkomst geweldig. Alleen jammer dat PM door mijn fout het niet kon vinden. was even vergeten dat die een andere weg rijd Ik was te veel in gedachte met diegene die uit het noorden kwamen.

SM op jou vragen:

Sugarmiss schreef:
Ik begrijp dat er iemand door een stoel gezakt is van verbazing door bepaalde uitspraken of omdat de stoel al op leeftijd was

Het is iig heel leerzaam geweest begrijp ik uit de verhalen.

HIhihi ja er is iemand door een stoel gezakt. Waarom die stoel het begaf is mij nog steeds niet helemaal duidelijk, maar dit probleem hebben we al een vaker met deze stoelen gehad. Of ze de temp. overgang van de deel in huis niet kunnen hebben??? ik weet het niet, maar ik kan wel zeggen ze was niet de eerste . En idd om die reden heb ik Dance een andere stoel gehaalt. De jonge dames kunnen zich noch wel vangen als die onderuit gaan, maar met Dance die al eens van een trap is gevallen en daarbij toch het een en ander gebroken heeft gehad, wilde ik dat risico niet nemen. We moeten een beetje aan ons Dance-tje denken .

Sugarmiss schreef:
Een aantal uitspraken wil ik even quoten, in de hoop dat Sablou daar wat meer over kwijt wil. Ze komen op mij nl nogal tegenstrijdig over, zeker in het licht van eerdere uitspraken van hem.
Citaat:
Verder maakte Sablou ook duidelijk dat bijvoorbeeld bij de 3 jarige je kon zien dat het paard nog niet "klaar" was voor een aangemeten zadel. Bij de vraag "wat nu?" met inrijden zei hij
een 2e hands zadel van bijvoorbeeld e-bay te kopen en daar 2 pads onder te leggen

tijdens het inrijden en in het jaar daarna, tot het paard volgroeid genoeg is om er een op maat gemaakte zadel op te maken

Natuurlijk zal een dubbele laag pads de verkeerde druk verder laten afnemen, maar maakt dat de boel niet erg onstabiel?? En is dit nu niet net zo erg als de zo negatief uitgelegde build-up pad van een aantal topics terug??
Natuurlijk kweek je met een build-up ook een slechte drukverdeling, maar zal deze bridging nu zoveel erger zijn als wat 'normaal' gevonden wordt als ik even verder lees c.q. in vergelijking met een dubbele pad??

Dit geeft een beetje een vertekend beeld. Sablou heeft aangegeven dat je bij een paard als bv Clip, welke dus nog niet "klaar" is je beter kunt wachten met rijden. Maar mocht je toch aan de slag willen kun je beter een redelijk passend zadel erop doen ipv een aangemeten laten maken. Omdat je na een jaar dan toch problemen gaat krijgen met de pasvorm. Er werd toen als voorbeeld aangegeven, koop er dan 1 van Ebay of waar dan ook, en doe er voor nood (mocht het zadel te ruim zijn) een 2e pad onder. Het build-up pad was hij heel duidelijk over. Alleen in uiterste gevallen en ook alleen voor een hele korte periode. (Sablou verbeter me maar als ik het fout heb. Ik was elke keer in de weer met koffie en thee, en heb niet alles even goed meegekregen )

Citaat:

Sugarmiss schreef:
Het fenomeen bridging is al eerder besproken. En waar een recrea-ruiter wil dat de boom overal kontakt maakt met de rug, kan ik inkomen dat een technisch gereden paard die kleine ruimte zal gaan opvullen als het de rug bolt vanwege het achterhandgebruik.
Maar om nu ruimte te kweken voor de stijgbeugels??
is een boom dan zou dun dat er niet zowel aan de boven- als aan de onderkant ruimte gemaakt kan worden middels een sleuf waar het leer in valt, zodat het paard dit niet voelt??

Er word niet zoveer ruimte gekweekt voor de stijgbeugels, er zit in die bomen een gleufje waar de ophanging in hangt. Maar de boom moet niet tot op de laatste mm. druk geven. En daarover was wat verwarring. Er word in het algemeen gedacht dat een boom van voor tot achter van boven tot onder moet dragen, en dat is nou eigenlijk net niet het geval. Zo als al gezegt een paard moet onder de boom door kunnen draaien. En zou deze helemaal aan liggen is dat niet meer mogelijk.

Citaat:
Oja, we hebben het ook nog over Flex trees enzo gehad!! Die van Orthoflex kwam als beste uit de bus,
grootste nadeel is volgens Sablou de zit voor de ruiter,

maar eigenlijk voor het paard wel een voordeel dat de beide bars onafhankelijk meebewegen.

Sugarmiss schreef:
Doe ik het toch blijkbaar niet zo slecht, al 10 jaar met dezelfde OF op 2 zeer verschillend gebouwde paarden
Alhoewel ik niet snap wat hij bedoelt met 'nadeel met de zit'. Er is geen zadel wat lekkerder zit als mijn OF met vrouwvriendelijke narrow twist nl.

Het nadeel van de zit van een OF, was dat een ruiter het gevoel kan hebben dat het zadel continu beweegt. extra wiebelig zeg maar .

WB was sneller zie ik nu, en idd mooi verwoord WB. Dat is wat hij bedoelde.

Erg mooi verslag van de Clinic Jeddah, ik geloof dat ik wel kan zeggen dat het geslaagd was. We hebben een bak aan info gehad, en ook nog het een en ander opgestoken. OA dat ik nog een jaar moet wachten voor een "echt" zadel voor Clips Dat Friesche Duimpkes errrruuugg lekker zijn. En dat we met z'n allen nog veel langer door hadden kunnen gaan. Het onderp zadels waren we nog lang niet over uitgesproken.

Zowel Lien, die de bak hooi voor dr neus veeeeel belangrijker vond, dan die rare vogel die zadels en bomen op dr rug legde (ze word nl niet meer gereden) Als Clip die na een X periode duidelijk maakte dat ze het stilstaan wel welletjes vond, en gekke bekken begon te trekken. Vonden alle verder aandacht geweldig. En ouwe Dais die het maar niets vond dat zij niet alle aandacht kreeg, en continu stond te gillen in dr box. Totdat ze zelf nog even in het rampenlicht mocht, was de wereld weer okay
En ja voor een 20 jarige ziet die dame er niet slecht uit, en werd dan ook spontaan door MRS Quincy 10 jaar geschat (die mag blijven )

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 13:16

jeddah schreef:

Sorry, WB< ik zeg NIKS om Sablou af te kraken ofzo!! Ik vind dat je nu doet voorkomen alsof ik de boel express anders geinterpreteerd heb.

Dat is niet mijn bedoeling!!! Ik vond alleen dat Sablou's woorden een brede context verdienden Grouphug? Afbeelding

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 13:20

Zo komt het wel een beetje op me over... Ik vind werkelijk waar dat Sablou een super geode uitleg gegeven heeft, maar zoals ik al zei, sommige dingen trek ik in twijfel, en daar heb ik juist bij hem op doorgevraagd, zoals bij het jonge paard. Ik trek Sablou niet in twijfel, ik trek een Westernzadel met boom in twijfel op dat moment, het is beslist niet persoonlijk naar Sablou bedoeld.

1 van de redenen om te gaan was om meer over het zadel te leren en daar vragen over te stellen enzovoorts.

Okee, grouphug!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 13:28

Citaat:
Het nadeel van de zit van een OF, was dat een ruiter het gevoel kan hebben dat het zadel continu beweegt. extra wiebelig zeg maar .
Waarbij ik dan weer even op moet merken dat niet het zadel wiebelt, maar dat je je paard onder je voelt bewegen Net zo als een boomloos zadel de beweging van het paard beter overbrengt.

@Rina: ik begrijp dat je plastik tuinstoelen bedoelt; die kunnen door leeftijd idd last krijgen van de warmte:) oftewel de weekmaker die in het plastik zit is uitgewerkt, waardoor de stoel poreus wordt en bij sterke temperatuurverschillen in kombinatie met belasting spontaan kunnen breken. Noem het metaalmoeheid maar dan anders

Ook hier niets ten nadele van Sablou, maar ik ben ook leergierig in het hoe en waarom van bepaalde uitspraken JUIST omdat ze zo tegenstrijdig lijken te zijn.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 13:49

Wranglerbutt schreef:
@Deze clinic maakte mij eens te meer duidelijk dat het volstrekt onmogelijk is om zekerheid te hebben dat een
ready made
zadel [nieuw of tweedehands] daadwerkelijk past. Je kan het gewoon niet zien of voelen...

Precies wat ik dus al tijden roep en wat extra duidelijk werd toen Sablou met een kale boom vergelijkbaar als in m'n BC zit bij Dot kwam. Een door de meeste mensen hier zéér gewaardeerd zadelverkoop/pas persoon had aangegeven dat het wel een jaartje kon en het bleek gewoon geen week te kunnen. En met de kale boom er op was ook wel duidelijk waaróm.

@Jeddah, ook ik ben heel lang aan't dubben, lezen, onderzoeken enz. geweest over wel of geen boom in't zadel... ik zie zeker de nadelen van een zadel met boom en de voordelen van een zonder. Ik heb lang over een OrthoFlex nagedacht, bijna op het punt gestaan een Bob Marshall te bestellen, maar uiteindelijk en vooral na een lezing van een andere zadelmaker (SM hoe heettie die ook al weer?) heeft mijn eigen gewicht me toch doen besluiten een zadel mét boom te kiezen, zodat mijn gewicht toch beter over Dot's rug verdeeld wordt. Sure, er zijn genoeg mensen en paarden die 't goed doen met een boomloos zadel, maar ik wil straks toch aardig wat van haar gaan vragen als ik wil gaan showen, dus neem ik liever het zekere voor het onzekere. Grootste voorwaarde voor een zadel met boom is dus wel dat'ie zo perfect mogelijk past... en dus wordt het een Vaquero-zadel... een zadel 'off the rack' zou ik nu écht niet meer durven kopen, dán kun je beter boomloos gaan ja.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 13:52

Ha degene die door de stoel zakte was mijn vriendin/oppas/collega Angelique... hahaha, op de andere stoel die ze daarna kreeg moest ik uit voorzorg even op zitten...
Ook ik vond het zeer leerzaam, en een hoop dingen zijn voor mij extra bevestigd.
Clips liet zich van haar lolligste kant zien, wat een heerlijke tut is dat toch.... staat te flemen als ze stil moet staan hahahahaha.

Moragh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 13:56

Wranglerbutt schreef:
Het belangrijkste van deze clinic was IMO het tonen van een aantal zadels en kale bomen op levende & bewegende paarden.
Waar een zadel heel redelijk leek te passen op de rug van de paint [ik weet zeker dat enkele bekende zadelverkopers het als 'passend' zouden zien]
, bleek bij het passen van de kale boom die identiek was aan die in het 'passende' zadel dat deze veel te veel druk gaf op de schouders & lendenden van het paard. Inderdaad: Bridging!
[zie Jeddah's foto's van Feline met zadel & boom op haar rug].

Deze clinic maakte mij eens te meer duidelijk dat het volstrekt onmogelijk is om zekerheid te hebben dat een ready made zadel [nieuw of tweedehands] daadwerkelijk past. Je kan het gewoon niet zien of voelen.

Als je paard al een aantal jaren prima loopt met een off the rack zadel, kan je er van uit gaan dat het past. Of je moet een erg vergevingsgezind paard met hoge pijngrens hebben..
Anyway, in het eerste geval is er eerder sprake van mazzel dan [zadel]kennis, IMO...

Helemaal mee eens!
Daarom ben ik dus bezig om test dagen te gaan organiseren... zodat je dus direct kan zien hoe het zadel en de houding van de ruiter doorwerken op de rug van het paard.

Bij diverse testen al gezien dat een zadel dat stilstaand op de rug goed leek te passen na een test toch duidelijke drukpunten gaf!