Binnenkomt van CrazyCactus, nu begrijpen jullie haar naam misschien ook?

Het was een zeer informatieve avond waarin Sablou met behulp van een beemer alles uitlegde over de historie, de construktie van het Western zadel. Hij heeft ons geleerd wat er allemaal voor type bomen zijn (nou ja, de meest gebruikte want er zijn er veel
) en wat er voor type Riggings zijn. Vooral dat vond ik erg interessant want eigenlijk had ik daar nooit bij stil gestaan en wist ik ook niet dat veel western zadels alleen aan de voorkant "vast gesnoerd" worden.Zoek de bokkers!

Er is wel een type rigging die het zadel meer gelijkmatig, dus van voren en van achteren op het paard trekt, maar die is weer ongustig voor het gevoel tussen paard en ruiter, dus meer geschikt voor de recrearidders dan de reiners/horsemanshippers die met zeer subtiele hulpen moeten werken.
Ook vertelde hij wat nou het prijsverschil maakt in een goede boom en een minder goede, hoe de bomen bewerkt worden en dat een houten boom eigenlijk altijd een laag eromheen heeft en dus super sterkt en onflexible wordt.
Daarna zijn we met z'n alles de stal ingegaan waar Sablou en zijn hulp (naam vergeten!!
) al wat kale bomen klaar hadden liggen voor ons. Ik vond het erg leuk om die zo te zien!
Sabou's hulp:

Rina haalde als eerste haar super gave Paint merrie Feline van stal waarop eerst een zadel gelegd werdt en waarbij Sablou ons liet zien dat het eigenlijk onmogelijk is om te zien of de boom nu wel of niet goed op het paard past.
Om echt goed te kunnen passen zegt Sablou, heb je de kale boom nodig.
Feline met zadel:

Met boom:

Hij heeft ons verschillende bomen laten zien op drie verschillende paarden van Rina, de Paint Feline dus, haar 3 jarige Quarter merrie met gevoel voor humor Clipje en haar gepensioneerde maar nog altijd good looking NRPS merrie Dais.
Het was duidelijk dat er een flink verschil zit tussen de bomen en de paarden. Dais heeft maatwerk nodig:

Mij verbaasde het dat de boom eigenlijk lang niet zoveel draagt als dat ik had gedacht. Natuurlijk moet er ruimte voor beweeging zijn onder een boom, en daardoor is er een deel van de boom waar je gewoon je hand onder kan steken zonder dat je daar druk op krijgt, en dus draagt die daar haast niet.
The crowd:

Ook draagt de boom zoals Sablou duidelijk liet zien, alleen aan de voorkant en achterkant, feitelijk is er altijd ietsjes Bridging omdat er wel ruimte moet zijn om te stijgbeugel aanhanging aan te maken wat door een gleuf in de boom, of om 1 bar heen gemaakt wordt.
Verder maakte Sablou ook duidelijk dat bijvoorbeeld bij de 3 jarige je kon zien dat het paard nog niet "klaar" was voor een aangemeten zadel. Bij de vraag "wat nu?" met inrijden zei hij een 2e hands zadel van bijvoorbeeld e-bay te kopen en daar 2 pads onder te leggen tijdens het inrijden en in het jaar daarna, tot het paard volgroeid genoeg is om er een op maat gemaakte zadel op te maken. Dat kan op 4 maar ook pas op 5 jarig leeftijd zijn.
Clips is nog niet "klaar":

Daarna gingen we weer naar binnen waar Sablou verder ging met de presentatie. Hij liet ons aan de hand van statistische gegeven zien dat de voornaamste reden dat een paard het zadel niet meer past is dat het in eerste instantie nooit gepast heeft! Niet dat het paard zoveel veranderd, of dat de bespiering zo enorm veranderd. Sablou zei dat wanneer de bespiering zogenaamd veranderd het meestal gewoon betekend dat het paard in eerste instantie nog niet "klaar" was en dus nog groeiende was.
Sablou liet ook met veel foto's zien hoe het process van het zadel maken gaat en man oh man! Wat een werk!! Er komt echt heel veel bij zo'n handgemaakte zadel kijken! Wat dat betreft, petje af! Het is zeer duidelijk echt een vak apart waar veel, heel veel geduld voor nodig is en ontzettend veel kennis en handigheid. Het was erg leuk om te zien hoe dat allemaal gaat.

Ik ben vast van alles en nog wat vergeten, maar dat kan ook niet anders, Sablou heeft bijna 4 uur volgepraat en alles was net zo leerzaam, maar ik heb natuurlijk niet alles onthouden, vandaar de vraag aan de andere bokkers die er waren, en aan Sablou zelf, om mij te verbeteren of aan te vullen.
In elk geval, Rina, Feline, Clipsje, Dais, Sablou, + hulp, BEDANKT voor de informatieve avond!