[WN] Western-riding & Versatile Horse

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybollie

Western-riding & Versatile Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 15:51

Hallo,

Waarom worden de onderdelen Western-Riding en Versatile Horse maar zo weinig uitgeschreven? Ik (en met mij wel meerdere denk ik) zou deze onderdelen graag willen rijden. Niet dat we zo goed zijn, maar als het bijna nooit uitgeschreven word kunnen we onszelf ook niet meten.

Vorig jaar zijn er nieuwe patterns voor beide onderdelen bij de WRAN bijgekomen. En uiteraard is dit heel leuk maar wat heeft het voor zin als deze onderdelen toch niet worden uitgeschreven.

Ik weet wel dat dit niet aan de verenigingen ligt maar aan de organisatoren. Iemand een idee hoe we deze (IMO hele mooie) onderdelen meer te zien kunnen krijgen op de inschrijfformulieren?

Grtn.

Bianca

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:54

Er zijn altijd weinig inschrijvingen voor western riding en versatile. Vorig jaar op een wedstrijd in Zuidwolde waren er 2 voor de w.r. dus dat maakt het heel oninteressant om uit te schrijven. Maar het zijn wel hele mooie onderdelen. Vooral versatile vind ik zelf geweldig.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:18

Ja, ook ik hoop die onderdelen in de toekomst te kunnen gaan rijden...
't Is een kwestie van vraag en aanbod inderdaad. Wat een organisatie zou kunnen doen is het uitschrijven, maar bij minder dan 3 deelnemers aflasten. Zo gebeurt het in Duitsland ook vaak op bijv. de Paintshows. Zijn er een week voor de show nog maar 2 inschrijvers voor een onderdeel, dan vervalt het gewoon (omdat je dan bij een rassenshow dus geen punten kunt halen). Als het op 't inschrijfformulier staat heb je toch eerder kans dat er ook ingeschreven wordt.

calemity_jane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:20

Ik heb wel eens daar gereden waar het werd uitgeschreven maar dat was dan na de reining. Dus de trail/pleasure/horsemanship ruiters [zoals ik] moeten dan te lang wachten.

Ik denk dat dat ook meespeelt ik zelf vind het ook leuk maar niet als ik dan al 3 onderdelen heb gestart en dan nog moet wachten

Tanja

Hollybollie

Re: Western-riding & Versatile Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 16:28

Francis schreef:
't Is een kwestie van vraag en aanbod inderdaad. Wat een organisatie zou kunnen doen is het uitschrijven, maar bij minder dan 3 deelnemers aflasten. Zo gebeurt het in Duitsland ook vaak op bijv. de Paintshows. Zijn er een week voor de show nog maar 2 inschrijvers voor een onderdeel, dan vervalt het gewoon (omdat je dan bij een rassenshow dus geen punten kunt halen). Als het op 't inschrijfformulier staat heb je toch eerder kans dat er ook ingeschreven wordt.

Helemaal mee eens.

calemity_jane schreef:
Ik heb wel eens daar gereden waar het werd uitgeschreven maar dat was dan na de reining. Dus de trail/pleasure/horsemanship ruiters [zoals ik] moeten dan te lang wachten.

Ik denk dat dat ook meespeelt ik zelf vind het ook leuk maar niet als ik dan al 3 onderdelen heb gestart en dan nog moet wachten

Tanja

Tja, het is niet fijn om nog zo lang te moeten wachten, ook ik rij meerdere onderdelen. Maar als er toch maar zo weinig deelnemers in deze onderdelen zitten kan het toch beter voor de reining lijkt mij? Maar ja, dat is weer iets waar alleen de organisatoren iets mee kunnen doen.

Grtn.

Bianca

missgoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:28

Wij hebben vorig jaar tijdens onze wedstrijd voor het eerst het onderdeel Westernriding uitgeschreven.
We hadden toen twee deelnemers zowel in de amateur als open klasse. Weinig maar wel een genot om te zien.

Dit jaar (25 maart The Woodland Spring Trophy) hebben we er toch weer voor gekozen om het onderdeel uit te schrijven in de hoop dat er inmiddels meer deelnemers met dit onderdeel aan de slag zijn geweest.
Het is vind ik niet alleen een mooi onderdeel om te rijden maar ook zeer zeker een mooi stukje werk om naar te kijken.
Het vereist nog wel een beetje van paard en ruiter.

Groetjes Marjan

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:04

Ik schrijf het in als het er is.
In Den Ham zal ik er dus zeker ook weer in rijden, net als vorig jaar. Westernriding vind ik prachtig, maar Versatile nog veeeeel mooier. Dat is voor mij als allroundruiter toch het echte Koningsnummer van het westernrijden

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:50

Ik vind het ook allebei hele mooie onderdelen.
Maar je moet wel een paard hebben dat daar aan toe is.
Met Power heb ik deze onderdelen altijd gestart, maar nu met Torento ga ik eerst eens wat verder trainen voordat ik me waag aan 8 wissels in 1 proef.
Mijn doel is wel om deze onderdelen ooit weer te gaan rijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:23

Silvester, als ik eerlijk ben, geef ik toe dat een GOEDE westernriding en versatileproef bij mij nog veel te veel van de geluksfactor afhangt. Maar weet je wat 't is... Als je nu niet inschrijft als het uitgeschreven wordt, dan geef je als ruiters eigenlijk het signaal af richting de organisaties dat die markt er dus blijkbaar niet voor is, en wordt het NOG minder uitgeschreven. (en ik heb vorig jaar maar 2x westernriding en 1x versatile kunnen starten!) Daarom heb ik er voor gekozen om het toch te starten als het mogelijk is, en dan maar gewoon proberen om 't elke keer ietsjes mooier te doen...

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:06

@Sonja Ik ben het helemaal met je eens.
Maar, nu ik met een jong paard weer bezig ben, vind ik dat hij eerst behoorlijk moet kunnen changeren, voordat ik me aan westernriding of versatile ga wagen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:06

Daar heb je helemaal gelijk in Monique. Ik waag Faiz daar voorlopig ook absoluut nog niet aan.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:14

Simpeler nog... je mag met een jong paard nog geen versatile starten. Volgens mij is de leeftijdsgrens 5 of 6.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:18

Ik vind een zesjarige nog steeds een jong paard. Ik wijk een beetje af van de rest van westernland denk ik. Maar ach, ik ben gelukkig dus ik klaag niet, en het is best gezellig in mijn eigen kleine wereldje

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:19

O 6 is wel jong, maar niet meer zo'n piepkuiken als een 3 jarige. (ik wijk net zo af als jij hoor )

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:44

Oh, dan is dat kleine wereldje toch niet zo héél klein Sonja, wat ik zit ook in dat wereldje... bijna 5 jarige Dot is nog steeds niet onder zadel (ok, ook mede door onvoorziene omstandigheden) en ik ben er echt niet rouwig om. Vorige week nog compliment van m'n hoefsmid gehad omdat ik 'netjes wachtte'... hij is een fel tegenstander van 'vroeg' beginnen (en hij vind 3 dus te vroeg).
Wij gaan dit jaar dus heel op ons gemakkie paardje inrijden en pas als te tijd rijp is een keer WR en VH starten... en nee, dat doe ik niet als 't een béétje gaat, dat wil ik pas als het in princiepe góed gaat, anders maar niet... Maar da's mijn persoonlijke instelling, dat moet ieder weer voor zich weten.
Als het tegen die tijd niet of nauwelijks meer wordt uitgeschreven ga ik me daar tegen die tijd wel weer voor inzetten.
Ik zei eerder al, 't is een kwestie van vraag en aanbod, maar als de vraag niet bekend is zal het aanbod niet komen. Degenen die het willen starten zullen zich dus gewoon moeten laten horen, zodat organisatoren ook wéten dat er vraag naar is, dan komt het aanbod vanzelf. En dan als ruiter niet direct opgeven/af laten weten als er maar 1 of 2 deelnemers zijn... zo begonnen we een paar jaar geleden in de Halter ook en kijk nu eens hoe goed gevuld de meeste klasses zijn. Als er één schaap over de dam is...

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 01:58

Als Nederlands Kampioen Versatile Horse 1996 en western Riding 1997, kan ik daar het volgende op antwoorden: Je kunt deze onderdelen enkel rijden met een perfect afgericht paard!! Vandaar de leeftijdsgrens van 6 jaar, voor die tijd wordt je paard niet geacht dit vlekkeloos te kunnen. Versatile is een samenraapsel van vier onderdelen, maar een correct changerend paard scoort gelijk heel hoog (Ik was namelijk helemaal niet goed in de overige drie onderdelen...) en Western Riding komt helemaal aan op perfecte wissels.
Niet alleen correct van achter naar voren springen is de kunst, maar ook de exacte plaats. Er staan nl kruisjes op de pattern en daar moet je ze precies rijden.
Neem een paard wat goed in wissels is, ik deed het met een engels gereden warmbloed en die liep Z2 dressuur....
Behalve Versatile en Western Riding was dit paard ook goed in polebending. Ik deed dat uiterst langzaam, maar in een bijna rechte lijn met wissels op de hoogte van de paaltjes. Dat zette regelmatig een scherpe tijd neer!

CattleBitch

PeppySan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:42

2 juli hebben we versatile uitgeschreven.
We hopen toch wel op iets meer deelname als vorig jaar, toen hadden we er 1!!!
We zetten er wel een mooie prijs op, dat stimuleert extra om te oefenen en mee te doen.

Als wedstrijdorganisatie is het niet handig om een onderdeel uit te schrijven wat je dan moet schrappen als er te weinig deelname is. Je bespaart misschien wat tijd, maar de linten die je ervoor ingekocht hebt kan je niet terug sturen dus blijf je met een kostenpost zitten.
Als deelnemers erom vragen zullen er heus wel organisatoren zijn die VS en WR uitschrijven, maar als de deelname wegblijft dan is het logisch dat dit soort onderdelen vervallen, dat kan je de organisatoren niet kwalijk nemen.

Het is met veel dingen zo dat er geroepen wordt "dit of dat willen we graag" en als het georganiseerd wordt komt er niemand! Dit is zeer frustrerend als oranisator. Je steekt er een hoop tijd in en in het ergste geval blijf je met de kosten zitten.