[WN] Vogelgriep/Paardenhouderij/info

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeterV

Vogelgriep/Paardenhouderij/info

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 15:22

EIEREN
VLEES

De gevolgen van een mogelijke uitbraak van de vogelgriep voor
de paardensector

VEE
Belangrijke punten op een rij:

1. Buiten pluimvee kunnen op bedrijven of bij particulieren ook andere gevoelige en ongevoelige
dieren gehouden worden. Deze dieren kunnen een rol spelen in de
verspreiding van hoog pathogeen aviaire influenza (HPAI).
Een aantal zoogdieren is gevoelig voor het HPAI-virus en kan de ziekte ontwikkelen, het gaat
dan om het paard, het varken, de kat en waarschijnlijk ook de hond. Het paard is in tegenstelling
tot bij MKZ en Varkenspest dus NIET ONGEVOELIG voor deze ziekte.
2. Bij een uitbraak zullen er beperkingen zijn voor paarden die op een locatie worden gehouden
met pluimvee en/of in het besmet- (3 km) of toezichtgebied (10 km) vallen.
3. Bedrijven zonder pluimvee hebben geen bezoekersverbod; maneges en pensionstallen
zonder pluimvee kunnen de bedrijfsvoering dus gewoon voortzetten.
4. Indien er nu een besmette wilde vogel wordt geconstateerd zullen er maatregelen worden
getroffen voor pluimvee.
5. Indien er een uitbraak is op een pluimveebedrijf zal er een algehele stand-still van 72 uur
voor heel Nederland en voor alle diersoorten worden afgekondigd. Vooralsnog is het voorstel
dat dit geldt voor het vervoer van dieren, van voer, van mest enzovoorts.
6. Paarden in levensbedreigende situaties mogen te allen tijde (ook tijdens stand-still) onder
voorwaarden naar een kliniek.
7. Paarden mogen te allen tijde na de stand-still éénmalig het besmet compartiment uit (ook
van locaties met pluimvee), om vandaar uit wel deel te kunnen nemen aan evenementen,
ingezet voor dekdienst enz. (behalve dieren van besmette of verdachte bedrijven).
8. Bij een uitbraak (bij bedrijfsmatig pluimvee) kunnen evenementen in het besmette compartiment
geen doorgang vinden.
9. Ten tijde van een uitbraak zullen de bij de PVE bekende organisaties via een emailnieuwsbericht
op de hoogte worden gehouden van de situatie voor de paardensector. Alle
veranderingen worden doorgegeven. Organisaties kunnen zich aanmelden voor de mailinglijst.
De PVE ontvangt steeds voor het uitgaan van de persberichten de informatie, deze
wordt vertaald naar de paardensector en zo wijd mogelijk verspreid.
Enkele tips voor nu

• Paarden voorzien van paspoort en chip. Bij vervoer over de weg moeten paarden voorzien
zijn van een paspoort. Tijdens een vogelgriepuitbraak zal intensief gecontroleerd
worden. Tijdens een stand-still of in bepaalde risicovolle situaties mogen paarden in levensbedreigende
situaties alleen vervoerd worden als ze zijn voorzien van een paspoort
en chip.
• Een commercieel pluimveebedrijf met enkele paarden die gedekt moeten worden of uitgebracht
moeten worden in de sport of iets dergelijk -> breng paarden elders onder
(manege, paardenbedrijf zonder pluimvee).
• Paardenbedrijven met wat pluimvee -> breng pluimvee elders onder.
• Organisatoren van evenementen -> volg actuele situatie op de voet.
• Tijdens een stand-still mag er vooralsnog 72 uur ook geen voer en/of strooisel worden
geleverd. Houdt de voer- en strooiselvoorraad van uw paarden dus op peil. Er mag tijdens
de stand-still wel voer in zakken afgenomen worden bij een voerleverancier.
2006-006-N0003
02-03-2006

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:48

De MKZ all over dus
Afwachten wanneer de eerste melding komt in NL want ik vrees dat het ons land niet zal overslaan.

PlauGenGuy

Re: Vogelgriep/Paardenhouderij/info

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:19

Tja, idd MKZ all over again.

Niet alleen voor mensen met paarden erg vervelend.
Mocht er een geval in NL geconstateerd worden en we krijgen die algehele stand-still dan kunnen wij als melkveehouder 20.000 liter melk de gier put in laten lopen. Eeuwig zonde toch, met al die hongerige mensen in de wereld..
Laten we hopen dat het niet zover komt...

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:58

Dank je Peter, kun je erbij zetten waar je dit gelezen hebt?

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:19

Geldt dit alleen voor mensen die westernrijden of voor alle paardenmensen? Waarom staat deze topic niet onder algemeen?

Verder nog een vraagje: ik heb paarden aan huis, honden en pluimvee. Wat zijn de gevolgen voor mijn dieren als het hier in de buurt losbreekt? Mijn pluimvee zal wel geruimd worden. Jammer genoeg lees ik over de rest niets.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:21

Ik vraag me af of dit dus de officiële tekst is van het ministerie
Citaat:
in bepaalde risicovolle situaties mogen paarden in levensbedreigende situaties alleen vervoerd worden als ze zijn voorzien van een paspoort en chip.

of dat ze per ongeluk vergeten zijn te melden dat er ook paarden met een DNA-profiel rondlopen.

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:39

dank Peter, nuttige info.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:45

Denk niet dat het een kwestie is van óf het uitbreekt maar wanneer. In Duitsland ging het ook heel rap, kwestie van tijd voor het hier is.
Wat ik dan wel weer zou willen weten is of je je paard in geval van een uitbraak in de buurt preventief mag en kán enten. Want dat een paard het ook kan krijgen is iets wat ik niet wist, maar wel iets waar ik dan ook meer van wil weten.

svenlOver15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:50

Ik heb alleen een pony, maar die staat aan huis. De manege is 1200 meter verderop. Mag ik daar dan nog wel heen? Of moet ik mn pony daar neer gaan zetten? Ik vind het eerlijk gezegd allemaal best wel eng.

Echt k l o t e dat paarden t ook kunnen krijgen!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:53

@svenlOver15: als er een vervoersverbod is of een stand-still dan mag je met je pony niet over de weg naar de manege.

Als je besluit om je pony op voorhand daar neer te zetten, mag je dus niet meer weg totdat alle verboden zijn opgeheven.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:53

Ik kan nergens vinden of paarden en honden en katten ook echt ziek kunnen worden en zoja, wat zijn dan de ziekteverschijnselen??

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 17:55

Ja dit is informatie van Vee Vlees Eieren productschappen, die via de branche organisatie bij mijn is terecht gekomen. Ik vond dat ik deze info moest delen met jullie, en dit met name wat betrekking heeft op het BV inslaan van voer e.d.
Allen aangesloten maneges krijgen deze info over de gevolgen van een mogelijke uitbraak van de vogelgriep voor de paardensector.

En natuurlijk geld dit niet alleen voor de westernpaarden, zoals gevraagd wordt.

Als ik meer weet, weten jullie het ook.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:56

MabuPets

dat is dus gewoon weer ***,,

Jeddah

Re:

Heb gelijk maar voer besteld! Dank je Peter! Ik was gewoon benieuwd wat de bron was.

MabuPets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:57

jeddah schreef:
Ik kan nergens vinden of paarden en honden en katten ook echt ziek kunnen worden en zoja, wat zijn dan de ziekteverschijnselen??

er is togh n kat gevonden met de kippenziekte? in duitsland,

svenlOver15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:57

Sugarmiss schreef:
@svenlOver15: als er een vervoersverbod is of een stand-still dan mag je met je pony niet over de weg naar de manege.

Als je besluit om je pony op voorhand daar neer te zetten, mag je dus niet meer weg totdat alle verboden zijn opgeheven.

Maar als er een verbod komt mag ik ook niet vanaf mn huis weg, en dát probleem is veel groter doordat mn pony hier niet naar buiten kan, ik kan dan dus ook geen buitenritten maken.. lijkt mij.
Als je paard niet vervoerd mag worden, mag je natuurlijk ook niet meer buitenrijden. Dus dan is het volgens mij het meest handige om hem naar de manege te verhuizen.

Nouja, voorlopig eerst maar afwachten.. kunnen paarden er ook aan dood gaan..?

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:59

@SM, en dat ze er niet minder eieren om gaan leggen neem ik aan. Ik vraag me af of het hetzelfde is? Bij mensen uit het zich toch ook anders, als "normale" griep? Bah... ik wil verhuizen naar Australie en wel NU!

@Percella, ja, die is gevonden, maar er staat niet bij wat de verschijnselen zijn. En of de kat er ook aan is overleden, of aan iets anders en bij onderzoek ook "toevallig" het volgelgriep virus droeg.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:00

@svenlOver15: Ze zijn er gevoelig voor, maar er is nog geen paardenslachtoffer geregistreerd.
Maar als mensen er aan dood kunnen gaan, zal het voor een paard niet anders zijn.

Zou je een kat ook met een lijntje uit mogen laten ??

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:03

Nou, waarom zou een paard er dan wel aan dood kunnen gaan SM? Er zijn genoeg ziektes die door sommige diersoorten alleen gedragen worden en bij andere er ook ziekte verschijnselen zijn toch?

Ik ben zoekende naar concreet antwoord hierop en kan het tot nu toe niet vinden.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:05

@Jeddah: Ik denk dat het antwoord er gewoon nog niet is, omdat het virus zich ook pas sinds kort heeft aangepast naar de ook voor mensen gevaarlijke variant.

svenlOver15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:07

Sugarmiss schreef:
@Jeddah: Ik denk dat het antwoord er gewoon nog niet is, omdat het virus zich ook pas sinds kort heeft aangepast naar de ook voor mensen gevaarlijke variant.

Inderdaad.. Maargoed, als er 1 kat is, stel, en die kat besmet nog een kat, en die kat besmet een hond, die hond besmet een mens. Dan heb je dus eigenlijk heel snel iedereen besmet. Dieren kun je namelijk ophokken, maar een mens niet! En mensen komen erg veel met elkaar in aanraking. Zo zul je dus heel snel krijgen dat 'iedereen' besmet is!

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 18:10

svenlOver15 schreef:

Nouja, voorlopig eerst maar afwachten.. ..?

Waarop wil je wachten dan, tot jij je paard helemaal niet meer mag vervoeren?

svenlOver15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:12

PeterV schreef:
svenlOver15 schreef:

Nouja, voorlopig eerst maar afwachten.. ..?

Waarop wil je wachten dan, tot jij je paard helemaal niet meer mag vervoeren?

Nee, tot er meer duidelijkheid is! De kosten van de manege hier zijn voor ons eigenlijk te hoog om te betalen.. dus als het niet hoeft doen we dat ook niet..

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:12

svenlOver15 schreef:
Zo zul je dus heel snel krijgen dat 'iedereen' besmet is!

En dat noemen ze dan een pandemie. Laten we hopen dat het niet zover komt