[WN] Bitten kwestie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Bitten kwestie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 18:27

Ik ben nu dus definitief overgestapt naar de western. Het gaat erg goed, paard lijkt er ook veel meer lol in te hebben (of zou dat door mijn enthausiasme komen??).

Maar nou hebben we een bitten dillema. Nou is het niet zo dat we die nu alleen in de western hebben hoor, dit probleem hebben we al een tijdje.

Ooit had ik een dubbelgebroken met plat middenstukje bus trens voor haar, maar deze was te klein (11,5). Ik had ook nog een enkelgebroken dikke holle watertrens liggen (13,5), dus die er maar ingehangen. Opzich liep ze hier redelijk op, maar ze was net ingereden dus we waren vooral nog bezig met boscrossen en gewoon aan elkaar wennen. Toen we wat serieuser gingen rijden kwam ze gewoon heel veel tegen het bit, en vondt ik het tijd voor wat anders.
Toen had ik nog een dubbelgebroken met plat middenstukje watertrens(13,5), ze kwam hier duidelijk minder tegen het bit en hand, maar het probleem was nog wel aanwezig. Toen iemand mij erop wees dat de bitjes waarschijnlijk gewoon te groot zijn. Nou kan dat natuurlijk best het probleem zijn, ik had deze omdat ik deze bitjes toch al had, en haar bokkebit die ze voor de kar heeft is 13,5 en past wel precies goed, en ze zeggen dat je de maat altijd van de stang moet afkijken?
Ik had een rubbere ongebroken trens in 12,5, dus die geprobeert. Die paste wel, en nam ze in het begin ook wel aan, maar als ze schrok en een spurtje trok kreeg ik haar met dit bit dus niet meer terug, ja, aan het einde van de bak. Ook hoelanger je reed, hoe vervelender ze werd op het bit. Nou begreep ik later van iemand dat rubber als het te droog wordt kan gaan branden, dus ik denk dat dat het probleem was.

Nou had een stalgenoot van mij nog wel een bit over van 12,5. Wel eentje met shanks, maar het ging nu alleen even om de mondstuk. Deze was dubbelgebroken met een vrij dikke kopere roller in het midden, ik had een brede kinriem die ik vrij losjes heb vastgemaakt. Dus we hebben deze gepast en even mee gereden (uiteraard met zéér zachte en rustige hand, alhoewel ik dat eigenlijk altijd doe want de paardenmond is iets teers waar je altijd voorzichting mee moet zijn). Hij sloot inderdaad wel beter aan, en ze liep er wonderbaarlijk goed mee! Inplaats van heel erg tegen de hand (mond wijdopen en hoofd omhoog) was ze ineens heel rustig, heel ontspannen in haar mond, had haar mond dicht (geen neusriem) en nam het bit echt goed aan. Als ik heel voorzichting wat druk op de teugel legde, 'volgde' ze de hand een boog ze in, iets wat ze dus eigenlijk nog nooit gedaan heeft, meestal gaf ze net zoveel tegendruk en als je te lang volhield werd ze boos, kwam ze omhoog of rukte ze alles uit je handen. En dan heb ik het nog over echt hele lichte druk, absoluut geen getrek.

Ze heeft dus ook de hele tijd 'nageeflijk' gelopen (lang, laag en ontspannen, en nam bit aan), terwijl ik gewoon de hele tijd boogjes in de teugels had, behalve op één moment toen ze schrok en er vandoor schoot.

Maar nou is mijn vraag, wat voor (western) bit moet ik nou aan denken?
is dubbelgebroken nou vriendelijker of niet, komt het door die kopere roller dat ze hier zo goed op loopt, door de goede maat of door de shanks + kinriem (die ze dus ook nog nooit om heeft gehad)

En met die shanks he, wat is voor het paard nou prettiger? Niet gebroken, enkel, of dubbel?
Een ander stalgenootje zei namelijk van, goh, is wel heftig he dat bit! Terwijl ik juist zoiets had van, als het zo heftig was, had ze het toch niet aangenomen?

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:38

Ik ben zelf overgestapt naar een billy allen mondstuk ( zelfde principe als myler ) en voor mij nooit meer iets anders.
En vlak ook de rijtechnische kant niet uit, een paard dat van het achterbeen afloopt is vaak zwaar en stug in de hand. Dan is het eerst zaak om hem van achter weer wat actiever te krijgen en wordt de voorkant ook automatisch weer mooi licht.

Anoniem

Re: Bitten kwestie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:43

ik begrijp uit je verhaal dat je paard het erg goed doet op dat bit, ik zou lekker op dat bit blijven rijden dan
succes in de westernsport met je paard!

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:53

Alle bitten die dubbel kunnen klappen hebben een notenkraker-werking op de onderkaak. Shanks versterken die werking. Een bit wat een roller in het midden heeft (al dan niet van koper) kan niet volledig dubbel en heeft dus een mindere 'notenkrakerwerking' dan een enkel óf dubbel gebroken bit (waarbij een dubbel gebroken bit dus wel weer 'zachter' is dan een enkel gebroken).
Het kan heel goed dat jouw paard rustiger loopt, omdat het een 'rustiger' bit is...Veel paarden vinden 'beweging' in hun mond niet prettig (mijn paard liep het prettigst op een showgrazer..da's een stang waar de scharen gewoon helemaal vast zitten).

Je kúnt overwegen om op dit shankbit te blijven rijden, maar shanks zijn over het algemeen toch meer 'gevorderde' bitten, dus wil je toch eerst op een snaffel (wat dus aan te raden zou zijn), dan zou je
eens een Billy Allen/Comfort Snaffel van Myler mondstuk kunnen proberen. Dit zijn bitten die helemaal niet dubbel kunnen, waarbij de Mylers het voordeel hebben dat ze anatomisch gevormd zijn én de zijkanten wel onafhankelijk van elkaar kunnen draaien, zodat je wel links en rechts onafhankelijk in kunt werken.

Myler Comfort Snaffel

Billy Allen
Afbeelding

Een Billy Allen heeft dus ook een rollertje, maar is 'plat' (kan dus plat op tafel liggen) een Myler Comfort Snaffel niet, die heeft een gebogen vorm.
Ik heb dus zelf de Myler Comfort Snaffel met wide barrel (brede rollertje), wat in mijn ogen dus zo'n beetje het zachtste bit op de markt is. M'n paardje vind em perfect. Op een dubbelgebroken snaffeltje was ze stúkken onrustiger met d'r hoofd, kauwde ze meer en was ze wat 'angstig' bij het aannemen van de teugels. Met de Myler kan ik haar met een los teugeltje rijden maar ook rusig de teugel aannemen zonder een paniek reactie te krijgen. Dot is pas een week onder 't zadel geweest, maar bit had ze al vaker in gehad en ik merkte heel duidelijk verschil tussen 't dubbel gebroken snaffeltje en de Myler.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 19:15

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 19:52

cornelie schreef:
En vlak ook de rijtechnische kant niet uit, een paard dat van het achterbeen afloopt is vaak zwaar en stug in de hand. Dan is het eerst zaak om hem van achter weer wat actiever te krijgen en wordt de voorkant ook automatisch weer mooi licht.

Daar heb je zeker gelijk in hoor! We hebben nu les van iemand die ons daar goed bij helpt, dus dat zou het probleem niet (meer) mogen zijn.

Het was meer dat ze, als ik ook maar een inimini ophouding gaf, meteen ging sterrenkijken, meestal met de mond open. Overigens is het met een sperriem of lage neusriem nog veel erger, dat loopt ze de hele tijd alleen maar te 'vechten' tegen die sperriem. Met een hoge neusriem is dat minder, maar wel aanwezig en zonder neusriem is dat probleem uiteraard weg, maar zat ik dus weer met het probleem dat ze haar mond open deed als ik een ophouding gaf.

Ik zal dan inderdaad is kijken naar de myler, ik zit nu zelf te denken, misschien ligt het wel aan de kinriem? Die had ik daarvoor er nooit aan (heb er niet een, gebruik nu een lederen hondenhalsband) maar dat houd het bit wel stabieler en rustiger in de mond...

Phannie: Het is mijn bit niet, ik moet zoiezo een andere, en ik moet er een zonder shanks, ze is immers nog maar 4.
Francis en SM: Merci!!! Daar heb ik echt wat aan!!! Ik wil inderdaad ook een bit zonder shanks, ik vindt het er prachtig uitzien maar zij is nog niet ver genoeg in de training.
Maar die stalgenoot die dus zei dat het een heftig bit was en dat ze nog wel een enkelgebroken met shanks had liggen, die dus zachter zou moeten zijn, had dus niet gelijk?

Wat voor nut hebben die rollers verder eigenlijk? Koper zorgt er dacht ik voor dat het paard meer schuimt, of niet? Dat deed ze nu wel voor het eerst.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:05

Die koperren rolletjes zijn eigenlijk om een beetje mee te spelen. Paarden die wat druk in hun mond zijn zouden er rustiger door worden, zegt men.

Er zijn winkels waar je Mylers kunt uitproberen. Het is nogal een uitgave en het zou zonde zijn als blijkt dat het niet werkt zoals jij hoopt.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 20:15

Ja dat had ik idd al ergens gelezen, ik ga wel even opzoek naar wat adressen. Op dit moment heb ik eerlijk gezegt ook geen geld, ik heb nog 9 euro waar ik het de hele maand eigenlijk nog mee moet doen en ik moet een dezer dagen nog 90 euro uitgeven aan onderhoud paard, les, een wedstrijd e.d.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:54

Een enkel gebroken scharenbit is een mega-notenkraker in't kwardraad en zéker niet zachter dan een bit met een rollertje in't midden. Het rollertje is inderdaad vaak om mee te spelen, maar zorgt er dus ook voor dat het bit niet als een notenkraker kan werken. De comfortsnaffel heeft overigens een rollertje wat niet vreselijk los zit en waardoor die speelfunctie dus van ondergeschikt belang is (voor paarden die dus 'rust' in hun mond willen wel prettiger).

't Is inderdaad geen goedkoop bit, maar Mylers zijn hun geld dubbel en dwars waard, dus vind je't model waar je paard lekker op loopt, dan is't de investering zéker waard.
Tipje: ik heb destijds op een show gevraagd of ik een paar modellen mocht proberen.. dan kun je n.l. direct rijden en kijken hoe het gaat (houd er rekening mee dat een paard eigenlijk minimaal een week nodig heeft om écht aan een bit te wennen) en is't niet de goeie kun je direct omruilen.
Ik heb hier ook wel een Myler Comfortsnaffel met wide barrel hangen, maar omdat het al m'n tweede is doordat ik de eerste na uitlenen niet meer terug kreeg, leen ik nu niet meer uit. Mocht je hier wel eens in de buurt rijden of naar een show komen, dan wil ik 't bit wel meenemen zodat je't kunt uitproberen.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 00:47

Ik wil mijn myler niet meer missen.
Foto van mijn myler staat wel in mijn profiel

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 08:15

Overigens ook goed in de mond kijken of het past. Ik had via ebay tijden geleden een originele myler gekocht met zo'n anatomisch gevormd gedeelte. Dit pastte totaal niet in pride zijn mond vanwege haaktanden die hij op een rotplek heeft zitten. Mij werd geadviseerd om een ongebroken trens te nemen. Daarom heb ik gekozen voor een billy allen, deze is vrijwel recht maar toch dat rolletje in het midden en de andere voordelen ( niet dubbel kunnen klappen etc )

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 08:37

Volgens mij, ik heb even op inet gekeken, dat bit wat ik nu dus tijdelijk gebruik lijkt verdacht veel op het billy allen reining bit.
zo een :
Afbeelding
Die ik gebruik heeft alleen een andere verbinding met de scharen en andere scharen...

Francis: Ik moet binnenkort wel naar garderen, maar dat is zonder paard Ik moet naar de Heja ruitersport En 19 maart heb ik wedstrijd (endurance) in kootwijkerbroek maar dat is niet echt garderen.

Ik zal is vragen hier ook aan stalgenoten, sommige hebben ook een myler. Iig bedankt voor de reacties!!!
Ik ga gewoon is wat uit proberen, billy allen en myler.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:01

OH, maar Kootjebroek is vlak bij, daar wil ik best even heen komen met het bit... kun je't na je wedstrijd uitproberen, of als je 't wilt/durft te gokken van mij part tijdens de wedstrijd... als ik em maar gewoon weer op dezelfde dag terug krijg zeg maar...