[WN] westernzadel maten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

peeky

westernzadel maten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 10:00

Ik heb weleens een westernlesje gereden en mijn God, wat zitten die zadels lekker Omdat ik zelf wel van de lange buitenritten ben en een westernzadel dan een stuk relaxter zit dan een Engels zadel, zit ik erover te denken om er een westernzadel bij te kopen. Het liefste een 2e hands zadeltje, ik heb geen grote westernplannen dus het hoeft geen nieuw zadel te zijn. Maar hoe zit het met een passend zadel? Dat matensysteem is toch heel anders dan bij Engelse zadels? Ik hoop dat iemand me hier wat meer uitleg over kan geven zodat ik kan zien wat de opties zijn voor mij

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:03

Bedoel je de maat voor je zelf of voor je paard ??
De zittingmaat is de engelse maat minus 2.
Dus een engelse 18" is een western 16"
Voor de kleine maatjes bestaan er ook 15" en 15,5"

En niet alle westernzadels zitten 'lekker' , dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur en dus uitproberen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:07

En laat je alsjeblieft niet wijsmaken dat een westernzadel altijd past! Ook westernzadels kennen verschillende boombreedtes en heeeeeel veel soorten pasvormen, leersoorten etc.
Prijs zegt daarin ook niet alles. Je hebt hele dure slechte zadels, maar ook goed betaalbare goede. E.e.a. totaal afhankelijk van wat jouw paard en jou past.

hallow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:17

inderdaad ik ben namelijk al slachtoffer van een uitzonderlijk stomme koop..misschien 1 paard in de wereld die er onder past.. voor de rest goed voor decoratie..nou daar gaat ruim 200 euries aan een zinloos zadel

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:20

Hallow, wat voor iets heb jij aangeschaft? Ook gewoon een 2dehands?
Ik ga er morgen 1 ophalen om te passen. Om dezelfde reden als jij er 1 wilt kopen

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:31

@hallow: het is idd triest dat er elke keer weer mensen (en paarden) het slachtoffer worden van zadels die niet gemaakt zijn om prettig en veilig op te kunnen rijden.
Dure les helaas.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:07

djodjodjo schreef:
Ik ga er morgen 1 ophalen om te passen. Om dezelfde reden als jij er 1 wilt kopen

En wie gaat 'm dit keer passen dan?
Of zijn jullie bereid om je koppie meerdere keren te stoten?
(zomaar even een tipje)

hallow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:04

djodjodjo schreef:

jep 2ehands