[WN] Western sport?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Western sport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 16:22

Ik zit er lichtelijk over te twijfelen of ik met mijn merrie niet western wil gaan rijden. Ze is nu een half jaar onder het zadel (ze is 4) dus het stuur, rem en gas zit er nu wel op, maar nu moeten we toch een 'dressuur' richting kiezen.
Ik heb het altijd al willen doen, maar nooit echt een kans voor gehad.

Nou vroeg ik me af, hoe makkelijk is het om in de western sport mee te draaien?
Hoevaak zijn er wedstrijden? Onder welke federatie val je (waar moet je allemaal lid van zijn)? Zijn de wedstrijden altijd op een bepaalde locatie?

Hoe makkelijk vindt je instructie, omgeving zeewolde/nijkerk/almere?

Hoe moeilijk is het om western te combineren met springen? Ik wil namelijk wel proberen Flower tussen de paarden te starten met springen, of ze meekomt weet ik niet, ze is uitzichzelf al vrij kort dus ze zal flink moeten veruimen om op dubbels mee te komen, maar proberen gaan we het wel.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:53

Is er niemand die een antwoord wil geven??

Nou ja dan doe ik het wel

vraag 1: er zijn in het voorjaar, zomer en najaar veel wedstrijden. Je woont best centraal dus veel is goed te bereiken. Je zal wel moeten reizen, het is niet zo dat je op iedere westernstal maandelijks een wedstrijd kan rijden.
De meeste wedstrijden worden georganiseerd onder de auspicien van de WRAN wat inhoud dat je met elk paardenras mag starten.
Er zijn locaties waar meerdere wedstrijden per jaar georganiseerd worden maar ook waar het maar 1 keer per jaar gebeurt. Op WRAN staat een wedstrijdkalender.
Daar staat ook een lijst met trainers/westernmaneges.

Western combineren met springen lijkt me niet zo'n groot probleem, maar dat verschilt ook per paard.

Succes.

Sammy_Jo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 23:34

Ik ben het helemaal eens met Crazycactus.
Je kunt het hooguit proberen...nooit geschoten is altijd mis !

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 08:29

Sammy_Jo schreef:
Ik ben het helemaal eens met Crazycactus.
Je kunt het hooguit proberen...nooit geschoten is altijd mis !

Dat is ook wel zo inderdaad
Ik zie met het springen ook nietzoveel problemen hoor, maar ik dacht misschien zijn er dingen die ik over het hoofd heb gezien

Ik heb al contact met een paar waar ik misschien lessen zou kunnen volgen, dus een proefles wordt het zoiezo wel haha!

dan nog een vraagje he, ik heb geen western tack, maar zou het uitmaken om in het begin (dus zeg het eerste jaar, als je nog met de 'basis' bezig bent, dus vooral oefeningen om paard sterker te maken en te zorgen dat ik mijn hulpen duidelijker geef) niet met western zadel te rijden?
Als ik namelijk een zadel aanschaf wil ik een goede ook, en op het moment (en waarsch het eerst komende jaar ook) heb ik er geen geld voor... Maar dan kan ik meteen is een jaartje kijken of mijn paard en ik er wel lol in hebben? Ik rijdt meestal met een standaard barefoot met endurance fenders, we rijden ook eigenlijk bijna alleen maar lekker lange tochten (en anders zijn we aan het springen, maar daar moeten we rustig aan mee doen, ze is nog zo jong)

edit : thanx!!! voor de reacties :D

Klaasje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 08:39

crazycactus schreef:

Western combineren met springen lijkt me niet zo'n groot probleem,
maar dat verschilt ook per paard.

...En per zadel

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:30

ik denk dat je met springen uiteindelijk alleen maar voordelen zult krijgen van je western getrainde paardje, ze wenden over het algemeen (na goede training) een stuk sneller dan de meeste springpaarden (op landelijk nivo gezien dan). Ik ben met mijn wendbare quartertje sneller door een parcours dan mijn stalgenoten met een KWPN-er.

Wat zadel betreft kun je best tijdelijk met het zadel wat je nu gebruikt rijden hoor, geen probleem. Zeker als je les krijgt en op wedstrijden gaat kijken kun je je een beter beeld vormen wat er zoal te koop is en bij wie. Ga in ieder geval niet bij zadelmarkt een zadel kopen, maar zoek gedegen advies want het is geen simpel iets om een goed passend westernzadel te vinden.

en welkom tussen onze grote westernfamilie, je zult merken dat er zelfs in de beste families wel eens ruzie is maar het is hier ook wel vreselijk leuk en gezellig hoor!

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 15:35

cissy schreef:
ik denk dat je met springen uiteindelijk alleen maar voordelen zult krijgen van je western getrainde paardje, ze wenden over het algemeen (na goede training) een stuk sneller dan de meeste springpaarden (op landelijk nivo gezien dan). Ik ben met mijn wendbare quartertje sneller door een parcours dan mijn stalgenoten met een KWPN-er.

Eerlijk gezegt dacht ik dat ook hoor

Citaat:
Wat zadel betreft kun je best tijdelijk met het zadel wat je nu gebruikt rijden hoor, geen probleem. Zeker als je les krijgt en op wedstrijden gaat kijken kun je je een beter beeld vormen wat er zoal te koop is en bij wie. Ga in ieder geval niet bij zadelmarkt een zadel kopen, maar zoek gedegen advies want het is geen simpel iets om een goed passend westernzadel te vinden.

Neuh bij de zadelmarkt koop ik geen zadels haha! Ik denk er dan wel over om een boomloos westernzadel te kopen, mits die teminste toegestaan is op wedstrijden e.d. Ikben namelijk erg tevreden over de barefoot die ik heb, het ligt fantastisch, ook na intensieve lange (4 uurs) ritten, en het zit zo lekker! Het schuift niet, (wat veel andere zadels wel bij haar deden) en je hebt super contact met je paard. Maar dan heb ik een jaar om te orienteren, onderzoeken en sparen, dus

Citaat:
en welkom tussen onze grote westernfamilie, je zult merken dat er zelfs in de beste families wel eens ruzie is maar het is hier ook wel vreselijk leuk en gezellig hoor!

'ook'? hahha, ik vindt de 'engelse'familie alles behalve gezellig haha! Die sfeer die er altijd hangt tijdens wedstrijden oooeehh verschrikkelijk. Maar ik heb me maar voorgenomen dat dat hoort bij de paarden sport en ik er maar mee moet leven