[WN] nav whw: Bitten voor hunter under saddle

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

nav whw: Bitten voor hunter under saddle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 21:14

nu heb ik zowiezo niks met de hunter (hoop niet dat ik nu mensen voor het hoofd stoot)
Maar van een artikel in e nieuwe WHW gingen mijn haren toch rect overeind staan! Wel interesant hoe et bit in de mond ligt, maar dan: toegestane engelse bitten:
een slow twist
een Corkskrew
een double twisted wire
een single twisted wire
bovenstaande allen in knevel trens vorm

Een correction bit
en een snaffle bit with connecting flat bar (ook weet twisted)

Vervolgens staat er bij niet toegestane bitten een naarmijn idee normale knevel

Jongens, waar gaat dit over? Twisted en corkscrew moet naar mijn idee zowiezo verboden worden. Dan is je paard (of jij) tch wel heel ver heen als je daarmee moet gaan rijden!

*excuus oor schrijfwijze, mijn toetsenbord is en beetje brak*

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 21:56

In ieder geval heel wat anders als de normaal toegestane bitten met engelse optoming.

Afbeelding

Alle afgebeelde trenzen zijn toegestaan, zowel in bustrens- als in watertrensuitvoering.

Deze trenzen mogen ook worden gebruikt, indien ze geheel of gedeeltelijk uit rubber of uit kunststof vervaardigd zijn of met leer zijn omkleed.

1. Gewone trens met dubbel gebroken mondstuk

2. Gewone gebroken trens

3. Rentrens

4. Trens met ovale ringen met scharen (a)

Trens met ovale ringen zonder scharen (bustrens;b)

5. Trens met scharen, (de scharen mogen niet aan het bakstuk vastgemaakt zijn)

6. Trens met naar bovengaande scharen

7. Trens met rubber mondstuk ongebroken

8. Trens met recht mondstuk

9. Africhtingsbit

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 22:02

even plaatjes met de bitte uit het artikel opgezocht:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
auw auw auw!
deze zijn dus wél toegestaan

Afbeelding
en deze niet?

*confused*

het kan natuurlijk (hoop ik eigenlijk) een fout in het artikel zijn

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 22:04

Is er geen foutje in het artikel geslopen?
Want zulke bitten zou ik in geen 100 jaar in de mond van mijn paard willen hangen. Op die laatste na dan.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 22:05

ik hoop het anya!

ge-wel-dig onderschrift heb je trouwens!

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 00:25

Nee krom maar waar de laatste mag niet. dat is omdat hij taps toe loopt. heb je een knevel die recht blijft in het mondstuk mag hij weer wel.

Ik moet zeggen ik heb het artikel nog niet gelezen (effe vluchtig gezien) Ik heb ze nl net binnen, met dank aan Heleen heb ik nu een bak leesvoer waar ik even mee vooruit kan. Maar ik miste in oogopslag de Pelham. Die bij mijn weten wel is toegestaan.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 00:28

Een pelham is voor zover ik weet niet toegestaan maar een kimblewick wel.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 00:49

rina schreef:
Nee krom maar waar de laatste mag niet. dat is omdat hij taps toe loopt. heb je een knevel die recht blijft in het mondstuk mag hij weer wel.

Ik moet zeggen ik heb het artikel nog niet gelezen (effe vluchtig gezien) Ik heb ze nl net binnen, met dank aan Heleen heb ik nu een bak leesvoer waar ik even mee vooruit kan. Maar ik miste in oogopslag de Pelham. Die bij mijn weten wel is toegestaan.

prima, maar wat ik dan dus gewoon niet kan begrijpen is dat dat bit niet mag omdat het dan taps toe loopt, en een twisted mag wel? Dat gaat toch nergens over? (ik weet trouwens niet beter als dat je niet met wat voor vorm van twisted dan ook mag starten, maar kennelijk ligt dat dus anders)

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 01:11

cornelie schreef:
Een pelham is voor zover ik weet niet toegestaan maar een kimblewick wel.

Ik heb net het blad er maar even bijgepakt, en de Pelham stond er dus toch wel bij (alleen niet met foto). En Cornelie die is echt wel toegestaan bij de AQHA, Paints kijk ik nu even na. Jep ook bij de Paints toegestaan. Wel moet je met Pelham met een dubbele teugel rijden, het tussenriempje is dus weer niet toegestaan.

@Stef, ik vind het net zo krom als jij hoor. het staat alleen zo in de regels. Ik heb het speciaal eens opgezocht omdat ik een kneveltje heb die dus wel taps toeloopt, en om die reden niet toegestaan is. Hij moet zoveel CM van de bitring af gemeten zoveel CM zijn, en een taps toelopende is dat vaak niet.
Dat men uberhaupt rijdt met die twisted wire Nee das ook geen bit die ik zou gebruiken. Als je je paard niet eens van het bit af kunt rijden, dan moet je naar mijn mening ook geen hunter gaan rijden. Maar ja ik ben BLOND
De reden dat men met dat soort van bitten rijd is dat men toch met een boogje in de teugel wil rijden, en de paarden gewent aan shanks een normale trens vast zouden pakken. En die twisted komen ze echt niet aan. Althans dat was een wat een hunter ruiter mij ooit vertelde.
Het getuigt maar weer eens van het gezegde: waar de rijkunst ophoud begint de zadelkamer

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 10:12

Het mag, het moet niet
Ik ken nog wel een paar kromme regels hoor

Uriah

Re: nav whw: Bitten voor hunter under saddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:05

en zoals ik het begrijp mag je ook een myler met sleuven gebruiken

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:38

De Myler wel, maar de sleuven niet

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:46

Nee Uriah, het gaat hier over Hunter under saddle een engels onderdeel dus. en die Myler die jij bedoelt is een westernbit. Mag om die reden dus weer niet gebruikt worden.

Citaat:
Het mag, het moet niet

ROM hoe bedoel je?????

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 09:38

Gewoon, dat je niet met zo'n bit HOEFT te rijden.

Uriah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:21

rina schreef:
Nee Uriah, het gaat hier over Hunter under saddle een engels onderdeel dus. en die Myler die jij bedoelt is een westernbit. Mag om die reden dus weer niet gebruikt worden.

Citaat:
Het mag, het moet niet

ROM hoe bedoel je?????

waarom staat hij in de WHW dan mega groot afgebeeld ,zelfs een plaatje waar hij afgebeeld staat bij een hunter paardje

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:23

Wat ROM bedoeld is sat zo'n bit wel legaal mag zijn, maar dat jij hem niet IN hoeft te doen als jij liever in een gewone Snaffle rijdt is dat ook prima als ie onder de regels valt.

Ik zie ook in de regelboek staan dat je met grote dikke enge sporen mag rijden, maar dat wil niet zeggen dat het mij verplicht is en dat ik ermee MOET rijden? Toch?

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:23

Dat bedoel ik idd

Sorry, maandag he

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 12:38

Uriah schreef:
rina schreef:

waarom staat hij in de WHW dan mega groot afgebeeld ,zelfs een plaatje waar hij afgebeeld staat bij een hunter paardje

Ja dat vind ik ook krom. want als je de tekst leest (en naar de regels van bv de AQHA kijkt) staat daar toch echt dat een bit met vaste bevestigingspunten voor de teugels gecombineerd moet worden met een kinketting die vlak tegen de kingroeve ligt. En dat is volgens mij met die myler niet mogelijk, alhoewel dat plaatje met het paard er iets van een ketting te zien is. Hoe ze dat gedaan hebben????????
Al met al staat het wat vaag in de tekst.

Iets verderop staat (das in dat zwarte gedeelte) dat er verschillende regels zijn voor 2 en 3 jarige paarden en oudere paarden. En dat de jongkies alleen geshowd mogen worden met een water, bus of D trens (welke 1 keer gebroken mag zijn) en dat de teugels niet op vaste punten aan de bitringen mogen zitten, er mag dus niet met hefboom gereden worden. En nog geen 4 zinnen verder hebben ze het ineens wel weer over het rijden met bit met hefboom. Tis niet helemaal goed erin gekomen denk ik.

Overigens ROM dat het niet moet is me bekend, ik geloof ook niet dat ik ergens geschreven had dat het verplicht was Zou fijn worden als ze ook nog gaan verplichten met zon bit te rijden. Ik hou dan accuut op dat kan ik je wel vertellen.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:50

Dat enkel bebroken vind ik trouwens ook raar. Er zijn echt paarden die een hekel hebben aan het knijpeffect van een enkel gebroken bit (trens). Een dubbelgebroken bitje werkt mild in op de lagen en wordt door veel paarden als fijner beschouwt.

PeppySan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:28

Het niet toegestan triangular bit is een bit met een 3-hoekig mondstuk, dus niet rond. Daarom mag hij niet. Het plaatje wat hierboven staat als deze mag dus niet is niet juist, want dat bit heeft wel een rond mondstuk dacht ik te zien.
Ik vind die bitten die wel mogen ook niet kunnen hoor.

Maar een andere vraag: Wat moet de WHW met een stuk over een onderdeel wat de WRAN niet uitschrijft