[WN] Nou dan begin ik er maar even over.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeterV

Nou dan begin ik er maar even over.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 08:06

In het voorwoord van de voorzitter van de Wran, wordt iets aangekaart waar ik eigelijk wel een topic over had verwacht, maar tot nu toe is uit gebleven.
Dat er een western instructeurs opleiding moest komen, daarvan denk ik dat wij het daarmee wel allemaal eens zijn. Maar als de invulling klopt die hieraan gegeven wordt, is het inderdaad te triest voor woorden, welke regelgeving er als kennis moet opgedaan worden, om ook voor deze opleiding te kunnen slagen.
Waar Nederland haast ontploft, van alle soorten en maten paarden rassen die op het gebied van western riding actief zijn, dienen de opgeleiden dus kennis te hebben hoe de AQHA het één en ander voorschrijft.
Daar ga je dan met je, Haflinger, Tinker, Wels, Arabier, Wwkérs en weet ik veel welke rassen er allemaal niet actief aan deze vorm van sport doen. Ik denk zelfs dan de Painthors en Appaloosa bezitters, niet gelukkig behoeven te zijn met deze ontwikkeling.
Ik denk dat Nederland, gezien de populatie van deze sport, zit te wachten op opgeleiden instructeurs, waarvan een veel bredere kijk verwacht mag gaan worden, dan alleen het ras de Quaterhors aan gaat. Ik zelf heb het opleidingsboek nog niet mogen inzien, maar kan wel melden, nu ik ook ondernemer in de paarden sport ben, dat een instructeur met deze genoten opleiding, binnen ons bedrijf nooit een plek zal krijgen om instructie te geven, aan het aanbod van zich zelf aanmeldende ruiters die western willen leren rijden.
Welke hersenspinsel of gedachten gangen liggen hier nu weer aan ten grondslag vraag ik mijn af, om in dit geval het ras de Quaterhors, te verhemelen tot het parade paardje.
Graag wil ik hierover een discussie op gang brengen op dit forum, omdat ik er zeer aan twijfel of ik mijn eigen nazaat wel moet laten deelnemen aan zo’n opleiding, waarvan zelfs door de Nederlandse, affiliates van dit ras, aangegeven wordt dat de meeste van hun leden alleen maar recreatief rijd, en daarom ook niet in het brede wenst te over leggen, hoe wij het voor de sport beter kunnen gaan doen in het Nederlandse. Dus met andere woorden, zitten wij in Nederland nou echt te wachten op dit soort van opgeleiden instructeurs.

Vr Gr Peter Vet.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 08:26

In Deurne is toch inmiddels gewoon een opleiding tot instructeur met de richting western ? O.a. Karin van Bekkum geeft daar instructie en andere trainers ook.

Verder was er zo'n 10 jaat terug al een instructeurs en of trainers cursus die toen op Deurne gedaan werd door o.a. Rieky en Peter Simons. Iedereen die daar destijds aan meedeed kan nu met zijn diploma van toen nu examen doen om het nu geldige diploma te halen.
Kost je wel een hoop duiten en 10 of 20 verplichte lessen......

Moet eerlijk zeggen dat ik nu niet meer zo goed op de hoogte ben ervan maar als deze opleiding in Deurne er inderdaad id dan zie ik niet zo goed in waarom er weer een andere bij moet komen ??
Denk dat niet iedereen zit te wachten op een instructeur die alles volgens de AQHA doet.

ik niet in elk geval !!

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 08:29

ElCamino schreef:
In Deurne is toch inmiddels gewoon een opleiding tot instructeur met de richting western ? O.a. Karin van Bekkum geeft daar instructie en andere trainers ook.

Verder was er zo'n 10 jaat terug al een instructeurs en of trainers cursus die toen op Deurne gedaan werd door o.a. Rieky en Peter Simons. Iedereen die daar destijds aan meedeed kan nu met zijn diploma van toen nu examen doen om het nu geldige diploma te halen.
Kost je wel een hoop duiten en 10 of 20 verplichte lessen......

Moet eerlijk zeggen dat ik nu niet meer zo goed op de hoogte ben ervan maar als deze opleiding in Deurne er inderdaad id dan zie ik niet zo goed in waarom er weer een andere bij moet komen ??
Denk dat niet iedereen zit te wachten op een instructeur die alles volgens de AQHA doet.

ik niet in elk geval !!

Wat ik begrepen heb, schijnt het dus om deze opleiding te gaan.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 08:34

Oh okee.. hmm, op zich is die opleiding volgens mij wel okee maar ik vind inderdaad dat een instructeur een gedegen opleiding gevolgd moet hebben en in het algemeen moet weten hoe paarden werken, alle rassen met hun specifieke kenmerken en moet weten waar de beperkingen en pluspunten liggen.

Ben ook bang dat je de mensen met hun gewone paard weer af gaat schrikken om in deze sport verder te gaan.

Ik bedoel, in de mensport lopen ook niet alleen tuigers, en dressuur rijden kun je in het ZZ zwaar ook met een Fries of Fjord...
Waarom dan weer alleen die quarters ....

Kornelius

Re: Nou dan begin ik er maar even over.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 08:44

Ik ken de opleiding helemaal niet, maar mag toch hopelijk aannemen dat de paardenraskennis maar een erg klein onderdeeltje is van het geheel en er veel meer aandacht wordt gegeven aan paardenomgang, houden, trainen en ... didactische competenties?

Als iemand even de blokindeling van de opleiding hier post, kan ik ook een mening vormen. nu ff niet.

Redneck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 08:45

Nou, ik kan me voorstellen dat ze een basis moeten hebben voor deze opleiding. Dat ze daarvoor de organisatie nemen waarmee alles eigenlijk begonnen is, lijkt me logisch. Bovendien zijn er op het moment zoveel verschillende organisaties dat het waarschijnlijk niet te doen is om alle regeltjes uit je hoofd te leren....AQHA, NRHA, WRAN, DAWRA,..... dat wordt een opleiding van zes jaar!

Ik vind trouwens dat het van belang is of de opleiding goed is met betrekking tot het lesgeven en alles wat daarmee samenhangt. Welke regelgeving de instructeur moet kennen lijkt me minder van belang. Persoonlijk krijg ik liever les van een goede instructeur dan van een slechte die het regelboek uit zijn hoofd kent......

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 08:47

hmmmm...

Ik heb het idee dat sommige mensen die les staan te geven niet door hebben dat, bijvoorbeeld, een mollige fjord nooit als een quarter zal gaan lopen. Echter, de berijder krijgt wel 'knoppen' die op een quarter worden gebruikt en moet die vervolgens op die fjord gaan draaien.

Het lijkt mij dus zeker wel verstandig dat instructeurs een zeer brede kijk hebben ontwikkeld op de verschillende rassen (en op het bewegingsapparaat van deze) waarmee in NL wordt gereden.

Persoonlijk ben ik iemand die nog steeds veel 'gebruikt' uit de dressuur, vertaald naar de taal en het bewegen van m,n paard. Persoonlijk denk ik ook dat een 'klassieke' instructeur die een opleiding 'western' zou volgen een hele goeie zou zijn!

Ben je iemand die echt voor de sport gaat en veel wilt bereiken, ga dan naar een goede trainer. Het zou goed zijn deze twee zaken te scheiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 08:52

Equinecoach schreef:
Ben je iemand die echt voor de sport gaat en veel wilt bereiken, ga dan naar een goede trainer. Het zou goed zijn deze twee zaken te scheiden.

En hoe ontstaat een goede trainer?

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 08:54

Ja, Sonja..... !!! Nieuw topic: The Never Ending Story

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 09:01

Tja, dat is het inderdaad Equinecoach. Voor mij is de beste instructeur vooralsnog iemand met een dressuurachtergrond. Ik word ernstig moe van de "Laat maar lopen"-opmerkingen van 'westerninstructeurs' (trainingsmethode: gewoon loslaten en laat ze 't uitzoeken dan komt 't wel goed. Misschien. Ooit.) En ook van degenen die als ik met m'n fjord de baan binnenkom eerst drie keer slikken en vervolgens net gaan doen of het een Quarter is. Ehhhh, is het niet. Zie kleurtje een aalstreepje

Een goede instructeur heeft een uitstekende basiskennis over lichaamsbouw en bewegingsapparaat. Over geschikte oefeningen voor diverse soorten paarden. En niet te vergeten de klassieke kennis die ik zo mis bij veel westernmensen; rechtrichten, takt, sterkmaken etc etc.

Deurne momenteel nog (te) veel gericht op QPA: ja
Basisniveau zoals hierboven omschreven: twijfelachtig MAAR ik ken de verhalen over de opleiding slechts van 1 deelnemer.

Maar aan de andere kant: het moet ERGENS beginnen. Laten we het een kans geven en eerst eens afwachten wat er uitkomt aan kwaliteit qua instructeurs.

Toen men ooit begon met dressuurmatig opleiden is men ook met een standaardverhaal begonnen en met het standaard dressuurpaard. Toen richtte ook nog niemand zich op die enkele Haflinger en die enkele Fjord.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 09:07

Naast een compliment voor de topicstarter over de politieke timing voor plaatsing van dit onderwerp (perfect hoor)
heb ik ook een vraag:

Hoe zou jij als toekomstig WRANvoorzitter e.e.a. geregeld willen zien dan? Biedt eens een alternatief idee? Wie zou moeten organiseren, wie zou moeten instrueren, en wat voor stof/trainingsmethoden wil jij in een westernopleiding zien? En wie wordt dan de doelgroep van je opleiding? Welke ruiters van nu of de nabije toekomst zijn dat dan?

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 09:10

@Sonja:Zonder gekheid; Hoe ontstaat een goede trainer.... Ik stel 'm anders; Wat verwacht ik van een trainer? Ik verwacht van een trainer dat hij buiten paarden(rassen)kennis ook mensenkennis heeft en goed kan verwoorden wat hij bedoelt. Ik verwacht van een trainer dat we samen een lijn uitstippellen die we gaan volgen in acht nemend; Het doel en de bruikbare middellen (paard in deze). Is mijn paard niet geschikt, verwacht ik van mijn trainer dat hij NIET tot in den treure doorgaat met alles over de zeik te helpen, en als de ruiter tot in den treure door wil gaan dat de trainer deze tegen zichzelf (en paard) beschermt.... pfoe, lange zinnen... Als u dus begrijpt wat ik bedoel...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 09:23

Equinecoach schreef:
hmmmm...

Persoonlijk ben ik iemand die nog steeds veel 'gebruikt' uit de dressuur, vertaald naar de taal en het bewegen van m,n paard. Persoonlijk denk ik ook dat een 'klassieke' instructeur die een opleiding 'western' zou volgen een hele goeie zou zijn!

Om te beginnen wil ik even zeggen dat ik het hier helemaal mee eens ben, overigens wil ik dit dan laten gelden voor instructeurs/ trainers in het algemeen. De paardensport is niet alleen western of dressuur of welke tak dan ook. Het gaat in 1e instantie om het paard waar je mee werkt en vanuit de klassieke leer, waar ik in mijn training ook veel van gebruik, krijg je een uitstekende basis.

Ik ben het ook met Peter eens, mede omdat ik meer dan eens aan de lijve heb ondervonden hoe het is om met een " niet Amerikaan" wedstrijden te rijden of les te krijgen. Met mijn Arabier en daarvoor Halfbloed Arabier maak je bar weinig kans. Er is zelfs ooit tegen mij gezegd dat ik blij mocht zijn met een 6e plaats omdat ik op een " goedkoop" paard reed.
Om maar niet te spreken van trainers die jouw Arabier denken te kunnen trainen als een Quarter, dan zit je pas echt met grote problemen want dan begrijpt je Arabier echt de bedoeling niet meer en ben je jaren bezig om het 1 en ander weer recht te breien.

Dus de AQHA regels mogen best als handleiding gebruikt worden, niet als " bijbel", maar dan wel aangepast naar de " Nederlandse" situatie.

Gelukkig heb ik binnenkort een Paint oeps, dat is ook geen quarter , schiet ik dus ook niks mee op .

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 09:28

ik heb het stukje ook gelezen, maar ik kan er nog niet een oordeel over geven.
ik heb het cursus boek niet ingezien.

de opleiding staat ook op mijn verlanglijstje

kennis van de paarden uit het rijtje van PeterV heb ik de afgelopen 25 jaar gelukkig al een beetje opgedaan, dus misschien krijg ik dan door de opleiding wel de gebruiksaanwijzing van een quarter onder de knie

ik hoop wl dat er op de opleiding aandacht wordt besteed aan het 'gewone' paard wat betreft de training daarvan.
want er zijn nog steeds veel mensen in nederland die op een niet QPA rijden
en uit ervaroing weet ik dat je die toch vaak wel wat anders moet trainen, omdat je niet mee kan liften op de natuurlijke beweging en de bewust ingefokte kwaliteiten van het paard.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 09:41

Redneck schreef:
Nou, ik kan me voorstellen dat ze een basis moeten hebben voor deze opleiding.

Helemaal mee eens Redneck

Redneck schreef:
Dat ze daarvoor de organisatie nemen waarmee alles eigenlijk begonnen is, lijkt me logisch.

Dit lijkt mijn dus niet logisch. Maar goed, misschien ben ik wat te veel bevooroordeeld daar ik mijn kan vinden in het feit, dat de belangen van elke western ruiter, ongeacht het ras waarmee deze tak van paardensport beoefent wordt, behartigt dienen te worden. Als je verder in deze sport wil, en je gaat over tot de aanschaf van in dit geval een Quater, zal je dus pas echt goed uit de verf kunnen komen, met een opgeleiden instructeur van deze opleiding.
Mijn inzien, bevorderd dit de groei niet, van de westernsport, en getuigd het niet van het streven naar het volwassen willen worden, maar is het een minachting naar de in stromende toe, die western wil gaan leren rijden, dat deze eigelijk al weet, dat zijn of haar paard niet echt geschikt is voor deze te beoefenen sport. Ik denk dat je een opleiding moet afstemmen op het vraag en aanbod dus waar behoefte naar is, in het land van ontplooiing. Denk niet dat je een opleiding moet uit vinden, dat moet gaan bevorderen dat je maar een Quarter moet gaan kopen, om pas echt western te kunnen of te mogen rijden. Zakelijk kan ik mijn hierin ook wel vinden, daar wij ook Quarters verkopen, maar de sport dient dit niet.

Redneck schreef:
Bovendien zijn er op het moment zoveel verschillende organisaties dat het waarschijnlijk niet te doen is om alle regeltjes uit je hoofd te leren....AQHA, NRHA, WRAN, DAWRA,..... dat wordt een opleiding van zes jaar!

Juist daarom denk ik, dat een neutraal gekozen, dus geen ras getoetste vereniging, gezien de ontwikkelingen in het Nederlandse, beter op zijn plaats geweest zou zijn.

Redneck schreef:
Ik vind trouwens dat het van belang is of de opleiding goed is met betrekking tot het lesgeven en alles wat daarmee samenhangt. Welke regelgeving de instructeur moet kennen lijkt me minder van belang. Persoonlijk krijg ik liever les van een goede instructeur dan van een slechte die het regelboek uit zijn hoofd kent......

Inderdaad, instructie van een goed opgeleiden instructeur, hier heb ik het over.
De manier van opleiden hiervan, moet inspelen op het landelijk belang.
Wat heb ik nou aan de kennis van een BMW, als ik een opleiding zal gaan volgen om mensen auto te leren rijden. 99 van de 100 zullen toch geen BMW kunnen betalen, dus waarschijnlijk staat deze opleiding los van het feit, wat je rijd, maar hoe je op een verantwoorden manier kan rijden. Dus een verwijzing in een opleiding naar een merk, of in dit geval een ras, vind ik niet kloppen. Maar goed, ik kan ook niet weten hoe groot de invoelt al is, van de Amerikaanse propaganda machine, dat deze zich al een plek weten te verwerven, in de Nederlands opgezette opleidingen systeem.

Redneck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 09:48

@ PeterV Maar.........je geeft aan dat men het regelboek van de AQHA moet kennen........dat heeft toch echt niets te maken met lesgeven. En eigenlijk ook niets met het ras..... Het zegt dus niets over de kwaliteit van de opleiding voor wat betreft het omgaan met de paarden en het afstemmen van de instructie op de capaciteiten van paard en ruiter.

Voor hetzelfde geld hadden ze het regelboek van de NRHA als uitgangspunt gebruikt. Ook in dit regelboek staat nergens hoe je je paard moet trainen........maar dan gaat het weer alleen om reining.

In jouw voorbeeld: je moet leren hoe je die BMW moet rijden, dan kun je in principe elke auto rijden. Sturen, gas geven, schakelen (tenzij je zo gelukkig bent om in een automaat te mogen rijden ), in alle auto's in de basis hetzelfde. Goed, een terreinwagen rijdt anders dan een BMW, maar het blijft autorijden. En als je dat goed onder de knie hebt, evenals de verkeersregels (zoals het regelboek van de AQHA ), dan kom je een heel eind............toch?

johanna29

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:01

Goed ik meld mij,

Ik volg de opleiding tot instucteur in Deurne met de goedgekeurde Arabische Volbloed hengst Sagrand. Ik ben agelopen september in het 2e jaar begonnen.
Tegen bovengenoemde opmerking dat de opleiding erg op Quarters is gericht ben ik ook aangelopen mede omdat ik een AV rij. Ik probeer tijdens de lessen van Peter en Karin dat gene er uit te halen wat voor mij van belang is en voor mij werkt. Ik zie de opleiding meer als een basis waarin ik mij zelf verder in zal moeten ontwikkelen. Er zijn dingen die je met en AV beter niet te lang moet oefenen terwijl deze oefeningen bij een Quarter een must zijn !
Voor mij is de basis van elk paard GELIJK, of je nu een tinker, fjord, QH of Av. De basis is voor mij dat een paard absloluut recht is en gehoorzaam blijft in alle oefeningen, of je nu reining of pleasure rijdt. De western benadering die ons op school verteld wordt sluit absoluut niet aan bij de ideen ( klassiek ) die ik daar over heb. Maar zo als ik al aangaf ik probeer er het beste uit te halen !!
Het theorie boek met de thema bundels is zeer duidelijk en leuk geschreven. Wat opvalt is dat de teksten en tekeningen vaak uit engelse boeken komen.
Wat de opmerking betreft dat je alleen met een QPA kunt winnen ben ik het niet eens. Ik denk dat we bij de WRAN goede juryleden hebben die rekening houden met de bouw en bewegingen van het paard. Zelfs amerikaanse juryleden plaatsten diverse niet QPA erg hoor op het afgelopen Federatie NK !!

met vr.gr. johanna vellinga

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:05

Nav wat PB-verkeer hier even verder:

Wat ik me zou kunnen voorstellen is dat we naar een soort van ORUN-systeem gaan, waarbij de basiscursis gewoon de basiscursus zou kunnen blijven. Daar worden nog geen eisen gesteld aan het niveau van ruiter en paard, maar gaat het om didactische vaardigheden en wat basiskennis van een niveau dat iedereen aankan. OK, het springdeel daar kunnen wij dan niet wat mee maar je zal ERGENS wat concessies moeten doen.

Kan er in plaats van ORUN-1 (eisen oa. winstpunt in L1 en paard >1.60 meter) dan geen Western-1 komen waarvoor je bijvoorbeeld een aantal punten in de A gereden moet hebben en waarbij de grootte-eisen van het paard bv vervallen maar het dier punten in de westernsport gelopen moet hebben?

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:06

Sonja schreef:
Tja, dat is het inderdaad Equinecoach. Voor mij is de beste instructeur vooralsnog iemand met een dressuurachtergrond. Ik word ernstig moe van de "Laat maar lopen"-opmerkingen van 'westerninstructeurs' (trainingsmethode: gewoon loslaten en laat ze 't uitzoeken dan komt 't wel goed. Misschien. Ooit.) En ook van degenen die als ik met m'n fjord de baan binnenkom eerst drie keer slikken en vervolgens net gaan doen of het een Quarter is. Ehhhh, is het niet. Zie kleurtje een aalstreepje

Daar kun jij wel ernstig moe van worden maar dat is gewoon een vorm van trainen die overigens erg goed werkt bij de meeste paarden. Ook bij de Fjord, de Arabier de KWPN-er (springpaard gefokt) die met enige regelmaat bij ons in de clinics lopen.
Het lijkt er eigenlijk meer op dat de eigenaren er moeite mee hebben de paarden pikken het over het algemeen makkelijk op. Oke de ene wat sneller dan de andere maar wij zijn ook niet allemaal even slim

Sonja schreef:
Een goede instructeur heeft een uitstekende basiskennis over lichaamsbouw en bewegingsapparaat. Over geschikte oefeningen voor diverse soorten paarden. En niet te vergeten de klassieke kennis die ik zo mis bij veel westernmensen; rechtrichten, takt, sterkmaken etc etc.

Ik heb al meerdere trainers, die volgens de methode waar jij moe van wordt werken, aan het werk gezien met verschillende paarden.
De leidraad in alles was, en nou moet je waarschijnlijk even stevig gaan zitten want dit komt recht streeks uit de monden van trainers die hoofdzakelijk quarters en Paints trainen en waarvan sommige ook nog eens uit de VS komen, "Kijk naar de mogelijkheden van je paard werk binnen de beperkingen van zijn/ haar talent en bouw!"

Je wil niet weten hoe vaak ik die trainers heb horen roepen
"hoe kun je nou verwachten dat je paard goed stopt als hij niet eens recht is!!!!!!!!!" "Eerst recht, dan stoppen"

Sonja schreef:
Maar aan de andere kant: het moet ERGENS beginnen. Laten we het een kans geven en eerst eens afwachten wat er uitkomt aan kwaliteit qua instructeurs..

Precies!

Sonja schreef:
Toen men ooit begon met dressuurmatig opleiden is men ook met een standaardverhaal begonnen en met het standaard dressuurpaard. Toen richtte ook nog niemand zich op die enkele Haflinger en die enkele Fjord.

Sterker nog dat gebeurd nog steeds niet! Zo lang ik mensen hoor zeggen "ik hoef met mijn Arabier, Fjord of welk ander dan een WBP geen hoge punten te verwachten op een wedstrijd want de jury ziet zo'n paard niet graag" dan zegt dat voor mij genoeg. Dan zit het nl in de basis daar net zo fout.

ElCid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:07

Redneck schreef:
@In jouw voorbeeld: je moet leren hoe je die BMW moet rijden, dan kun je in principe elke auto rijden. Sturen, gas geven, schakelen (tenzij je zo gelukkig bent om in een automaat te mogen rijden ), in alle auto's in de basis hetzelfde. Goed, een terreinwagen rijdt anders dan een BMW, maar het blijft autorijden. En als je dat goed onder de knie hebt, evenals de verkeersregels (zoals het regelboek van de AQHA ), dan kom je een heel eind............toch?

Veel mensen die in een BMW het rijden hebben geleerd, hebben moeite met een Deuz Chevaux ( lelijk eendje).

Ervaring is in mijn ogen een heel belangrijk onderdeel van het lesgeven, in wat dan ook. Als de instructeur zelf veel, vershillende, paardenrassen kent en gereden heeft, zal hij zijn kennis, meestal, automatisch combineren met het nieuw geleerde. En dan dus ook " ruimdenkend" genoeg zijn om te weten hoe hij een Fjord of Arabier kan trainen.

De opleiding is een prima instituut, omdat de leerlingen daar, als het goed is, didactiek leren. Zelf iets goed kunnen is iets heel anders dan het iemand leren die, in sommige, gevallen totaal geen of weinig aanleg heeft en dat kan dan gelden voor zowel ruiter als paard.
Dat vraagt om voortdurende aanpassing van de leerstof en dus buiten een opleiding een enorm stuk flexibiliteit en geduld, en heel veel ervaring met hetgene wat je wil overbrengen.

Een opleiding alleen is i.m.o. absoluut niet zaligmakend, het gaat om bekwaamheden en dan zijn bevoegdheden toch meer bijzaak.
Iemand die niks van paarden afweet maak je met een opleiding geen instructeur, iemand met tig jaren ervaring en kennis, kan als hij/ zij de stof kan overbrengen ook zonder opleiding hele goede en waardevolle instrucie geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:11

ElCid schreef:
...mede omdat ik meer dan eens aan de lijve heb ondervonden hoe het is om met een " niet Amerikaan" wedstrijden te rijden of les te krijgen. Met mijn Arabier en daarvoor Halfbloed Arabier maak je bar weinig kans. Er is zelfs ooit tegen mij gezegd dat ik blij mocht zijn met een 6e plaats omdat ik op een " goedkoop" paard reed....

Hier sluit ik me absoluut NIET bij aan. Je zal inderdaad moeten zoeken naar de begeleiding die je past, maar ik denk dat dat als je een QPA hebt precies hetzelfde geldt. En op wedstrijden maak je net zo veel kans als een ander. TUURLIJK zal een getalenteerd westernpaard met dito ruiter meer kans maken op een lintje. Maar dat is toch LOGISCH? Als je dat uit wilt schakelen, moeten we bij de WRAN zeggen dat we de QPA-paarden er niet meer bij willen hebben. Maar dan ben je denk ik ook niet helemaal op de juiste weg....
En wat "ze" zeggen? Daar heb ik maar 1 antwoord op. En dat begint met een S en eindigt op CHIJT

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:12

ElCid schreef:
Een opleiding alleen is i.m.o. absoluut niet zaligmakend, het gaat om bekwaamheden en dan zijn bevoegdheden toch meer bijzaak.
Iemand die niks van paarden afweet maak je met een opleiding geen instructeur, iemand met tig jaren ervaring en kennis, kan als hij/ zij de stof kan overbrengen ook zonder opleiding hele goede en waardevolle instrucie geven.

DIT ben ik echter 100% met je eens!

Adrienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:17

johanna29 schreef:
.
Wat de opmerking betreft dat je alleen met een QPA kunt winnen ben ik het niet eens. Ik denk dat we bij de WRAN goede juryleden hebben die rekening houden met de bouw en bewegingen van het paard. Zelfs amerikaanse juryleden plaatsten diverse niet QPA erg hoor op het afgelopen Federatie NK !!

Als ze beter lopen dan de QPA is dat niks minder dan normaal. Ik heb laatst een introductie Judge cursus gevolgt en daarin word objectief kijken enorm benadrukt! Dus welk paard loopt de betere nettere proef en niet welk paard is de super beweger of best gebouwde!

ElCid schreef:
...mede omdat ik meer dan eens aan de lijve heb ondervonden hoe het is om met een " niet Amerikaan" wedstrijden te rijden of les te krijgen. Met mijn Arabier en daarvoor Halfbloed Arabier maak je bar weinig kans. Er is zelfs ooit tegen mij gezegd dat ik blij mocht zijn met een 6e plaats omdat ik op een " goedkoop" paard reed....

Dan zou ik als ik jou was maken dat ik bij een andere trainer terecht kom. Als het om een erkend jury lid ging die die opmerking plaatste dan zou ik daar als ik jou was een klacht tegen indienen.

Ik rijdt een half amerikaan, een American Indian Horse, maar ondervind nooit dat mijn paardje minder zou zijn of lager geplaats wordt dan wat we verdienen.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:22

johanna29 schreef:
Er zijn dingen die je met en AV beter niet te lang moet oefenen terwijl deze oefeningen bij een Quarter een must zijn !

Lastig punt... wat ik uit t verhaal begrijp is dat je in Deurne leert hoe je een AQHA show moet organiseren, met AQHA rules, en dus een opleiding vnl gericht op de QH?
Lijkt me niet handig.... kan dat niet op basis van Wran regelgeving oid?

En deze deurne opleiding is voor iemand die er af en toe les bijgeeft, ook niet te halen. Wat dat betreft zou een ORUN 1ste fase voor westerninstructie wellicht een uitkomst zijn?

piggeljay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:23

mag ik er ook wat over zeggen?
ik heb deze discussie al honderde keren zelf binnenkamers gevoerd.
persoonlijk vind ik dat voor je iemand les mag gaan geven in een bak dat je heel goed moet weten wat je zegt dat je voor honderd procent je leerling en hun paard moet kunnen inschatten en dat je een curcus mensenlijkheid moet hebben gevolgd, soms heb ik het gevoel als ik iemand in de bak les zie geven dat we op een militair oefenterein zijn aan beland.
verbaal vliegt van alles om de oren en de ruiter krijgt het gevoel ik ben de grootste nul die op het westelijk halfrond loopt.
alleen dan strandde de discusie altijd op het volgende: wie moet die opleiding dan geven?
goed rieky misschien, maar zij heeft het ook van iemand geleerd die ook ooit eens zelf is begonnen met het rijden op een westernpaard, die er gevoel voor had maar dat was dan ook alles.
ook die had zich zelf ook het meeste aan geleerd.
ga eerst eens nadenken over wie er voldoende kennis heeft van het westernrijden en wie een gedegen lessen pakket kan samen stellen.
dan zal je toch iemand aan moeten gaan trekken uit amerika, er moet een curcus bij mensen kennis met omgangsvormen en normen en waarde. een curcus veterinaire dierenkunde, en voor je het weet zit je op een opleiding die zeker een jaar gaat duren voor zeker 3 dagen in de week, want dit alles leren in 10 lessen is natuurlijk een lachertje
maar ik vind wel dat zo als het nu gaat dat iedereen die 1 jaar westernlessen heeft gehad en dan als instructeur in een bak gaat staan niet echt gewenst, maar goed het moet wel kunnen. maar als ruiter moet er wel een keuze zijn dat je kan kiezen tussen een goed opgeleide instructeur waar je meer voor betaald maar waarvan je weet dat hij of zij weten waar ze mee bezig zijn.