[WN] welk merk westernzadel is het beste?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gekke_koei

welk merk westernzadel is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 18:27

we zitten er aan te denken om een westernzadel voor merel te kopen, omdat ze eigenlijk toch alleen maar buiten loopt en dat met endurance iets fijner zit.

maar we hebben er helemaal geen kaas van gegeten.
wat zijn de topmerken onder de westernzadels en rond welke prijsklasses moet je een beetje zoeken voor een goeie??

hoe werkt dat qua boommaat en zitting??
waar moet ik op letten als ik er 1 aan ga schaffen??

alvast bedankt

DianneM

Re: welk merk westernzadel is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:41

Ik zou voor de endurance kijken naar een Podium zadel, omdat die toch wel een heel stuk lichter zijn dan de western zadels. Een goed westernzadel kan gauw 15 kilo wegen, terwijl een goed endurance zadel rond de 5 kilo zit.

Een topmerk westernzadel vind ik persoonlijk Billy Cook.. Zitten heerlijk, zijn oerdegelijk, het leer is mooi, maar ze zijn behoorlijk zwaar... En nieuw rond de 2000 euro.

Ik zou een goede zadelpasser laten komen om een zadel aan te laten meten.. De paarden krijgen dan een soort visgraatje op de rug en daar wordt dan een zadel naar gemaakt.

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:42

het beste is om er een op maat te laten maken door bijv sablou (op bokt) of willem muijs
verder reken maar op een aardig bedrag hoor maar billy cook, crates, circle y enz.
misschien is de podium western wel wat voor je?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:46

Kon even niet meer op de naam komen( Zie het in bovenstaand berichtje ), maar Willem Muijs maakt echt superzadels! Zelfs de toolings kan hij helemaal naar wens maken.. Heb over hem alleen maar goede verhalen gehoord.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:08

VMR --> WN.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:15

Er zijn heel veel goede merken, idd crates, billy cook (zit wel verschil in overigens), m.l. Leddy's (maar die vind je bijna niet in europa), Pullman (echt suppperduur!!) en zo kan ik nog wel even door.
Maar voor het geld van een custommade kan je ook een op maat gemaakt zadel kopen.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:18

@TS: hoe kom je erbij dat een westernzadel lekkerder zit in de endurance als je er zelf niet op gereden hebt ??
Net als bij engelse zadels heb je ook bij western heel veel verschil in het 'zit'gevoel, wat weer alles te maken heeft met de bouw van de ruiter en de uitvoering van de zitting.

Verder heb ik me laten vertellen dat een westernzadel minder geschikt is om veel in te staan c.q. in licht te rijden. Iets wat bij endurance ook veel gebeurt.

Ook het gewicht van de meeste westernzadels maakt het minder geschikt voor de endurance, waar alles 'teveel' direkt konsekwenties heeft voor de prestatie.
En de meeste lichte (vaak naamloze) zadels hebben een goedkope/slechte kwaliteit en pasvorm.

Als je graag een westernmodel wilt hebben zou ik een model adviseren met een endurancesingeling (3-punts) en waar de beugels iets verder naar achteren kunnen. Zo krijg je niet alleen een betere drukverdeling, maar zal ook je houding bij staan en lichtrijden bevorderen.

Een goede pasvorm staat natuurlijk buiten kijf.

Al met al denk ik niet dat je goedkoop uit gaat zijn, maar kwaliteit is niet puur één merk.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:45

Teuntje111 schreef:
Een topmerk westernzadel vind ik persoonlijk Billy Cook.. Zitten heerlijk, zijn oerdegelijk, het leer is mooi, maar ze zijn behoorlijk zwaar... En nieuw rond de 2000 euro.

Hangt wel af van wélke BC... alleen de zadels uit Sulphur zijn de échte BC's, staat onder de fender/seatjockey ingedrukt en op horncap/maker-plate

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 00:49

Teuntje111 schreef:
Ik zou een goede zadelpasser laten komen om een zadel aan te laten meten.. De paarden krijgen dan een soort visgraatje op de rug en daar wordt dan een zadel naar gemaakt.

Fout. Een zadelpasser/verkoper zoekt het best passende 'confectie' zadel m.b.v. zo'n visgraatje.
Een zadel op maat maken moet je aan een zadelmaker overlaten

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 08:41

Hmmm. ik rijd klasse 1 endurance,
Heb nu eenmaal al 10 jaar een Billy Cook Pro Reiner , en die is idd erg zwaar.
Maar lichtrijden gaat prima erin, hij ligt goed op mijn paard en die paar kilo's extra maakt niet uit.
Zou zeggen, als je puur recreatief aan de endurance meedoet in klasse 1 dan kan het best.

Heb geen idee hoe de prijsverhouding is tussen endurancezadels en westernzadels maar als je het recreatief doet zou ik voor een lichte (wat gewicht zadel betreft ) of goedkope oplossing en geen duur goed merk western zadel kopen.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 11:39

het is ook niet voor mij
het is voor mijn vriend, die rijd merel. die heeft een keer op zo'n zadel gereden en vond dat helemaal geweldig.
zelf heb ik een barefoot voor merel gereserveerd, endurancemodel.
maar de prijzen zijn niet mis, du sik ga het hem ff uit zijn hoofd praten. want als je er toch geen western mee rijd vind ik het zonde geld.

dus ik hou het toch maar bij de barefoot.

in elk geval bedankt voor de tips!

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 16:26

ElCamino schreef:
Hmmm. ik rijd klasse 1 endurance,
Heb nu eenmaal al 10 jaar een Billy Cook Pro Reiner , en die is idd erg zwaar.
Maar lichtrijden gaat prima erin, hij ligt goed op mijn paard en die paar kilo's extra maakt niet uit.
Zou zeggen, als je puur recreatief aan de endurance meedoet in klasse 1 dan kan het best.

Heb geen idee hoe de prijsverhouding is tussen endurancezadels en westernzadels maar als je het recreatief doet zou ik voor een lichte (wat gewicht zadel betreft ) of goedkope oplossing en geen duur goed merk western zadel kopen.

ik ken ook mensen die klasse 3 rijden met hun westernzadel, niets mis mee, als het maar past op het paard en de ruiter en goe din kan rijden!
komt bij dat bij fei er een minimaal gewicht van 75 kilo (ruiter+zedel+evt lood) moet zijn dus wat is je voordeel bij en licht zadel

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:30

Ik rijd ook Endurance met een Westernzadel. Heb er al een aantal klasse III wedstrijden op zitten, heerlijk. Voor mij niks anders. Lichtrijden is nooit een probleem geweest, en het gewicht van het zadel ook niet.
Ik heb een Continental Equiflex, weegt een kilo of 12-13.

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:46

goh ibbel oa jou had ik in gedachten :d

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:49

Ja, ik voelde me al geroepen hihi.