[WN] BOOMLOOS kunststof westernzadel ligt altijd goed???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amigo1310

BOOMLOOS kunststof westernzadel ligt altijd goed???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 10:04

Hallo allemaal,

wie kan mij iets vertellen over een boomloos kunststof westernzadel??

ik heb namelijk van iemand gehoord dat hij altijd past , altijd goed ligt en op ieder paard past zonder drukplekken te geven. maar ik heb hier mijn twijfels over.......

WAT IS HIERVAN WAAR???????

alvast bedankt!

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:06

In heel veel gevallen liggen ze wel goed, maar er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk. Er moet wel een goed pad onder met ruggegraatvrijheid anders komt er te veel druk op de ruggegraat die normaal vrij ligt in een zadel met boom.

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:08

Irene K.

Re: BOOMLOOS kunststof westernzadel ligt altijd goed???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:27

Nee zeker niet altijd
Mijn paardje heeft een scherpe schoft (ivm hoge leeftijd) en een boomloos zadel drukte heel erg op de schoft (Barefoot)
deze was wel van leer. Ik denk dat Kunststof dan nog minder meebeweegt
succes
irene

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:29

Tegenwoordig kun je ook voor boomloze zadels verschillende pommels krijgen (dat stukje bij de schoft) waardoor de kans groter is dat het wel past, maar 100% zekerheid heb je nooit.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:31

Dat heeft oa de startrekk, maar die is van nubuck en daar kan je met een spijkerbroek niet normaal op rijden (broek kruipt na 1 rondje draven tot je knieën omhoog)

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:51

Barefoot heeft het ondertussen ook, maar dat is ook nubuck.
Heeft startrekk geen glad leren modellen?

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:58

Die zijn er nu wel te krijgen, maar niet als testzadel. Ik heb dus met de nubuckleren gereden en dat was geen succes. Zowiezo vond ik de zit niet lekker (weinig contact met de rug) dus hij viel voor mij af.
Ik spaar wel door voor een Bob Marshall....

Irene K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:02

Er zijn wel verschillende pommels te krijgen, maar dat heeft met de breedte te maken van de schouders, dus niets met de hoogte van de schoft. De pommels blijven in hoogte gelijk en ik had de smallere (arabiertje) en die drukte al op de schoft, laat staan als ze breder worden, dan zakt zo'n pommel al helemaal op de schoft. En van de barefoot zijn de pommels vrij laag, dus al gauw contact met de schoft. Er zit ook geen uitsparing bij de schoft, dat vind ik heel raar van die zadels. Mijn vriendin rijdt met een Barefoot, die zijn stukken beter, maar dus ook stukken duurder.
Overigens is boomloos niet altijd "beter". Je belast maar 1 punt van de rug en er zijn flinke meningsverschillen over over boomloos.
irene

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:04

Onzin, er zijn ook pommels die wel degelijk speciaal voor de hoge schoft zijn.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:09

Irene K. schreef:
Er zijn wel verschillende pommels te krijgen, maar dat heeft met de breedte te maken van de schouders, dus niets met de hoogte van de schoft. De pommels blijven in hoogte gelijk en ik had de smallere (arabiertje) en die drukte al op de schoft, laat staan als ze breder worden, dan zakt zo'n pommel al helemaal op de schoft. En van de barefoot zijn de pommels vrij laag, dus al gauw contact met de schoft. Er zit ook geen uitsparing bij de schoft, dat vind ik heel raar van die zadels. Mijn vriendin rijdt met een Barefoot, die zijn stukken beter, maar dus ook stukken duurder.
Overigens is boomloos niet altijd "beter". Je belast maar 1 punt van de rug en er zijn flinke meningsverschillen over over boomloos.
irene

Zo duur is die barefoot niet hoor, de star trekk en bob marshall zijn veel duurder.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 13:11

@amigo1310: Ik ken geen boomlose kunststof zadels.
Heb je een merknaam voor me ??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 17:37

Ze zei vanmorgen tegen me dat ze hem bij Ooteman zag liggen. Die hadden er eentje. Ik zal het morgen ff op school vragen voor je aangezien ze vaak vergeet om op bokt te komen

Signe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:05

Sugarmiss schreef:
@amigo1310: Ik ken geen boomlose kunststof zadels.
Heb je een merknaam voor me ??

Dat was ook mijn eerste gedachte?! Ook nieuwsgierig..

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:07

Voor zover ik weet heeft Ooteman geen boomloze zadels of het met de Randoll zijn, maar dat is geen westenmodel.
Wat ze bij Ooteman wel hebben zijn zeer goedkope kunststoffen zadels, vergelijkbaar met de Euro 99 modellen van Zadelmarkt.

fatima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:00

Hoi, ik weet van twee kenissen van mij die allebei een barefoot hadden dat hun paarden allebei zeer grote drukplekken kregen op zowel schoft als naarst de ruggegraat. Dit ondanks dat ze de originele speciale onderlegpads gebruikten. De paarden in kwestie hebben geen van beide een moeilijke bouw.

REGINA76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:12

ik heb wel een kunstof zadel maar wel met boom, ik gebruik het al meer dan 8 jaar zo oud is het zadel ook al, heb het destijds bij best western gekocht mij bevalt ie prima rijdt er zelfs barrelrace dr mee, zou voor mn ouwe knollie niet graag wat anders ervoor terug willen hebben. die van mij was best prijzig het is van het merk abetta joe's western kan ze ook inkopen.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:32

fatima schreef:
Hoi, ik weet van twee kenissen van mij die allebei een barefoot hadden dat hun paarden allebei zeer grote drukplekken kregen op zowel schoft als naarst de ruggegraat. Dit ondanks dat ze de originele speciale onderlegpads gebruikten. De paarden in kwestie hebben geen van beide een moeilijke bouw.

Dat ligt dan misschien wel aan het gewicht van de ruiter of het niet hebben van rugspieren van de paarden.

Ik rij al meerder jaren met verschillende boomloze zadels en nog nooit 1 drukking gehad
En ik rij niet echt korte stukje
Verder zijn er heel ver verschillen in kwaliteit zelf binnen 1 merk.
Ik heb bv een van de eerste Randolls die in Nederland verkocht is en die is helemaal van leer
Die je nu kan kopen zijn vaak van kunstleer wat erg stug is en op sommige plekken weer flubberig echt slechte kwaliteit.

Ik heb nu een Trekker Dressage uit duitsland en die heeft dus een heel hoog voorboogje en een schoftuitsparing net als mijn gewone dressuurzadel
Dit zadel heeft dus ook wrongen en een diepe zit die van suede is, verder is hij helemaal incl onderkant van glad leer.
Je zit dus wel lekker stevig maar je broek gaat niet omhoog
Verder zitten er kussens onder (wel te dun) die evt vervangen kunnen worden door dikkere van bv Startrekk

Foto´s in mijn profiel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:08

Sugarmiss schreef:
Voor zover ik weet heeft Ooteman geen boomloze zadels of het met de Randoll zijn, maar dat is geen westenmodel.
Wat ze bij Ooteman wel hebben zijn zeer goedkope kunststoffen zadels, vergelijkbaar met de Euro 99 modellen van Zadelmarkt.

Nee ze hebben het net nieuw en hij kost 400 euro heb ik gehoord van haar. Ik heb ook gevraagd naar het merk maar die wist ze niet meer. Ik denk dat ze zo ff op bokt komt, ik heb iig gemeld dat jullie geinteresseerd zijn

amigo1310

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 12:06

hay mensen,

ik heb het zadel ff opgezocht....

Barefoot-zadel 'Cheyenne' - € 399,-

bij ooteman.....

gr, nathalie

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:07

Dat is geen kunststof en ook geen western

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:08

Dat is niet duur, maar zijn die van kunststof?? Dacht dat het een soort leer was, gedeeltelijk i.i.g.

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 12:11

fatima schreef:

Ik was benieuwd waarom het niet zou passen want als ze er een ander dekje onder leggen dat de druk verdeeld enzo zou je toch denken dat ze helemaal geen drukplekken horen te krijgen. Hebben ze het zadel niet eerst laten passen dan?

ik ben erg benieuwd hoe het is afgelopen.....hebbben ze een ander zadel of andere oplossing?

amigo1310

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 12:19

sorry ik heb er niet weel verstand van dus d8 laat ik eerst eens op bokt info vragen dus maar zoals ik al zei dat ik er niet veel verstand van had en dat ik dacht dat het kunstof was........

maar ik las net op de barefoot site waar dat zadel ook op stond dat het van nubuck leer was gemaakt.......

amigo1310

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 12:22

en nou had ik nog een vraag...... waarom zouden jullie zon zadel kopen of waarom hebben jullie zon zadel.....

het lijkt me ook relaxter voor het paard, want ik heb een draver en daar rij ik een beetje dressuuur mee maar ik heb het idee dat hij liever de western richting op wil en aangezien ik geen western zadel wil kopen en veel buiten rij dacht ik aan een barefoot....... wie wil en kan mij advies geven??????

alvast bedankt