[WN] Help! Pad schuift naar achteren tijdens rijden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nina_Chicka

Help! Pad schuift naar achteren tijdens rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 12:56

Elke keer tijdens het rijden schuift mijn pad helemaal naar achter onder het zadel door.
Misschien dat het er aan ligt dat mijn paard en gigantisch hoge schoft heeft (en met gigantisch bedoel ik ook ECHT gigantisch).
Het is in ieder geval heel vervelend omdat ik steeds na 10 minuten rijden af moet stappen, de singel los moet maken, pad terug leggen, singel weer vastmaken en we kunnen weer verder.

Heeft iemand dit probleem weleens gehad en nog belangrijker.. wat doe ik eraan??

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 12:59

Wat voor pad gebruik je nu ?? een gewone vierkante ??
Als het probleem alleen bij de pad zit (en dat het zadel dus goed past), zou je misschien eens een pad met een gecontourde rug kunnen proberen. Die ligt iig al direkt meer in de vorm van je paard.

Nina_Chicka

Re: Help! Pad schuift naar achteren tijdens rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 13:06

Het is een vierkante ja (80 x 80).
IK moet wel zeggen dat het een vrij dunne pad is hoor, misschien is dat de oorzaak?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 13:17

Een pad mag natuurlijk nooit te dun zijn, maar het is geen reden om te gaan schuiven.
Kun je niet eens een andere pad van iemand lenen om te proberen of die ook dat probleem geeft ??

Nina_Chicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 13:36

Dat zal ik zeker eens gaan proberen.
Ik kreeg net ook een PM van iemand die naar de schoft hoogte van mijn paard vroeg.. minimaal 23 cm dus.. en diegene zij dat, dat makkelijk de reden zou kunnen zijn.
Wat denk jij daarvan?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 13:52

Tuurlijk kan dat de reden zijn. Een gewone pad is een vierkante lap zonder model. Als je daar een vorm in probeert te dwingen dan kan dat wel een negatief uitpakken.

Overigens ben ik met zo'n schoft wel benieuwd wat voor zadel je dan hebt.
Met een hoop westernzadels zul je daarmee nl ook een probleem hebben.

M59

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 13:54

Ik denk ook dat dat aan de hoge schoft ligt. Probeer anders een pad met wat meer vorm er in.

Nina_Chicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 13:56

Je hebt geen idee hoeveel zadels we hebben geprobeerd te passen.
Alles drukte tegen zijn schoft, zat te krap, schoof naar achteren en noem maar op.

Niet om vrolijk van te worden.
Foto's in mn pro van Dump, daar staat ook zijn zadel op. Let niet op de singel constructie, is maar tijdelijk totdat ik een borsttuig heb. (Zadel schuift naar achter vanwege zijn schoft).
Ik zal zijn schoft vanmiddag eens opmeten want had net een discussie met mijn moeder die beweert dat ie nog hoger is dan 23 cm.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 14:10

Even voor de beeldvorming (dus niet naar de kwaliteit) dit bedoel ik dus:
Afbeelding

Je paard heeft idd een hoge schoft.

De manier van singelen is niets mis mee, die 3-puntsgording geeft meestal een goede drukverdeling.

Ik ben er geen voorstander van om met een borsttuig een zadel op zijn plek te houden, alleen als het bergachtig terrein betreft is dat IMO een optie.

Het zadel zou zonder pad wel op zijn plaats moeten blijven liggen. Heb je dat al eens geprobeerd.
Als dat niet zo is moet je het toch ergens anders zoeken vrees ik.

Nina_Chicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 14:39

Inderdaad! Die pad heeft dus echt het model voor een paard met schoft. Mijn pad is dus een modelloze lap.

Het zadel blijft zonder pad gewoon netjes op zijn plaats liggen, uiteraard wel iets meer naar achter dan bij menig ander paard maar het zadel zelf schuift niet.. met die pad eronder een klein beetje maar ook niet noemenswaardig maar die pad zelf.. ik heb het idee dat als ik een half uur rij zonder te kijken ik mijn pad kwijt ben.
Weet jij waar ze pads zoals die op je foto verkopen?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 15:21

Die komen uit Amerika maar hebben niet een kwaliteit waar ik achter sta (beetje 'doe-het-zelf' zaakje) .
Ik zal je de naam PB'en van iemand die je goed verder kan helpen.

Nina_Chicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 17:35

Oplossing gevonden. Er is net iemand van het prairie forum langs geweest en we hebben haar pad onder mijn zadel gelegd met uitsparing en het verschoof geen centimeter. Zo'n pad moet ik hebben dus

Esgaroth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 19:05

Gaat het om je paardje Dumpy? Mijn pony heeft ook een belachelijk hoge schoft. Ik heb van Lucy (van het praireforum) een zadel met schoftuitsparing gekocht, en ik denk dat dat voor je paardje ook een stuk fijner is.
Wat een gedoe he, om voor zo'n schoft een zadel plus pad te vinden. Ik ben blij dat jij het nu ook hebt gevonden

Edit: een zadel met schofstuitsparing? Whaha! Ik bedoel natuurlijk pad

Nina_Chicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 19:19

Ja het is voor Dump.
Inderdaad, de pad die we geprobeerd hebben vanmiddag was ook met uitsparing en bleef godzijdank goed liggen.

het is echt een ramp om een goed passend zadel te vinden voor een paard met een hoge schoft.

Maar uiteindelijk komt het wel goed

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 19:33

Ik heb voor mijn grote merrie ook een pad met uitsparing. Werkt prima, alleen heb ik altijd dat mijn teugels ertussen komen te zitten....

Nina_Chicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 21:27

Ja dat is idd een nadeel.

Maar.. liever dat ik mn teugels af en toe even eruit moet trekken dan 4 keer afstappen omdat ik mn pad op het paard zn kont hangt

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 13:36

Afgezien van de vorm, kun je ook opletten wat voor onderkant er op de pad zit. Ik heb me laten vertellen dat in een zwarte bontonderkant vaak meer kunststof zit (en dat sneller schuift) , een witte bontonderkant is doorgaans wel van zuiver wol en dat zou minder schuiven/glijden.

Zelf merk ik idd wel duidelijk verschil tussen die twee (bij pads van hetzelfde merk of vergelijkbare kwaliteit)

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:07

Daar zou ik niet zo stellig van overtuigd zijn.
De prijs van de pad is eerder een richtljin voor een échte wollen onderkant, maar gezien de prijzen die hier vaak in winkels gevraagd worden is zelfs dat geen handvat.

Nina_Chicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 19:40

Hhmz mijn pad is dus wit aan de onderkant en schuift als een gek.. ik denk niet dat dat er veel mee te maken heeft..

Bij mijn paard ligt het iig puur aan zijn schoft.. een pad met uitsparing ligt muurvast.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:25

Bij die pads met uitsparing zou ik wel uitkijken dat je geen drukplekken veroorzaakt op de schoft. Ook bij pads met uitsparing zul je de pad toch een beetje in de kamer moeten trekken. En hoe ligt hij dan?

Nina_Chicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 22:31

Klopt! Met uitsparing moet ik de pad voordat het zadel erover heen gaat een stukje optillen aan de bovenkant.. Dan gaat het goed.
Ik zou niet willen dat het over zijn schoft gaat schuren.