Natuurlijk volg ik dit “vraag en antwoord spel” met argus ogen. En wat blijk al heel snel: “the Saddler” heeft niet alleen een goede galzen bol, waarin je kunt zien hoe je paard er over 2 jaar zal uitzien
, maar ook nog eens aandelen in de “build-up pad” fabriek, want vrijwel iedereen adviseert hij zo'n ding
.Een greep uit de doos (namen aangepast):
Vraag van Marie aan “the Saddler”:
Ik verbaas me erover dat zoveel mensen steeds maar weer een nieuw/ander zadel moeten kopen. Daar moet toch iets op te vinden zijn? Dus een zadel dat in een bepaalde mate mee kan groeien.
Stel: ik koop een 3/4 jarig paard. Dan moet er toch een zadel te vinden zijn dat over 5 jaar nog op datzelfde paard past!?
Wat adviseer jij nu bij een jong paard dat nog moet beginnen?
Antwoord van “the Saddler” :
Beste Marie
Een goed westernzadel gaat makkelijk 10 jaar mee, een topper tot wel dertig jaren. We hebben weleens dertig jaar oude zadels gerestaureerd die nog vele vlieguren maken.
De pasvorm is echter heel belangrijk als je met "3/4" een drie tot vierjarig paard bedoeld, kan een deskundige zadelmaker (passer) met de nodige informatie redelijk voorspellen hoe het paard uitgroeid en zal hij voor een iets te ruim zadel kiezen dat je de eerste tijd met een dikkere (Built-up) pad rijdt.
The Saddler.
Geven zowel “the Saddler” als dat Forum, nu iedereen die op dit soort adviezen een (te ruim) zadel koopt, 2 jaar omruil garantie, ongeacht waar het zadel gekocht werd?

(bad hair day
)
(zonder veel succes denk ik dan)