[WN] Don't ask the saddler....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sablou

Don't ask the saddler....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 13:40

Sinds begin februari heeft één van de andere paarden forums een sub-forum met als titel “Ask the saddler”.

Natuurlijk volg ik dit “vraag en antwoord spel” met argus ogen. En wat blijk al heel snel: “the Saddler” heeft niet alleen een goede galzen bol, waarin je kunt zien hoe je paard er over 2 jaar zal uitzien , maar ook nog eens aandelen in de “build-up pad” fabriek, want vrijwel iedereen adviseert hij zo'n ding .

Een greep uit de doos (namen aangepast):

Vraag van Marie aan “the Saddler”:
Ik verbaas me erover dat zoveel mensen steeds maar weer een nieuw/ander zadel moeten kopen. Daar moet toch iets op te vinden zijn? Dus een zadel dat in een bepaalde mate mee kan groeien.
Stel: ik koop een 3/4 jarig paard. Dan moet er toch een zadel te vinden zijn dat over 5 jaar nog op datzelfde paard past!?
Wat adviseer jij nu bij een jong paard dat nog moet beginnen?

Antwoord van “the Saddler” :
Beste Marie
Een goed westernzadel gaat makkelijk 10 jaar mee, een topper tot wel dertig jaren. We hebben weleens dertig jaar oude zadels gerestaureerd die nog vele vlieguren maken.
De pasvorm is echter heel belangrijk als je met "3/4" een drie tot vierjarig paard bedoeld, kan een deskundige zadelmaker (passer) met de nodige informatie redelijk voorspellen hoe het paard uitgroeid en zal hij voor een iets te ruim zadel kiezen dat je de eerste tijd met een dikkere (Built-up) pad rijdt.
The Saddler.

Geven zowel “the Saddler” als dat Forum, nu iedereen die op dit soort adviezen een (te ruim) zadel koopt, 2 jaar omruil garantie, ongeacht waar het zadel gekocht werd?

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:42

Heb je dit ook daar in dat forum geschreven Sablou?
Ik vind het niet echt netjes om daar hier over te gaan discusseren, beetje "roddel" achtig.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 14:04

Sablou krijgt 'daar' al opmerkingen als hij het over jongens en meisjes heeft

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 14:06

Ja, dat zal, maar om iets wat "daar" gaande is hier te gaan bespreken vind ik gewoon niet netjes.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 14:08

Dat gebeurt op zoveel forums. Heus niet alleen hier of daar

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 14:11

Vast wel. Maar wil dat dan zeggen dat het "okee" is? Dit is gewoon IMO. Dat je hier iets bespreekt wat elders gaande is gebeurd ook wel, maar vaak is datzelfde daar ook gezegd. In dit geval niet. IMO is dat niet netjes en zeker niet professioneel.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 14:18

Dat laat ik verder even buiten beschouwing

Wel ben ik benieuwd wat Sablou vind dat de reactie van HO dan zou moeten zijn op vragen als 'mijn 2,5 jarige inrijden en zadel 'op de groei kopen'...etc
Zou hij moeten zeggen "wacht dan ook tot hij oud genoeg is zodat een zadel langer zal passen"?? Dat gaat klanten kosten en daarvoor is hij geen winkel/zadelmakerij begonnen

Ik denk dus dat de vraag inherent is aan het probleem. En dat kan IMO niet vaak genoeg gezegd worden.

spatter

Re: Don't ask the saddler....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:04

sablou heeft in zijn clinic inderdaad gezegd dat mensen moeten wachten met het aanschaffen van een zadel tot ze zo'n 4 jaar zijn!

verder ben ik het wel met jeddah eens dat de manier waarop hij het hier neerzet niet echt professioneel is

hij had er minstens zijn eigen visie bij kunnen zetten, maar eigenlijk zouden ze het persoonlijk moeten bepraten of gewoon niet, maar niet via hier op deze manier

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:06

Volgens de richtlijnen van het forum daro mag hij pas na een week reageren.
Misschien zit het hem erg hoog

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:07

Ook een 4 jarige kan nog aardig veranderen, ondervindt dit op dit moment zelf in de praktijk. Op dit moment maakt ze weer een groeispurt door, is achteren vreselijk overbouwd zodat het zadel voorover kantelt en ik erbij. En misschien is het over een half jaar weer anders...
Moet ik haar dan maar op stal laten staan omdat ik het hoogteverschil niet met een build up mag oplossen?

spotless

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:17

Ik kan deze aktie ook niet echt waarderen Louis, dit valt me erg van je tegen (bad hair day )
Sugarmiss schreef:
Volgens de richtlijnen van het forum daro mag hij pas na een week reageren.
Misschien zit het hem erg hoog

Een weekje afkoelen was beter geweest.

m.vr.gr. Marion

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:24

ik kan eigenlijk alleen maar iedereen die over zadels vragen heeft , een clinic van sablou aanbevelen!

ik heb er zelf een hoop van geleerd!

vind het gewoon jammer dat hij het zo doet

Esgaroth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:41

Ik denk dat het een stiekeme hint van Sablou was, zodat iedereen nu zijn menig weet dat een iets te ruim zadel kopen, geen oplossing is.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:45

Dus? Je koopt een zadel wat precies past, want om zonder zadel op een jong ding te gaan zitten is niet voor iedereen weggelegd.
Weet je zeker dat je met een jaartje aan wat anders moet.

BlackWych

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:47

Of je gaat aan de Bob Marshall....

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:52

Maar daar is Sablou ook niet blij mee

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:02

Sablou hoeft er ook niet blij mee te zijn, als je paard dat maar is...

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:45

Hmm dit riekt toch een beetje naar iemands pootjes onder zijn stoel vandaan zagen (zonder veel succes denk ik dan)
Kom nooit op Quarterhorses(waarom weet ik ook niet,misschein maar eens wat meer gaan doen)
Maar zag dat je dat er vermeld wordt wie medewerking verleend aan een forum en om dan hier een beetje degene af te kraken vind zelfs ik een beetje laag

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 17:24

farichta schreef:

Goed plan... nu nog de centjes...

HCRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 18:14

crazycactus schreef:
farichta schreef:

Goed plan... nu nog de centjes...

\

een goed zadel met boom is net zo duur dus als je dan toch moet kiezen

sablou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 18:48

jeddah schreef:
Heb je dit ook daar in dat forum geschreven Sablou?
Ik vind het niet echt netjes om daar hier over te gaan discusseren, beetje "roddel" achtig.

Ik heb de afgelopen dagen diverse e-mails met zowel de beheerder als de mod. van dat forum gewisseld. Uiteindelijk heb ik begrepen, dat de betreffende zadelmaker zich zlef had voorgedragen. Ik heb laten weten niet iedere topic op dat form aan te vallen, want dan komen we werkelijk in een welles niets. Maar ik heb wel aangegeven waarom ik de keuze zeer betreur. En dat is met name de manier van zadels passen en verkopen.

Blaze schreef:
Hmm dit riekt toch een beetje naar iemands pootjes onder zijn stoel vandaan zagen (zonder veel succes denk ik dan)
Kom nooit op Quarterhorses(waarom weet ik ook niet,misschein maar eens wat meer gaan doen)
Maar zag dat je dat er vermeld wordt wie medewerking verleend aan een forum en om dan hier een beetje degene af te kraken vind zelfs ik een beetje laag

Als we het over stoelpoten zagen hebben, is de betreff. zadelmaker ons allemaal al lang voorgegaan. Jaren geleden heeft de beste man werkelijk alles gedaan om de nieuwe generatie zadelmakers uit het speelveld te houden. Het heeft een westernblad o.a. haar redactie gekost, omdat zij het hadden gedurft om anderen dan de grote expert aan het woord te laten.

farichta schreef:

Sugarmiss schreef:
Maar daar is Sablou ook niet blij mee

Sablou heeft helemaal niets tegen boomloos. Ook niet tegen zadels van Muijs, HO of Arthur (om er maar een paar te noemen). Sterker ik zal er nog dagelijks van leren en zou best Rieser willen heten.

spatter schreef:
ik kan eigenlijk alleen maar iedereen die over zadels vragen heeft , een clinic van sablou aanbevelen!

ik heb er zelf een hoop van geleerd!

vind het gewoon jammer dat hij het zo doet

Ik begrijp jullie reacties. Ik heb hiervoor ook vele mensen om hun mening gevraagd. Ook de mod's hier.
Waarom dan toch gedaan?

Het forum werkt hier niet meer als vraag en antwoord mechanisme voor bezoekers, maar als een soort adviesbureau. Immers, de expert zit IN het forum. En daar schuilt nu de grote pijn. Zat bezoekers zullen dat zien als een correcte bron van informatie en hierop vervolgens beslissingen nemen, waarvan ze later spijt (kunnen) hebben. Echter van garantie is geen sprake.

De manier van mijn publicatie mag verre van netjes lijken, een beetje weg hebben van modder gooien, maar ik voorspel je dat er zat mensen nu bij de zadelverkoper een "iets" te ruim zadel kopen omdat een expert heeft verklaard dat je paard daar wel in zal groeien.

En dat kan niet de bedoeling zijn van een dergelijke vraagbaak.

MVG Louis

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 18:53

En zoals altijd heeft ieder verhaal weer twee kanten.

gr. Marie....

ZipNRascal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:15

Margee schreef:
En zoals altijd heeft ieder verhaal weer twee kanten.

gr. Marie....

En daar sluit ik mij volledig bij aan!

Het schiet niet op om hier een ander forum af te gaan kraken lijkt mij. Als Sablou er zoveel moeite mee heeft en de betreffende zadelmaker zulk ongelijk heeft, moet Sablou misschien maar antwoorden gaan geven ipv de huidige persoon

(hierbij wil ik dus absoluut niet zeggen wie er wel of niet gelijk heeft, want ik heb absoluut geen verstand van zadels, zadelpassen, en dergelijke)

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:25

Maar ik heb weer eens de eenvoudigste oplossing: maak een zadelboom van hout dat nog aan de boom vast zit...en neem het leer dat nog aan de koe zit...groeit alles vanzelf mee. Bijkomend voordeel? Het paard krijgt de cowsense met de paplepel ingegoten en je hebt altijd een boom bij de hand om je paard aan te parkeren.

Maar laten we nou even eerlijk zijn. Je koopt voor je kind toch ook geen maatje 42 schoenen omdat ie daar wel in groeit? En die kans is groot hoor.

Zou iedereen een passend zadel voor het jonge paard kopen dat een jaar later weer ingeruild/verkocht moet worden ontstaat er vanzelf een goede 2e hands markt. En uiteindelijk, wanneer je het 'definitieve' zadel koop dat dan zo'n 20 jaar mee gaat heb je in 25 jaar voor ... pak 'm beet € 3.000 altijd het juiste zadel gehad.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:33

Het lijkt me niet helemaal de bedoeling om zaken op Bokt te bespreken die op een ander forum gebeuren. Hier een slotje.