[WN] Crates westernzadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Crates westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 22:35

Ik ben op zoek naar een zadel voor mijn paard.
Nu heb ik een Crates zadel op het oog, een Garland die ik zag was al verkocht.
Wat is jullie ervaring met Crates:

- hoe zit het zadel?
- hoe vind je de prijs/kwaliteit verhouding?
- gewicht van het zadel?
- is er iets nadeligs aan volgens jou?
- heb je het zadel als allerdaags zadel of alleen om buitenritjes op te maken?

Ik snap dat niet alle Crates zadels hetzelfde zijn maar het gaat over een overall beeld.

Bedankt alvast voor jullie reactie, ik hoop dat er wat bokkers zijn met zo'n zadel.

silvester

Re: Crates westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:41

Ik heb altijd heerlijk gereden met mijn Crates zadel.
Ik werd altijd in de goede houding "gedwongen" door de zitting.
Het gewicht van het zadel is niet anders dan de andere westernzadels.
En nadelen heb ik niet kunnen ontdekken.
Ik heb met het zadel altijd alles gedaan, van trainen, wedstrijden tot buitenritten van enkele uren.
Helaas past het zadel niet op mijn nieuwe paard en moet ik het dus gaan verkopen. (zie mijn onderschrift)
Maar ik heb het altijd een heel fijn zadel gevonden.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 22:47

Dank je Silvester, jouw zadel is het niet die ik heb gezien, ik ga wel even kijken via je onderschrift.
Die Crates zitting komt op mij heel fijn over zo van een foto.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:58

Ik heb een Crates (show)zadel.

- hoe zit het zadel?
Dat is een kwestie van smaak, maar ik vind 'm (uiteraard) heeeeeeerlijk zitten (zacht).

- hoe vind je de prijs/kwaliteit verhouding?
Mijn Crates zadel heb ik van iemand overgekocht, dus daar kan in eigenlijk weinig over zeggen (qua nieuwprijs). Ik weet alleen dat de kwaliteit echt SUPER is. Als ik ooit voor een nieuwe zou gaan, dan zou ik een wat hoger bedrag (2000 of meer) er echt wel voor over hebben.

- gewicht van het zadel?
Hmm, ik denk gemiddeld.

- is er iets nadeligs aan volgens jou?
No way!

- heb je het zadel als allerdaags zadel of alleen om buitenritjes op te maken?
Het is een alledaags zadel; trainen, wedstrijden en bosritjes. Natuurlijk wel gewoon goed onderhouden. Kwaliteit is super!

Kortom: Afbeelding

missgoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 08:50

Ik heb ook een Crates. Het is een reiner.
Vind het een geweldig fijn zadel.
Ik zit veel beter in dit zadel dan in mijn vorige, de zitting is wat zachter en ik zit door de vorm direct veel mooier rechtop en kan het met mijn rug langer volhouden.
Kwaliteit is prima en het gewicht was voor mij minder dan mijn vorige.
Ik had toen een loeizware, harde roper.
En ik vind het persoonlijk ook nog eens een heel ooglijk zadel.
Paar mooie zilveren concho's, basketweave tooling.

Succes met je zoektocht!

Marjan

Marith_Ov

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:41

Ik heb ook een Crates die ik door het niet meer goed passen op mijn pony moet verkopen .

Ik vind het echt een super zadel, zachte zitting en comfortabele houding. Ik heb er alles mee gedaan, wedstrijden, trainen, bosritten en endurancewedstrijden.

Prijs/kwaliteit vind ik ook zeker goed.

Het zadel is niet zwaarder dan andere goede zadels.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 17:55

Goede berichten zo te lezen, das mooi!
Ik hoorde van mijn trainer dat er weinig Fulls zijn geimporteerd naar NL, de meeste zijn semi-quarter.

Welke maat hebben jullie?

maaike_vdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 18:38

Ik heb een Crates Reining, maat full-quarter voor op mijn Tinker.
Hij komt bij Horseman Outfitter vandaan.
Ik vond 'm niet erg duur, vergeleken met sommige andere zadels. Nog steeds wel een heel bedrag, maar goed, ik ga er vanuit dat hij nog heel lang mee gaat.
Hij is wel iets zwaarder dan mijn oude (Simco) zadel, maar hij zit veel lekkerder. Zachtere zitting, betere houding.

Over de duurzaamheid kan ik nog niet zoveel zeggen, heb het pas een paar weken. Maar ik rijd er vrij vaak (5 keer per week) op, dressuur en buitenritten.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 18:41

Dank je Maaike, weet jij toevallig zo wat de Gulletmaat is van jouw huidige zadel?

XoNo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 18:57

Ik heb op meerdere Crates zadel gereden en voor mijn kont( okeee...konTJE ) zijn ze niet bepaald vriendelijk

Ik heb op een stuk of 6 verschillende Crates zadels gereden en IK vond ze geen van allen lekker zitten. De prijs/kwaliteit verhouden is goed. De zadels zijn van zeer goede kwaliteit. Ze zijn hartstikke mooi en wat het belangrijkst is, ze hebben een goede pasvorm. Aanradertje hoor, alleen zou ik er persoonlijk een bontje bij eisen

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 19:01

Thanks Xono, heb een paar maanden terug een bontje OP het zadel mogen ervaren en ben daar echt zeer zeer mee verwend! Wil ik ook! en daaronder een seatsaver hihi.

Voor jouw kontJE is het dus een mindere ervaring geweest die zich 6 keer heeft herhaald. Heb jij geen spek op de billen toevallig? Niet om nou heel persoonlijk te worden maar om je ervaring te begrijpen

XoNo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:06

Haha, ik heb inderdaad geen spek op mijn kont Ik sta eerder in de min Ik heb zelf een westwood op mijn ruin en heb er helemaal geen last van! Op de hengst die ik rijd hebben we een Crates. Daar heb ik standaard een bontje op, alleen op wedstrijden moet hij eraf en dat vindt mijn kont NIET leuk

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 19:08

* checkt profiel Xono en snapt het

Dank toch voor je bijdrage Xono! Ik sta ietsje minder in de min dan jij

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:10

Ik heb een Crates besteld in Amerika en die is nu onderweg dus hoop hem morgen of zo te ontvangen!
Ik ben erg benieuwd want hij is speciaal in opdracht gemaakt (voor zover dat nodig was).
Ik vind het nog steeds jammer dat ik mijn Bob Loomis moest verkopen want dat was een zalig zadel amar lag helaas niet lekker op Digger.
De Crates wel....

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 19:14

heb je dingen laten veranderen tov je eerdere Crates, tenminste als ik goed begrijp dat je er al een Crates op had liggen?

XoNo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 23:19

Nee, ze had er eerst een Bob Loomis op liggen

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:41

Mijn ex-crates was destijds 2000 euro. Ik heb er nooit lekker in gezeten het was een 16 inch maar ik denk te groot geweest voor mij. Verder was het een simpel zadel met maar 1 klein sierrandje. Super kwaliteit.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:55

Hey, dit topic kwam goed uit. Ik wil nl ook mijn zadel gaan inruilen op een Crates en vroeg mij het zelfde af. Direct ook een vraagje voor de kenners;
mocht je een zadel in de USA bestellen, wat komt er voor verzending bij?
Hoe doe je dat dan met de maten (paard); door wie kun je dat laten meten. Ik kan me voorstellen dat een zadelmaker er weinig zin in heeft alles op te meten terwijl je dan het zadel elders zou bestellen?

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 12:55

Ik ben ook geen echte crates fan.... Kwaliteit is prima, mooi afgewerkt dat staat allemaal buiten keif, maar de het is niet mijn zit. Ik geef eerlijk toe dat ik nog niet in een crates cutter gezeten heb dus misschien moet ik mijn visie dan wel wijzigen, maar ik vind die crates zo zacht en dat ben ik niet meer gewend, daarbij vond ik het contact met de paardenrug niet optimaal, maar dat kan ook komen omdat ik geen padded seats gewend ben.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 13:14

Goeie vraag Bravura, daar ben ik ook wel benieuwd naar (opmeten voor bestellen van nieuw zadel).

CC, dat zachte lijkt mij juist wel weer lekker, het contact met paardenrug heb ik zelf nog niet kunnen voelen.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:17

Ik rijd al een jaar of 8 met cutting- en ranch-cuttingzadels. Die zijn allemaal keihard, als je dat eenmaal gewend bent is zo'n zacht zadel helemaal niet lekker. Maar smaken verschillen, ook qua zit.

HCRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:38

mijn vriendin heeft ook een crates en is daar heel erg blij mee, ze heeft lang moeten zoeken om een goed passend zadel te vinden en deze pasvorm is goed. Ze heeft hem nu te koop omdat de pony weg is en het niet op maar andere pony past.

Het is een full en echt nog als nieuw, als je intresse hebt kan ik je het email adres van haar geven.

over de kwaliteit is ze altijd heel positief geweest en aan de waardes van de tweede hands markt te zien blijven ze goed ook na enkele jaren. Voor jezelf is het het natuurlijk proberen of de zit bij je past.
Ik hou er niet van om "gedwongen" te worden in een bepaalde houding ik wil mijn zadel zo plat mogelijk maar dat is voor ieder persoonlijk denk ik

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 08:05

Afbeelding

Dit is mijn (ex-)crates
Ik heb hem met mijn paard verkocht, na lang beraad. Ik had hem liever gehouden, maar ik ben er nog niet zeker van dat ik ooit weer een paard kan kopen met mijn rug, dus houden was gewoon niet zo handig.

Ik heb hem altijd heel lekker vinden zitten. Ik heb hem nieuw gekocht voor 3200 gulden en ik vind de prijs-kwaliteits verhouding goed.

Ik heb het zadel in weer en wind, (het eerste jaar bijna dagelijks op het strand) altijd elke dag gebruikt en ondanks gebruikssporen, is hij nog als nieuw. Als ik ooit nog een zadel zou kopen, zou ik zeker weer naar een Crates gaan kijken.

Ik heb hem ook op veel verschillende paarden gehad. Er stonden een aantal mensen op stal die het zadel wel eens wilden proberen oid en ik heb met de pasvorm nooit een probleem gehad. Brede draver, kleine ronde haflinger, fjord, grote kwpn-er. Heel wonderlijk, maar hij paste op vanalles behoorlijk goed.

Bravura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 10:11

Cheveyo schreef:
Goeie vraag Bravura, daar ben ik ook wel benieuwd naar (opmeten voor bestellen van nieuw zadel).

Wie kan ons hier iets over vertellen?????

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:31

[quote]@Bravura: Hey, dit topic kwam goed uit. Ik wil nl ook mijn zadel gaan inruilen op een Crates en vroeg mij het zelfde af. Direct ook een vraagje voor de kenners;
mocht je een zadel in de USA bestellen, wat komt er voor verzending bij?
Hoe doe je dat dan met de maten (paard); door wie kun je dat laten meten. Ik kan me voorstellen dat een zadelmaker er weinig zin in heeft alles op te meten terwijl je dan het zadel elders zou bestellen?[/quote]

1. Ik heb zelf 2 Crates en beide bevallen zeer goed, zowel qua pasvorm als kwaliteit van gebruikte materialen.

2. Hier aan laten meten en dan elders kopen....dat dit niet leuk is, lijkt me een open deur. Mijn vraag hierbij is dan ook hoe zinvol het is om een zadel in de US te bestellen...vooropgesteld dat je niet precies weet of het wel past e.d. Ga er nu eens van uit dat een goed zadel jouw paardenleven meegaat (goed onderhoud, voorzichtig gebruik). Maakt het dan zo veel verschil of je er hier 500 euro meer voor betaald? Alleen wanneer je exact weet wat je hebben wilt (merk-modelnummer) zou je het uit de US kunnen laten komen...of het gewoon lekker zelf gaan halen...beetje shoppen voor een zadeltje. Ik weet wel een winkel waar ze ruim 1000 zadels hebben liggen, zowel nieuw als gebruikt. Een crates daar kopen kan al gauw zo'n € 300 goedoper zijn. Maar alleen wanneer je precies kunt kopen wat je nodig hebt...anders wordt goedkoop toch weer duurkoop.

Een zadel is mij net iets teveel maatwerk om daar op te bezuinigen. In feite bezuinig je dan niet op je zadel...maar op het rijplezier van je paard. En dat is in mijn ogen een doodzonde.