[WN] wran onder knhs - wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hobbelheks

wran onder knhs - wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 11:52

[edit Romkabouter]

Split van viewtopic.php?f=4&t=531188
Misschien zijn er meer die hier een mening over hebben
[/edit]

aansluiting knhs? domme actie

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:09

susan schreef:
aansluiting knhs? domme actie

Zou je dit wat beter kunnen motiveren? Waarom dit een domme actie is?
Vr Gr Peter Vet

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:30

Omdat de knhs een log orgaan is en alles er waarschijnlijk duurder van wordt en niet noodzakelijkerwijs beter. (Ok, sommige dingen vast ook wel, al weet ik nog niet welke)

Als voorbeeld kunnen we kijken naar de DER (Endurance)
Zijn ook naar de knhs gegaan, gevolg: regels die voorbij gaan aan het slag mensen wat mee doet, regels die voorbij gaan aan mensen die graag eens willen proberen, meer kosten voor wedstrijden en meer kosten voor ruiters. En wat doet de knhs? Niks, behalve geld opstrijken.

Sorry dat ik ff voor susan reageer overigens, maar ik ben het wel met haar eens

PeterV

Re: agenda ALV WRAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:45

Romkabouter schreef:
Sorry dat ik ff voor susan reageer overigens, maar ik ben het wel met haar eens

Hiervoor hoef jij je niet te excuseren hoor, allen weten wij inmiddels wel dat er flink mee gelezen wordt, door jan en alle man.
Dus kunnen de gerieven beter uit gesproken worden, als de evaring dit geleerd heeft bij een eventuele aansluiten.
Uiteindelijk weet je nooit wat er wordt mee gepikt, door deze of gene.
Zijn er meer van dit soort perikelen bekend, bij aansluiting?

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:59

Vroeg had je naast de knhs ook de nkb (katholike bond). Maar de knhs werd maar groter en groter en toen is de knb samengegaan. Ik denk dat dit niet overal even soepel is gegaan, maar dat weet ik niet meer (ik was een ponyruitertje). DER is een recent voorbeeld, verder doet de knhs bijna alles al op paardensport gebied.

Aan de ene kant is een groter organisatie goed ter ondersteuning, sponsporing, draagvlak en dat soort dingen. Aan de andere kant is de knhs wel een aardig ambtenarenapparaat aan het worden. En daar heeft iedereen ook wel een menig over

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 14:51

haah tja rom kent mijn frustratie
idd de DER heb ik van heel dichtbij meegemaakt, paul heeft al wat uitleg gegeven

een ander rescent voorbeeld is de mensport ook dit is een ondergeschoven kindje bij de knhs, wel allerlei verplichtingen voor de menners maar er komt weinig terecht van de beloftes van de knhs kant....

maar goed ik ben (nog) geen lid van de wran dus of mijn stem telt

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 15:15

Ik kan me voorstellen dat bij sommige mensen de behoefte bestaat een inhoudelijke discussie over wel of niet aansluiten bij de KNHS te voeren. Maar wellicht is het zinvol hier een apart topic voor te starten. Dit is slechts een aankondiging voor een ALV.

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 15:18

heb je idee ff getemd anya misschien kan rom het even splitten

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:17

ow help nee niet doen, laat de WRAN lekker WRAN blijven
KNHS sucks....
Straks moeten we in ene witte spijkerbroek met zwarte bouse starten en een witte pad onder het zadel, verplicht met CAP!!!!!!!
Ohja en vergeet de zwarte laatzen en witte handschoenen niet...
Please doe dat de westersport niet aan, blijf lekker onafhankelijk

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:29

Ik vraag me af wat de voor en nadelen zijn. Een voordeel lijkt me dat je bijvoorbeeld ook op drugs kan gaan testen, subsidies krijgt? Ik weet het niet precies. Heeft iemand op een "rijtje" wat de voordelen zijn?

Nadelen zie ik zo 1,2,3 niet. Misschien blijf je wel ondergeschoven kindje, maar is dat zo erg? Ik als DER lid en westrijd ruiter heb eigenlijk niks directs gemerkt van de aansluiting van de DER bij de KNHS behalve het aanvragen van een startkaart. Tenminste zo op het eerste gezicht niet. Misschien als ik er langer over nadenk wel.. Dat wil niet zeggen dat die er niet zijn natuurlijk...

Wat belangrijk is denk ik dat we de voor en nadelen tegen elkaar af moeten wegen. Ik kan me voorstellen dat het niet alleen maar voordeel zou hebben.

Ik ben dus benieuwd naar wat het allemaal precies zou inhouden.

Soxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:09

De besprekingen zijn nog gaande. Er zijn nog geen beslissingen genomen. Die worden genomen door de leden van de bij de Federatie aangesloten verrenigingen in de ledenvergaderingen. In de komende WHW die volgende week bij de abonnees op de mat valt staat een stuk over het waarom. Natuurlijk heeft iedereen een mening over de KNHS, maar er is ook een andere kant. Dus: lees in de WHW en kom naar de ledenvergaderingen om mee te praten en te stemmen.
De insteek is dat aansluiting van de westernsport bij de KNHS iets moet opleveren voor de westernsport. Natuurlijk hebben wij ook ons oor te luisteren gelegd bij de DER en de menners, we zijn de besprekingen echt niet onvoorbereid ingegaan. Maar wat je niet uit het oog moet verliezen is dat de KNHS de centen en de mankracht heeft. Twee zaken die de westernsport op het moment ontbeert.

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 21:11

maar vergeet niet dat de knhs die centen hee moeilijk uitgeeft en wel veel opstrijkt!

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:50

Ehhh Soxy als er nu eens gezorgt word dat die WHW bij de leden (oa. ik dus) op de mat terrecht komt, wil ik best dat stuk gaan lezen.
Maar zelfs na Emails en beloftes dat ze mij de WHW's die ik vorig jaar dus ook niet gezien heb (en wel voor betaald) Heb ik het blad nog steeds niet in de bus gehad . Ik bedoel dus die van vorig jaar. De komende zal, denk ik, ook wel niet aankomen.

Het was dat Anya hier op Bokt, en een ander forum, de mededeling gaf wanneer de ledenvergadering is, anders had ik ook dat niet eens geweten.

iski

Re: wran onder knhs - wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:02

Volgens mij is het weer eens heel simpel. Je bent lid van de WRAN en je ziet de aansluiting niet zitten? Dan ga je naar de ALV en geef je je mening. Is er een meerderheid tegen aansluiting.....wel dan zal het niet gebeuren (als het er tenminste enigzins democratisch aan toe gaat) Is de meerderheid voor? Idem aan bovenstaande maar dus andersom.

En heb je een aanzienlijke groep die de aansluiting niet wenst maar gebeurt het toch? Nou dan richt je toch gewoon je eigen Western vereniging op. Zet 2 nederlanders met 1 hobby bij elkaar en je hebt al een vereniging.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 23:20

Hmm, als ik zie wat een gez**k je al hebt met dat verrekte paspoort bij de KNHS (ja, ik had de mijne al voordat Host er mee begon), dan houd ik m'n hart vast als we compleet opgaan in dit logge apparaat... Inderdaad zijn ze goed in het opstrijken van geld, maar wat komt er werkelijk voor terug? En hoe dik wordt de vinger die ze in de pap willen hebben qua regels e.d.?

@Jeddah... ben met je eens dat 'klein blijven' zeker geen nadeel hoeft te zijn.. ik zie ook niet in waarom we zo nodige moeten 'groeien'... 'volwassener worden' misschien, maar da's niet percé 'groter groeien'... Maar dat is wel iets totaal anders als 'het onder geschoven kind zijn'... want dan mogen we dus voor vanalles gaan betalen, aan vanalles moeten voldoen, maar krijgen er (nagenoeg) niks voor terug. Dan kunnen we in mijn ogen maar beter 'gezellie klein' blijven in ons eigen cluppie... JMHO

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 09:56

Een groot nadel van de KNHS vind ik dat je EN bij hun lidmaatschapsgeld moet betalen (en soms zelfs 2x als je bv ook aan mennen doet) EN bij een aangesloten vereniging anders kun je niet eens starten. Blijf je als WRAN onafhankelijk dan is je lid maar 1x lidmaatschasgels kwijt, krijgt hij geen ongevraagde verplichte abbonnementen in zn mik geduwd waar nog eens verplicht extra voor betaald moet worden enz enz...
Krijg je geen ongeschoolde juryleden toegewezen om toezicht te houden op wedstrijden, terwijl ze de ballen verstand hebben van het regelement en daarmee deelnemers op een verkeerd spoor brengen voor de start of na de finish.

Nee hoor, de WRAN zal groot worden door klein te blijven. Groter is niet altijd beter en zeker bij een log aparaat als de KNHS die nu na zoveel jaar nog steeds de zaken niet op orde heeft.

Ik ben nog geen lid van de WRAN (althans lidmaatschap destijds opgezegd toen ik stopte met westernrijden) dus tijdens de ALV kan ik helaas geen mening geven.
Ik kan alleen maar hopen dat de WRAN en hun leden goed nadenken.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:04

Vippie, hebben wij in de endurance ongeschoolde juryleden dan? VOlgens mij hebben we na de fusie met de KNHS dezelfde mensen als jury als voor de fusie.
En de paard&sport is volgens mij ook niet verplicht. Ik heb hem apart aan moeten vragen vorig jaar....

Maar ik ben het er wel mee eens dat hier goed over nagedacht moet worden. De KNHS wilde de DERleden nl veel meer kosten gaan opleggen, maar dit is gelukkig grotendeels door ons bestuur tegengehouden. Maak dus hele duidelijke afspraken!

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 11:07

grotendeels tegenhouden door het bestur onder dwang van de organisatiren bedoel je zeker, djilan?
de knhs wilde nml ook dat mensen die kennismakingklasse startten ook nog eens naast het al extra startgeld een dag startkaart a 12,50 gingen kopen, een aantal organisatoren hebben toen gezegd dat zij geen wedstrijd meer zouden organiseren als dat door zou gaan.
dara komt bij de startkaart a 28 euro die we nooit hoefden te hebben bij de der, nu wel
lid van de der en je wilt een nieuw paard uitproberen vraag maar een startkaart aan, kennismaking mag niet (voorheen kon je hem gewoon proberen in de klasse 1)
dit is nog maar een begin hoor
dus ik denk idd dat de wran zichzelf eer aan doet om gewoon de wran te blijven, worden ze een stuk sterker van!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 11:14

Ik was al lid in de tijd waar Rom over sprak, waar juryleden van de NKB en de andere club elkaar naar het leven stonden en je als NKB-lid niet moest rekenen op een winstpunt als je uitkwam bij een andere jury (beetje gecharcheerd, maar wel met een kern van waarheid).

De fusie van die bonden heeft wel voor goede dingen gezorgd. Een groter draagvlak, betere jury's, nieuwe proeven nu, een duidelijk en goed opleidingskader waarin doorstroming mogelijk is en een factor van betekenis in landelijke lobby voor paardenhouderij van zowel bedrijven als particulieren.

Kortom: los van nadelen (soms log, veel regels, wellicht hogere kosten) heeft aansluiting volgens mij ook voordelen. Zo beschikt de KNHS bijvoorbeeld over een fatsoenlijk jeugdbeleid en de middelen om dat beleid ook van de grond te krijgen en te vertalen in actie. Ook de ondersteuning voor het eigen a-kader is goed geregeld, net als de doorstroom en ondersteuning van talenten.

Een keuze voor bijvoorbeeld de WRAN zelfstandig laten onder het motto beter klein dan aansluiting zoeken, kan heel wel leiden tot een toekomstig einde / sterke marginalisering van diezelfde WRAN (of een willekeurig andere westernvereniging). De huidige westernsport vergrijst. Een blik op het ledenbestand is daarvoor genoeg. Ook is de spreiding van de sport over Nederland niet evenredig. Jeugdbeleid en ondersteuning van jeugd is tijdens de vorige ledenvergadering als hot item benoemd, maar daadwerkelijk handen en voeten geven aan goed jeugdbeleid (en het kunnen dragen van de kosten daarvan) gaat het draagvlak van de gemiddelde westernvereniging te boven. Hetzelfde geldt voor goede begeleiding van kader, aankomend talent en een lobby van enige betekenis heeft de westernsport eveneens niet.

Dit is niet persé een pleit voor rucksichlos aansluiting zoeken bij de KNHS. De eigen karakteristieken, regels, liëring met amerikaanse zuster/moederorganisaties moet voorop blijven staan, maar vanuit de zijlijn roepen dat aansluiting alleen ellende met zich brengt, is ook weer kort door de bocht. De vinger aan de pols houden lijkt mij PERSOONLIJK een betere optie.

(NB het betreft hier mijn persoonlijke mening).

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:07

jeddah schreef:
Ik als DER lid en westrijd ruiter heb eigenlijk niks directs gemerkt van de aansluiting van de DER bij de KNHS behalve het aanvragen van een startkaart.

Precies! Je merkt er niks van, maar je betaald er wel voor

Anya schreef:
Zo beschikt de KNHS bijvoorbeeld over een fatsoenlijk jeugdbeleid en de middelen om dat beleid ook van de grond te krijgen en te vertalen in actie.

Daar beschikken ze idd over, maar voor de menner en endurance komt er voor de jeugd ook zero-none van de grond. Waarom zou dat voor de western dan wel gebeuren?

Citaat:
De huidige westernsport vergrijst. Een blik op het ledenbestand is daarvoor genoeg. Ook is de spreiding van de sport over Nederland niet evenredig. Jeugdbeleid en ondersteuning van jeugd is tijdens de vorige ledenvergadering als hot item benoemd, maar daadwerkelijk handen en voeten geven aan goed jeugdbeleid (en het kunnen dragen van de kosten daarvan) gaat het draagvlak van de gemiddelde westernvereniging te boven. Hetzelfde geldt voor goede begeleiding van kader, aankomend talent en een lobby van enige betekenis heeft de westernsport eveneens niet.

Helemaal waar, maar ik zet dus hele grote vraagtekens bij de stelling dat dit bij de knhs wel zou lukken.
Er zit namelijk wel kennis van jeugdplannen, maar bijna geen kennis van western. Je hebt dus alsnog mensen nodig vanuit de federatie die een plan moeten maken voor de jeugd.
Dus hebben we de knhs alleen maar nodig voor de sponsoring?

Shadowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:12

ik sluit mij helemaal bij Vippy aan. Laat de wran lekker de wran blijven.
Wil niks met die dressuur kakkers te maken hebben

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:13

Knhs is absoluut niet alleen maar dressuurkakkers, maar dit terzijde

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:17

Denk dat ze bedoelt dat de ondergeschoven kindjes hun geld WEL naar die dressuurkakkers gaat. Ik heb echt niet het gevoel dat voor Endurance, mennen etc. hetzelfde wordt gedaan als voro dressuur of springen.

Ik ben altijd tegen aansluiting bij de KNHS geweest en in alle eerlijkheid zie ik nog steeds het nut er niet van in. Ik merk nog niet dat er nu dingen beter gaan of zo. Misschien voor de topruiters maar dat is maar een geringe groep. Plus dat ze hun organisatie totaal niet op orde hebben.

Ik zou ver van de knhs wegblijven .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:36

Hoe staat het eigenlijk met de gesprekken tussen de FWN en de KNHS??
Want als hier al een 'samengaan' gaat plaatsvinden dan hoort de WRAN (als onderdeel van de FNW) er toch ook al bij ??

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:40

zolang dit topic echt blijft hangen op "ik wil niet bij dressuurkakkers horen" ben ik eigenlijk wel uitgepraat. Het lijkt me een heel zinnige discussie, zeker wel. Maar dan graag met argumenten i.p.v. met onderbuikgevoelens gevoed door vooroordelen.