groom endurance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

luna1986

groom endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 09:19

De eigenaar van mijn verzorg paard rijd endurance en ik wil graag een keer mee als groom. Maar watkan ik allemaal verwachten watik moet doen? Kan iemand mij dat vertellen? groetjes luna

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 10:59

dat ligt er maar net aan hoe veeleisend die eigenaar is
mijn vriend rijd ook endurance en ik groom, zijn verzorgster groomt en dan hebben we mijn schoonouders nog voor eventuele hulp. heel team dus.
wij nemen de water en voeropname e.d vor onze rekening, op welke plek hij die ook wil hebben.
wij zorgen voor merel als ze te hoge hartslag heeft en 10 minuten straf heeft. dan gaan wij stappen, koelen, drinken.. e.d.
mijn vriend wil wel zelf de voor en na keuring doen. verder op stal zorgen wij ook weer voor haar en de trailer opladen e.d

Gracia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:49

idd groomen betekend over het algemeen sjouwen met water en dekens...
en mijn grooms zorgen er ook voor dat ik iets te eten en te drinken naar binnen werk... (aangezien ik dat graag oversla)
ik doe het liefste alles zelf... voor en nakeuren... aanbieden etc... ook in de vetgate doe ik het liefst zoveel mogelijk zelf... terwijl ik sommige dingen mischien beter door grooms kan laten doen... een groom (zeker die van mij) moet er dus ook op letten dat de ruiter even uit kan rusten...

Anoniem

Re: groom endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 07:13

In klasse I is het voornamelijk drinkwater en koelwater voor het paard aanslepen. Nu kunnen ze het in klasse I nog makkelijk zonder groom rijden maar het is wel altijd fijn om ze op de punten tegen te komen, al is het alleen maar even voor een bemoedigent praatje als je er helemaal door heen zit.

Uit eindelijk is de groom er vooral om de taak van de ruiter voor de verzorging van het paard over te nemen. Op tijd klaar staan als de ruiter in tijdnood is, dekens aan slepen eten klaar zetten.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:46

Zorg iig dat alles klaar staat op de groomplaatsen.
Mijn ouders zijn hele lieve grooms, maar soms wat eigenwijs. Als ik dan op de groomplaats kom en wil Anouar laten drinken kregen we eerst een discussie dat ik vond dat hij moest drinken en zij vonden van niet. Als ze het dan uiteindelijk met me eens waren moest het water nog uit de auto gehaald worden en voor dat Anouar dan eindelijk gedronken had waren we allemaal tijd verloren.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:32

Daarom heb ik mijn ouders zo afgericht dat ze gewoon elke keer een emmer met wat water meenemen zodat Nanza kan drinken als hij dat wil.

Duidelijke afspraken maken over het groomen is ook verstandig. En wat de rest al zegt; groomen in klasse 1 is vooral water aangeven en met spullen zeulen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:03

Lekkers voor de ruiter kan ik ook altijd wel waarderen Maar ik ben dan ook een snoepkont

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:11

Ik wil geen eten vlak voor of tijdens het rijden, dan krijg ik echt ontzettende zijsteek als we aandraven.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:17

In klasse 1 kun je in principe zonder grooms rijden, maar om verschillende redenen is het prettig om tóch een of twee mensen bij je te hebben:

- zeker met warm weer is in klasse 1 water ook erg welkom (en aan te raden);
    - je paard leert alvast om te gaan met water dat hem wordt voorgehouden en dat over hem heen wordt gekieperd, daar heb je dan profijt van als je ooit in een hogere klasse gaat starten (ook wat dat betreft is klasse 1 een leerklasse);
    - het is prettig om iemand bij je te hebben die even je paard kan vasthouden als je naar het toilet moet, die je met een deken kan opwachten bij de finish en die je kan helpen herinneren aan dingen die je niet moet vergeten.

Groomen in je eentje kan overigens knap saai zijn, mijn vriendje wil daarom niet eens in zijn eentje groomen. Daarom gaat ook altijd mijn zusje of iemand anders mee. Voor je grooms moet het ook een leuke dag worden en geen kwestie van 'moeten'. Ik ben erg blij dat ze dit voor mij willen doen en daarom maak ik het voor hen ook zo leuk mogelijk.

Over dat eten tijdens de rit: mocht je ooit langere afstanden gaan rijden, dan moet je wel eten en drinken tijdens de wedstrijd (of iig op de vetgates) om gezond de finish te halen. Hetzelfde geldt voor je paard. Het is een kwestie van uitproberen wat je wél kunt hebben, bijvoorbeeld mueslirepen of yoghurt in van die knijpflesjes. Maar een hele dag rijden op die paar boterhammen die je 's morgens hebt gegeten, dat lukt gewoon echt niet.

luna1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 12:22

Volgens mij is het de bedoeling dat ik in me eentje mee gaat als groom. Maar ik heb het nog nooit gedaan. Nou weet ik dat de sweer onder de dressuur ruiters niet altijd evengoed is. Maar hoe is die onder de endurance, worden mensen die het nog nooit gedaan hebben een beetje geholpen door de mensen die er wel ervaring mee hebben?

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:38

Wat mij opviel was dat het heel anders was dan op een dressuurterrein. Wij waren een keer verdwaald (grooms), en toen heeft een ander groomteam het meisje dat wij groomden geholpen. Op onze beurt hebben wij 2 laatkomers waarvan 1 met paard en al was gevallen geholpen. Mijn ervaring met de sfeer is absoluut positief. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe jij jezelf opstelt tegen "vreemden".

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:56

Het hangt idd vooral van je eigen instelling af, maar mijn eigen ervaring is dat men in de endurance (zowel ruiters als grooms) erg behulpzaam is ten opzichte van een ander.

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:17

Ik heb ook nog een vraag en ik denk dat ik deze wel kan stellen in dit topic. Als ik nog nooit een endurance wedstrijd gezien heb en ik graag intensief wil meegenieten om te kijken of dit een leuke tak van de paardensport is voor mijn paard en mij, wat kan ik dan het beste doen?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:20

Het is natuurlijk heel erg leuk om met een paar grooms mee te gaan. Er zijn vast mensen die dit willen.
Anders kan je zelf naar de verschillende groomplaatsen en vetgates rijden en bij de keuringen enzo gaan kijken.
Ik vind het altijd heel leuk om bij de keuringen te kijken, heel interessant. De veterinaren zijn ook altijd heel aardig en behulpzaam als je iets vraagt.

Kido

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:17

luna1986 schreef:
Maar hoe is die onder de endurance, worden mensen die het nog nooit gedaan hebben een beetje geholpen door de mensen die er wel ervaring mee hebben?

De sfeer is heeeel anders veel gemoederlijker en idd men helpt elkaar!

joelledsr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:55

Ik denk dat het heel wisselend is wat grooms doen en moeten doen. Eerst ligt het natuurlijk aan de klasse, maar dan ook vooral aan de ruiter en het paard.

Mijn paard is nogal een driftkikker en als die de eerste energie niet kwijt is, moet ik niet gaan proberen om te koelen of te laten drinken, wordt ze hoogstens pisneidig van Dus eerste (2) groompunten sla ik vaak al over.

Daarna, is het vooral belangrijk dat het paard iedere keer de mogelijkheid heeft om te drinken, na een poosje gaan ze je grooms herkennen en vinden het vaak zelfs wel even leuk om daar een lekker hapje te halen.

Zodra je stil staat (Vetgate of PA of Finish) is het belangrijk dat er dekens zijn. Na een flinke inspanning heeft je paard het veel eerder koud dan normaal en je moet nog nagekeurd, dus als hij stijf is geworden van de kou heb je een probleem.

En verder is bij mij vooral de lieve woordjes, die aanmoedigingen en nog belangrijker, de geruststellingen heel belangrijk.

Omdat ik zelf redelijk gespannen ben voor de wedstrijd laat ik mijn grooms mijn paard poetsen en het meeste zadelwerk doen, dan kan mijn spanning niet overslaan op mijn paard en ben ik wel van uitzoeken waar de start is, inschrijven en rondwandelen

Heel veel succes met je wedstrijd en grooms!

Snoevie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:07

het lijkt me erg leuk om eens groom te zijn,het lijkt me namelijk ook heel erg leuk om endurance te rijden

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:18

Ik doe juist graag zoveel mogelijk zelf. Anouar gaat altijd aan de wandel met andere mensen en m'n ouders kunnen niet opzadelen. Eén keer waren we wat laat voor een cross en vroeg ik of m'n moeder wilde opzadelen terwijl ik de cross ging lopen. Ze wist heel niet wat ze met alle spullen aan moest, toen heeft ze maar een wildvreemde gevraagd om Anouar op te zadelen

Ik vind het wel moeilijk om niet te lang stil te gaan staan bij de groomplaatsen. Vind het altijd wel gezellig en voor je het weet sta je weer een hele tijd stil

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:12

Uhm tja, heb nu paar keer gegroomed en wat doe ik zoal.... "zeer geduldige pakezel spelen" +)
Het is idd zeulen met emmers (water, voer etc) dekens, tuig, eten en drinken voor ruiter etc. En tussendoor veeeel wachten. Volgende keer gaat m'n fotocamera mee voor tussendoor Maar al met al is het heel leuk hoor!! Maar neem een gezellige medegroom mee voor tussendoor. Dat is echt een aanrader

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:57

Anouar15 schreef:

Ik vind het wel moeilijk om niet te lang stil te gaan staan bij de groomplaatsen. Vind het altijd wel gezellig en voor je het weet sta je weer een hele tijd stil

Dat zal bij ons niet voorkomen, Nanza is heel loperig dus die zal wel een stokje voor mijn geklets steken.