[WN] Als Pro tussen de Beginners

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Als Pro tussen de Beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:39

Ik vraag het me nu inmiddels 24 uur af maar kan er geen (voor mijzelf) acceptabel antwoord bij bedenken.

Waarom wil je als Pro tussen de Beginners starten? Al is het maar op een oefenwedstrijd?

In eerste instantie dacht ik nog 'ach, met een jong paard bijvoorbeeld?' Als je meerdere beesten uitbrengt is het handig om in meerdere klassen te kunnen starten. Daarom ben ik zelf zo zuinig op m'n Amateurstatus, want ik kan er lekker eentje in de A starten en de andere in de O. Wat hulp van een goede groom erbij en dat red je wel.
Maar stel je nou eens voor dat het (als pro in de beginners) hartstikke goed gaat en je eindigt als eerste. Dan schaam je je toch rot voor je lintje? Moet je dan bedanken voor de eer en het weigeren ofzo? Of accepteer je het en breng je met het schaamrood op je kaken je gewonnen waardebon terug naar organisatie of sponsor?
Of kom je dan 's avonds terug op je stal en toon je je leerlingen trots je lintje? En zou je er dan bij durven vermelden dat je die in de B gewonnen hebt?

*zomaar een hersenspinseltje op een saaie zondagmiddag waarop de rijbakken bezet zijn*

Desiree01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:44

Geen idee, ik had ook een jong paard bij me en heb die gewoon netjes zoals het hoort in de open gestart, wel heb ik misbruik van de situatie gemaakt en een paard wat in de beginners mee liep ook nog eens in de open te starten, wat op een wran wedstrijd niet mogelijk was geweest, maar zelf weer terug naar de beginners gaan zou ik niet doen, het is voor hun zo belangrijk om zich met soortgenoten te meten, pro's bederven het dan wwel voor hun.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:48

Wat grappig dat je daar zo aan denkt, ik ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:50

Tja mijn jonge beest gaat binnenkort ook voor het eerst mee, maar die gaat gewoon de A of de O in. Zoals dat nou eenmaal hoort. Geen haar op m'n hoofd die er aan zou denken om in de B in te schrijven, ook niet op een oefenwedstrijd. En dan ben ik niet eens een pro.

Ik vraag me eigenlijk ook een beetje af hoe je dit aan je klanten verkoopt, als pro zijnde...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:53

ALS ik als pro al zin had om te zeuren tegen een andere pro, dan zou dat denk ik zijn als hij/zij in de B ging starten
Ik kan me niet voorstellen dat je dit voor een waardebonnetje van 10 euro of minder zou willen?

Ben heel benieuwd hoe de Pro's hier zelf over denken.
Zou je het doen?
En waarom (niet)?
En hoe 'verkoop' je dat dan aan je klanten?

FlyingHigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:48

Alle pro's doen blijkbaar vandaag mee aan een beginnerswedstrijd óf hebben geen zin om zich bloot te geven in dit topic, .........
Toch enige vorm van schaamte??
In mijn ogen is het absoluut NOT- done om als pro te starten in een beginnersklasse. Ook niet met een jong paard. In mijn ogen is een beginnersklasse voor een compleet groene combi, dus groen paard met een beginnende wedstrijd- ruiter.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:48

Hmmm die laatste reactie van mij staat er nu een beetje vreemd, had ik nu maar een quote gebruikt. Was een reactie op een Bokker die plaatste dat het misschien was omdat er tussen de pro's onderling best wel veel gezeur zou zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:50

FlyingHigh schreef:
Alle pro's doen blijkbaar vandaag mee aan een beginnerswedstrijd óf hebben geen zin om zich bloot te geven in dit topic, .........
In mijn ogen is het absoluut NOT- done om als pro te starten in een beginnersklasse. Ook niet met een jong paard. In mijn ogen is een beginnersklasse voor een compleet groene combi, dus groen paard met een beginnende wedstrijd- ruiter.

Ik heb er gisteren 'maar' 2 gezien en ik heb geen idee of zij op Bokt komen. Zat zelf om te roepen dus kon het ze ook niet vragen. Was er toen al benieuwd naar...

"not done" lijkt mij inderdaad de perfecte uitdrukking hiervoor, maar blijkbaar zijn er andere meningen en daar ben ik zo nieuwsgierig naar...

Franciska15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:52

het lijkt mij dat je dan gewoon trots bent..je zal er wel niet zoveel waarde aan hechten, maar je hebt het toch behaalt met een jong paard. Eentje die hoogstwaarschijnlijk niet beter gedaan heeft nog. Dan is het toch goed van de ruiter dat hij/zij ook dit dier erdoor heen kan helpen..als klinkt dat dom..

Franciska15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:53

FlyingHigh schreef:

zou je met een groen paard dan in de M moeten starten ? dat paard heeft dan waarschijnlijk ook al niets gedaan en heeft dan het geluk om te mogen starten onder iem,and die weet wat hij/zij doet, maar dit wil ook niet altijd zeggen dat het dan goed gaat..,en dat ze altijd winnen of iets dergelijks

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:55

Franciska15 schreef:
het lijkt mij dat je dan gewoon trots bent..je zal er wel niet zoveel waarde aan hechten, maar je hebt het toch behaalt met een jong paard. Eentje die hoogstwaarschijnlijk niet beter gedaan heeft nog. Dan is het toch goed van de ruiter dat hij/zij ook dit dier erdoor heen kan helpen..als klinkt dat dom..

Trots? Volgens mij is dat nou net wat je NIET hebt als je als Pro tussen de Beginners gaat starten
En waarom is het knap dan, als een PRO een jong paard naar een eerste plaats kan rijden in de Beginners? (is overigens niet eens gebeurd hoor )
Alleen al qua ervaring in het bv jezelf vrij en in de kijker rijden in de pleasure, het exact weten hoe met de pionnen om te gaan in de horsemanship, en het onthouden van je reiningpattern terwijl de voor het eerst startende combi staat te klappertanden van de zenuwen.

Dus leg dat ' trots' eens uit dan? De regels van B, G, A en O zijn toch duidelijk en niet mis te interpreteren?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:58

Franciska15 schreef:
zou je met een groen paard dan in de M moeten starten ? dat paard heeft dan waarschijnlijk ook al niets gedaan en heeft dan het geluk om te mogen starten onder iem,and die weet wat hij/zij doet, maar dit wil ook niet altijd zeggen dat het dan goed gaat..,en dat ze altijd winnen of iets dergelijks

Heeeejjj ik heb iets nieuws gemist. Hebben we voortaan ook een klasse M dan?
Je zit hier op het Westernforum he?

Ik wil het trouwens wel even vertalen naar dressuurtermen hoor: Is Anky TROTS als ze met een groen paard in de B op een kleine locale wedstrijd gaat starten? Of staat ze dan voor paal?
Overigens kent de dressuur de mogelijkheid om buiten mededingen te starten.De westernsport kent deze mogelijkheid niet. In dat geval zou ik er namelijk geen bezwaar tegen hebben, hoewel je je kunt afvragen wat de zin zou zijn. De proeven verschillen namelijk niet zo bar veel...

Semmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 17:03

Ik heb het bij de reining-wedstrijden ook regelmatig gezien in de klasse Green as Grass. Volgens de regels mag het blijkbaar, maar het getuigd niet van professionaliteit om tegen je eigen leerlingen te rijden!
Schijnbaar telt dat dan even niet.

FlyingHigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 17:06

Een pro kan zijn groene paard ook op een andere manier voorbereiden op het grote werk, dat hoeft niet tussen de groene combi's in op een wedstrijd. De meeste pro's hebben eigen accomodaties, geven les (dus kunnen een pleasure- klas na-bootsen) en hebben soms ook trail- materiaal e.d.
Een vergelijking met de engelse sport kun je hier niet maken.

Franciska15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 17:08

Citaat:
Heeeejjj ik heb iets nieuws gemist. Hebben we voortaan ook een klasse M dan?
Je zit hier op het Westernforum he?

haha..ja sorry..daar had ik zo snel niet op gelet..

DubbelFun

Re: Als Pro tussen de Beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 17:15

Sonja schreef:
Ik heb er gisteren 'maar' 2 gezien en ik heb geen idee of zij op Bokt komen. Zat zelf om te roepen dus kon het ze ook niet vragen. Was er toen al benieuwd naar......
Tja, als je toch die microfoon in je handen hebt, wat let je dan Normaal ben je ook aardig 'gebekt' en een hint met een gevatte opmerking moet kunnen

Als het niet in de regels staat dat het niet mag, kun je er 'wettelijk' weinig tegen doen, dat de Pro zich misschien voor schut zet is dan zijn/haar probleem.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 17:42

Mijn eerste gedachte was om dan gewoon HC te starten, dan zie ik het probleem niet zo. Maar ik lees nu dat dat bij westernrijden niet mogelijk is.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 18:23

HC, JA die term ken ik nu
Je hebt geen fool em school em pleasure, althans, niet veel toch?
Maarre.... een pro kan toch gewoon in de open met een groen paard starten? Ik zou idd echt niet in de Beginners starten, en al helemaal niet trots zijn op een lintje. Uiteraard hoef je niet te winnen, er kan altijd wat mis gaan. En blijkbaar heeft die persoon niet gewonnen?

JolSan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 18:30

???????????? Mag een pro dan bij de beginners starten?? ik heb er nog nooit van gehoord....???????? dacht dat het niet mocht...

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 18:51

Cer schreef:
Maarre.... een pro kan toch gewoon in de open met een groen paard starten?

Nou, das ook niet altijd fijn. Ik zat vorig jaar naar een wedstrijd te kijken waar een pro zijn jonge paard in de open pleasure startte. Paard was echt nog heel groen en verstoorde daardoor wel het e.e.a. Dan zou de mogelijkheid van HC wel fijn zijn.

JolSan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 18:56

Wat is HC???????

Zijn meer Wran D wedstrijden geen oplossing voor dit probleem??

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 19:00

ja, maar moet een pro dan de pro's verstoren, of de beginners verstoren??

Hors Concours (schrijf ik het goed?) bij dressuur is toch niet te vergelijken? Omdat je als enige in de bak bent? Of is er dan een hele klasse HC? Ik dacht dat je per persoon HC kon aanvragen? (wist ik het toch bijna, maar niet helemaal zeg )

JolSan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 19:02

[quote="Cer"]ja, maar moet een pro dan de pro's verstoren, of de beginners verstoren??[quote]

Pro's bij de pro's en beginners bij de beginners

JolSan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 19:03

[quote="Cer"]ja, maar moet een pro dan de pro's verstoren, of de beginners verstoren??[quote]

Pro's bij de pro's en beginners bij de beginners

Halloway

Re: Als Pro tussen de Beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 19:26

@Sonja
Ik kan me heel goed voorstellen wat je met dit topic bedoeld.
Maar eerst even dit, als pro kun je niet in de amateur starten.

Ik denk dat als jeroen (hij die onze paarden traint) een groen paard van ons gaat scholen op een NRHA show hij de limited zou starten, als het een WRAN wedstrijd is heb je bijna geen andere keus als beginners, maar ik weet 100% zeker dat hij in dit geval het paardje vlak voor het einde van de proef even op twee handen zal nemen, dit om de jury duidelijk te maken dat hij aan het scholen is en dus een 0 score wil.
Op de scoresheet die je na de show kunt inkijken weet je dan hoe de jury je proef vond.

Dit is mijn inziens de eerlijkste manier om mee te doen als pro.
Jammer genoeg is er in Nederland nog te weinig vraag naar paid-warmups.

Groetjes,
Ron